עלון קשב ADHD


נהיגה של צעירים עם הפרעות קשב וריכוז

נהיגה של צעירים עם הפרעות קשב וריכוז

עלון קשב ADHD
למנויי העלון שלום רב,
הקיץ כבר כאן והחופשה בפתח. לפני שנמהר למצוא לתכנן את סדר היום בין הכיופים להתחייבויות, אני גאה להגיש לכם את מאמרה המעשיר והשימושי של דר' פנינה וייס, משקמת נהיגה מוסמכת במכון לשיקום הנהיגה בבייליסנון. ביחד עם המאמר מתפרסמים ארועים וטיפולים לניהול מועיל של הפרעות הקשב שלנו, של ילדינו ושל מטופלינו. בסיום העלון נמצאות עצות הזהב של פנינה ללימודי הנהיגה. כדאי לקרוא ולשמור!

 נהיגה של צעירים עם הפרעות קשב וריכוז
דר' פנינה וייס

 נהיגה בגיל הצעיר
הנהיגה הנה אחד הסממנים הבולטים של המעבר מהילדות לבגרות, והיא מאפשרת חוויה של אוטונומיה ועצמאות.  עם זאת, נהגים צעירים מעורבים מדי בתאונות דרכים, כפי שמתועד בכל העולם.  

צעירים מהווים 17% בלבד מאוכלוסיית הנהגים, וגורמים ל- 24% מכלל התאונות. 
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל עולה, שבשנת 2005 חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24 מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, היה גדול בכ-42% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג. הסיבות העיקריות לכך הן:
*חוסר ניסיון ובשלות,  *חיפוש ריגושים, *הערכת יתר של יכולת, *נהיגה תוקפנית, *קושי לקבל מרות וסמכות, *נטייה להסתכנות.

נטייה להסתכנות
הנטייה להסתכנות עלולה להוביל למעורבות בתאונות. היא נגרמת על ידי ביצוע תמרונים מסוכנים, אומדני מרחק או זמן לא מדויקים, נטייה לפעול כאילו קיים רק נתיב פעולה אחד, הפניית קשב מוטעית, סריקה ויזואלית בלתי מספקת, ביטחון יתר והערכת יתר של יכולת ועוד  .
נטיות אלו עלולות להופיע אצל כלל הצעירים אך באות לביטוי ביתר שאת אצל צעירים עם הפרעות קשב וריכוז.

נהיגה של צעירים עם הפרעות קשב  
צעירים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז נמצאים בסיכון מוגבר לתאונות בהשוואה לבני גילם. יש להם סיכוי של פי 2-4 להיות מעורבים בתאונת דרכים וסיכוי של פי 4 לאחריות לתאונה בה הנם מעורבים כנהגים.

הם מעורבים בתאונות קשות יותר, נזקי הרכוש כבדים יותר והם עצמם נפגעים באופן חמור יותר. כמו כן יש בקרבם יותר תאונות חוזרות, תאונות ליליות ותאונות פגע וברח.

קשיי הנהיגה המאפיינים הפרעות קשב
בעת נהיגה, מתמודד הנהג בעל הפרעות קשב וריכוז עם קשיים בקשב סלקטיבי וקשב פוצל, עם קושי לפענח מצבים בעלי פוטנציאל לסיכון, עם זמן תגובה משתנה ועם מוסחות גבוהה הנובעת ברובה מגירויים בתוך הרכב.
נהג זה נוטה לפסוח על הרגלי נהיגה בטוחים כמו שימוש בחגורות בטיחות ושמירה על מהירות הנסיעה.
כמו כן, הוא סובל ממרכיבים של  התנהגות ורגש כגון אגרסיביות, התפרצויות כעס, סף תסכול נמוך וקושי לקבל ביקורת.

נהיגה תוך שימוש בתרופות להפרעת קשב 
מחקרים אשר עסקו בהשפעת שימוש בתרופות פסיכוסימולנטיות ואמפיטמינים (ריטלין, קונסרטה, אדרל) על  נהיגתם של צעירים עם הפרעות קשב וריכוז, הראו שיפור במיומנויות הנהיגה בעת נטילת התרופות.

* יש לדעת שמרבית המחקרים הללו נערכים בתנאי מעבדה, תוך שימוש בסימולטורים ולא בנהיגה בשטח, ולעיתים קרובות נערכים במימון חברות התרופות עצמן .

דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים
בישראל, אין קווים מנחים חד משמעיים לגבי הדיווח על הפרעת קשב וריכוז למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) . ועדה ברשות פרופ' אשר אור נוי יצאה עם המלצות להורים ולצעירים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז לדווח על התופעה למכון הרפואי. מוסכם על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים שכל מי שיקבל טיפול הולם יוכל לנהוג, ומתן רישיון הנהיגה לא יותנה בהסכמה לאבחון וקבלת טיפול.  

סיפור מהשטח 
גידי, בן 22,  הגיע למרכז לאבחון ושיקום כישורי נהיגה בבית החולים בילינסון לאחר שהיה מעורב בכ- 10 תקריות  "קטנות" תוך כדי נהיגה: 
פעמיים עלה על אי תנועה, מספר פעמים האוטו נשרט ביציאה מהחנייה, לאחרונה נכנס ברכב שלפניו. גידי ואחרים בסביבת הנהיגה לא נפגעו ותקריות אלו לא דווחו למשטרה.

גידי אובחן בעבר כבעל הפרעת קשב וריכוז. הוא למד נהיגה ללא קושי ולדעתו נוהג מצויין. בהערכה שנעשתה במרכז, בלט הפער בין תחושתו הסובייקטיבית של גידי ("אני נהג מצויין, איני מבין מה הבעיה") לבין העובדות בשטח (מעורבות בתקריות בעת הנהיגה ובתאונה). באבחונים שנערכו הודגמו התנהגות אימפולסיבית, קושי בוויסות התנהגות, אי הקדשת זמן לתכנון פעולות, נטייה לנטילת סיכונים בנהיגה  וחוסר מודעות לאופן בו משפיע הקושי בקשב וריכוז על יכולת הנהיגה.

במפגשים עמו, עבדנו יחדיו על שיפור המודעות והתובנה לאופן בו משפיעה הפרעת הקשב והריכוז על הנהיגה. שוחחנו ותירגלנו אסטרטגיות של אי נטילת סיכונים, ניהול מצבים מורכבים, תכנון ועוד. גידי אף השתתף במספר שיעורים עם מורה לנהיגה מומחה בתחום בכדי לבסס את ההתנהגויות הנדרשות במצבי נהיגה שונים. בשיחות מעקב טלפוניות שנערכו בהמשך במשך שנתיים התברר שנהיגתו של גידי השתפרה והוא לא היה מעורב יותר בתקריות נהיגה בעייתיות. 

ועכשיו עצות הזהב של פנינה וייס ללימודי הנהיגה: 
הנה מספר המלצות להתמודדות עם לימודי הנהיגה של צעירים בכלל ושל צעירים עם קשיי קשב וריכוז בפרט. ההמלצות מסודרות לפי שלבי הנהיגה: לימוד תיאוריה, לימוד נהיגה מעשי, נהיגה עם ליווי ונהיגה עצמאית.  

V מודעות ואחריות:
מילות המפתח המרכזיות בכל השלבים הנן: מודעות ואחריות.
האם להורה ולצעיר יש ידע על הסכנות? האם יש לכם ידע על דרכי ההתמודדות האפשריות? ככל שתדעו יותר, כך תוכלו להתמודד באופן יעיל ובטיחותי יותר עם הסכנות, ותוכלו לעודד ולכוון את ילדכם לנהיגה זהירה ובטוחה יותר.

V פרויקט "אור ירוק לחיים":
פרויקט זה של עמותת "אור ירוק" מספק תמיכה מצוינת ללומדים נהיגה והדרכה חשובה להורים. במידה ולא פנו אליכם עדיין, תיזמו אתם את הפנייה לעמותה!

V גיל לימוד הנהיגה:
צעירים רבים מצפים לעבור מבחן תיאוריה ראשון וטסט ראשון לאחר 28 שיעורים (המינימום שנדרש על פי חוק), בגיל 17. יש כאן כמובן מרכיבים של דימוי עצמי ולחץ חברתי . הגיל בו ניתן להתחיל ללמוד נהיגה עומד כיום על 16.5. עם זאת, מחקרים עדכניים מדגימים שמוחו של הצעיר ממשיך להתפתח אל תוך שנות העשרים לחייו. בתקופה זו, מתפתחות בעיקר האונות הקדמיות במוח האחראיות על החשיבה הניהולית: תכנון, בקרה, וויסות התנהגות, שליטה באימפולסיביות ועוד. מכאן, שכדאי לצעיר לדחות בשנה שנתיים את מועד התחלת לימוד הנהיגה ולהבטיח בכך שיגיע בשל יותר לפרק חשוב זה של חייו.

V התאמות למבחן תיאוריה:
ניתן לקבל במשרד הרישוי התאמות עבור מבחן התיאוריה באמצעות מבחן בעל פה והארכת זמן. זאת בהתאם לתוצאות אבחוני לקויות למידה וקשב אותן יש להגיש במשרד הרישוי.

V בחירת מורה מתאים:
לרוב מורי הנהיגה אין גישה מובנית עם כלים, אסטרטגיות ומיומנויות הנדרשים ל הוראת נהיגה לאוכלוסיות הסובלות ממוגבלויות, מליקויי למידה ומהפרעות קשב וריכוז. הכשרתם המקצועית לא הכינה אותם להתמודדות מיוחדת זו.
יש להשקיע זמן ומחשבה בבחירת המורה המתאים. ניתן לכוון, להדריך ולהבהיר למורה את ייחודו של ילדכם ואת צרכיו המיוחדים. במידה ויש קושי ביצירת תקשורת טובה עם המורה- כדאי להחליפו. את השיעורים יש לבנות באופן מדורג.

V גירויים בתוך הרכב:
בתחילה, כדאי למורה להקפיד על מיעוט גירויים בתוך הרכב. ככל שתשתפר יכולת הנהיגה ובפרט לקראת הטסט, יכין המורה את הצעיר להתמודד עם נהיגה כאשר יש גרויים רבים ברכב: אנשים נוספים ברכב, הרדיו דולק והמורה משוחח בטלפון - והכול בו זמנית.

V מיומנות אחת בכל פעם:
כדאי להתחיל משיעורי נהיגה קצרים יותר, כדי לא להעמיס. התמקדות במיומנות אחת לפני שעוברים למיומנות אחרת. הורים! אל תחששו להיות מעורבים. נכון שאנו רוצים לעודד עצמאות- אך נושא הנהיגה יכול להיות מסוכן.
אל תשכחו המפתחות בידיכם! (לפחות בשלב הזה).

V היכולת לנהוג עשויה להשתפר מטסט לטסט
בנוגע למבחן המעשי, ה"טסט" - יש לשדר שהנהיגה הנה פעולה מורכבת וישנם נהגים מצוינים שנאלצים לגשת למספר טסטים. מספר הטסטים לא מעיד על איכות הנהג!! נהפוך הוא. יותר טסטים= יותר ניסיון...

V נהיגה עם תרופות:
במידה והפרעת הקשב חמורה, יש מקום לשקול שימוש בטיפול תרופתי ארוך טווח, שנמצא כמשפר את ביצועי הנהיגה ומפחית טעויות נהיגה בשל חסר ריכוז לאורך כל שעות היום.

 V הילוכים ידניים.
יש מחקר שדיווח על כך שנהיגה עם מנגנון נהיגה ידני (הילוכים) בטיחותי יותר לסובלים מהפרעות קשב וריכוז בהשוואה לנהיגה עם מנגנון אוטומטי.

V הורים כמודל.
הורים, אתם משמשים מודל לחיקוי!  אם אתם נוהגים במהירות מופרזת, אל תצפו מילדכם שינהג אחרת...

V לוו את ילדכם הרבה.
לאחר קבלת הרישיון מתחילה תקופת הליווי. בישראל החוק אינו מגדיר את כמות הליווי שעל הנהג המנוסה לעשות. כאן יש לי המלצה חמה- לוו את ילדכם הרבה. חפשו סיבות לנסיעות ממושכות. הפכו זמן זה לזמן איכות. אל תעירו רק על תמרוני נהיגה לא מוצלחים, תעירו גם על נהיגה טובה ובטיחותית ותנתחו עם הצעיר את הפעולות המוצלחות שביצע בהתנהלותו.

V דרגו את הרשאת הנהיגה של ילדכם
המושג "הרשאת נהיגה מדורגת" לבעלי רישיון טריים באוסטרליה מתבטא בכך שאסור בהתחלה לנהוג מחוץ לאזור המגורים או בשעות הערב, ובהדרגה מעלים את רמת החופש. בלי קשר לחוק- קחו יוזמה ודרגו את הרשאת הנהיגה של ילדכם. אם תקופת הליווי המוגדרת בחוק מסתיימת ואין לכם ביטחון בנהיגה של ילדכם- המשיכו אותה.

V נהיגה הגנתית:
הקנו לילדכם אסטרטגיות נהיגה הגנתיות: נהיגה במזג אויר גרוע, שמירה על מרחק וכו'. הם לא תמיד מקבלים זאת בשיעורי הנהיגה.

V שיתוף, חוזה והעצמה:
שתפו את ילדכם בחששותיכם ובאמונה שלכם בו. הגדירו חוזה של ציפיות הדדיות כדי להימנע מאכזבות.
וחשוב מכל: שדרו לילדכם מסרים מעצימים!! 

דר' פנינה וייס הינה מרפאה בעיסוק ומשקמת נהיגה מוסמכת.

 

תודה לך על קריאת העלון ביחד עם אלפי קוראינו הקבועים.
העלון הבא ידון בהתפרצויות כעס של ילדים עם הפרעות קשב ויציע דרכי התמודדות להורים ולאנשי מקצוע.
כדאי לך לחכות לו.  

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


16.11.2022