עלון קשב ADHD


אסטרטגיות למידה - גלגל הצלה ומכשיר קסם

אסטרטגיות למידה - גלגל הצלה ומכשיר קסם

עלון קשב ADHD
שלום רב,
למקרא המאמר מאת טלילה שחר, מומחית לאסטרטגיות למידה כלים, הצטערתי שתוכנית העלונים הגדושה לא אפשרה לשבץ אותו מוקדם יותר בשנת הלימודים. עם זאת, אני מתנחמת בכך שקיבלנו מתנה נפלאה ושימושית לשנים הבאות. ...ולא רק לספסל הלימודים: אפשר ליישם את האסטרטגיות בכל משימה שדורשת ניהול סדרי עדיפות בכתב. לגזור ולשמור!

כלים לאסטרטגיות למידה – גלגל ההצלה
של המתקשים בלמידה

טלילה שחר

אסטרטגיות למידה הן מערכת כלים ללמידה יעילה, מעין הוראות הפעלה שניתן להשתמש בהן בכל זמן שנדרש. כוונתי לאסטרטגיות למידה במקצועות העיוניים או ההומניים, או, כפי שקוראים להם היום, מקצועות רבי מלל.

למה דווקא המקצועות העיוניים גורמים 'כאב ראש' לתלמידים?
המקצועות העיוניים- בעיקר: היסטוריה, אזרחות, ספרות - הם אימתו של כל תלמיד בעל קשיי למידה, הפרעות קשב או דיסלקציה. עם זאת, גם תלמידים רבים שאינם כאלה, מאבדים את הצפון מול טקסטים עמוסים. יש לכך מספר סיבות, ונראה לי שאחת הבולטות היא, שבבתי הספר לא מדריכים ללמוד בשיטתיות. התלמידים, במקרים רבים, מקבלים סיכומים מוכנים. התוצאה: הם מתקשים להתגבר על חומר רב, לא יודעים לבחור לעצמם אסטרטגיה שמתאימה להם, ונכנסים לבהלה עצומה – אמיתית או מדומה - מול 20 עמודים מודפסים, שלא לדבר על כמות חומר גדולה יותר.

חמור יותר מצבם של תלמידים עם קשיים בלמידה:
תלמידים אלה זקוקים מאוד לאסטרטגיות למידה בחטיבה, בתיכון ובלימודים גבוהים. הם צריכים כלי שיעזור להם לעשות סדר בבלגן, וישמש כמצפן בכל פעם שייתקלו במטלה דומה. אגב, מטלות עיוניות יש גם בלימודי נהיגה, בשירות בצבא ובהמשך החיים.


איך מועילות אסטרטגיות למידה לתלמיד הצעיר?
כאשר תלמיד צעיר מקבל בסיס טוב של אסטרטגיות למידה, הוא מתנסה בתהליך בריא של למידה, ומקבל ארגז כלים ובו מספר שיטות ללמידה יעילה. כשיגדל, הוא יידע אילו אסטרטגיות מתאימות לו ביותר ויוכל ליישם אותן. זה כמו לימוד רכיבה על אופניים שהופך בהמשך לפעולה מובנת מאליה. תלמיד כזה יצליח להשתמש במיומנויות הלמידה גם כאשר המטלות יהפכו למורכבות יותר.

איך מועילות אסטרטגיות למידה לתלמיד הבוגר?
כאשר תלמיד סוחב איתו תחושה ממושכת של כישלון בלימודים, הדימוי העצמי שלו נפגע. ככל שהוא מתבגר, הקושי להתמודד עם הלימודים גדל, ואיתו גדלה גם החרדה. בעלי קשיי למידה לא מאמינים שאי פעם יצליחו בלימודים, לכן דווקא הם זקוקים מאוד לאסטרטגיות הלמידה. השבוע הגיע אלי תלמיד כיתה י', שעד השנה הצליח בלימודים, ועכשיו הוא לא מצליח להגיע להישגים טובים, והוא מאוד מתוסכל. שאלתי אותו במה הוא מוכשר, והוא ענה: "בכמה תחומים חוץ מאשר בלימודים".

כאן אסטרטגיות למידה יכולות לעשות ממש מהפך, גם רגשי וגם מעשי. תלמיד כזה, בהנחה שהוא בשל להתעמת עם הקושי שלו, יקבל כלים מעשיים ללמידה. אם מצליחים להתאים את השיטה הנכונה ללומד, והוא משתכנע ביעילותה, כבר אחרי תרגול קצר הוא יוכל להשתמש בשיטות, ולעשות צעד משמעותי קדימה. כאשר יראה תוצאות, תעלה גם המוטיבציה, הוא יאמין בעצמו, ויבין שההצלחה שלו תלויה בעיקר בו עצמו.

מאחר שלימדתי כבר מאות רבות של תלמידים, אני יכולה להעיד שראיתי את התהליך הזה קורה פעמים רבות. אין פה נס או קסם, רק מתן כלים יעלים שהופכים לדפוס הלמידה הקבוע של התלמיד.

המוציא לפועל של אסטרטגיות למידה:
מכשיר קסם לשדרוג הלמידה מצוי בכל בית, ואם לא, ניתן לרכוש אותו תמורת שקלים בודדים. הוא יעזור לשפר לפחות ארבע מטלות למידה, ולכן חשוב שיהיה בקלמר של כל תלמיד, ורצוי כמה ממנו. נו? המכשיר הוא מרקר, מדגישון בעברית.
אפשר להיעזר במרקר לביצוע משימות תכנון וארגון בכל גיל. זהו כלי נפלא למיקוד תשומת הלב, שנוטה להתפזר בעיקר אצל בעלי קשיי קשב או לקויות למידה. החלקים המסומנים במרקר עושים סדר במחשבות, ועוזרים לארגן את התוכן בצורה ידידותית. אפשר לומר שהמרקר הוא המוציא לפועל של אסטרטגיות למידה.

כידוע , חשוב לשתף את מירב החושים בתהליך הלמידה. לא מספיק להקשיב בכיתה, חשוב גם לראות בעיניים כדי לשפר את הזכירה. ההתמקדות חשובה לכל תלמיד, אבל ממש חיונית ללקויי למידה

באילו משימות עוזר המרקר?

1
. טקסט ושאלות הבנה, בעברית או בכל שפה אחרת, כולל בבחינות הבגרות בלשון.
מה מסמנים? מסמנים את כפ"ר מרפ"א.
כלומר: מסמנים את הכותרת, את כל הפסקה הראשונה, את המשפט הראשון עד הנקודה בכל פסקה אחרת, ואת כל הפסקה האחרונה. בראשי תיבות: כפ"ר מרפ"א.
מה התועלת? מתפנה זמן לעסוק בשאלות.
בשלב הראשון קוראים רק את החלקים המסומנים. אחר כך, נעזרים בסימון כדי לבדוק באיזו פסקה נמצאת התשובה המשוערת. קוראים את אותה פסקה ועונים על השאלה. כך עושים גם עם יתר השאלות.
סיפור מהשטח:
תלמידה בכיתה י' אמרה לי בדרך אגב שלמחרת יש לה מבחן בלשון, ושהיא תמיד מסתבכת בטקסט ובשאלות ההבנה. " אני לא מספיקה לסיים את המבחן, והציונים על הפנים", אמרה. הסברתי לה את שיטת כפ"ר מרפ"א. לא היה לי זמן להדגים לה, אבל סמכתי עליה. למחרת קיבלתי ממנה SMS:
"השיטה שלימדת אותי עם המרקר ממש עזרה. סיימתי כבר בשעה הראשונה". כעבור שבוע היא דיווחה שקיבלה 83 במבחן.

2. כתיבת סיכום:
מה מסמנים? מסמנים את כפ"ר מרפ"א.
כוונתי ל: כותרת, כל הפסקה הראשונה, משפט ראשון עד הנקודה בכל פסקה אחרת, ואת הפסקה האחרונה.
מה התועלת? מתפנה זמן לעסוק בתוכן העיקרי.
בכתיבת סיכום יש לכתוב את הדברים העיקריים ולדלג על הסברים, דוגמאות ופרטים שוליים. הסיכום יהיה מבוסס על מה שסימנו, כי הוא עיקר הטקסט. הסימון יקל על ניסוח משפט שיסכם את כל הנאמר בפסקה.
טיפ חשוב:
כדאי לכתוב במילים שלך את מה שהבנת מהחלקים המסומנים, ואז לחבר אותן למשפטים הגיוניים. ברוב המקרים, תוכל/י להרוויח כך יותר ממחצית הנקודות על ביצוע מטלה זו.

3. שיפור התשובות:
מה מסמנים? מסמנים את שלוש המ"מים: מילות הוראה, מילות שאלה, מיספרים.
מילות הוראה הן: נמקו, סכמו ועוד.
מילות שאלה הן: מי, מתי, למה ועוד.
מספרים הם אלה שנמצאים בהוראה כמו: רשום שלוש סיבות, הבא שני פירושים.
מה התועלת? לא מדלגים על אף חלק מהשאלה.
סימון זה הוא קריטי לשכחנים, עפיפונים ובעלי קשיי קשב וקשיי זיכרון. לאלה יש נטייה לדלג על חלקים מהשאלה, ולהפסיד כך נקודות רבות. כשמסמנים את שלוש המ"מים, קל יותר לענות על כל חלקי השאלה.
בסיום התשובה:
בסיום התשובה, חשוב מאוד לוודא שבאמת התייחסתם לכל החלקים המסומנים. למשל, אם כתוב: "האם גם אתה היית נוהג כך? נמק", צריך לוודא שכתבתם את מה שהייתם עושים ושגם נימקתם למה הייתם עושים כך.

4. שיפור ההכנה למבחן:
מה מסמנים?
לא חשוב באיזו דרך מתכוננים למבחן, תמיד יש דברים שחשוב להדגיש, כמו: כותרות, תמצית הפרק, הפסקאות הראשונות בכל תת פרק, מושגים, הגדרות, תאריכים.
מה התועלת?
הסימון מועיל בכל צורת לימוד: סיכום, תרשים זרימה, שאילת שאלות על החומר וגם כאשר לא כותבים אלא רק קוראים כהכנה למבחן.
מומלץ מאוד:
להקליט בסלולרי את עצמכם או מישהו אחר שמקריא את מה שסימנתם, ואחר כך להקשיב. זהו עוד אמצעי מועיל לזכירת החומר.

בהצלחה!

טלילה שחר, מוסמכת להוראת אסטרטגיות למידה,
מחברת ספר וספרוני אסטרטגיות למידה דיגיטליים http://lemidakala.co.il

תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אני מזמינה אותך לחכות ביחד לעלון הבא. 

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


03.05.2016