עלון קשב ADHD


למידה מרחוק - כיצד נסייע לילדנו ללמוד בזום?

למידה מרחוק - כיצד נסייע לילדנו  ללמוד בזום?

עלון קשב ADHD

למידה מרחוק - כיצד נסייע לילדנו 
ללמוד בזום? 

דליה עיני

תקופת הקורונה גרמה לשילוב הלמידה מרחוק במערכת החינוך, שילוב שיצר אצל הורים וילדים לחץ, בלבול, התנגדות והסתייגות. עם זאת, כדאי להכיר ביתרונות ובתועלות שמזמנת צורת למידה זו להתפתחותם הטכנולוגית של ילדינו לקראת המאה ה-21. 

יתרונות הלמידה מרחוק: 
הלמידה המקוונת מאפשרת סביבת למידה דיגיטלית, שימוש בכלים מתוקשבים ורכישת דרכי למידה מותאמות טכנולוגיה , המאפשרים לרכוש מיומנויות וניסיון ומכינים את הילדים לעתידם החברתי  והתעסוקתי.

ישנם ילדים שהלמידה ב"זום" מהווה עבורם הזדמנות ללמידה שקטה וממוקדת, ללא הסחות הדעת הקיימות בכיתה.

כמו כן, ההימצאות בבית, במקום מוכר, עשויה להשרות אצל חלק מהתלמידים תחושה של ביטחון ורוגע ביחס לסביבת בית הספר, המנוכרת יותר עם אתגרים מתסכלים, חברתיים ולימודיים.

חסרונות הלמידה מרחוק:  
הריחוק הפיזי עלול להשפיע על היכולת לשמר ולטפח קשרים חברתיים, ועלול להעצים קשיים חברתיים ורגשיים שישפיעו על הדימוי העצמי של הילדים.  

הלמידה המתקיימת מהבית עלולה להכיל גירויים ופיתויים רבים כמו העומס החזותי המופיע על המסך, של תמונות רבות של ילדי הכיתה, עלולים להגביר את המוסחות האימפולסביות, חוסר השקט, תזזיות, ואת תחושת השונות אצל חלק מהתלמידים. 

הקושי להיחשף מול מצלמת ה"זום" עלול להוביל את התמידים לחפש דרכים להיעלם מהמסך, להתנתק מלמידה או מהקשבה או לחילופין לבלוט בצורה שלילית: בולטים בצורה שלילית, כגון, לקשקש על המסך, להשמיע קולות, הערות לא קשורות,לעשות פרצופים, ועוד...). גם הקשר האישי עם המורה, המבוגר המשמעותי בלמידה,  עלול להיפגע.
 

ההורים כמודל להתמודדות:
לכם, ההורים תפקיד משמעותי באופן שילדיכם יתמודדו עם האתגרים השונים שהקורונה מציבה. אתם המנהיגים של הבית, ומהווים מודל עבור ילדיכם. לכן, האופן שבו אתם  תופסים את המצב, היכולת שלכם להסתגל לשינויים הנדרשים והאופן שאתם מתמודדים עם האתגרים השונים, הינם בעלי השפעה רבה על האופן בו ילדיכם יתמודדו עם האתגרים בתחומים השונים שהקורונה זימנה להם, וביניהם עם הלמידה מרחוק.  

השינויים וההסתגלות ללמידה מרחוק יכולים להוות הזדמנות עבורנו כהורים, להקנות לילדינו כלים של גמישות והסתגלות, ללמד אותם שישנה יותר מדרך אחת ללמוד כשהמציאות החיצונית משתנה ושניתן לחפש דרכים אחרות להשיג את מטרותינו.
 

כך נוכל לסייע לילדנו ללמוד מרחוק:

♥ האמינו בילדכם 
האמינו בילדכם שהוא והיא מגיעים להתמודדות המורכבת מצוידים בכישורים, בחוסן, ביכולות ובערכים שפיתחתם עימם לאורך השנים.  שתפו אותם בשינויים שאתם עוברים כבוגרים בעבודה בעקבות הקורונה. הראו להם את היתרונות ואת יכולת ההתמודדות שלכם עם המצב.  

♥ הימנעו ממריבות וממתחים הקשורים בלמידה  
במידה וילדכם מסרב להשתתף בשיעור למידה מרחוק, נסו לברר מה הסיבה לכך והימנעו מנזיפות, מתגובות שליליות וממאבקים. 

♥ התמקדו בסיוע הנדרש לילדכם
בידקו עם ילדכם במה הוא זקוק לסיוע שלכם בלמידה מרחוק, ואיזה סוג סיוע, בהתאם לגילו ולצרכיו. יש ילדים שזקוקים לסיוע בהתארגנות לפני כל שיעור והכנת הציוד הנדרש. ילדים אחרים זקוקים רק לתזכורת, או לתיאום ציפיות  לגבי שעות קימה ושינה סדר יום, וחיזוק המסר שהלמידה בזום הינה למידה לכל דבר, והם מחוייבים לעמוד בדרישות הלמידה התקיימות דרך הלמידה מרחוק.  

♥ אירגון סביבת הלמידה
ארגנו יחד עם ילדכם את סביבת הלמידה, שתהיה סביבה המתאימה ללמידה, ללא גירויים וחפצים מיותרים. 

♥ אירגון הסביבה הטכנולוגית
בדקו אם ילדכם שולט בכל האמצעים הטכנולוגיים הנדרשים ויש לו את כל הקישורים כדי להתחבר לשיעור בזום.

♥ שימוש בתזכורות
למדו את הילדים להפעיל תזכורות לכניסה בזמן לשיעורי הזום, ותזכורות לביצוע המטלות שקיבלו במסגרת הלמידה מרחוק.

♥ פתחו בו מודעות לשמירה על הפרטיות 
עוררו אצל ילדכם את המודעות לשמירה על פרטיותו ולמידה מוגנת בעת צילום עצמי. שימו לב למרחב המצולם של הילד.

♥ היו קשובים ועודדו שיח פתוח ביניכם
היו קשובים לילדכם, עודדו שיח פתוח על קשייו והתייחסו גם לקשיים החברתיים העלולים להיווצר. בקשו מילדכם להעלות הצעות לפתרונות שיוכלו לסייע לו עם קשיים אלה.

♥ שימרו על קשר שותף עם המחנכת 
שימרו על קשר שותף עם המחנכת ועודדה אותה "לחזר אחריו". שתפו אותה בקשיים של ילדכם.

♥ שימרו על קשר רציף עם המסגרת החינוכית 
עודדו את ילדכם להמשיך להיות בקשר רציף עם חבריו ועם הדמויות המשמעותיות בחייו במסגרת החינוכית. בידקו כיצד בית הספר יכול לסייע לילדכם להתמודד עם הקשיים שלו.

סיכום
נגיף הקורונה זימן לחיינו אתגרים רבים, המאלצים אותנו למצוא פתרונות יצירתיים כדי להמשיך ככל הניתן בשגרת חיינו. חשוב שאנו כהורים נאפשר ונסייע לילדנו להתמודד באופן המיטבי עם האתגרים כדי שימשיך בשיגרת חיים פוריה מבחינה חברתית ולימודית.

נתראה בזום!

דליה עיני
מאבחנת דידקטית, יועצת חינוכית 
מדריכת הורים בהתמקצעות בהפרעת קשב
https://www.facebook.com/daliaeini10
052-862-3936

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד מאמרים בנושאי 
הדרכת הורים - כאן

למידה והוראה - כאן

 

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


11.11.2020

קטגוריות של עלונים