עלון קשב ADHD


אקטיביזם והשפעה בקהילה - למידה במודל למ"ה

אקטיביזם והשפעה בקהילה - למידה במודל למ"ה

עלון קשב ADHD

מודל למ"ה 
למידה מוכוונת אקטיביזם והשפעה 

מאיה עמר גורן 

מאז ומתמיד הרגשתי וראיתי את חשיבות העשייה במרחב הציבורי, בהיבט ראשון של שינוי מציאות ובהיבט שני של יצירת חיבור ושייכות. בעבודתי כעו"ס קהילה ראיתי את הכוח הרב שיש לפרט להשפיע על מצבו, להתחבר ולעשות למען עצמו ולמען החברה. עם כניסתי להוראה חיפשתי דרך לשלב את שלושת האהבות הגדולות שלי – עבודה קהילתית, עשייה אזרחית ועבודת החינוך, וכך נוצר מודל למ"ה - למידה המכוונת לאקטיביזם והשפעה.  

מודל למ"ה מתאים מאוד גם לילדים עם הפרעת קשב, משלוש סיבות:
א. פעילות תנועתית שומרת על הדריכות
ב. משימות מגוונות וחווייתיות שומרות על העניין 

ג. מעודד יצירתיות, יוזמה וחשיבה מחוץ לקופסה, האופייניות לילדי הקשב. 

 

 בסיום המאמר מצורפים 15 רעיונות לעשיה מחזקת בזמן "חרבות ברזל".
 

כוחות המודל:

1. רלוונטיות לכאן ועכשיו:  

נושאים בוערים בעקבות אירוע או אווירה ציבורית - תקופת מלחמה, אירוע אלימות נוער קשה, מחאות פוליטיות או חברתיות, תאונות דרכים, בחירות. 
 

2. מגוון נושאים במעגל השנה: 

ימי לוח אזרחי - יום זכויות הילד, יום אלימות נגד נשים, יום זכויות לבעלי מוגבלויות, יום זכויות להט"ב, יום מניעת גזענות,  יום הסובלנות

ימי לוח לאומי - יום רבין, יום ירושלים, יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי צהל, יום העצמאות, עשרת ימי תודה. 

נושא שנתי במשרד החינוך, רשות מקומית, בינלאומית - לכידות חברתית ומנהיגות בזמן משבר, אחדות וייחודיות, ערבות הדדית וסולידריות, אקלים, רשות שחוגגת מספר שנים להיווסדה.

נושא שכבתי - שנת בר/ בת מצווה, שנת גיוס, שנת מסע לפולין, שנת התנדבות.

נושאים בחגי ישראל - גבורה הודיה ואור בחנוכה, שמחה ומתנות לאביונים בפורים, עבדות וחירות בפסח, עשיית חסד בשבועות.

נושאים בתכנית הלימודים - מסר משיר/סיפור בספרות, אקלים ואיכות הסביבה במדעים וגאוגרפיה ועוד רבים.
 

3. עבודה קבוצתית 

המודל מאפשר למידה ועשייה קבוצתית המחזקת מיומנויות חברתיות חשובות של התמודדות עם דעות ורעיונות שונים, האצלת סמכויות והובלה, משא ומתן, שיתוף פעולה וכן מעניק חווית לומד של הנאה וכייף. 
 

4. התנסות בכלי עשייה של המבוגרים

מיומנויות וכלים לחיים הבוגרים:
עבודה על פרויקט החל משלב התכנון דרך ייזום, ביצוע ומישוב עם לוח זמנים מוגדר ובתוך קבוצה, מאפשרת לתלמידים להתנסות במיומנויות חשובות שישמשו אותם להמשך חייהם הבוגרים: יצירתיות, קבלת החלטות, שיתוף פעולה, סדר וארגון, אחריות, עמידה בזמנים, פנייה אל גורמי קהילה, גיוס משאבים ותרומות, גיוס מתנדבים, פרסום ושיווק, מכתבי תודה ועוד. 
 

5. חיבור חברתי לקהילה 

בית הספר מתקיים במרחב קהילתי וארצי. המודל מאפשר ומעודד חיבור לגורמי קהילה שונים, בשונה ממודלים פדגוגיים אחרים שנשארים בתחומי בית הספר. הוא מאפשר התנסות הן במעשים עצמם והן בשווק העבודה החינוכית לקהילה.  תלמידים, צוותי הוראה, בית הספר, הרשות המקומית והקהילה - כולם נרתמים ונתרמים מעשייה ערכית חשובה מעצימה ומשתפת. 

דווקא היום, כשהעולם צועד אל עבר קידום טכולוגיות מתוחכמות ו"הבינה מלאכותית" לסוגיה, ישנה בעייני חשיבות לחזק תוכניות חברתיות הרותמות ומפתחות את היכולות של התלמידים של היום והאזרחים של המחר ליצירת תחושת קהילתיות, ערכיות ומשמעות במרחבי החיים, ולאפשר לתלמידים ולקהילה להיות שחקני משמעות אחד עבור השני. 
 

6. עשייה "קטנה" עם הצלחה מהירה 

לא כולם נולדו לשנות את העולם עם מיזמים גדולים ורבי השפעה, אך כולם נולדו לתרום ולעשות כפי יכולתם וגם בקטן. פרויקטים במודל למ"ה מאפשרים הצלחה בזמן קצר, בשל היותם קטנים, מעשיים, משפיעים ומעלים למודעות. בהיותם כאלו הם קלים להוצאה לפועל, קלים לעירוב מספר משתתפים גדול מתוך הקהילה ומלמדים את תלמידינו להיות אזרחים שותפים ופעילים גם בהמשך חייהם. הם רואים שבמאמץ קטן יחסית אפשר לרתום אנשים לעשייה חיובית ומשפיעה ולעשות טוב, ויוכלו ליישם את זה לעתיד לבוא בנושאים אחרים קרובים ללבם. 
 

7. בחירה שיתופית 

המודל מאפשר בחירה הן לתלמידים והן למורה, איזה נושא ללמוד, אילו היבטים שלו ללמד, באיזה אופן וכיצד ללמד.
בכניסה לפרויקטים, הם בוחרים איזה פרויקט הם רוצים לעשות בהתאם למה שבוער בהם, מעניין אותם ועונה על חוזקותיהם. מתקיים שיתוף תלמידים בבחירה ובעשייה - במקום לקבל שיעור או פעילות מוכנה מראש, מעודד המודל את התלמידים לבחור את דרך הטיפול בנושאים ומעניק מנעד בחירה גדול לאורך כל שלבי העשייה.  
בכל פרוייקט אפשר להגיע לאותה מטרה בדרכים רבות. לדוגמא, כדי לגייס כסף למטרה מסוימת, אפשר לאסוף בקבוקי מחזור לפיקדון, לקיים דוכן מכירה, להפיק אירוע קהילתי עם עלות כניסה סמלית שתוקדש לתרומה וכו'. 
 

8. למידה חווייתית ומשמעותית 

הלמידה היא דרך החוויה וההתנסות עצמה. למ"ה - למידה מוכוונת השפעה, היא למידה היוצרת תחושת משמעות וסיפוק גדולים למשתתפיה - שהם שינו, תרמו, השפיעו, קידמו למודעות נושא מסוים, והכל במו ידיהם, פרי עמלם להתגאות. זוהי למידה שתיזכר אצלם ותבנה אותם שנים קדימה. 

 

שלבי העבודה: 

א. בחירת הנושא
נבחר נושא ונלמד אותו את הכיתה בצורה ובעומק שנבחר. 

ב. הצגת כלים לפרוייקט
נחלק את הכיתה לקבוצות עבודה של 4-6 תלמידים נציג להם כלים לייזום ותכנון פרויקטים ורעיונות שונים שאפשר להעלות יחד איתם כדי שיבינו את סדר גודל הפרויקט המצופה, לא גדול מדיי ולא קטן מדיי, מאפשר מספיק מרחב עשייה והתנסות לכל המשתתפים. דרכים להעלאת מודעות דרך עשייה משפיעה באחת או יותר מהקהילות: בית ספרית, קהילתית או ארצית. 

ג. עבודה על הפרוייקטים בקבוצות 
לאחר שכל קבוצה בוחרת לה פרויקט שעבר את אישור המורה, היא עובדת עליו במסגרת השיעורים ומחוצה להם. בשלב זה חשובה מאד הנחיית המורה ומעקב שלה אחר ביצוע – פתיחת קבוצת וואטסאפ, חלוקת משימות בין התלמידים עם דד ליין, עדכון המורה וחברי הקבוצה במשימה שלקח על עצמו כל תלמיד ותכנון משימות המשך, העלאת דילמות ופתרונן. פעמים, יש צורך לשנות את הרעיון המקורי תוך כדי ביצוע בשל סיבות שונות. על המורה להכין את תלמידיה, שאם דברים לא מצליחים להתרומם במועד או בכיוון המיוחל, יש לחשוב על רעיון אחר כדי להצליח. 
בפרויקטים יש מגוון אינסופי של רעיונות ואפשרויות. חלק מהלמידה הוא, שלא תמיד מה שחלמנו מתאפשר או שלא תמיד משתפים איתנו פעולה. 

ד. מעקב מדוקדק 
יש להעניק מצד אחד מרחב אחריות ופעולה לתלמידים בלי שהמורה תעשה במקומם, ומצד שני, יש לעזור, לתווך וכן לעשות להם "פולואו-אפ", כדי למנוע מצב שהם אומרים שהדברים סגורים אך זה לא באמת כך. שאלו אותם שאלות שיורדות עד לפרטים הקטנים, ותבקשו לראות "הוכחות" לכך שחשבו על הכל.
לדוגמא - אם היו צריכים להיפגש עם רכז הנוער, תבקשו לשמוע מה הוא אמר, מה הוא נותן מה הוא מצפה מהם וכו'.  
זכרו, שאחריות מעבירים בתהליך מדורג ולא בבת אחת, היות שרוב התלמידים מתנסים פעם ראשונה בסוג עשייה שכזה. 

ה. תיעוד הפרוייקט
לאחר שכל הפרוייקטים מוכנים, יש לתעד אותם. התיעוד יכול להיות לצורכי זיכרון, פרסום ברשתות, העלאה נוספת למודעות, וכן לצורכי הערכה מילולית או ציון. ניתן לבקש גם תיעוד מהשלבים השונים במהלך העבודה על הפרויקט. 

ו. משוב קבוצתי בשלושה היבטים
בסיום, חשוב מאד לבצע תהליכי מישוב קבוצתיים בהם כל אחד ידבר. כדאי שהמשוב ייערך בתוך השיעור כדי שהמורה תוכל לשמור עליו ענייני ולא פוגעני. 
מומלץ למשב בשלושה היבטים - אופן העבודה הקבוצתית, הפרויקט עצמו שיצא לפועל, ומיומנויות שרכשו בלמידה ובעשייה. 

 

מיזמים שנעשו במודל למ"ה: 

♥ יום אלימות כלפי נשים 
ארגון הרצאה בהתנדבות לשכבת ט' בנושא אלימות במשפחה, איסוף מוצרים בקהילה והעברתם למקלט לנשים מוכות, הפקה ופרסום סרטון סליחה על השאלה בנושא הטרדות מיניות, עיצוב שלט כניסה ליישוב ומגנטים לחלוקה שהודפסו על ידי הרשות המקומית וחולקו על ידי תלמידים. 

♥ יום זכויות אנשים עם מוגבלויות 
מכירת עוגות לשבת בקהילה ותרומת ההכנסות לעמותת אלו"ט, הדלקת נר חנוכה קהילתית למשפחות וילדי צרכים מיוחדים ביישוב, הכנת והעברת שיעור לכל כיתות ביה"ס בנושא אולימפיאדה פראולימפית, קיום הפסקה פעילה המדמה ספורט פראולימפי. 

♥ יום הקשיש
חלוקת עוגות לקשישים בקהילה.

♥ יום השואה
הפקת "זיכרון בסלון" בבתי התלמידים בערב יום השואה. מציאת עדות, בית מאחר, תכנית אמנותית ודיון.
הפקת תערוכה ליום השואה מבוססת תוצרי למידה ועשייה של תלמידי הכיתה. פתיחת התערוכה לסיורי תלמידים וקהילה רחבה בהדרכת התלמידים המפיקים.

♥ עשרת ימי תודה 
שרשור תודה קהילתי ברשתות, סיירת תודה בגני שעשועים עם משחקי תודה, איסוף תרומות לעמותת "לא עומדות מנגד" ובית בנג'י לחיילים בודדים כאות תודה על פעולתם, קריוקי שירי תודה בהפסקה פעילה, שילוט מרחב בית הספר באווירת הכרת תודה.
 

סיכום 
למידה במודל למ"ה יוצרת תחושת משמעות, סיפוק ומעורבות בקהילה, מוזמנים לסקור יחידות לימוד מגוונות על פי מודל למ"ה באתר פסג"ה לוד (קישור).

 
 קבלו 15 רעיונות לעשיה מחזקת של התלמידים בזמן "חרבות ברזל":  

1. תליית דגלי ישראל, בלונים ושרשראות כחול-לבן. אפשר להכין שרשראות נייר כמו בסוכות של סרטי כחול-לבן, בקדמת הבתים, מרפסות, רחובות לחיזוק הרוח.

2. הכנת שלטים גדולים לחיזוק המורל ותלייתם בשערי הבתים, בניינים, מקומות מרכזיים בשכונה וברחוב. שלטים בסגנון "עם ישראל חי", "עם הנצח לא מפחד", "ביחד ננצח" ועוד. זה גם מחזק את התושבים.

3. הכנת סרטונים שיופצו בקהילת בית הספר, קהילה מקומית, תפוצה רחבה ברשתות חברתיות, בשליחה והקדשה לחיילים בוגרי בית הספר שמגוייסים כחיזוק מתלמידי בית הספר ועוד. רעיונות לסרטוני חיזוק:

  • לבקש מכל תלמיד.ה להצטלם עם דגל ישראל/ בלון כחול או לבן/ בגדי כחול לבן ושלט חיזוק לחיילות וחיילים.
  • לבקש מכל תלמיד.ה לצלם מעשה טוב שעשו (אפשר מתוך הרעיונות המוצעים כאן) ולהפיק סרטון מעשים טובים למען עם ישראל.
  • לבקש מהתלמידים להצטלם עם משפחתם כשכולם שרים "עם ישראל חי".
  • לבקש מתלמידים לצלם את עצמם/אחרים בקהילה אומרים תודה על משהו.
  • לבחור פרק מתהילים/נוסחי תפילות מיוחדים עבור כוחות לוחמים ונמצאים בשבי ושכל תלמיד.ה יצטלמו מקריאים פסוק.
  • עריכת סרטון מסיפורי גבורה ועזרה הדדית המתפרסמים במדיות.

4. חלוקת עוגיות/חלות/עוגות/פרחים שאפשר לקטוף בגינות ולאגד לזר קטן יחד עם פתק ובו מסר מחזק לשכנים בבחינת אהבת חינם וחיזוק המורל הלאומי.

5. פינוי, ניקוי ואבזור מקלטים ציבוריים ברחובות ובבניינים – בתיאום עם הרשות המקומית. אפשר להכין שלטי עידוד וחיזוק כשיורדים לשם.

6. התנדבות בעזרה למשפחות מגויסים/הורים העובדים מחוץ לבית. אם לא מכירים אישית משפחות כאלו, ניתן להתחבר לרשימות של משפחות אם יש למישהו בקהילה או לפרסם ברשתות החברתיות ובוואטסאפ של הקהילה. אפשר להציע עזרה בכביסות, קניות, ארוחות, שמירה על הילדים, תיקונים בבית, ניקיון ועוד. הכיתה יכולה להתגייס ולעזור בתורנויות.

7. ארגון פעילות בהתנדבות לילדים מהקהילה גם כתעסוקה בעבורם וגם כאוורור להורים. משחקי כדור, משחקי קופסה, פעילות יצירה, נגינה ושירה, ריקוד, איפור ולק, גינון ושתילה, אפייה ועוד. למידה מרחוק לא באמת אפקטיבית עבור ילדי גנים וצעירי יסודי, וחסר להם מאוד תעסוקה וכיף. ניתן לקיים את הפעילות בבתי התלמידים, במרחב קהילתי (בתיאום עם הרשויות) או בגינה ציבורית ליד הבית בקרבת מרחב מוגן.  

8. ביקור קשישים וניצולי שואה בקהילה שגם בימים כתיקונם מרגישים בדידות ובוודאי בשעות קשות אלו. אפשר להביא עוגה/פרחים/ארוחה קטנה/חלה, להגיע לביקור ולהתעניין בשלומם, לשחק או לשוחח יחד.

9. השתתפות בהתנדבויות מקומיות בקהילה לפי פרסום של עמותות, יוזמות רשות מקומית, מחלקת רווחה, מועצת תלמידים ותנועות נוער. לחילופין אפשר גם להתחיל יוזמה כיתתית.

10. התנדבות במקומות חיוניים. בשל מחסור בכוח אדם עקב גיוס נרחב, צריכים מתנדבים במקומות עבודה חיוניים כמו  חקלאות, סופרמרקטים, מאפיות ועוד. אפשר להתנדב במקומות אלו.

11. איסוף תרומות והכנת עוגות ואוכל ביתי לחיילים במוצבים קרובים או בחזית.

12. איסוף תרומות למרכזי משפחות מפונות. אם יש בקרבת מקום, אפשר גם ללכת להעביר שם פעילויות לילדים לפי חוזקות התלמידים.

13. חיזוק האמונההרוח והמורל על ידי קריאת תהילים משותפת או הפרשת חלה.

14.תרומות דם במרכזי מד"א - לגילאים גדולים יותר. 

15. הגעה לבתי חולים ותמיכה במשפחות הפצועים ובצוותי הרפואה, הכנת שלטי עידוד לתלות בחדרים ובמחלקות, הבאת אוכל למשפחות הפצועים, הבאת ממתקים עם מכתבים ופתקים. 

בנוסף, אפשר לשלב את כל הבית בעשייה: למשל, אירוח משפחות מאזורי הלחימה. 

הרעיונות מתפרסמים באתר "זמן חינוך" (קישור)
 

מאיה עמר גורן
B.A בעבודה סוציאלית קהילתית
M.A בחינוך -מגמת מדעי החברה 
מורה בישיבת בני חיל לרבי מלל ומגמת מנהיגות ויזמות, 
מובילת מקצועות מח"ר חט"ב בפיסג"ה לוד. 

 


 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושאי: 
למידה והוראה - כאן

כישורים חברתיים - כאן

התאמת הסביבה - כאן

 

בברכת שלום ובטחון לכולנו, 
 

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


29.10.2023