עלון קשב ADHD


איך להשיב כדי להצליח במבחן? - תשובה טובה

איך להשיב כדי להצליח במבחן? - תשובה טובה

עלון קשב ADHD
שלום רב,
חכמינו אמרו: 'דע מה שתשיב', והתכוונו, שצריך לדעת ידיעה גמורה את החומר לפני שניגשים לענות למי שאיננו מאמין . אנו נתמקד ב'דע איך שתשיב', איך לכוון לכוונת השאלה, גם כאשר מאמינים לך, גם כאשר מדובר במבחן סיכום, מבחן בגרות, מבחן פסיכומטרי או מבחן מיון לעבודה, ואפילו בין אדם לחברו. שאלה ותשובה הן דו שיח עם כללים שכדאי להקפיד בהם על מנת לתת ביטוי הולם לידע של המשיב.

אומנות כתיבת תשובה טובה
טלילה שחר

מה צריך כדי לכתוב תשובה טובה במבחן? צריך לדעת את החומר, להבין את השאלה, ולהעביר את הידע שלנו במשפטים ברורים. המאמר הנוכחי יתמקד בחלק החשוב של הבנת השאלה, וייתן פטנטים לעזרת לומדים עם הפרעות קשב ומפוזרים אחרים, אשר עלולים לשכוח או לפסוח על חלקים מן השאלה בדרך למתן תשובה מלאה כנדרש.

כדי להבין את השאלה, יש להבין את מילות ההוראה:
אחת מאבני היסוד בהבנת שאלות היא הכרת מילות ההוראה והבחנה ביניהן. מסתבר שתלמידים לא תמיד יודעים להתאים את התשובה המתבקשת למילת ההוראה, וכך, התוצאה איננה מדויקת ואיננה נותנת להם את מלוא הנקודות במבחן. אני מציעה לרתום את הדמיון ואת הזיכרון הוויזואלי לטובת המשימה. הנה מילות ההוראה הנפוצות ביותר עם הסברים ועם סימנים לזכירה. אם זה נראה לכם מצחיק, יופי! זה עוזר לזכור.

1. הגדירו: רשמו מהו הדבר.
התחילו בקבוצת השייכות שלו, למשל: כלי עבודה, צורת שלטון, שלב בתהליך הנשימה.
המשיכו במאפיינים המיוחדים לו, למשל: דמוקרטיה היא צורת שלטון בה העם בוחר בעצמו את נציגיו. זה כאילו כתבתם קודם שם משפחה - קבוצת השייכות, ואחר כך שם פרטי- המאפיינים המיוחדים של הפרט הזה. התשובה צריכה להיות קצרה ומדויקת.

תחשבו על חייזר שנוחת בפתח ביתכם. כל דבר מסקרן אותו, כי הוא לא מכיר דברים כאלה. הוא שואל על כל דבר 'מה זה?', ואז אתם מגדירים לו כל דבר, למשל: גיטרה זה כלי נגינה בעל מיתרים, שפורטים עליו בעזרת האצבעות. שימו לב: 'גיטרה' היא שם ולא הגדרה.

2. הסבירו: הוסיפו פרטים שיבהירו את הנושא.
הוראה זו מתייחסת לעובדות. תחשבו על אנציקלופדיה, שבה אחרי ההגדרה, רשומים עוד פרטים כמו: איך זה התפתח? ממה זה עשוי? מי המציא את זה? וכו'. זה כמו לבנות קיר לבנים: כל פעם מוסיפים עוד שכבת לבנים ומחברים לאחרות. אתם הבנאי שמסביר לצופים איך הוא בונה את הקיר.

3. נמקו: הסבירו למה אתם, או מישהו אחר שדעתו מופיעה שם, חושבים כך.
הוראה זו מתייחסת לטענה או לדעה. למשל :אם אני צריכה להביע דעה על סיפור ולנמק אותה, אני צריכה לכתוב קודם כל מה דעתי, ואחר כך למה אני חושבת כך. דוגמה: 'הסיפור מצא חן בעיני כי הוא לא יכול להתרחש במציאות', או, 'כי היה לו סוף טוב'. אלה נימוקים.

4. הדגימו: המחישו את הדברים האמורים.
ההוראה הזאת נמצאת בשאלות המבקשות לכתוב פסקת טיעון או חיבור. התשובה תסתמך על הטקסט הנתון וגם על הידע הכללי שלכם.

לדוגמה, אם השאלה היא: 'הדגימו כיצד הסיח השועל את דעתה של בת העורב מן הגבינה'.
נכתוב תשובה בשפה שלנו ונשלב בה ציטוטים מן הטקסט: השועל הסיח את דעתה של בת העורב בכך שהחמיא לה על יופיה: 'את כה יפה, צווארך חינני, נוצותיך מבריקות'. ואז, כאשר ביקש ממנה לשיר ואמר לה: 'ודאי גם קולך ערב', התפתתה בת העורב לשיר ושכחה את הגבינה שבפיה.

5. הוכיחו: הראו שהדברים שנאמרו הם נכונים.
משל, בשאלה: 'הוכיחו כי משה לא היה מנהיג צבאי', תכתבו שהוא אכן עסק בהנהגה ובשיפוט, אבל לא פעל כמפקד.

6. תארו /פרטו: הביאו רשימה של פרטים והרחיבו.
הראה זו מתאימה בעיקר לתיאור תהליכים או רצף של אירועים. דמיינו שצילמתם את האירוע, ואתם משחזרים לפי הסרט המצולם את מה שקרה. ככה יהיה קל יותר לשחזר את הפרטים או השלבים, ולא תדלגו על פרטים חשובים.

7. דונו בהרחבה:
כאן מצפים מכם לסקור עמדות שונות על העניין המדובר ולנמק כל אחת. אם השאלה היא: דונו בהרחבה וחוו דעתכם על הנושא – האם תפקידו של בית הספר להכין את התלמידים לחיים או להרחיב את השכלתם ואת כישוריהם המקצועיים? מצפים מכם לסקור בקצרה את הנעשה בבתי הספר, ולהביע את דעתכם. עליכם להוסיף מספר נימוקים לחיזוק עמדתכם, אבל גם להציג עמדה אחרת משלכם.

נניח שדעתכם היא שבית הספר צריך להכין את תלמידיו לחיים.
נימוק אחד יהיה: 'בעידן המודרני החיים מורכבים מאוד, ונדרשים כישורי חיים בתחומים שונים כדי להתנהל כאזרח וכבעל משפחה'.
נימוק שני יהיה: 'היום הידע נגיש לכל אחד, לכן חשוב לפתח דווקא את מה שאי אפשר להשיג בהקלדה זריזה, למשל יכולת להתנהלות כספית נבונה.'
כעת תציגו עמדה מנוגדת לשלכם: 'יש מי שסבורים שבית הספר צריך להתמקד במתן כישורים ללימוד מקצוע ובהרחבת ההשכלה, מפני שרכישת מקצוע תהיה המשימה החשובה ביותר של הצעירים כשיעמדו ברשות עצמם'.
לבסוף תוכלו להפריך עמדה זו, ולחזור לחזק את העמדה שלכם.

8. סכמו: רשמו את עיקרי הדברים בלבד.
כמו מקרוני שהתבשלו, וכעת מסננים אותם בכיור: הפרטים החשובים הם המקרוני שנשארים בסיר. הפרטים השוליים הם המים שנשפכו לכיור.

9. ציינו / הציגו: אם אין הוראה אחרת, הכוונה היא לכתיבה עניינית של הפרטים החשובים.
מבחינת האורך, תשובה זו תהיה באמצע, בין ההגדרה הקצרה להסבר/ תיאור ארוך. יש מי שמדייקים יותר ומפרידים בין ההוראה 'ציינו' להוראה 'הציגו', אבל בעיניי אין צורך בכך.

10. הסיקו: רשמו מה אתם לומדים מתוך הפרטים.
בדרך כלל, התשובה אינה רשומה בטקסט, ויש לבלוש אחריה בין השורות.

11. השוו: רשמו מה דומה, אבל גם מה שונה בין הפרטים בהשוואה.

12. מיינו: חלקו לקבוצות לפי הקריטריונים שנקבעו.
כמו ערימת כביסה מקופלת שצריך להחזיר למדפים השונים בארון לפי סוגים: חולצות, לבנים, בגדי יציאה וכו'.

13. חוו דעה: רשמו מה אתם חושבים על הנושא המדובר.

תוכלו להיכנס לקישור המצורף ולהוריד את טבלת מילות ההוראה עם המחשה בתמונות:
http://lemidakala.co.il/present/

ארבעת שלבי העבודה – מהנ"ב

כדי לא לשכוח בדרך חלקי שאלה וכדי לשפר את הסיכויים לקבל את מלוא הנקודות, אני מציעה לעבוד בארבעה שלבים: מהנ'ב - מרקר, הבן, נסח, בדוק.

א. מרקר:
בשאלות המבחן, יש למרקר שלושה סוגי מילים, שאני קוראת להם שלושת המ'מים:
מילות הוראה - כמו: כתבו, סכמו, הקיפו בעיגול,
מילות שאלה - מי, מה, מתי, למה, איך וכו',
מספרים – רק מספרים שהם חלק מההוראה, כמו: רשום שלוש סיבות.

למשל, בשאלה: 'רשום שלושה שינויים שהביאה המהפכה הצרפתית בתחומים שונים. איזה הוא החשוב ביותר בעיניך? נמק'. יש לסמן את המילים: רשום - מילת הוראה, שלושה - מספר, מה - מילת שאלה נמק - מילת הוראה.

ב. הבן:
כדאי להבין מה בדיוק שואלים, ולאיזו תשובה מצפים מכם: ארוכה, קצרה וכו'. חלקו שאלות מורכבות למספר חלקים. כעת 'תרגמו' כל חלק למילים פשוטות, והסבירו אותו לעצמכם כאילו הייתם עולים חדשים.

למשל, בשאלה: 'רשום שלושה שינויים שהביאה המהפכה הצרפתית בתחומים שונים', כדאי לברר אם הבנתם מה הכוונה במילה 'תחומים' , כמו התחום החברתי, התחום הפוליטי וכו'. כדאי גם להזכיר לעצמכם אם אתם זוכרים מה זה בדיוק: 'נמק', והאם מצפים מכם לתשובה ארוכה או קצרה.

ג. נסח:
קודם כל ענו תשובה מלאה. נסחו את התשובה במשפטים קצרים וברורים. זה עדיף מניסוח מעורפל ומסורבל. אל 'תמרחו' תשובות ארוכות – אין טעם לחזור על אותו דבר במילים אחרות.

ד. בדוק:
בדקו שעניתם על כל כל החלקים שסימנתם בכל שאלה ובכל השאלות.
הכוונה איננה לבדיקת נכונות התשובה. את זה תוכלו לעשות לאחר שסיימתם את המבחן כולו.

בהצלחה רבה!

טלילה שחר, מומחית לאסטרטגיות למידה, מחברת הספר 'מהורה למורה'
050-4510254  http://lemidakala.co.il/

 

תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
העלון הבא יצא בתחילת חודש מאי, ואני מקווה שנצפה לו ביחד בקוצר רוח.

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


20.03.2022