עלון קשב ADHD
שלום רב ,
האם את/ה יודע/ת מה מתניע את המוטיבציה שלך? האם מה שמדרבן אותך כמבוגר/ת, דירבן אותך גם בילדותך?
העלון הנוכחי מציע דרך לזהות סגנונות מוטיבציה ולהתאים להם דרכי "התנעה" אצל ילדים "חסרי מוטיבציה". הוא נכתב על ידי ציפי קוברינסקי, מרצה ומאמנת אישית ומשפחתית, אשר קראה את ספרו של ריצא'רד לאבוי: 'פריצת דרך במוטיבציה'. האם ששת סגנונות המוטיבציה שהגדיר ריצ'ארד לאבוי מאפיינים רק ילדים?
פריצת דרך במוטיבציה
ציפי קוברינסקי
אודי ודנה שיתפו אותי בתחושת חוסר האונים שלהם בנוגע לבתם:
"שיר ילדה כל כך חכמה... אם רק היתה מתאמצת קצת יותר היא היתה יכולה לפתור את התרגילים בחשבון בקלות.. אבל בכלל לא אכפת לה, היא אפילו לא מנסה..."
שיר, ילדה בכתה ה', אובחנה לפני כשנתיים כבעלת הפרעת קשב ולקויות למידה.
הוריה עדכנו אותי כי שעות הבוקר בבית הספר הפכו רגועות יותר מאז החלה לקבל ריטלין.
"אפילו הציונים במבחנים השתפרו, אבל בבית היא לא עושה כלום...גם המורה אומרת שאם היא היתה מכינה שיעורים בבית ובאה לכתה מוכנה, הכל היה נראה אחרת..."
"ומה עשיתם עד עכשיו?" הקשיתי.
"מה לא? שוחחנו אתה והסברנו בטוב - לא עבד, ניסינו ברע והענשנו אותה ולא הרשינו לה לצפות בטלביזיה עד שהשיעורים לא מוכנים ו... כלום...."
"לא רק שהיא לא הכינה, אלא שברוב חוצפתה היא שיקרה לנו והראתה לנו מחברות עם תרגילים ישנים.." הוסיפו בכעס.
"בשנה שעברה", התפרצה אמה שוב, "אפילו נתנו לה פרסים בכל פעם שהיא הכינה שיעורים, ובהתחלה זה עבד, אבל די מהר גם זה נמאס לה - היא דאגה לקבל דמי כיס מסבתא שלה מבלי שהכינה שיעורים..."
"ומה אומרת המורה?"
"גם היא כבר מיואשת. גם היא ניסתה כבר הכל. היא שיבחה אותה בלי הרף. על תשובות חכמות, על התנהגות נאותה ממש על פי הספר, היא אפילו שמה עבודה שלה באומנות במקום בולט בתערוכה ליד הכתה ו... כלום..."
ספרו החדש של ריצ'ארד לאבוי, "פריצת דרך במוטיבציה" , הגיע לידי ברגע הנכון.
לאבוי מציע בו אסטרטגיות מעשיות וטכניקות יעילות להורים ולצוותים חינוכיים. על פי הצעתו של לאבוי, נתתי לאורי ודנה, הוריה של שיר, למלא שאלון שמטרתו לזהות את הסגנון המוטיבציוני של בתם.
השאלון הכיל שאלות כגון: האם היא פטפטנית בחברה? נהנית מהשתייכות לקבוצת ספורט? האם היא אופנתית? האם היא סקרנית? ביקורתית? נוטה לווכחנות? אמיצה? החלטית? ועוד.
לשיטתו של לאבוי, קיימים שישה סגנונות מוטיבציה אצל ילדים. אם נדע לזהות את הסגנון, נוכל להתאים את הטכניקה המתאימה לעידוד:
א. האם הוא מונע על ידי כוח?
ב. האם הוא זקוק ליוקרה או מעמד חברתי?
ג. האם שבחיםחשובים לו?
ד. האם תחושת השייכות וקשר עם אנשים מעודדים אותו לפעולה?
ה. האם הילד סקרן ונהנה מביצוע פרויקטים?
ו. האם הוא אוהב פרסים?
התשובות לשאלון גילו כי לשיר ישנן תכונות המעידות על שאיפה לכוח, מה שהסביר את נטייתה להיגרר למאבקים יומיומיים מתישים.
ילדים המונעים ע'י כוח, רואים את העולם בצורה מסוימת: לשיטתם, בכל סיטואציה נמצא מישהו בשליטה, ולהם יש צורך ליטול את השליטה. על פי טבעם, הם נוטים לקרוא תגר על גבולות ואינם מגיבים לאיומים.
נוכל לעורר את המוטיבציה שלהם אם נטיל עליהם לעזור לאחרים, נציג להם מספר אפשרויות בחירה ונעודד אותם ליצור פתרונות לבעיות. חשוב לתת להם הוראות בנימה החלטית שאינה מאפשרת ויכוח, ולקבוע זמנים מוגדרים לסיום המשימות.
ריצ'ארד לאבוי מציע להורים ולמורים, המתמודדים עם ילדים בעלי מניע של כוח, להימנע מויכוחים ומנוקשות, ולנהל איתם משא ומתן אמיתי מתוך נכונות לויתורים.
האתגר של ההורים והמורים הוא לזהות את הגורם שיכול ליצור אצל כל ילד את פריצת הדרך במוטיבציה שלו, והשאלון יכול לסייע בזיהוי. אתגר נוסף הוא להיות מסוגלים לוותר על חלק מן הדרישות ולהתמקד בדרישות החשובות. ראוי לבחור אותן בהתאם לאישיותו של הילד, אישיותו של ההורה/ מורה והערכים המשפחתיים והחינוכיים החשובים להם.
ההורים של שיר החליטו לאפשר לה לא להכין את השיעורים במלואם, ובתנאי ש80% מהם ייעשו, שיר בחרה כל יום באיזה מקצוע היא תעשה פחות. לעומת זאת, נקבע בבית הכלל כי הכנת השיעורים תסתיים בשעה 18.30, וזה באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים.
המורה הסכימה להטיל על שיר תפקיד, על פי בחירתה. שיר בחרה לעזור לתלמידה חדשה בכתה.
האם הויתור על הכנת השיעורים במלואם לא מעביר מסר שלילי ויגרום לזלזול בהם?
מסתבר שעבור שיר, הויתור היה דוקא יעיל וגרם להכנת חלק ניכר משעורי הבית.
לאבוי מדגיש כי קביעת הטיפוס המוטיבציוני של הילד אינה מדע מדויק, ואין בכוונתו לקטלג את הילדים. לשיטתו, לכל ילד ישנן תכונות המשקפות קצת מכל קטגוריה, אלא שחלק מהן משמעותיות יותר עבור הילד. כמו כן, השאלון אינו בודק תכונות חיוביות או שליליות, שהרי כל ילד התברך בתכונות משני הסוגים. מטרתו היא להשקיף על כל התכונות מנקודת מבט חיובית ולעשות בהן שימוש לשיפור המוטיבציה.
הספר "פריצת דרך במוטיבציה" מציע עצות מפורטות וברורות להורים ולמורים של תלמידים לקויי למידה. העצות שימושיות לבית ולכתה, וממוינות על פי מאפייני המוטיבציה של הילדים. תוך כדי כך, מעז לאבוי לקרוא תיגר על טכניקות מקובלות של שבחים מרובים, תחרותיות ועונשים.
הוא מציע להורים ולמורים לשתף פעולה כדי להגיע למטרה המשותפת: לגרום לילד רווי הכשלונות, שאיבד את אמונתו ביכולתו, "להדליק" את המוטיבציה ולממש את מלוא הפוטנציאל החבוי בו.
נכתב על ידי ציפי קוברינסקי, הרצאות וסדנאות להורים ולצוותים חינוכיים, אימון אישי להורים לילדים לקויי למידה, מ.מ.ה מרכז מנהיגות הורית, 0545-333180, www.zipi-coach.co.il
תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
העלון הבא ידון במערכות יחסים אינטימיות של אנשים עם ADHD. אני מקוה שתקרא/י בו דברים חדשים ותקבל/י אישור לתחושות ישנות.
לקריאת העלונים הקודמים על הפרעת קשב לחצו כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשב ADHD
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
13.03.2023