עלון קשב ADHD


קואורדינציה, ADHD ותקשורת חברתית - מה קשור?

קואורדינציה, ADHD  ותקשורת חברתית - מה קשור?

 

עלון קשב ADHD

הקשר בין יכולות קואורדינציה,
הפרעת קשב ו
תקשורת חברתית 
ארד סקוול

האם אתם תוהים מדוע ילדיכם מתקשים לדלג עם חבל, לרכב על אופניים או לתפוס כדור?
האם אתם חווים פציעות ומעידות של ילדיכם על בסיס יום יומי? הימנעות מאינטראקציה חברתית גופנית בבית הספר או בגן השעשועים?

כמדריכים, מורים או מטפלים, בהגיענו להדריך קבוצת ילדים, נפגוש את הילד שאינו שלוו עם עצמו, עיניו מתרוצצות לכל עבר, הגוף מתפזר, התנועות מסורבלות, וישנה תחושה כבדה של חוסר שקט ואיתה החשד להפרעת קשב.
 

מהי קואורדינציה?

קואורדינציה היא היכולת לחבר מספר תנועות פשוטות לתנועה מורכבת אחת באופן מתואם ומאורגן, במטרה ליצור תנועה יעילה וחסכונית. הקואורדינציה נובעת מבשלות מערכות שונות בגוף: ראייה, שמיעה, מערכת ווסטיבולרית, מערכת תחושתית, שרירים ומערכת העצבים המרכזית.

באופן כללי קואורדינציה מתייחסת ליכולת האדם לבצע תנועות פשוטות ומורכבות כגון: מהירות, דיוק, קצב, שטף תנועתי, שיווי משקל וחיסכון בביצוע תנועות שונות.


מהם קשיים בקואורדינציה?

ראשית, נשאל את השאלות הבאות:

• האם הילד נתקל בחפצים או אובייקטים בקרבתו לעתים קרובות?

• האם הילד מתקשה בניווט בסיסי במקומות ציבוריים?

• האם הילד מתקשה להבין יחסי גובה ומעברים על מכשולים שונים?

• האם הילד מתקשה בצורה בולטת בלימוד תרגילים עם שלבים - כגון רכיבה על אופניים?

• האם הילד מתעייף מהר וטוען שאין לו כוח ו\או קשה לו?

• האם הילד מדגים יציבה לקויה ושיווי משקל מעורער במצבים סטטיים או דינמיים שונים?

• האם הילד מתקשה בזיכרון מנח הגוף ועיבוד המידע הזה? 

 

מהי הפרעת קשב ופעלתנות יתר, וכיצד היא עלולה להפריע לתפקוד התקין של הילד מבחינה לימודית, חברתית ורגשית?

ADHD - הפרעת קשב ופעלתנות יתר, פוגעת ביכולת להפנות קשב ולהתרכז במשימה שלפניך, לצד היפראקטיביות ואימפולסיביות. יש פגיעה בתפקודים הניהוליים של הילד הלוקה בה, כגון יכולת תכנון, ארגון ובקרה, וקושי בהתנהגות רגשית וקוגניטיבית. ההפרעה היא נוירו-התפתחותית. הפרעת קשב מתאפיינת מאוד גם באימפולסיביות מוטורית, למשל ילד שרוצה להתגלש במגלשה בגן השעשועים, עלול להתעלם לעתים מהתור שלפניו, דוחף את הילדים, חותך, כי הוא רוצה להגיע כמה שיותר מהר ומתקשה להבין תהליכי עיבוד מידע. הפרעת קשב עלולה להביא גם לחוסר הבנה באינטראקציות בין אישיות וכתוצאה מכך לקושי ביצירת דינמיקות חברתיות. התנהגות היפראקטיבית בהפרעת קשב מביאה לחיכוכים ובעיות בתוך התא המשפחתי בין ההורים לילד, אשר לא מצליחים למצוא את הפתרון לוויסות והתנהגות נאותה.
הפרעת קשב חופפת למצבים אחרים כגון הפרעת עיבוד חושי, חרדה, הפרעת תפקוד ביצועי ועוד. אלה נקראים מצבים נלווים, מכיוון שהם "באים יחד עם" הפרעת קשב. קשיי קואורדינציה הם חלק בלתי נפרד ומשמעותי מהקושי ועליו נתעכב. 


DCD – הפרעת קואורדינציה התפתחותית ומשמעויותיה:

הגבלת קואורדינציה, הידועה בשם הפרעת קואורדינציה התפתחותית, היא הפרעה מוטורית המשפיעה על מוטוריקה עדינה ו/או גסה אצל ילדים. טיפוס על מתקני שעשועים, גלגולים, תכנון תנועה מוטורית, גורמת לקושי רב . ילדים עם קשיי קואורדינציה נראים כאילו גופם לא מסונכרן עם הפעולה הנדרשת. ייתכן בגלל סדר פעולות לא נכון, שימוש בכוח יתר או בפחיתות של כוח.
תארו לעצמכם שאינכם מסוגלים להתאים את תנועות הידיים כדי למזוג מים לכוס מבלי לשפוך אותם, או להתלבש בלי לקרוא לעזרה ועוד דוגמאות רבות.

לחלק מילדים אלו יש תכנון מוטורי, רצף וכישורי תפיסה לקויים. על מנת לבצע משימה, ילד צריך להכיר את התנועות הדרושות ולהתאים אותן למצבים משתנים . כאשר לילד יש קושי קואורדינטיבי, הוא אינו יכול לחקות אחרים, לעתים קרובות מערבב את השלבים ברצף, ואינו יכול להעלות רעיונות חדשים במהלך המשחק. שליטה מוטורית מהווה מגדלור ומצפן לתקשורת סמויה וגלויה, נותנת ביטוי לתפיסה התנהגותית ראויה ומאפשרת התמזגות עם החברה.

במחקר שבדק בשנת 2018 מיומנויות מוטוריות גסות אצל ילדים עם וללא הפרעת קשב והיפראקטיביות, בדקו 80 ילדי בית ספר יסודי בעלי הפרעת קשב וקבוצת ביקורת של 80 ילדי בית ספר יסודי ללא הפרעת קשב, בנים ובנות. המבדקים כללו משימות הליכה וריצה, שיווי משקל במנחי גוף משתנים, תפיסות וזריקות של כדור ובעיטות. הילדים עם הפרעת קשב הראו יכולות קואורדינטיביות ירודות בכל המשימות. המחקר הדגים קשר בין הסימפטומים של הפרעת קשב וחוסר שליטה במוטוריקה גסה, מה שמרמז על הצורך לבדוק ולטפל במוטוריקה הגסה של ילדים עם הפרעת קשב באופן יומיומי-לדוגמא יזמות של פרויקטים תחת משרד החינוך, הקמת מתחם מוטורי בשטח בית הספר יכול להועיל ולצמצם את הקושי של הסוגייה הנוכחית.
 

למה הפרעת קשב מאתגרת בספורט?

האתגרים הנפוצים ביותר של ילדים עם הפרעת קשב בספורט כוללים:

תשומת לב ומיקוד: ילדים אלו עלולים להיות מוסחים יותר במהלך אימונים ותחרויות ולאבד את תחושת האחריות הטכנית והאסטרטגית שלהם.

מוטיבציה והתמדה: ככל שהילדים מתקדמים לעבר הצטיינות בספורט ומתרחקים מההיבט החובבני והמהנה, ישנם התרגולים החוזרים על עצמם, ומתמקדים בשיפור ליקויים במיומנויות מסוימות, ילדים עם הפרעת קשב עלולים להתנתק ולרצות להפסיק להשתתף.

ויסות רגשי: אימפולסיביות הקשורה להפרעת קשב מתבטאת ברגשותיו של הילד. לפיכך, ילדים עם הפרעת קשב נוטים להיות מתוסכלים בקלות, לאבד עשתונות או לבכות. לדוגמה: צעקות על חבר לקבוצה שלא העביר את הכדור, בכי לאחר החטאה של זריקה או אי יכולת לטפס על מתקן כלשהו.

הערה: כל הנושאים הללו אופייניים - במידה מסוימת - לילדים בגילאים מסוימים. עם זאת, ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות עלולים להיתקל בבעיות אלו בתדירות גבוהה ומתמשכת יותר מאשר בני גילם. 
 

למה כדאי לילדים עם הפרעת קשב להשתתף בספורט מאורגן?

ספורט מאורגן טוב להם כמו לילדים אחרים אבל יותר מכך...
ספורט מאורגן יכול לספק הזדמנויות לאינטראקציות חברתיות חיוביות. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נדחים לעתים קרובות על ידי בני גילם בשל התנהגויותיהם, אם כי מחקרים מצביעים על כך שילדים עם הפרעות קשב וריכוז עלולים להעריך יתר על המידה את איכות מערכות היחסים הללו. השתתפות בפעילות משותפת ומובנית יכולה לתרום לאינטראקציות חברתיות מוצלחות יותר ולפיתוח חברויות, במיוחד עבור ילדים הנאבקים באינטראקציות חברתיות בלתי מפוקחות, כמו הפסקה בבית הספר או משחק בשכונה.

ספורט יכול לספק הזדמנויות לילדים לפתח כישרונות ותחומי עניין אחרים. ילדים עם הפרעת קשב חווים לעיתים קרובות קשיים לימודיים; ספורט יכול לספק הזדמנויות להצליח בתחומים אחרים, לטפח הערכה עצמית חיובית ולפעמים לשמור על מתבגרים משקיעים יותר בבית הספר. כמובן, ניתן לומר את אותו הדבר לגבי מגוון פעילויות אחרות שאינן אקדמיות, כולל השתתפות בקבוצות חברתיות. למשל, מועדוני בית ספר, צופים, קבוצות הכנה לצה"ל וכו.
 

האם יש ספורט שעדיף לילדים עם הפרעת קשב?

אין ראיות טובות ל כך שיש ענפי ספורט מסוימים שעדיפים לילדים עם הפרעת קשב, או אם יש סיכוי גבוה יותר שיצליחו בהם ויפיקו מהם תועלת. לדוגמה, לא נמצא תיעוד מקצועי שתומך באופן מוחלט בהשתתפות באומנויות לחימה על פני למשל, כדורסל, טניס, או כדורגל.
חשוב לציין שהפרעת קשב נוטה לגרום ליותר בעיות במצבים בהם הילד מוצא את הפעילות משעממת או קשה. לכן, סביר להניח שהספורט הטוב ביותר עבור ילד עם הפרעת קשב הוא ספורט שגורם לילד הנאה, הוא ורסטילי במיוחד ויש לו כשרון טבעי אליו

דגשים נוספים לספורט מועדף:
המאמן מהווה דמות מפתח להצלחת ההשתלבות.
מתודות למידה והדרכה פתוחות, ורסטיליות, יצירתיות אך לא מפוזרות או כלליות מידי, יביאו להצלחה. חשוב לשמור על ספורט המאפשר תנועה מתגלגלת, למשל, באמצעות אימון מסלול עם מספר תחנות או תרגילי קואורדינציה המשלבים תרגולים מגוונים שכולם יכולים לעשות ביחד או במינימום עצירות \ תורים ארוכים- עקב טווחי קשב קצרים ועודף אנרגיה. ילדים עם הפרעת קשב הם לומדים חווייתיים שלומדים תוך כדי עשייה.

 

סיכום - קואורדינציה והתפתחות:

הורים ומורים מפתחים לעתים עמדה כי הילד סובל מבעיה התנהגותית או עצלנות. הילד מקבל תווית של הפרעות התנהגות, מוגבל או לקוי למידה. בהרבה מקרים בעצם מדובר בילדים בעלי אינטליגנציה לימודית גבוהה.

מכיוון שבגיל הצעיר ההתפתחות המשמעותית ביותר היא בתחום הקואורדינטיבי, שבו מסיבות כמו שינוי "האקלים המשחקי"- היעלמות משחקי הרחוב ופיתוח האינסטינקטים, תרבות של מסכים וחוויה שאיננה מבוססת על התניות גופניות, יוצא שהילדים הם חלשים עד כדי מוגבלים במגוון מניפולציות שבין ביצוע תנועה- פיתוח חושים ופתרונות בקבוצה לבין חוסן והסתגלות לשינויים. הפער הזה, שבין קושי קואורדינטיבי לבין ביצוע קוגניטיבי והסתגלות חברתית, הולך וגדל. הילדים הופכים להיות יותר מתוסכלים ותהליך הלמידה ברגרסיה.

אנו עדים לתופעות מתרחבות כמו: הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, סרבול גופני, ליקויים בתנועה, קשיים בתפיסת המרחב, תגובות איטיות ובעיות תזמון, יציבה לקויה, דיסלקציה והפרעות קריאה, פחדים והימנעות מפעילות גופנית הדורשת שליטה מוטורית בסיסית- לטפס במדרגות בלי מעקה, לטפס על מתקנים שונים וכו.

חוסר ביכולות קואורדינטיביות גורם לקשיים בהשתתפות במשחק אישי, זוגי וקבוצתי, מה שמוביל לקשיים בתפקודי ניהול כלליים בחיים.

לכן, תהליכי למידה, תרגול, ואימון של קואורדינציה מבוססת מרכיבים ושלבים, ביחד עם משחקי קואורדינציה הדרגתיים המחזקים את הילד, עתידים להביא לצמצום קשיי קשב והתארגנות ולמציאת פתרונות תוך אישיים ובין אישיים ללא תלות בסיוע וללא תסכול.

למגוון תרגילי קואורדינציה שיכולים לקדם תכנון מוטורי, זיכרון וסדר פעולות, אנא הקליקו על הקישור הבא: https://youtu.be/1nOgot35-tc​

 

ארד סקוול,
M.A בחינוך עם התמחות בספורט מטעם הקריה האקדמית אונו
מנכל חברת ספידאיט- המרכז לפיתוח קואורדינציה ומצוינת ספורטיבית מותאמת יכולות אישיות- אבחונים מוטוריים, אימונים אישיים, חוגי קואורדינציה, השתלמויות וקורסים, סדנאות לספורטאים. בשלבי כתיבת ספר לדוקטורט בנושא יכולות קואורדינציה גופניות כמצפן לכישורי חיים ופיתוח האתלט הצעיר, עובד עם ילדים וספורטאים צעירים במסגרות חינוכיות וספורטיביות בפריסה ארצית.
http://www.speedit.co.il/
053-8334100

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
פעילות גופנית ותנועה - כאן
למידה והוראה - כאן

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


23.02.2023