עלון קשב ADHD


להקשיב להפרעת הקשב שלי

להקשיב להפרעת הקשב שלי

להקשיב להפרעת הקשב הייחודית שלי 
מרב קובי

'את רואה, כשאת רוצה את מצליחה...'
אל תגידו לי אתם, רק לי מותר להגיד את זה לעצמי.

 ספרה של אילנה רייטקופ, 'להקשיב להפרעת הקשב', שונה מכל הספרים שאני מכירה. הוא מספק הסתכלות מורכבת יותר מאשר החלוקה הנפוצה לשתי הקבוצות ADDו-ADHD. המגוון הרחב של המאפיינים הדומים והשונים דורש הסתכלות קצת שונה על הסוגים השונים.

 נושאים שאף אחד לא הסביר עדיין

דר' אמן בספרו מחלק את הסוגים השונים לשש קבוצות עיקריות, ועדיין , תמיד הרגשתי שהסוג המיוחד שלי לא ממש בא לידי ביטוי גם חלק מלקויות הלמידה או ההתנהגות, לא תמיד תוארו בספרים ובמאמרים הרבים שקראתי בצורה שהרגשתי ממש נוח איתה.

 בנוסף, הרגשתי שנושאים כמו דחיינות, קושי להתחיל ולהתמיד, בלבול, שיתוק , לא הוסברו כמו שאני מרגישה אותם, וגם המקור שלהם הוא יותר בר הסבר מאשר – 'מאפיין עיקרי של הפרעות קשב וריכוז'.

 הנדנדה הקבועה בין הספקטרום האוטיסטי לספקטרום של הפרעות קשב וריכוז, לספקטרום של קשיים מוטוריים, קשיי וויסות תחושתי או מנטאלי, והספקטרום של הפרעות טורדניות כפייתיות, באה לידי ביטוי בדיונים אין סופיים בפורומי הורים וגם בניסיון להבין מה הקשר, והאם אנחנו וילדינו נקבל אי פעם אבחון מדויק יותר, והאם בכלל צריך אבחון כזה, ומה הטיפול...

חלוקה לסוגים בלי לתייג

סיפרתי פעם על שיטתו של פרופ' פויירשטיין, שמעדיף לא לתייג תופעות , לא ליצור קבוצה עם שם לכל מצבור ליקויים שלציבור מסוים. אצל פרופ' פויירשטיין אין הפרעות קשב וריכוז, אין דיסלקטים, או דיסקלקולים וכן הלאה- לכל אדם יש קשיים בפרמטרים מסוימים, והם מוגדרים אחד לאחד, ולא באופן יחסי לאנשים אחרים. כשיש ליקוי, צריך לטפל בו באופן פרטני. בשיטה של פויירשטיין יש שימוש בכלים של העשרה אינסטרומנטואלית שפותחו על ידו במשך השנים.

 בספר 'להקשיב להפרעת הקשב', החלוקה לסוגים השונים של הפרעות קשב נעשית בצורה מפורטת יותר: במקום לבקש בחנות הפרחים זר גדול של ורדים, אני נכנסת ומבקשת ורד אחד ושתי כלניות, שלוש חרציות, שמונה רקפות. והמון המון עדעדים סגולים, ציפור גן עדן אחת ובצד- סחלב. בקבוצה שלי לאנשים יש פרחים דומים, וגם פרחים שונים- כמו להפרעות הקשב שלנו.

אתחול הסטרטר המקולקל

אחרי שנים שאני מדברת על סטרטר מקולק לשצריך שיתניעו אותו מבחוץ, אילנה רייטקופ קוראת לזה 'אתחול'. הקשיים באתחול נובעים מקשיים באוטומציה. אנשים רגילים עושים הרבה פעולות יומיומיות בצורה אוטומטית, ואילו אנחנו צריכים לחשוב כשאנחנו כותבים, רוחצים כלים, שמים את הפלאפון בתיק, שמים את המפתחות במקום הקבוע, קובעים תור לרופא, וכן הלאה. לכן קשה לנו יותר להתחיל לעשות פעולות, הקצב שלנו איטי, ואנחנו עלולים לוותר על ביצוע פעולה שנחשבת קלה אפילו לילדים.

הצפה שגורמת לשיתוק

הספר מדבר גם על הצפה, הגורמת לנו לשיתוק או חוסר יכולת לבצע את מה שרצינו בגלל רעש מטריד, מחשבות מתרוצצות, רעיונות מבזיקים, בלגן מבלבל, עומס גירויים תחושתיים , ובנוסף להם, כל כך הרבה משימות שנטלנו על עצמנו או שהבוס הטיל עלינו... כל אלה גורמים לנו לא לבצע.

'את רואה, כשאת רוצה את מצליחה...' נו בטח, אם הייתי יודעת מראש איך לנטרל את ההצפה, להתמודד עם הקושי באתחול, ולעשות קצת יותר דברים באופן אוטומטי, הייתי תמיד מצליחה לבצע את מה שאני רוצה...

הפרעת קשב המתאפיינת בשליטה

רייטקופ מדברת על דחיינות, קצב וצורך בשליטה. סוף סוף מצאתי את התיאור המדויק של הפרעת הקשב של בן משפחתי:

'מבוגרים החיים עם הפרעת קשב המתאפיינת בשליטה, הם אנשים מאורגנים מאוד מאוד. כלפי חוץ הם נתפסים כמסודרים ביותר, כאלה שמגיעים לכל מקום בזמן, כאלה שהסביבה הפיזית שלהם מאורגנת מאוד וממוינת, ולכן לעיתים קרובות הם אינם נתפסים על ידי הסביבה או עצמם כבעלי הפרעת קשב...'

 איפה מצאתם תיאור כזה בעבר? זו פעם ראשונה שאני מוצאת התייחסות להפרעת הקשב של אנשים שמתעצבנים כשמזיזים להם את העט מהמקום על השולחן, וזו איננה הפרעה טורדנית כפייתית!! כמה פסיכיאטרים היו מתארים את פרצי הזעם של אנשים עם צורך בשליטה כהפרעת טורדנות כפייתית, ולא כהפרעת קשב?

מאפיינים סוחטי אנרגיה

עוד מאפיינים שעליהם מדברת אילנה רייטקופ, הם ראיית התמונה השלמה ואי יכולת לרדת לפרטים , לעומת אילו ירידה לפרטים ואי יכולת לראות את התמונה השלמה, בעיות בקבלת החלטות, הססנות קשה שיכולה להיות על הגבול בין הפרעת קשב לטורדנות כפייתית, וגם -קושי לעבור מנושא לנושא, ויתור על רעיונות או על אפשרויות , הכל או לא כלום. מתווספת אליהם התשה בעקבות הוצאת אנרגיה על דברים שאנשים רגילים עושים כבדרך אגב: כמה אנרגיה אני צריכה כדי להתקשר להזמין תור למספרה? כמה אנרגיה אתה צריך כדי להיכנס למקלחת? כמה אנרגיה אתה צריך כדי להקשיב למורה של הבן באסיפת ההורים? הספר מדבר על ימים טובים וימים רעים, על התמדה, על הצורך בריגושים והצורך בגבולות.

להקשיב להפרעת הקשב הייחודית שלי

בתור חוברת עבודה, אחרי הצגת כל המאפיינים, כל אחד מהמשתמשים בספר יכול למצוא את הפרופיל של הפרעת הקשב שלו ולתכנן את חייו לפיו. ברגע שלא ננסה לקבוע מטלות בלתי אפשריות בשעות הכי עמוסות, לא נתאכזב בגלל אי עמידה במטלה.

 אם אני קובעת לעצמי לכתוב את התקציר הזה בזמן שילדיי מכינים שעורי בית, או בשעות שהם רבים, רעבים או רוצים לנסוע לקנות נעליים, אז כמובן שהתקציר ידחה. אבל אם אקשיב להפרעת הקשב שלי, אדע שרק בשעה 1 בלילה, כשאני בשיא הערנות, הילדים סוף סוף ישנים, המחשבות רגועות, וכבר העליתי בראשי בזמן ששיחקתי סוליטייר במחשב את מה שאני רוצה לכתוב, רק אז אין ספק שאצליח. כי כשאני רוצה.....אני גם יכולה , ורק לי מותר להגיד את זה לעצמי!

 זהו. מומלץ להקשיב להפרעת הקשב שלך כמבוגר. מומלץ להקשיב להפרעת הקשב של ילדך כהורה, ומומלץ שתלמד את ילדך להקשיב להפרעת הקשב שלו עצמו.

'להקשיב להפרעת הקשב' מאת אילנה רייטקופ, הוצאת "אח": 
http://www.achbooks.co.il/document/65,145,2750.aspx


מרב קובי, B.A, אימון משפחתי וזוגי להתמודדות עםהפרעות קשב וריכוז וקשיי התנהגות  054-6573430
 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


31.10.2017