עלון קשב ADHD


להמריץ את הקשב והמוח בעזרת קצב ומוזיקה - RGM

להמריץ את הקשב והמוח בעזרת קצב ומוזיקה - RGM

עלון קשב ADHD

להמריץ את הקשב והמוח בעזרת קצב ומוזיקה
נועה אלדר זכאי

Ronnie Gardiner Method - RGM 
RGM היא שיטה רב-חושית לגירוי, אימון והמרצה של המוח בהקשות על הגוף, בתנועה ובדיבור, תוך התאמה לקצב ולמוזיקה. השיטה מיועדת לשיפור יכולות קשב, זיכרון, קואורדינציה ותנועתיות. היא מעצימה את החיבור לגוף, מהנה ומוסיפה שמחת חיים, והאווירה הקבוצתית מעצימה תחושות אלו.
רוני גרדינר אומר ש"תופעת הלוואי היחידה של השיטה היא שיוצאים מהשיעור במצב רוח טוב יותר ממה שנכנסנו".

רוני גרדינר הוא מתופף ג'אז אמריקאי שחי שנים רבות בשבדיה, ובעקבות טרגדיה אישית שעבר בשנת 1980 החל לפתח את השיטהעל מנת לעזור לאנשים. כיום רוני בן 90 ועדיין מלמד אותה.

השיטה פותחה סביב רעיון הקצב. לפי דבריו, הקצב קיים בבסיס החיים שלנו, בעודנו מעורסלים ברחם אימנו, מרגישים ושומעים את הלמות ליבה ונעים לקצב תנועותיה.

שיטת רוני גרדינר יוצרת קשרים חדשים במוח ומחזקת את הקשרים הקיימים. כך, בזכות שמירה על גמישות המוח ובהתאם למחקרי "הפלסטיות של המוח", אנחנו מונעים ממוחנו להתנוון ומשקמים אותו במקרה של פגיעה.

השיטה מתאימה לילדים, נוער ומבוגרים, לאנשים בריאים שרוצים לשכלל את יכולות הריכוז, הזיכרון והקואורדינציה, ולאנשים שסובלים מתסמונות נוירולוגיות כמו הפרעת קשב וממחלות במערכת העצבים המרכזית כמו: אירוע מוחי, תאונות, פרקינסון ועוד. האימון מתבצע בקבוצות או בטיפולים פרטניים, בעמידה או בישיבה לפי יכולת המתאמן.


RGM בבית הספר

בשוודיה משתמשים בשיטה בחלק מבתי הספר כדי להתחיל את היום. המטרה היא לתת לילדים להתכַּוְונן זה לזה, להגיע ביחד ל'כאן ועכשיו' ולשפר את המשימות הקוגניטיביות בעזרת הפעילות הגופנית של השיטה.
זהו גם מעין 'כפתור הפעלה' של שתי המיספרות המוח, ההמיספרה השמאלית, שמעבדת מידע מילולי באופן הגיוני ואנליטי, וההמיספרה הימנית, שמעבדת מידע חזותי באופן יצירתי וכוללני.  

בתי הספר השבדיים המתאמנים בשיטה, מתחילים את היום במפגש קצר בכיתה. סמלי השיטה מוקרנים באמצעות מטול או לוח חכם. לפעמים מספר ילדים מחזיקים סמל אחד. היופי הוא שהסדר יכול להשתנות על ידי הילדים, והם יכולים להשפיע בעצמם על התרגיל. המוזיקה מותאמת לגיל ולטעם של הילדים, וכך פתיחת יום הלימודים נהיית משמחת  ומשפרת את האנרגיה של התלמידים.

כיום, השיטה נכנסת גם למערכת החינוך בהולנד, בעיקר לחינוך המיוחד. כולי תקווה שגם בישראל היא תיושם בבתי הספר.
 

 כליי העבודה של RGM

סמלי תנועה באדום וכחול:
הצבע הכחול מייצג את יד ורגל ימין. הצבע האדום מייצג את יד ורגל שמאל.
הבדלה זו בין ימין לשמאל מסייעת להתמצאות בכוונים ולקואורדינציה.

קריאת סמלי התנועה:
קוראים את סמלי התנועה בדרכים שונות הממריצות את ההמיספרה הימנית וההמיספרה השמאלית במוח: עם שמות הסמלים או בתנועה בלבד, מימין לשמאל ומשמאל לימין, מלמעלה למטה ומלמטה למעלה, בכוון השעון ונגד כוון השעון, ללא מוזיקה ועם מוזיקה ועוד.

תרגול גופני:
המתאמן נדרש לבצע תרגול גופני שגורם לו להיות קשוב לאורך זמן. גם אם הוא מאבד את הקשב, הרי שהקבוצה והקצב מסביבו ממשיכים באימון וגורמים לו לחזור לתלם, וכך הוא מתרגל לשמור על קשב לאורך זמן.

חזרות ותבניות:
השיטה מורכבת מחזרות, מבנים ותבניות, כמו בשינון "רגיל". אמנם, השינון הצטמצם בימינו, אך עדיין הוא חיוני להטמעת מידע חדש. הלמידה התבניתית מסייעת בלמידת מתמטיקה, שפות, קריאה, סידור וארגון  המידע.
סידור וארגון מידע חדש במוח מסייעים לזכור אותו, תכונות חשובות במיוחד לילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב.

קואורדינציה:  
השיטה משפרת את הקואורדינציה, וקואורדינציה טובה משפרת את הלמידה ואת המיומנויות הקוגניטיביות.
 

התרומה לתפקודים ולכישורים:

1. קוגניציה:
קשב, מיקוד, זיכרון, למידה, קריאה, ריבוי משימות, חשיבה, שילוב חושים.
2. תנועה ותחושה:
שיווי משקל, קואורדינציה, איזון, תחושה, התמצאות במרחב.
3. וויסות רגשי:
ערך עצמי, בטחון עצמי, שמחה, תעוזה, התמודדות עם אתגרים, ריסון עצמי, הקשבה.
4. כישורים חברתיים:
סבלנות, סובלנות, קבלת טעויות האחר, תזמון, למידה, גמישות ואחריות קבוצתית.


מי המאמנים כיום?

ב-1993 החל רוני גרדינר להכשיר בשבדיה פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מטפלים במוזיקה ומורים בבתי ספר יסודיים על מנת שיהיו מאמני השיטה. מאז היא מיושמת בעולם בבתי חולים, מרכזי שיקום ובתי ספר בארצות: שבדיה, הולנד, גרמניה, אנגליה, ספרד, הונגריה ישראל דנמרק וניוזילנד.

שמי נועה, ובהכשרתי אני פיזיותרפיסטית בתחום הגריאטריה, ועובדת שנים רבות עם הגיל השלישי. השיטה הלהיבה אותי מהרגע הראשון שהתנסיתי בה ובמיוחד מהחיבור לפיזיותרפיה. בשנת 2017 נסעתי לשני קורסים בברלין ללמוד את השיטה בהנחייתו של רוני גרדינר, וב-2018 נסעתי להולנד לקורס נוסף בהנחייתו. הכשרה זו העניקה לי את התואר MASTER RGM.

ללמוד אצל רוני גרדינר הייתה חוויה מדהימה שבה הכרתי אדם חם, מעורר השראה, יצירתי ומוכשר. מאז, אפשר לומר שאני מכורה לשיטה. אני מאמנת קבוצות לגיל השלישי במסגרות שונות, ומטפלת באופן אישי באנשים שמתמודדים עם מחלות נוירולוגיות שונות.

ישנם בארץ מספר מאמנים שעובדים בשיטה. החלום שלי הוא להפיץ את השיטה בארץ על מנת שהרבה אנשים יכירו אותה, ייהנו ממנה ויפיקו ממנה תועלת. אני מקווה שהשיטה תיושם גם בישראל במרכזי שיקום, בבתי אבות ובבתי ספר.


נועה אלדר זכאי
מאמנת בשיטת RGM
מייצגת בישראל את שיטת RGM
פיזיותרפיסטית בתחום הגריאטריה
052-2344670
https://rgm-israel.co.il/

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
גוף ומוח - כאן 

למידה והוראה - כאן

פעילות גופנית וקואודינציה - כאן

 

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


09.12.2022

קטגוריות של עלונים