עלון קשב ADHD


קריאה במהירות המוח כדי להשתלב באוטוסטרדת הידע

קריאה במהירות המוח כדי להשתלב באוטוסטרדת הידע

עלון קשב ADHD
שלום רב,
'נראה היה שהתרבות העתידית תהיה מבוססת על דימויים וייצוגים, ואז הגיעו הפיתוחים הטכנולוגיים שגרמו לכך שכולם קוראים כל הזמן, במחשב ובאייפון'.
(הסופר ג'ון באנוויל מצטט את אומברטו אקו בראיון ל'ידיעות אחרונות' 3/5/2013).
למרות השתכללות המדיה, עדיין הקריאה היא כלי הלמידה העיקרי. למרות התאוצה של מדעי המוח, עדיין הקריאה זוחלת. שולמית אסיף, מומחית לקריאה וניהול הידע, מציעה לזנוח את הרגלי הקריאה המיושנים ולעבור למסלול המהיר של קריאה במהירות המוח, כדי להשתלב בהצלחה באוטוסטרדת הידע של המילניום השלישי.

קריאה מהירה מכתה א' עד דוקטוראט -
וגם מעבר

שולמית אסיף

מה זה קריאה מהירה, והאם היא בכלל אפשרית?
האם מדובר רק בעשייה טכנית, במין 'שיטה' שמיישמים?
האם הטכניקה הזאת יכולה לפתור את כל בעיות הקשב והריכוז, הדיסלקציה ושאר לקויות הלמידה? אלה הן שאלות שאני פוגשת ברמה היומיומית מזה 8 שנים, מהרגע שבו החלטתי להתמקד בללמד אנשים לקרוא מהר בקורסים, באוניברסיטה ודרך המחשב.

אין זה סוד שהכלים הניתנים כיום דרך מערכת החינוך אינם תואמים את הצרכים של החיים המודרניים. אני פוגשת סטודנטים רבים באוניברסיטה, אנשים צעירים ואינטליגנטים להפליא, אשר פשוט אינם יודעים ללמוד. מערכת החינוך עוסקת עדיין בהקניית ידע, במדידת הידע במבחנים, ובתגמול בתי הספר לפי תוצאות המבחנים. בתי הספר מתמקדים בהכנת התלמידים למבחנים האלה, אשר במקרים רבים מכילים ידע שאיננו שימושי או רלוונטי לחיים שמחוץ לכותלי בית הספר, וכך, התלמיד שוכח את הנלמד מייד לאחר שפלט אותו לדף המבחן. עובדה זו גורמת לרבים לא לאהוב את הלמידה ולקשור לה את הסימן 'מינוס'. כמה עצוב. עצוב גם מפני שברגע שנקשר ה'מינוס' לעולם הלימודים, נכרכת יכולת הלמידה בקשיים רגשיים שהופכים אותה עוד יותר קשה להשגה.

ניהול הידע
כיום הידע זמין לכל אחד. אם פעם היה צורך ללכת לספריות ולחפש מידע באנציקלופדיות, היום אפשר בעזרת הסמארטפון, בזמן אמת, לקבל מידע על כל דבר. אפשר לשבת בבאר שבע ולקרוא דוקטורט שנכתב בסינגפור, הרווארד, אוקספורד או כל אוניברסיטה אחרת בעולם.
אין בעיה של ידע, יש בעיה של ניהול הידע!

כל חיפוש באינטרנט מביא עימו שפע גירויים נוספים, דברים נוספים שאנחנו רוצים לקרוא, לראות, לדעת. ותוך כדי כך מגיעות שיחות, מסרונים, עדכונים בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגראם, פניות בסקייפ וכו' וכו'. למי מהם אגיב קודם? התשובה, לצערי, פשוטה: אני אגיב קודם למה שמושך אותי יותר רגשית, למה שנותן לי יותר סיפוק מיידי. למה 'לצערי'? כי מה שמושך אותי רגשית איננו ברוב המקרים החומר שאני צריכה ללמוד למבחן, למצגת, להרצאה. מה שמושך אותי רגשית מסיט אותי מהתמודדות עם חומרים קשים להבנה, שדורשים ממני זמן ומאמץ.

להבין איך עובד המוח
אם נבין איך עובד המוח שלנו, מהם המנגנונים שמופעלים בתוכנו, מה בתוכנו מגיב ומדוע, נבין למה קריאה מהירה היא אפשרית, על מה אנחנו יכולים לסמוך וממה אנחנו צריכים להיזהר. אם נבין שמנגנונים שלמים במוח הם בעלי תפקיד אחד ויחיד: שימור, נוכל להבין גם מדוע קשה לנו לעשות כל שינוי, כולל זה של לקרוא מהר יותר. המוח שלנו מותנה, נתון להרגלים, רגיל לתבניות. ההרגלים נוטעים במוח שלנו ביטחון, הוא לא מרגיש מאוים. ברגע שאנו חורגים מהתבניות האלה, המנגנונים השייכים למערכת הלימבית, המוח הרגשי שלנו, ובעיקר האמיגדלה, נדרכים מיד כאילו יש סכנה לקיומנו ועוצרים את התהליך על ידי שפע תופעות פיזיולוגיות.

קצרה כאן היריעה מלפרט את כל התהליכים האלה, אך הם מרתקים. מה שחשוב כרגע להבין זה שקריאה מהירה מתחילה מליצור את התנאים המתאימים ברמה הישרדותית: נשימה נכונה, מים, מזון, אור נכון, טמפרטורה נכונה... הטעות הנפוצה ביותר שאני פוגשת היא לחפש מיד את ה'טכניקה', את ה'תכלס', מבלי להבין שהמיקוד העיקרי צריך להיות בהכנת השטח להקניית הרגל חדש.

תירגול הופך להרגל
הגורם השני המאפשר את הקריאה המהירה נכון גם לגבי כל דבר שלמדנו בחיים שלנו, חזרה. נכון, כולנו חסרי סבלנות והיינו רוצים שישתילו לנו צ'יפ במוח ושמאותו הרגע נוכל לקרוא מהר...
חשוב להדגיש: אין שום טכניקה שתוכל לקרוא במקומנו, לאט או מהר! הטכניקה כשלעצמה מפתיעה בפשטותה, קלה לביצוע. אך גם אם נדע אותה, ואפילו אם ניישם אותה בהצלחה, מה שבאמת יעשה את ההבדל יהיה לתרגל, לתרגל, לתרגל. הטכניקה צריכה להפוך לאופן הקריאה הטבעי שלנו. אנו צריכים ליצור לעצמנו הרגל חדש.

לקרוא במהירות המוח
אל דאגה, ההבנה לא נפגמת בקריאה מהירה. נהפוך הוא. כפי שאמרנו, המוח שלנו רגיל להרבה גירויים מהירים הדורשים תשומת לב. הקריאה האיטית איננה תואמת עוד את המהירות בה פועל המוח, וזוהי הסיבה לאובדן הקשב והריכוז בקריאה. כשקוראים מהר יותר, אנחנו במהירות של המוח, ממוקדים יותר ולכן מבינים יותר.

גם ההנאה לא נפגעת בקריאה מהירה. נכון, זו הנאה מסוג אחר, שונה ממה שהכרתם. אך מי אמר שיש דרך אחת ליהנות? ובכל מקרה, הקריאה המהירה לא מבטלת את הקריאה האיטית והאהובה. תוכלו פשוט לבחור. עד עכשיו לא הייתה לכם אפשרות בחירה.

מי קורא הכי מהר?
אם הקריאה המהירה כל כך פשוטה ובעלת יתרונות, למה לא כולם קוראים מהר? פשוט, כי לא לימדו אותנו אף פעם. היום, כשאני חווה בגוף ראשון וגם דרך האנשים שלימדתי את היתרונות הרבים של הקריאה המהירה, ניכר שהילדים לומדים את הטכניקה מהר יותר מן המבוגרים. הילדים פתוחים יותר לשינויים, אינם מקובעים בהרגלים וקולטים מהר יותר. לכן, בסדנאות שערכתי להורים וילדים, דווקא הילדים הצליחו לשפר את מהירות הקריאה שלהם באופן משמעותי אל מול ההורים, ולא ההיפך... כשאני חושבת כמה צרות זה יחסוך להם בעתיד, זה ממלא אותי שמחה.

ניתן ללמוד קריאה מהירה בכל גיל. לכל גיל יתרונותיו וחסרונותיו. עם זאת, בכל גיל, תידרש פתיחות, היכולת להגיד לעצמי שזה אפשרי ולפעול כדי להשיג את התוצאות.

סיכום:
קריאה מהירה היא אפשרית וקלה. הדרישות שלה הן: פתיחות, נכונות לשינויים ותירגול. בקריאה מהירה מבינים יותר ואפילו נהנים. קריאה מהירה אפשרית בכל גיל ומכל נקודת פתיחה. אפשר תמיד לשפר. מה ניתן לעשות כבר עכשיו?

1. סביבה טובה:
קריאה מהירה מתחילה מליצור את התנאים. דאגו לאוורר את החדר ולקחת מידי פעם נשימה עמוקה, דאגו לכסא נכון, אור נכון, טמפרטורה נכונה בחדר.

2. לא במיטה:
רצוי לא לקרוא חומר לימוד במיטה. המוח מותנה והמיטה היא המקום בו המוח שלנו מטעין את עצמו כדי לאפשר לנו אנרגיה מספקת ליום חדש. כשאנו מנסים להישאר ערים במיטה, אנו פוגעים בתהליך הזה עצמו. רצוי לבחור מקום נוח ונעים לקרוא בו.

3. הפחיתו גרויים:
הפחיתו את כמות הגירויים בזמן הקריאה: פנו את השולחן מחפצים מיותרים, הרחיקו מכם את הטלפון למשך הזמן הנחוץ, סגרו תוכנות מיותרות במחשב שיכולות לקרוא לתשומת לבכם.

4. עשו הפסקות:
ההפסקה היא חלק מהתהליך. עדיף תהליך קריאה ולימוד המורכב מיחידות זמן המוקדשות לקריאה כשביניהן יש הפסקות קצרות. בהפסקות מומלץ ביותר לעשות פעילות מוטורית. משך הזמנים הוא סובייקטיבי וקשור ליכולת הקשב האישית.

5. להרגיש ולזכור:
רגש וזיכרון קשורים אחד בשני ואנו זוכרים טוב יותר מה שהודגש רגשית. רצוי, אם כן, תמיד להזכיר לעצמנו מדוע אנו קוראים את מה שאנו קוראים, להזכיר לעצמנו את המטרה.

שולמית אסיף, קריאה מהירה וניהול הידע, אינפורמה ישראל,
08-9790671 ,058-4434111 
http://n.sendmsg.co.il/Minisites.aspx?p=12535-264438360-583

תודה על קריאת העלון הנוכחי.
אני שמחה לברך את מאות הבוגרים וההורים שהצטרפו אלינו בחודש האחרון, ומזמינה אותם לקרוא עוד בעלוני קשב ADHD כאן

חדש! לפי בקשת בוגרים רבים, הקמנו רשימת מנויים נפרדת עם תכנים על מבוגרים עם הפרעת קשב ובלי תכנים הנוגעים לילדים. האם אותך מעניין לקרוא רק על מבוגרים עם הפרעת קשב? ההרשמה בכפתור הצבעוני למטה.

בברכה, 

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


13.03.2023

קטגוריות של עלונים