עלון קשב ADHD


לראות כדי ללמוד, תפקודי ראייה ו- ADHD

לראות כדי ללמוד, תפקודי ראייה ו- ADHD

  עלון קשב ADHD   

לקוראי העלון שלום רב.
הפעם נעסוק בתפקודי ראייה. המידע המקצועי מובא אלינו על ידי מיכל גרין, אופטומטריסטית מומחית לתפקודי ראייה אשר השתלמה בלקויות למידה, ולכן יכולה להצביע על הקשר בין השניים.

בתחילת דרכי כמומחית לאופטומטריה פדיאטרית (אורטופטיסטית), הגיעו אליי לבדיקה אם ובנה שבכיתה ד', יהונתן - שם בדוי.
האמא סיפרה שיהונתן (שאיננו מרכיב משקפיים) מתלונן שאינו רואה ברור, ונראה לה שזה בגלל שנולדה במשפחה אחות קטנה. כבדרך אגב הוסיפה, שאקח בחשבון שיהונתן אובחן כדיסלקט וכסובל מהפרעות קשב וריכוז, ולכן עלול להתקשות בבדיקה של קריאת אותיות ומספרים.

עוד לפני ששאלתי את יהונתן מה המספרים שהוא רואה, הבחנתי בפזילה גדולה ובנוסף בצילינדר גבוה. הפזילה גורמת לריצוד האותיות על הדף, והצילינדר הגבוה גורם לכך שיהונתן ראה את כל העולם מרוח עם הילה, שגרמה לכך ש- "י" נראה כמו "ו", "ד" כמו "ז" וכן הלאה.

ליהונתן הותאמו משקפיים שאיפשרו לו לקרוא במדויק, אך יהונתן המשיך לראות את עצמו כ"דיסלקט", כפי שאובחן בטעות בתחילה.

רוב בני האדם נולדים עם פוטנציאל לראיה טובה. הראיה, שהיא היכולת לקלוט לזהות ולתרגם את העצמים, היא יכולת שנלמדת ומתפתחת החל מהלידה. הראייה מהווה שער ללמידה: 80% מיכולת הלמידה עוברים דרך הראיה - קריאה, העתקה, כתיבה, עבודה במחשב  ועוד.

אופטומטריסט המתמחה בתפקוד ובמיומנות הראיה, בודק בנוסף לחדות הראיה גם את איכות הראייה של הפציינט,שתאפשר לו לעמוד במטלות הראיה היומיומיות, במיוחד במסגרות לימודיות.  ילדים עלולים להיות מאובחנים כדיסלקטים ו/או בעלי הפרעות קשב וריכוז, כאשר המקור לקשיי הלימוד שלהם הוא בעצם פיזיולוגי.

מהם התנאים המחשידים בקשיי ראייה?

1. ראייה מטושטשת, כפילות, כאבי ראש.
סיבה אפשרית:  בעייה בראייה דו עינית, המתייחסת לתפקוד העיניים בו זמנית, באופן שווה ומדויק ובדרך העברת המידע למוח.
יש לבדוק: עין עצלה, פזילה ופזילה סמויה.

2. קריאה איטית ולא מדויקת.
סיבה אפשרית:  קושי לעקוב במדויק, ללא ריצודים בשתי העיניים אחר אובייקט נע.
יש לבדוק: קריאת טקסט, מדידת קצב תנועות העיניים, מעבר רציף ממילה למילה ומשורה לשורה.

3. קושי להעתיק מן הלוח.
סיבה אפשרית: קושי להביט במהירות מרחוק לקרוב ולהיפך ללא טשטוש.
יש לבדוק: מעברים מהירים בקריאה בין מרחקים שונים.

4. זכרון של הנראה והנקרא.
סיבה אפשרית: בעיה בתפיסת הראייה. היכולת לפענח, לפרש, לנתח ולתת משמעות לגירויים המציפים אותנו באופן אקראי ובלתי מאורגן דרך הראיה.
יש לבדוק: זכרון חזותי.

סיכום:
ילדים יכולים להיות מאובחנים כדיסלקטים בגלל היפוך האותיות בזמן הקריאה, או בגלל שיבוש המילה אחרי קריאתה.ילדים יכולים להיות מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, בגלל קושי לעקוב אחר שורת מילים ולהתרכז במשמעות.

כאשר עולה חשד כי לילד יש קושי במיומנות הראיה ובתפקוד הראייתי, צריך לאשש או לשלול את החשד באמצעות בדיקה על ידי אופטומטריסט המתמחה בתפקודי ראייה. בבדיקה המקיפה, יתבצע אבחון מלא אשר יקבע את סוג הגורמים ומידת הקושי בתפקוד הראייתי המעכבים  את ביצועיו הלימודיים של הנבדק.
הטיפול בקשיים יתבצע על ידי תרגילי ראיה ו/או התאמת מרשם למשקפיים.

כאשר נבטל את מחסומי הראייה, ייפתח השער ללמידה!

נכתב על ידי מיכל גרין, O.P.T B.S.C, אופטומטריסטית- מומחית לאופטומטריה פדיאטרית.
michalgre@walla.com   טלפון: 09-8995739


תודה שהיית עמי עד כאן, ביחד עם אלפי מנויי העלון.
העלון הבא יעסוק בגישת ניהול טיפול להפרעות קשב, ואני מזמינה אותך לצפות לו ביחד עמי.  

בברכה, 

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


04.02.2016