עלון קשב ADHD


לצעוק את החיובי וללחוש את השלילי - השפעת המשפחה

לצעוק את החיובי וללחוש את השלילי - השפעת המשפחה

עלון קשב ADHD
שנה טובה!
לכבוד שנת תשע'ד והבילוי הממושך עם ילדינו בחגי תשרי, אני מזמינה אותך ליהנות מן התובנות ההוריות והעצות המקצועיות של רלי ארין, יועצת משפחתית ומנחת הורים.

כיצד משפיעה המשפחה
על הפרעת הקשב של הילד?

רלי ארין

כן, זאת אינה טעות. אתם בוודאי מכירים את השאלה מן הצד ההפוך: כיצד משפיעה הפרעת הקשב של הילד על המשפחה? הפעם נספר על האופן בו המשפחה יכולה להשפיע על הפרעת הקשב של הילד. מחד, על האופן בו המשפחה יכולה להחליש את תחושות המצוקה, הכעס והתסכול של של הילד, מאידך, על האופן בו היא יכולה להגביר את תחושת המסוגלות והערך העצמי שלו, וההשפעה החשובה מכולן: לנטוע בילדנו את ההרגשה שהמשפחה אוהבת אותו ולא מוכנה לוותר עליו, ממש כמו בסיפור הצפרדעים:

שתי צפרדעים חמודות שיחקו להן בפארק להנאתן. הן היו כל כך שקועות במשחק עד שמבלי לשים לב, נפלו לבור עמוק ובוצי. לאחר שהתאוששו מהנפילה, הן ניסו לטפס חזרה. הקירות התלולים והחלקלקים של הבור הקשו על הצפרדעים החמודות, והן טיפסו והחליקו שוב ושוב לתחתית הבור.

הורי הצפרדעים, ששהו עימן בפארק, הגיעו מבוהלים לפתח הבור וצפו בעומקו הרב ובבוץ שבתוכו. כשהבחינו גם בעכברושים המתרוצצים בתחתית הבור, הבינו כי הסוף קרוב. הם צעקו למעמקי הבור מילות פרידה המכוונות לצפרדעים האהובות, תוך נפנוף בידיהם לשלום: 'שלום לכן חמודות, אל תתאמצו לשוא כי אין לכן סיכוי. תנוחו קצת עד שתרדמו לעד ותזכרו שאהבנו אתכן מאוד מאוד'.

בעודם צועקים, נפלה אחת הצפרדעים אל מותה, ואילו השניה, המשיכה לטפס וליפול, לטפס וליפול, עד שהצליחה לצאת מהבור.

לאחר שהתאוששה מעלפונה, נשאלה הצפרדע מאין שאבה את כוחותיה. היא ענתה: 'מה זאת אומרת? בזכותכם הצלחתי. אני חרשת ולא שומעת, אך בזכות תנועות הידיים והנשיקות ששלחתם לעברנו הבנתי שאתם מחכים לנו ולא מוכנים לוותר עלינו. זה מה שנתן לי את הכוח להמשיך'.

אכן כך. המשפחה יכולה להיות מקום מעודד ומעצים, אך עלולה להיות גם מקום מחליש ומסרס. על מנת לחזק את הדימוי והבטחון העצמי של הילד, יש להיות מודעים לשני מרכיבים בתקשורת עם הילד:

א. אופן ההתייחסות להפרעה עצמה ב. אופן ההתייחסות לילד בעל ההפרעה.

א. אופן ההתייחסות להפרעה עצמה
להפרעת הקשב יש ביטויים מכבידים כמו חוסר שקט, בעיית התארגנות ואימפולסיביות, ויש צדדים חיוביים כמו יצירתיות, אנרגטיות וסקרנות.

אם המשפחה מבליטה בעיקר את הביטויים המכבידים ועסוקה בהם, הילד עלול להפנים שהוא 'לא בסדר' ועלול לפתח, בנוסף לקושי האורגני, גם בעיה רגשית: אני לא מסוגל/ אני חריג/ אני מעצבן... וגם אם בשלב מסוים יחול שיפור בסימפטומים, הבעיה הרגשית עלולה להשאר ולפגוע בדימוי העצמי, השברירי ממילא.

מנגד, המשפחה יכולה להבליט את הצדדים החיוביים של התופעה ולנצל אותם לטובתה : 'רועי, תמיד יש לך רעיונות מקוריים כל כך, בוא תעזור לי לחשוב מה כדאי לקנות לסבתא לחג'. במצב זה, הילד ירגיש טוב ובעל ערך.

ב. אופן ההתייחסות לילד בעל ADHD
כדאי לזכור שילד עם הפרעת קשב מתמודד עם מאבקים פנימיים וחיצוניים בשגרת היום יום. בנוסף למאבק פנימי עם 'רעשים' המסיחים את דעתו, קיים מאבק חיצוני עם הסביבה והביקורת שהיא 'מרעיפה' עליו, שסוכניה הם גננות, מורים ועמיתים בני גילו. הילד חוזר הביתה עייף ממאבקים ודווקא כאן, בחיק המשפחה, הוא זקוק לחיבוק ולעידוד ולא לביקורת והטלת ספק ביכולותיו.

זה המקום להדגיש את התפקיד החשוב שיש לאחים שכן, ילדים מעצם טבעם, הינם פחות סובלניים ועלולים להיות יותר בוטים ביחסם כלפיו. אז איך יוצרים במשפחה אוירה תומכת ומגבירים את תחושת הערך העצמי של הילד?

• להרבות בחיבוקים, מגע וחיוכים
בד"כ מגע וחיוך מורידים את תחושת המתח. מגע עוזר גם להשיג קשב. במקום לקרוא לו 10 פעמים לבוא לאכול, גשו אליו, הניחו בעדינות יד על כתפו ואימרו לו לבוא עכשיו לאכול.

• להתייחס לילד בכבוד
זיכרו שאתם מודל לחיקוי. אם תפגינו כלפיו כבוד הוא יפנים זאת וכך גם אחיו ואחיותיו. אם חלילה תזלזלו בו, הילד יזלזל בעצמו וביכולותיו וכך גם אחיו, אחיותיו והסביבה כולה.

• לאפשר לילד חוויות הצלחה
ליזום משחקים ומשימות שביכולתו לבצע בהצלחה. יש להתאים את המשחקים והמשימות לנטיות הלב, הטמפרמנט והיכולות של הילד, כדי לשלב הצלחה והנאה.

• לתת משוב חיובי ומנומק
כאשר הילד נוהג כמצופה יש לשבח אותו על כך ולפרט: 'מאד שימח אותי ששיתפת את אחותך במשחק, זה מאד בוגר מצדך'. משוב שכזה גם יזקוף את קומתו וגם יעזור לו להפנים את ההתנהגות המצופה.

• לזכור שזה לא נגדכם
בשעות משבר, זכרו והזכירו לעצמכם ולאחרים שהוא אינו עושה זאת בכוונה וזה לא נגדכם.

• לגנות את ההתנהגות עצמה ולא את הילד
כאשר צריך לתת משוב שלילי, להקפיד לגנות את ההתנהגות הספציפית ולהמנע מהכללות: 'מאד ציער אותי שפיזרת את המשחק כאשר הפסדת', להבדיל מ: 'אתה פרא אדם שאף פעם לא יודע איך להתנהג'.

• לצעוק את החיובי וללחוש את השלילי
הכלל הוא להרבות ולהבליט את המשובים החיוביים, כך שהילד ישמע וגם הסביבה תשמע. לעומת זאת, להצניע את המשובים השליליים, כך שהילד ישמע אך הסביבה לא תשמע, כדי שלא יתויג כ'כבשה שחורה'.

• להמנע מהשוואות בין האחים
כשמשווים: 'רועי, למה החדר של טלי מסודר ושלך לא?' שני הילדים יוצאים מופסדים: רועי, שמוצג כבעל יכולת פחותה מזו של טלי, ואתו טלי, העלולה לחשוב שאהבת הוריה אליה תלויה בסידור החדר.

סיכום:
חשוב לזכור ששינוי האווירה בבית הוא תהליך שאינו מתרחש בן רגע ומצריך סבלנות, סובלנות והתמדה. כמו בדיאטה, יש כאלה היכולים לעשות את השינוי לבדם, ויש המעדיפים לקבל הדרכה מקצועית. בכל מקרה זה אפשרי, ומפירות השינוי תהנה המשפחה כולה וכמובן הילד עם הפרעת קשב ADHD.

רלי ארין MA
יועצת משפחתית ומנחת הורים
054-4898610, reliarian@gmail.com

שנה טובה!
אני מקווה שנמשיך להיפגש דרך דיוורי קשב ADHD
ודרך אתר קשב ADHD.
מבטיחה לך לענות מייד, כהרגלי, על כל פנייה ממך שתגיע אליי בדוא"ל.

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 


מומלץ גם להאזין לשיר: 
ילד פוטנציאל- שירם של ליאור דגן ואורי פרנס

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


28.05.2018