עלון קשב ADHD


בריונות והילד שלנו - הדרכת הורים בפענוח ציורי ילדים

בריונות והילד שלנו - הדרכת הורים בפענוח ציורי ילדים

עלון קשב ADHD

מה נעשה כשהילד שלנו מתנהג בבריונות?
הדרכת הורים בסיוע פענוח ציורי ילדים

מיכל וימר

אנו פוגשים בריונות ילדים בצורת אלימות פיסית, סחיטה, חרם, אלימות מילולית, כינויים פוגעניים ובהמשך "שיימינג", הפצת מידע מכפיש ומזיק ברשתות החברתיות.
ילד המתנהג בבריונות, משתמש בכוח פיסי או מילולי כדי לשלוט ולהזיק לילדים אחרים. התנהגות זו עלולה להפוך לכרטיס הביקור החברתי שלו, לטוב ולרע. תווית הילד האלים יכולה להיות הדרך שלו להיות שייך. הוא זוכה לתשומת לב, אבל אז משמר את דפוסי האלימות, במקום לשפר את מעמדו החברתי בדרכים לא אלימות. 

כהורים לילדים, תוקפנות ואלימות הן ההתנהגויות הטעונות ביותר איתן עלינו להתמודד. כאשר הילד מתנהג בתוקפנות, התחושה הראשונה שעולה אצל ההורים היא בושה - כאילו נכשלו בחינוך הילד. ברגע הבא, הם מגיבים אליו בעצמם בתוקפנות פיזית או מילולית או מעבירים אליו מסרים סותרים כמו- "אל תהיה אלים!", "אל תתנהג כמו בת". אל מול המסרים הללו, הילדים נותרים מבולבלים. ככלל, המסגרות החינוכיות ומרבית ההורים עסוקים יותר בסנקציות על המעשה התוקפני - הרחקה, השעיה, ופחות בסיבות שהובילו להתנהגות הבריונית.

כולנו מסכימים – בריונות איננה דרך התנהגות מקובלת בחיים, לא כשהילד שלנו מתנהג בבריונות כלפי אחרים ובוודאי לא כשילד אחר מתנהג בבריונות כלפי ילדנו. אבל על איך מטפלים בהתנהגות בריונית? על זה אפשר להתווכח...
יש אנשים שדוגלים בעונשים כבדים כדי לייצר הרתעה, אבל בסופו של דבר אין ילדים רעים אלא ילדים שרע להם, וכמו בתחומים אחרים בחיים, כאשר פונים לאלימות, זה בדרך כלל המוצא האחרון שנובע מתחושת איום.


הסיפור של גיא – רצון להתבלט בחברה

ההורים של גיא בן ה-7 פנו אליי מיואשים מהאלימות שלו. הם סיפרו איך ילדים ניגשים אליהם בסוף כל יום כדי לדווח להם מה גיא עשה היום והם כבר לא יודעים איך להגיב. בציור ניתן לראות דמויות עצובות וכועסות, חרבות בכל יד, לחץ חזק ואי שקט. אבל בין הקווים, אפשר היה למצוא תקווה - ילד רגיש שמנסה להילחם על מקומו. המלצתי להורים לשנות את הגישה באופן מיידי - להגן על הילד שלהם, ולהסביר לילדים האחרים שאין צורך שילשינו להם מדי יום על מעשיו של גיא. התוצאה לא איחרה לבוא - כבר באותו היום גיא הביט בהוריו בפליאה, ובלילה לפני השינה אמר: "אמא, שמתי לב שהיום לא כעסתם עליי". במקביל, הנחיתי את ההורים לעבוד בתיאום עם אנשי הצוות החינוכי כדי  שגם הם יעצימו אותו. ביקשתי גם לחזק את הרשת החברתית התומכת של הילד ובעיקר לדבר איתו באופן רגשי על התחושות שלו ועל מה שגורם לו להתפרץ בזעם.

לאחר 3 פגישות בלבד עם ההורים, הגיעו ציורים חדשים , שהכילו דמויות מחייכות, קבוצות של לוחמים-חברים במקום לוחמים בודדים מול כל העולם, וצבעוניות מגוונת. עדיין ניתן היה לראות את הלחץ החזק והמזג הסוער של גיא, אבל הפעם הוא כנראה מרגיש טוב יותר ושלם יותר עם עצמו. כאשר מחזקים את הרשת החברתית, הרווחים החברתיים גוברים על האלימות ונוצרת תשתית חדשה להתנהגות חברתית.

פענוח הציורים של גיא היווה מצפן לגילוי הסיבה האמיתית לבעיה: לגיא היה חשוב להתבלט בחברה, והפתרון הכי טוב שהוא מצא היה דרך התנהגות אלימה. כשמצאנו את הסיבה האמיתית לבעיה יכלנו לטפל בה מהשורש, ולראות את השינוי תוך מספר שבועות.


הסיפור של ליבי – הרחקה מתסכלת

הוריה של ליבי בת ה 2.5 פנו לטיפול רגשי בליבי בגלל תלונות על אלימות בגן. בגילאים צעירים שכאלה, הדרכת הורים היא הכרחית ולעיתים אף יכולה להחליף את הטיפול הרגשי בילדה עצמה. ליבי הייתה אלימה מאד בגן כלפי ילדים אחרים, וציוריה היו מלאי אגרסיות, ציור בלחץ חזק ושרבוטים צפופים מאד. היה מעניין לגלות, שציוריה היו מרווחים ורגועים יותר חצי שנה לפני שנכנסה לאותו הגן בו החלה לנהוג באלימות.

הכיוון העיקרי בעבודה, היה שמשהו מתרחש בסביבת הגן. בבירור עם הצוות התברר ששיטת ההרחקה ל"כיסא מחשבה" הוא כלי חינוכי לא יעיל עם ליבי כי אין לה שם כלים להתמודד באופן עצמאי עם התסכול שחוותה. שינוי בכך, הוביל גם להטבה בהתנהגותה. 
 

הסיפור של עומר – גירושין

הוריו של עומר בן ה 6 הגיעו עם תלונות על החמרה בהתנהגות ואלימות כלפי ילדים אחרים, אך הפעם המקור לבעיה היה שונה. עומר לא הרוויח מעמד חברתי מהתנהגותו האלימה, שהתרחשה לא רק בבית הספר אלא פרצה ממנו בכל מקום. גם כאן, פענוח ציוריו של עומר, איפשר למצוא את המקור האמיתי לבעיה. ילדים רבים מפתחים התנהגות תוקפנית בעקבות מצבים טעונים רגשית בבית – מהולדת אח חדש, דרך גירושין ועד להתמודדות עם משברים ואובדנים.

בציור של עומר, אפשר לראות שהוא מצייר את אחד מהוריו ללא פנים וללא ידיים. ציור כזה מאפיין ילדים שהתוקפנות שלהם נובעת מעומס רגשי בבית. למשל אצל עומר, כל ההחרפה בהתנהגות נבעה מסכסוך הגירושין של הוריו ומכך שהם התקשו לתווך לו רגשית את המורכבות. ברגע שבנינו ביחד נוסח שאפשר להם לענות על שאלותיו הקשות ביחס לפרידה, גם התנהגותו השתפרה.
 

אז מה עושים כדי להתמודד עם בריונות ואלימות של ילדים?

1. בודקים את השפה הרגשית בבית.
בדקו את השפה הרגשית בה מדברים בבית. האופן בו מדברים בבית משפיע על קבלת החלטות חברתיות של ילדים. כאשר מדברים בבית בשפה כוחנית ואלימה, כאשר מציעים פתרונות תוקפניים לכל מיני מצבים – ילדים שומעים ומתנהגים בהתאם.

2. איך דווקא הוא נקלע לעין הסערה?
כל בריונות ואלימות מחייבת פעולה מיידית גם מצד הצוות החינוכי, אך לאחר שנרגעות הרוחות, חשוב לשאול את עצמנו, איך דווקא הילד שלנו נקלע לעין הסערה – מה בהתנהגותו "משך" את הסצנה אליו ומה ניתן לעשות מעתה ואילך.

3. מרפדים את העונש בשיחה רגשית
גם כאשר נותנים עונש על אלימות, חשוב לרפד את העונש הזה בדיבורים והסברים בכל גיל: מה עושים במצבים כאלה? מה עיצבן אותי שם באמת? איך להתרחק ממצבים כאלה? למי אפשר לפנות? אבל, ובעיקר, נדבר עם הילד על הרגשות שלו, ונעזור לו לבטא אותם ולא "להרביץ אותם".

4. מה הקפיץ לו את הפיוז?
כדאי לבדוק מה באמת קרה שם. גם הבריון הכי גדול לא מתנהג סתם בבריונות, תמיד יש סיבה וכדאי לבדוק לעומק מה באמת קרה שם "שהקפיץ לו את הפיוז" – האם זה ילד שבמצב אחר קילל את הבריון, ועכשיו זו הזדמנות טובה לסגור איתו חשבון? האם כבר זמן ארוך מציקים לו ועכשיו הוא מחזיר? האם הבריונות היא כלפי "ילד שנהוג להציק לו" וזוהי אחת ההזדמנויות? מה קרה שם באמת? ברגע שנדע מה קרה באמת, נבין שהבריונות היא קצה הקרחון, ושיש בעיה חברתית או רגשית עמוקה יותר שצריך לטפל בה. 
 

סיכום 

כאשר אין מטפלים בסיבות לבריונות, כלומר, בשורש הבעיה, אזי גם הילדים הנפגעים וגם הילדים הפוגעים עלולים לחוות בעיות רגשיות קשות ומתמשכות. הנזק הנובע מאלימות מילולית, הוא בעל השפעה הרסנית שאינה פחותה מאלימות פיסית. מדובר בהשפעות שליליות על החוסן הנפשי של הילד לטווח הארוך ועל הדימוי העצמי שלו, כמו גם, על התפקוד החברתי העתידי שלו בקבוצות בכלל ובמערכות יחסים אינטימיות בפרט. 
ציורי הילדים הם סימני דרך אינטואיטיביים ולא מילוליים היישר לנפשם. פענוח הציורים מהווה מצפן לסיבות להתנהגותם ומאפשר לנו להגדיר את דרך הטיפול היעילה במקור הבעיה.

 

מיכל וימר
MA תרפיה באמנות ופסיכותרפיה דינמית.
מנהלת מרכז ללימודי תעודה בפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית
www.todraw.co.il
03-7733220

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
טיפול התנהגותי רגשי - כאן
כישורים חברתיים - כאן
הדרכת הורים - כאן

 

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


16.02.2023