עלון קשב ADHD


להיות המורה של תלמיד/ה עם ADHD

להיות המורה של תלמיד/ה עם ADHD

עלון קשב ADHD
שלום רב לכם, מנויי העלון.
לכבוד שנת הלימודים החדשה, נביא עצות למורים של ילדים עם הפרעות קשב ADHD, ונלווה אותן בסיפוריהם של שני ילדים עם ADHD.

מספר אורי מכתה ז' : 
אני אף פעם לא כותב בכיתה, אני רק מקשיב, כי אם אני כותב, אני לא מצליח להקשיב. אז למה המורה שואלת שוב ושוב: אורי, מדוע אתה לא כותב?
תמיד אחרי שהיא שואלת את זה, אני כבר לא מסוגל להקשיב. המחשבות שלי מתחילות להתרוצץ. אני חושב על כל מה שקרה אתמול ומה שיקרה היום, אני חושב על מסיבת הכיתה שתהיה ביום שישי ועל ההפסקה ... נו כבר, מתי היא מגיעה?
...הקול של המורה מהדהד ברקע ופתאום שואל: אורי? עדיין לא הוצאת את המחברת? זה הרגע שבו אני רוצה להעלם...

מתוך הרצאה לקהל:  "מבט מתוך התוהו ובוהו", סיפורה האישי של אלינה גושן, מרצה ומנחת קבוצות הורים. הדוא"ל של אלינה:  elina_10@walla.com , טלפון: 054-4406674 .


המלצות למורים של ילדים עם הפרעות קשב 
  פנינה מאור

נקודת הפתיחה לעבודתכם עם הילד בעל הפרעת הקשב והוריו, היא שיתוף פעולה, רצף חינוכי בין הבית לביה"ס. כמורים, אתם המומחים להוראה, לתכני הידע, לתוכניות הלימודים. אך אינכם לבד במערכה, לצידכם נמצאים הורי הילד, הם אלו המומחים לילדם. עבודה עם ילדים בכלל, ועם ילדים בעלי הפרעת קשב בפרט, מחייבת שיתוף פעולה עם ההורים. זוהי הדרך לגייס את ההורים לעבודה, כשווים בין שווים, תוך שילוב מומחיותכם ומומחיותם למען הילד. 

ההמלצות למורים שיוזכרו בהמשך, לוקטו מספריהם ראסל ברקלי "לשלוט ב-ADHD", סנדרה ריף " ADD/ADHD- תוכנית מקיפה לעבודה עם לקויי קשב בבית ובבית הספר" והספר "מריטת עצבים" של הלוואל ורייטי. הן מהוות פתיח לתוכנית כוללנית, שמטרתה שיפור האקלים הכיתתי והתפקודים הניהוליים של תלמידי הכיתה. גורמים אלו משפיעים על תפקוד הילד בכיתה מבחינה אקדמית, חברתית ורגשית.
חילקתי את ההמלצות לשבעה תחומים:
הלימוד בכתה, שעורי הבית, מבחנים, תפקודים ניהוליים, תקשורת מורה-תלמיד, התחום ההתנהגותי, התחום החברתי.

א. הלימוד בכיתה

  • מומלץ לפרק מטלות מורכבות לשלבי ביניים.
  • תתייחסו לתהליכי עבודה ולא לתוצאות.
  • תיעזרו בדוגמאות על מנת להמחיש את החומר הנלמד. רוב לקויי הקשב יזכרו את הדוגמא ולא את הכללים.
  • עשו שימוש בהוראת עמיתים.
  • שתפו את התלמיד בתחומים בהם הוא חזק.
  • חלוקה או הפחתה של פעילות מונוטונית, כגון: תירגול כתיבה
    (בכיתה א' או ברכישת שפות זרות).

ב. שיעורי הבית

 • שיעורי הבית הם אמצעי לחזור ולתרגל את החומר.
• תלמיד שלא סיים את עבודת הכיתה, לא יוכל לסיימה גם בבית.
• להורי הילד יש עימו התמודדויות נוספות פרט ללמידה, אין צורך להפכו גם למורה.
• מקדו את שיעורי הבית לעיקר. טפחו איכות ולא כמות.
• ידעו את ההורים לגבי משך הזמן הסביר להכנת שיעורי בית בכל קבוצת גיל. סכמו עימם, שהתלמיד לא יעבור את משך הזמן הסביר, גם אם לא סיים את הכנת שיעורי הבית. 

ג. מבחנים
• הפסקות יזומות לתלמיד עם הפרעת קשב נועדו גם לזמן המבחן.
• אפשרו תוספת זמן של 25%, תוספת זו נועדה לאפשר לתלמיד להתארגן ולערוך את ההפסקות היזומות.
• הימנעו משאלות הפוכות או מסורבלות.
• בקשו הבהרות בע"פ לתשובה הכתובה.
• למדו את הילד להתייחס לשלבים בכתיבת תשובה.

ד. תפקודים ניהוליים

• מובנות ועקביות בסדר היום, תוך שימוש בעזרים ויזואליים בכיתה לסיוע בבניית הרצף. למשל: רישום חלקי השיעור בצד הלוח וסימון Vליד כל חלק שעבר.
• טפחו סדרי ושלבי עבודה הכוללים פתיחה, דיון וסיום.
• למדו את הילדים לחשוב בעזרת הרגש והדמיון, זהו הצד החזק שלהם. למשל: זכירת פרטים משעממים ע"י שימוש בדמיון והפיכתם למעין סרט.
• למדו את הילד שימוש בדפי ניתוב, גרפים וטבלאות.
• צרו משוב בנקודות ביניים, כך שלילד יהיו נקודות אחיזה במשימה קשה וארוכה.

ה. תקשורת מורה-תלמיד

• תיצרו קשר עין לעיתים קרובות, ותשתמשו במחוות בלתי מילוליות מוסכמות כקודים של התנהגות.
• דברו קצר ולעניין, זכרו להביא את מוסר ההשכל בהתחלה.
• גוונו את השיעור באמצעות עזרים חזותיים ושמיעתיים, בדיחות, אלמנטים מסתוריים ושינויי אינטונציה, כדי לעורר סקרנות.
• לימדו מיומנויות לתקשורת אמפטית בשיחות אישיות.  

ו. התחום ההתנהגותי:

• לשמור על שלושת הגבולות: סמכות מורה, מסגרת פעילות, סיכון עצמי/הזולת.
• בניית שיגרה ושמירה עליה, תאפשר ללקוי הקשב להסתגל במהירות ותקל על הקושי.
• לרשום את הכללים המצופים מהתלמיד במקום בולט.
• תנהלו מחברת קשר עם ההורים, ותקפידו לרשום בה גם דברים טובים.
• אפשרו לילד למולל בידיו, לשרבט או ללעוס מסטיק אם הדבר עוזר להתרכז, תוך התחשבות בחוקי בית הספר .
• תדגישו את השיפור האישי של התלמיד ביחס לעצמו ותנו לו חיזוקים חיוביים.
• תגדירו ציפיות ברורות ברות השגה, תוך מתן דרגות ביניים להגשמתן.

ז. קשרים חברתיים:

• מומלץ לתת לילד תפקיד בכיתה, כגון: מחיקת הלוח, השקיית העציץ וכו'. זאת על מנת להגביר את מחויבותו למסגרת בה שוהה.
• אפשרו אסטרטגיות של הוראת עמיתים.
• למתבגרים, מגיל חטיבה ואילך, ניתן להראות את סרטו של ריצ'רד לבוי "עד כמה קשה זה יכול להיות".
• עודדו, תמחו, שבחו, אך אל תהפכו את הילד לחריג - השתמשו באותם האמצעים גם עבור ילדים אחרים.
• תנו לתלמיד אפשרות להתבלט באותם תחומים בהם הוא חזק, באותן דקות "לא רלבנטיות לשעור" אתם עוזרים לו לשפר את דימויו העצמי ומעמדו בכיתה.
• לעיתים קרובות ההפרעה גורמת לקריאה לקויה של קודים חברתיים. תיווך והמללה, יכול לעזור לתלמיד להבין את הסיטואציה באופן נכון ולמנוע בעיות מיותרות.

מסיימת פנינה מאור את העצות למורים:

אני משוכנעת, שרוב הכלים האלו מוכרים למורים, אולם ילדינו זקוקים להם יותר מאשר ילדים ללא הפרעות קשב. כולי תקווה שהעלאתם על הכתב, תזכיר ותארגן את אשר אתם יודעים ותתן לכם ביטחון בעבודה היומיומית בהוראה בכיתה.
בברכת שנת לימודים פוריה,
פנינה מאור, M.A, מורה לחינוך מיוחד ומאבחנת דידקטית, מכון ד"ר קשב, טלפון: 6348562 - 052

אתר:   http://www.giladd.co.il/site/index.asp?depart_id=48082


העלון הבא יתמקד בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי בנערים עם הפרעות קשב ADHD,ואני מקוה שתקבל/י אותו ביחד אתי ועם אלפי המנויים.

 

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il
 

כמובטח, הנה סיפורה של אלה הרמתי, אמו של הנער גיל, בעל הפרעת קשב:
עמדנו, אני והמורות, תחת עץ הפיקוס בחצר בית-ספר והתווכחנו. "נכון שעל פי האבחון מגיעות לגיל הקלות להיבחן בעל-פה במקצועות העברית. אני לא מתכחשת לזה. אבל את צריכה להבין את המורים, אנחנו לא מקבלים ממשרד החינוך תוספת משכורת כדי לבחון את גיל שלך לבדו. שהפסיכולוג הנכבד, בכבודו ובעצמו, יבוא הנה לבחון את גיל בעל-פה. נראה אותו!."
"אז מה עושים?" שאלתי מודאגת. "לדעתנו, גיל מספיק נבון כדי להבחן בכתב. רק אם יכשל בבחינה כישלון מוחלט, נערוך לו בחינה בעל-פה. אבל אל תנצלו את זה לרעה. גיל צריך להתכונן לכל מבחן ולנסות להצליח. יש לי הרגשה שלפעמים גיל משתמש בהקלות לרעה."
טעם מר עמד בפי - "אל תנצלו את זה לרעה," היא אמרה. אני וגיל חשודים במין ברית - סתרים של רמאות.
אלה הרמתי היא מורה לחינוך מיוחד ומחברת הספר: "הילד שלא ידע פחד", המתאר  את התמודדותה עם חינוך בנה גיל, לקוי למידה וקשב, אשר נהרג בתאונת אופנוע. לקריאה אודות הספר הקליקו כאן:

  http://www.book4book.co.il/catalog.php?id=2059



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


04.02.2016