עלון קשב ADHD


תומר חוזר לנהל את הסוס ואת ה-ADHD

תומר חוזר לנהל את הסוס ואת ה-ADHD

עלון קשב ADHD
שלום רב,
העלון הנוכחי מוקדש לתומר, ילד עם הפרעת קשב שמתאמץ להיות מקובל בחברה.
שרה גוברין, תרפיסטית, ומיה רזיאל, מדריכת רכיבה, משתפות פעולה כדי להציג את התובנות הפסיכולוגיות והחברתיות אשר ניתן לשאוב מרכיבה טיפולית, ובעקבותיהן את התועלת לוויסות ההתנהגות של הילד המטופל. למאמר 3 חלקים: תאור מרגש, הסבר מרתק וסיכום מעורר תקווה. קריאה מהנה!

טיפול בהפרעות קשב וריכוז
באמצעות סוסים

מיה רזיאל ושרה גוברין

תומר היה ילד דחוי, בן 10, תלמיד בכתה ד', עצוב, לא מסתדר עם ילדים אחרים. תמיד מחוץ לעניינים ועם זאת רוצה מאוד להיות 'שם' עם כולם.
בבחירות לקבוצות הכדורגל בשעורי ספורט ובהפסקות הוא נבחר אחרון או שאינו נבחר בכלל.
בשיחות רבות שערכה המורה בכתה בעניינו, טוענים הילדים כל הזמן שמצד אחד הוא חולמני ולא יודע מה לעשות ומצד שני הוא תוקפני מאוד. בכל פעם שמעירים לו, או נתקלים בו במקרה , הוא מגיב בכעס עצום, דוחף חזק, מקלל ומשתולל. לא מעט מקרים הסתיימו בפיצוץ של המשחק מפני שלא ניתן היה להרגיע אותו לאחר הערת אגב מאחד הילדים, הערה שכל ילד אחר היה עובר עליה לסדר היום. הילדים בכתה לא רוצים לשחק איתו, הוא לא צפוי.
תומר מצידו חוזר על טענתו, 'אני לא מבין' 'הם התחילו' הם דחפו/קללו/הרביצו לי...' איננו מבין מה קרה, 'כולם מתנהגים ככה, אם דוחפים ילד אחר והוא דוחף בחזרה, אף אחד לא עושה מזה עניין, אז למה דווקא איתי?...'
הוא הופנה לטיפול באמצעות סוסים בהמלצתה של המרפאה בעיסוק. 


תאור הטיפול:
תומר החל להיפגש עם המטפלת בחווה , הוא גילה עניין ורצון והתמיד להגיע.
במפגש השישי חל מפנה. 
הוא הגיע לא רגוע. הכתה התכוננה לצאת לטיול השנתי והילדים התחלקו לחוליות באופן עצמאי. תומר לא הצליח למצוא לעצמו קבוצה , הילדים איתם רצה להיות סרבו לקבל אותו, ושני הילדים הנותרים היו גם הם ילדים דחויים שאיתם לא רצה להיות כפי שגם הם לא רצו בו.
המטפלת החלה את המפגש כמו בכל שבוע, בשיחת פתיחה מתחת לעץ. תומר סרב לשתף פעולה, הוא התיישב על הברכיים, נעמד, הרים אבנים קטנות מתוך הדשא וזרק אותן על הדשא לכיוונה של המטפלת. כאשר ביקשה ממנו להפסיק כי הוא פוגע בה, הפסיק לשניות אחדות אך חזר על מעשיו. הוא הסתכל כל הזמן לכיוונם של הסוסים, ענה בתשובות קצרות ולאקוניות לשאלותיה של המטפלת ואחרי 5 דקות החל לבקש ללכת אל הסוס שלו. המטפלת ניסתה להרגיע אותו אך ללא הועיל.
המטפלת אמרה: 'אני רואה שאתה כבר רוצה לפגוש את הסוס שלך.'
תומר לא ענה, אלא קפץ והחל לרדת לכיוון המגרש.
המטפלת קראה לו לחזור ואמרה: 'אני מזכירה לך את כלל הבטיחות שלנו, אנחנו יורדים למגרש ביחד.'
תומר עצר, הוא חיכה למטפלת.
המטפלת עמדה כעת אך לא התקדמה לעברו, ואמרה: 'אני רוצה, כמו תמיד, לשתף אותך בתכנית העבודה שלנו להיום.'
תומר אמר: 'טוב, טוב'. הוא נשמע קצר רוח ומלגלג.
המטפלת המשיכה לדבר אליו: 'היום נרכב על הסוס ונלמד אותו לפנות לצדדים שונים לפי הוראותיך.'
היא התקרבה אל תומר והם ירדו אל המגרש.
תומר חבש קסדה ועלה על הסוס, שומר על כל הכללים שכבר למד ותירגל.
הוא היה קצר רוח, ציקצק שוב ושוב, מנסה להמריץ את הסוס לזוז קדימה.
הוא התקשה להפנות את מבטו ואת המושכות בו-זמנית לאותו הכיוון כשהתבקש להפנות את הסוס ימינה או שמאלה.
כאשר העניין התרחש פעם נוספת, כעס תומר: 'הוא לא עושה מה שאומרים לו'. המטפלת שאלה : למה? .
תומר ענה בכעס: 'כי הוא טיפש גדול ונמאס לי כבר ממנו, אני יורד'
הוא עזב את המושכות והתכוון להסתובב על האוכף ולרדת.
המטפלת עצרה אותו במהירות, באומרה: אסור לך לרדת לבד מהסוס ללא הנחייה שלי, זהו אחד מכללי הבטיחות שלמדנו.
תומר, עדיין ישוב בתוך האוכף, רגליו כבר מחוץ לארכובות, עצר את הירידה.
'מה קורה תומר?' שאלה המטפלת ברוך.
תומר התרגז שוב, הוא צעק, 'הסוס האידיוט הזה לא מקשיב לי' והוא הרים את רגלו ובעט בסוס. הסוס הגיב בקפיצה קטנה קדימה .
תומר השתתק.
המטפלת הביטה בו ושאלה: 'איך הסוס הרגיש עכשיו, תומר?'
תומר ענה: ' אני חושב שהוא נבהל' .
המטפלת שאלה : 'מה הוא חושב, לדעתך?
תומר ענה: 'אני לא יודע, אולי הוא רוצה שאני ארד ממנו'
המטפלת שאלה: 'יש אפשרות אחרת? אולי הוא חושב משהו אחר?'
תומר שתק.
היא שאלה שוב: 'איך אתה מרגיש עכשיו?'
'אני לא יודע מה לעשות' , אמר תומר.
המטפלת התבוננה בו לרגע ואמרה: 'אולי תנסה שוב לבקש ממנו כפי שצריך, אתה זוכר איך?'
תומר שאל: 'לצקצק , להסתכל לכיוון שאני רוצה ולהפנות לשם את המושכות?'
המטפלת הנהנה בראשה , היא חייכה אל תומר בעידוד.
תומר עשה את הפעולות בסדר הנכון. הסוס פנה ימינה כפי שהתבקש. תומר נראה מרוצה וישב גאה באוכף.

הסבר:
טיפול באמצעות סוסים בדרך המוצעת כאן, מאפשר לבצע שינוי.
תומר, כילד דחוי, מקבל מרחב טיפולי בטוח המורכב ממערכת יחסים בינו לבין המטפל ובינו לבין הסוס. הסוס, כבעל חיים עוצמתי, משקף מיידית לילד המתפרץ את התוצאה הטבעית של התנהגותו. בפעילות ועבודה עם הסוס אדם יודע מייד היכן הוא עומד. הסוס מגיב במהירות, הוא מחפש באופן מיידי ואינסטינקטיבי את המקום הבטוח להגיע אליו.
ילד עם ADHDמחפש גם הוא את המקום הבטוח, ההגיוני, שיפתור את הפערים הכואבים בחייו, פערים בין יכולותיו הקוגניטיביות לבין יכולות השליטה בהתנהגותו. הפערים נובעים מקשיי ויסות וקשיים בתפקודים הניהוליים. תומר מתרגם ומפענח את המסרים החברתיים, אך יחד עם זאת תגובותיו מכשילות אותו. הוא איננו מרסן את עצמו, אלא קולט מסרים וסימנים ומגיב מייד. הוא איננו נעזר בהשהייה, שתאפשר לו לבדוק את הארוע ולתכנן תגובה מותאמת לסיטואציה.

תומר מתפרץ כלפי ילדים אחרים כאשר הוא במצוקה, בתגובה, הם דוחים אותו ומתעלמים ממנו. תומר אומר שוב ושוב 'אני לא מבין'. כל הסבר שנותנים לו נתקל בחומת חוסר היכולת שלו לתרגם את השליטה הנדרשת לשליטה פנימית שתאפשר לו לכעוס אך לא להתפרץ, להיפגע אך יחד עם זאת להמשיך לטוות קשרים חברתיים חיוביים בדרכים לגיטימיות.

תומר בועט בסוס. הסוס לא עוצר וחושב: 'רגע אחד, מעניין מדוע הילד הזה בעט בי, אשאל אותו'. הסוס מקבל בעיטה ומגיב מייד - קופץ קדימה במטרה להימלט ולהגיע למקום בטוח. אך בהבדל מן הילדים, הסוס אינו דוחה אותו, ותומר יכול להמשיך לרכב עליו, להבריש אותו... הסוס יאפשר לו זאת ברגע שתומר ישנה את התנהגותו.

כאמור, צרכיו ההישרדותיים של הסוס הם הגנה, בטחון ואיזון. לעומתם, צרכיו ההישרדותיים של תומר הם חברתיים, תומר זקוק לחברים כדי להיות מקובל בחברת בני גילו, למצוא מקום לבטא את עצמו ולממש את יכולותיו. הוא נדרש לשליטה פנימית בדחפיו כדי להשתייך לחברתם.

 סיכום:
בעבודה טיפולית עם סוסים, המטופל צובר חוויות שונות מאלו שהתרגל אליהן. הוא מגיב, מקבל משוב מהיר על התנהגותו הלא-לגיטימית ומסוגל לתקן אותה מיידית.
המטפלת 'תיווכה' עבור תומר את רגשותיו ומחשבותיו של הסוס באופן שתומר יכול לתפוס. בעזרתה של המטפלת המכילה את הסיטואציות, משקפת ומבהירה אותן, ילמד תומר להשליך את התנהגותו ואופן פעולתו עם הסוס על חיי היום יום שלו.

שרה גוברין ומיה רזיאל משתפות פעולה בתוכנית סוסים ואנשים (קישור) .
מיה רזיאל היא מטפלת באמצעות סוסים, מדריכת רכיבה, BEdבחינוך גופני עם התמחות באוכלוסיות מיוחדות, בעלת חווה/קליניקה פרטית ברמת הגולן. טלפון 0504533951.
שרה גוברין היא מטפלת מוסמכת בפסיכודרמה, MEd בייעוץ וטיפול חינוכי, בעלת קליניקה פרטית בכרכור. טלפון 0522818606 

תודה שהיית עמי עד כאן.
עלון חודש יוני הקרוב יוקדש לנהיגה של מתבגרים ומבוגרים עם ADHD
לנהגים שבינינו, לתלמידי נהיגה ולהוריהם, אני ממליצה לקרוא אותו בעיון.

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


02.05.2018

קטגוריות של עלונים