פותחים דלת לשנה החדשה -
איך מתמודדים עם מעברים?
ד"ר מרגלית עובדיה
סיום שנה ויציאה לחופשה זה הזמן לאימון בהתמודדות עם פרידה ושינוי.
סיום שנה תוחם בתוכו מסגרת זמן שרירותית שעל פניו, נותנת הרגשה של אין אסור והכל מותר ולא כך הדבר. החופש הגדול מדומה, בעיני, למדבר פתוח שאין בו גבולות, אין סימוני דרך, אין שבילים וההולך בו עלול לאבד בו את דרכו. הוא נמצא במרחב פתוח מכל הכיוונים, אבל לא יודע מהיכן להתחיל ואיך ולאן, וחלילה, עלול ללכת לאיבוד. תלמידים ל"ל ובעלי הפרעת קשב וריכוז זקוקים לכיוון והדרכה כדי להלך במרחב הזה. כדי לעזור לתלמידים לעבור את החופשה בשלום, בדרך יעילה ומועילה, בהנאה והנעה, וכדי שלא ימחקו את כל מה שרכשו וקנו במהלך שנת לימודים שלמה, להלן כמה עצות שיעזרו לעבור ולצלוח את החופשה:
שגרה:
ראש וראשון, חשוב ורצוי לשמור על שגרה, לתלמיד ל"ל ובעל תופעת קשב וריכוז השגרה היא מקום מוכר וידוע ולכן גם בטוח, מקום בטוח לא גורם לזעזוע ולכן התלמיד שומר על שלווה ולא מאבד מהבטחון שלו. בחופשה הלו"ז משתנה, ובכל זאת צריך לשמור על לו"ז מוגדר וקבוע, כמובן בשיתוף עם הילד איתו לקבל החלטות, עד מתי מותר להמשיך לישון? מה עושים במשך היום? זמן ל: עזרה בבית, קריאה, חוברות, מטלות, חברים, בילוי משפחתי וכן מתי הזמן לישון?
לו"ז:
לוח זמניםהוא מרכיב חשוב ומכריע בימי החופשה ה"מדבריים". הלו"ז הוא העוגן והמצפן של הילד להתמצא במרחב הפתוח והמאיים, לכן חשוב לבנות טבלה שמתחילה מהיום הראשון ועד היום האחרון של החופשה ובכל יום לרשום את התכנון של אותו יום בנקודות עיקריות. כמובן שאפשר לבנות מכנה משותף לכל הימים כמו: שעת השקמה, סדר פעולות ומחויבויות, זמן לשיח עם ההורים, אחים, זמן ללכת לישון, ובתוכם להוסיף ואו להכניס שינויים כמו: חופשה משפחתית, עם הסבים, דודים וכד'. בסוף כל יום ואו כמה ימים לחזור לטבלה, ולסמן מה בוצע ומה לא בוצע, ולהעביר ואו להשלים בהמשך. מומלץ שהטבלה תהייה בנוייה בצורת לוח שנה מוגדל, תלוי במקומות אסטרטגיים: על המקרר, בדלת הכניסה לחדר ועל המכתבה של התלמיד/ה. הטבלה עוזרת לתלמיד/ה להתמצא במרחב החופשי של הזמן ללא מערכת צלצולים ושיעורים.
תכנון:
תכנון הוא תוצר לוואי של הלו"ז, הלו"ז לא יתבצע בלי התכנון, בתכנון מחליטים מהם השגרות של מהלך החופשה בגדול. מחליטים מה יהיו החובות והזכויות, אלו סוגי הבילוי, מתי, לאן ועם מי מוציאים לפועל את התכנון. בתוך התיכנון הגדול להכניס חובות וזכויות נוספות כמו: כמה ספרים לקרוא, כמה סרטים לראות, שעות ושעת צפייה בטלויזיה, זמן מחשב ועוד ועוד, כל משפחה לפי צרכיה, מנהגיה ואופייה. התכנון מגדיר את המרחב הפתוח.
העצמה:
החופשה מאפשרת להכיר ולגלות צדדים נוספים אצל הילדים. מאחר ויש חופשה מביה"ס, אין שיעורים ומטלות, התלמידים נמצאים במצב של רוגע, אין מתח וחרדה של להוכיח, להפגין ידע, ש.ב. מבחנים ובחנים. יש זמן להתעסק ולהקדיש לתחביבים, ואז לעתים מגלים כשרונות חבויים:טבחים לעת מצוא, לשומרי טף וסף, כישורוניים בציור, משחק וכד'. זה הזמן להעצים ולחזק, לעודד ולתמוך בהם. אם התקציב מאפשר יש מגוון רב של פעילויות במתנס"ים ובמוזיאונים ואפילו במקום העבודה. החוויה של ההצלחה משליכה על ההמשך ועל שנה"ל הבאה.
לסיכום:
לתלמידים אלה יש קושי להתמודד עם מעברים (מעבר מכיתה לכיתה, מבי"ס לבי"ס, מבית לבית, מעיר לעיר ולעתים גם במשפחה) לכן חשוב ורצוי לשתף אותם ולהכין אותם לקראת המעברים שטומנים בתוכם שינויים, ככל שהם יהיו שותפים ומיודעים, ייגרמו פחות ופחות נזקים. יצירת שגרה ושמירה על שגרה מוכרת וידועה, יוצרים מקום בטוח. מקום בטוח מרגיע, ועם תלמיד רגוע אפשר לנסוק לגבהים.
ד"ר מרגלית עובדיה ז״ל (1954-2020)
פיתוח, ליווי והנחיית מורים
במיומנויות ואסטרטגיות למידה
לתלמידים ל"ל ובעלי הפרעת קשב וריכוז
Margalit.ovadiya.co.il
https://www.facebook.com/#!/dr.margalit.ovadia?hc_location=timeline
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
11.09.2023