עלון קשב ADHD
- שלום רב, אלפי מתגייסים עם הפרעות קשב או לקויות למידה מצטרפים כל שנה למערכת העצומה שכולנו שותפים בה, צה'ל. כדי לא ללכת לאיבוד במבוך הנוהלים, וכדי להפוך אותה לשלב מעצים בהתבגרות של ילדנו, ביקשתי יעוץ והכוונה מהפסיכולוגית דר' דבורה שני, סא'ל מיל' ובעבר ראש ענף מיון במחלקת מדעי ההתנהגות בצה'ל. בסיום המאמר היא מנדבת טיפים חשובים שכדאי לך לשמור.
לקראת צו ראשון, יום המא"ה וגיוס לצה"ל
יעוץ למשפחות מתבגרים עם ADHD
דר' סא'ל מיל' דבורה שני
יום הגיוס לצה"ל, הטירונות והשירות הצבאי מהווים עבור הנער המתבגר נדבך חיוני, בו הוא לומד להסתגל לחוקים חדשים ואורח חיים חדש, רוכש חברים חדשים ומגלה בעצמו יכולות שלא הכיר קודם לכן. כיצד ניתן לסייע למתגייסים עם הפרעות קשב וריכוז לעבור את תקופת השירות הצבאי בהצלחה?
יעוץ מוקדם לפני צו ראשון:
בצו הראשון, הנערך בגיל 17 לתלמידי כתה י'א, נקבעים נתוני הבסיס הצבאיים:
קב"א - קבוצת איכות, דפ"ר - דרגה פסיכוטכנית ראשונית, המורכבת ממבחנים פסיכוטכניים ממוחשבים ומוגבלים בזמן, ציון הראיון האישי - לבנים בלבד, ציון הפרופיל הרפואי ועוד.
לאחר הצו הראשון מתקיים יום המא"ה - מיון, איתור והשמה. זהו יום מיונים נוסף המיועד למתגייסות ומתגייסים שאינם מיועדים לשיבוץ קרבי.
מתגייסים בעלי קשיים הסתגלותיים, רגשיים וכדומה מוזמנים למדור בריאות הנפש על מנת לבחון את התאמתם לסוגי השירות השונים.
תוצאות כל נתוני המיון הללו הם שיקבעו בסופו של דבר את התפקיד הצבאי אליו ישובצו המתגייסים.
עוד לפני הזימון לצו הראשון, כדאי למשפחות מתבגרים עם הפרעות קשב להגיע ליעוץ מוקדם שיתקיים לפני קביעת הנתונים האישיים בלשכת הגיוס. תהליך היעוץ המוקדם יומחש באמצעות תיאור שני מקרים אמיתיים של מתגייסים המייצגים מאות מקרים שהגיעו אליי לקליניקה:
אלון – בעל הפרעת קשב ומרדנות:
אלון הוא נער בן 17 תלמיד כתה יא' המאובחן עם הפרעת קשב וריכוז עוד מגיל הגן. הקשיים שלו מורכבים:
לאורך השנים הוא מתקשה לשבת זמן ממושך וללמוד תחום שאינו מוצא בו ענין, מתקשה להתמיד בדברים וכבר החליף מספר חוגים ותחומי עיסוק, הוא קופצני ומתקשה להירדם עד השעות המאוחרות ולאחר מכן מתקשה להתעורר ולהגיע בזמן לבית-הספר.
כמו כן, לאלון יש 'פתיל קצר', הוא מתרגז בקלות, כועס על חלק מהמורים ומתעמת איתם, תמיד חש שנעשה לו עוול ואינו מסתגל כראוי למסגרת הלימודית וגם לדרישות בבית. בנוסף בשנים האחרונות חלק מחבריו התרחקו ממנו לאחר שהתפרץ ואמר דברים שפגעו בהם מבלי שהתכוון לכך.
ההורים פנו ביחד עם אלון ליעוץ לאחר שקיבל את הזימון לצו הראשון. הם שידרו דאגה רבה כיצד יוכל להסתגל למסגרת הצבאית ובאיזה תחום יוכל להתאים ולהצליח. אלון הביע עמדה נחרצת ואמר שהוא מוכן לשרת רק ביחידה לוחמת ואם לא - אינו רוצה להתגייס כלל. בבירור עמו עלה כי אין לו מספיק מידע לגבי שירות צבאי כלוחם ולמעשה הוא מצהיר שרוצה בשירות קרבי מבלי שמבין עד הסוף במה מדובר. ההורים העלו דאגות לגבי מידת ההתאמה שלו ליעוד קרבי ואף חששו שבשל האופי המתעמת שלו והקושי לציית לפקודות ולהתאים את עצמו למסגרות, הוא עלול להסתבך בעבירות משמעת. אמו אמרה שלדעתה עלול להיגרם אסון אם יהיה לוחם.
אורלי – בעלת הפרעת קשב וחרדות:
אורלי, נערה בת 16 וחצי עם הפרעת קשב, היא נערה רגישה ומופנמת, סובלת מאד בגלל קשייה להגיע להישגים משביעי רצון בבית-הספר. במהלך השנים, היא פיתחה חרדות שונות ואינה נוהגת לישון מחוץ לבית, אינה יוצאת לטיולים השנתיים ועדיין תלויה בהוריה וחוששת להתרחק מהסביבה הביתית המגינה והתומכת.
אורלי עדיין לא קיבלה את הצו הראשון והיא חרדה מאד מפני השלב הזה. חלק מהבנות בכתה מספרות שכבר קיבלו את הזימון והם מתרגשות ושמחות, בנות אחרות כבר היו בלשכת הגיוס וסיפרו שבמשך יום שלם נשאלו שאלות רבות ונבחנו במבחנים פסיכוטכניים על גבי מחשב והיה להן קשה ומתיש.
אורלי הגיעה לפגישת יעוץ עם הוריה. היא העלתה חששות לגבי הגיוס והסבירה שאינה חושבת שתוכל לשרת כלל בשל הקשיים הרגשיים והנפשיים שלה אשר נוספו במהלך השנים להפרעת הקשב שלה. היא מטופלת שנים אצל פסיכולוגית וגם מקבלת תרופות אנטי-חרדתיות. בשלב זה אינה מרגישה מספיק חזקה כדי להתמודד עם צו ראשון ולאחר מכן עם הגיוס. ההורים של אורלי אינם רוצים להפעיל עליה לחצים נוספים והם מעוניינים לקבל הכוונה כיצד לנהוג בנושא חובת השירות.
שלבי היעוץ – מהצו הראשון עד הטירונות:
א. התרשמות מהנער/ה – יכולת תקשורת, יכולת להתאים את עצמם לסיטואציה חדשה, יכולת הקשבה והפנמה, תכונות אישיות מרכזיות, קשיים לשמור על קשב וריכוז במהלך השיחה, נטיה לאימפולסיביות, עקשנות לעומת גמישות, תקשורת מול ההורים, רקע של הסתגלות למסגרת בית-ספרית, יכולת קבלת סמכות, מידת העצמאות והבגרות עפ"י סטנדרטים של גילאי 16-17 ועוד.
ב. בדיקת האבחון – בדיקת תקינות האבחון למול דרישות לשכת הגיוס, בדיקה אילו התאמות ניתן לבקש על-פי האבחון במבחני הדפ"ר, היות שללשכת הגיוס התאמות שונות מאשר במשרד החינוך. בנוסף, בדיקת מסמכים רפואיים, פסיכולוגיים ופסיכיאטרים שונים אשר ההורים מביאים עימם.
ג. הסבר מקיף לגבי כל שלבי המיון בצבא עד למועד הגיוס, בכל שלב מוסבר מהי המטרה, מה נדרש מהמתגייס וכיצד ניתן להתכונן למיון.
ד. הדרכת ההורים אילו מסמכים לשלוח ולאיזה גורם בלשכת הגיוס. במקרה הצורך, הכנה של מכתב מלווה למסמכים המקצועיים על מנת למקד את הפנייה.
ה. תיאום ציפיות – בדיקת הציפיות של המתגייס והוריו לגבי השירות הצבאי, הסבר לגבי האופן שבו הצבא קובע מה יהיה השיבוץ הסופי על-פי הנתונים האישיים המשקפים יכולת קוגניטיבית, יכולת רגשית והסתגלותית, רמת השכלה, יכולת גופנית ועוד.
ו. הדרכה ספציפית לגבי כל אחת מתחנות המיון – אימון אישי של המתגייס לקראת המבחנים, הראיון, יום המא"ה, הקב"ן ועוד.
ז. הכנה לגיוס - ליווי תהליכי של המתגייס והוריו בכל שלב ושלב עד לגיוס עצמו. קיום פגישות תקופתיות כדי לבחון נושאים שונים שבהם המתגייס מתלבט, הדרכה מקיפה לגבי שלב הטירונות וההכשרות המקצועיות, חיזוק המיומנויות החברתיות, תיאום ציפיות לגבי המערכת הצבאית, הסברים מקיפים בנושא חוקי המערכת, משמעת וענישה בצבא, חיזוק החוסן הנפשי ויכולת ההתמודדות עם מצבי תסכול וקושי.
היעוץ לאלון – הטרמה, אימון, אסטרטגיות, מסמכים:
אלון עבר תהליך יעוץ שכלל מספר נושאים. ראשית, אלון קיבל אימון והכנה של מספר מפגשים לקראת הצו הראשון. הוסברו לו כל תחנות המיון והוא ידע לקראת מה הוא הולך ומה צפוי לו בלשכת הגיוס. אלון התאמן לקראת מבחני הדפ"ר וקיבל אסטרטגיות המתאימות לו כיצד להגיע להישגים גבוהים בסוג זה של מבחנים. מעבר לכך, אלון הבין מהי מטרת הראיון האישי וכיצד הוא יכול להביא את צדדי החוזק שלו לידי ביטוי שם ולהעביר מסר של בחור מוטיבציוני, ערכי ורציני.
בנושא הפרופיל הרפואי, הוריו של אלון קיבלו הנחיה צמודה אילו מסמכים רפואיים לשלוח ללשכת הגיוס בנושא הפרעת הקשב והריכוז שלו על מנת שהרופאים יוכלו להתאים לו את הפרופיל הרפואי המתאים לו וכך קביעת השיבוץ שלו לתפקיד תתאים ליכולתו ולמגבלותיו.
אלון עבר גם תהליך יעוץ של שיחות לגבי המערכת הצבאית וכך הוא הבין והפנים שישנם תפקידים רבים שיוכל למלא בהצלחה, ועם זאת השיבוץ נקבע לפי שיקולי וצרכי המערכת. אלון הבין ששירות בצבא אינו 'תוכנית כבקשתך' ועליו לתרום ולתת מעצמו בכל יעד שיקבעו עבורו. כמו כן, הודגש כי השירות הצבאי יכול להיות עבורו חוויה חיובית מאד לעומת התחושות הקשות שמלוות אותו בבית-הספר. כך למעשה אלון שינה בהדרגה את העמדה הקיצונית שהיתה לו בתחילת התהליך היעוצי והיה מוכן יותר לקראת שלב הגיוס.
בסופו של דבר אלון קיבל קב"א 53, מעל לממוצע, והפרופיל שלו היה 64, לא קרבי, עם סעיף ליקוי רפואי של הפרעת קשב וריכוז. אלון שובץ למערך הטכני של חיל האויר, ועבר ללא קושי קורס מקצועי שהכשיר אותו לתפקיד, היות שהגיע ללא ידע טכני כי למד בתיכון במגמה עיונית. הוא משרת כיום בצוות הטכני של אחת הטייסות המובחרות.
הפרעת הקשב מסייעת לו להצליח בתפקידו, מכיוון שהטמפרמנט והמרץ שלו הופכים אותו לחייל אקטיבי וזריז מאד, העבודה נעשית במתחם חיצוני ולא בחדר סגור, ובתפקיד זה אין צורך בישיבה אלא דוקא ב'התרוצצות', מה שמתאים לו מאד. אלון מצליח וזוכה לחוות דעת טובה ממפקדיו, הוא רכש לעצמו חברים רבים בבסיס ומרגיש מסופק מאד.
היעוץ לאורלי – חיזוק, הכנה, חוות דעת פסיכולוגית:
בתהליך היעוץ שעברה אורלי הושקע מאמץ רב בחיזוק החוסן הנפשי שלה ובשיפור הערך העצמי על מנת שתחוש שהיא מסוגלת להתגייס ולהתמודד עם כל שלב ושלב בצבא. בהמשך, כשמועד הצו הראשון התקרב, אורלי עברה הכנה אינטנסיבית של מספר פגישות לקראת מבחני הדפ"ר ולאחר מכן לקראת יום המא"ה. בכל שלב מיוני הוסבר לה בפרוטרוט מה צפוי להיות, באופן זה ירדה תחושת החרדה מפני חוסר הודאות והיא הגיעה ונבחנה עם תחושה פנימית חיובית. אורלי הצליחה להגיע להישגים טובים בתחנות המיוניות והקב"א שלה נקבע על 52, מעל לממוצע.
מכיוון שלאורלי קשיים רגשיים והיא נערה חרדתית ותלותית, הכנו עבורה במהלך היעוץ חוות דעת פסיכולוגית המפרטת את קשייה ומאפייניה האישיותיים. בעקבות חוות הדעת, אשר הועברה למדור בריאות הנפש בלשכת הגיוס, נקבע לאורלי ציון קושי הסתגלות - קה"ס, אשר הביא בסופו של דבר לשיבוצה בבסיס הקרוב למקום מגוריה.
אורלי משרתת כיום בתפקיד משמעותי ומעניין במשרד העוסק בניהול כ"א, היא מגיעה יום יום למשרד וחוזרת לביתה בסוף יום העבודה. בהדרגה הבטחון העצמי שלה עולה, היא זוכה למשובים חיוביים על השקעתה ומסירותה. באופן זה הצלחנו להתאים לאורלי את השירות הצבאי המתאים לה על מנת שתחווה תקופה חיובית ומחזקת.
סיכום - טיפים חשובים למתגייסים עם ADHD:
1. אבחון עדכני לצורך התאמות:
חשוב להעביר כחודש לפני הצו הראשון את האבחון העדכני ביותר בצירוף בקשה להתאמות במבחני הדפ'ר. האבחון והבקשה יועברו בפקס לחוליה הפסיכוטכנית בלשכת הגיוס.
2. מידע רפואי:
חשוב להעביר מידע מפורט לגבי הפרעת הקשב והטיפול שהמתגייס קיבל לאורך השנים, סוגי תרופות, מינון וכדומה. המידע הרפואי יועבר בפקס למדור הרפואי בלשכת הגיוס.
3. הכנה מראש:
חשוב להתכונן לצו הראשון על כל שלבי המיון שבו. לא ניתן לאחר מכן לתקן את הציונים אלא במקרים חריגים ביותר.
4. נטילת תרופה:
מי שרגיל לטיפול תרופתי בימי לימודים, חשוב שיטול את התרופה גם ביום ההתייצבות בלשכת הגיוס.
5. עייפות במבחנים:
במהלך יום ההתייצבות, שהינו יום ארוך ומעייף, במידה שהמתגייס חש שכבר אינו מרוכז ויתקשה מאד להיבחן במבחנים הפסיכוטכניים, ישנה אפשרות לפנות לגורם האחראי באותו מקום ולבקש להיבחן במועד אחר.
6. בחירת תפקיד:
לאחר שכבר נקבעו הנתונים האישיים ומוצעים תפקידים שונים דרך שאלות העדפות, חשוב מאד לשקול היטב את סימון התפקידים ולקחת בחשבון את מכלול המאפיינים של המתגייס. לא כדאי לבחור בתפקיד שנחשב 'יוקרתי' אבל לחלוטין אינו מתאים למתגייס עם ADHD.
7. שעון ביולוגי:
בסמוך לגיוס, מומלץ למתגייס עם הפרעות קשב הסובל מתופעת 'שעון ביולוגי הפוך' להתחיל ולהפוך את השעון בחזרה. לרוב ניתן לעשות זאת דרך הימנעות משינה במהלך היום. במקרים מסוימים כדאי לשקול ביקור במרפאת שינה והצטיידות בתרופה מתאימה על מנת להקל על הירדמות בלילה ויקיצה בבוקר.
8. בטחון עצמי ומוטיבציה:
לקראת הגיוס חשוב לקבל יעוץ אישי וללבן את כל הנושאים המטרידים או מדאיגים את המתגייס. מומלץ להגיע ליום הגיוס ללא חרדות מיותרות, עם חוסן נפשי גבוה, עם בטחון עצמי, עם מוטיבציה חיובית ואופטימיות. כמו כן, חשוב להגיע לגיוס עם ציפיות ריאליות מהמערכת הצבאית על מנת שלא להתאכזב ולהידרדר למצב משברי.
9. לקראת הטירונות:
לקראת מועד הגיוס מומלץ להצטייד במכתב מפסיכולוג או רופא המסביר את הקשיים הנובעים מהפרעת הקשב אצל המתגייס. מכתב זה יהיה שימושי בטירונות וניתן יהיה למסרו למפקד במידה ויעלו קשיים בתפקוד השוטף כמו עמידה בזמנים, התארגנות וכדומה. רוב המפקדים ישתדלו להתחשב במתגייס שמסביר את קשייו ומציג מסמך פורמלי.
10. טיפול תרופתי:
במהלך השירות, במידה והמתגייס מעונין בכך, ניתן לפנות למרפאת קשב וריכוז בצבא ולקבל טיפול תרופתי עם ריטלין או קונצרטה.
11. התארגנות בטירונות:
בזמן הטירונות מומלץ למתגייס עם הפרעות קשב הסובל מקשיי התארגנות, לקום לפני כולם ולהתארגן בקצב המתאים לו, על מנת שיוכל להיות מוכן בזמן לפעילות הראשונה בבוקר.
12. התאמות בבחינות בקורסים:
במידה והמתגייס משתתף בקורסים במהלך שירותו, ניתן להגיש אבחון פורמלי ולקבל התאמות בבחינות.
חשוב מאד לזכור – חיילים עם הפרעות קשב שהגיעו לתפקידים המתאימים לכישוריהם, הצליחו בשירות הצבאי וחוו תקופה מחזקת וחיובית.
דר' סא'ל מיל' דבורה שני, פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית, לשעבר ראש ענף מיון במחלקת מדעי ההתנהגות בצה'ל, כיום מנהלת 'המרכז ללקויי למידה מתבגרים ומבוגרים' בכפר-סבא www.drdebby.co.il,
09-7420303
תודה על קריאת העלון הנוכחי. עד לקבלת העלון החדש בתחילת החודש הבא, אני מזמינה אותך לקרוא כאן את העלונים שיצאו כבר קודם, ליצור אתי קשר, להגיב ולהתייעץ.
בברכה,
זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
13.10.2024