מאמר


בוקר בהפרעה - התארגנות בוקר עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז

בוקר בהפרעה - התארגנות בוקר עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז

"כל בוקר אותו הסיוט, הבוקר הופך ל"שדה קרב". זה מתחיל בלגשת אליו עשרות פעמים כדי שייצא מהמיטה, ואז ה"מרדף" אחריו שיתלבש... יצחצח שיניים... יתארגן לקראת היציאה לבי"ס... הבוקר רק התחיל ואני כבר מותשת לגמרי. לפעמים כבר אין לי סבלנות ואז זה מגיע לעימותים, צעקות, ריבים ומתחים. וכשסוף כל סוף הוא יוצא לבי"ס, אני יודעת שהוא שוב יאחר...

ובנסיעה בדרך לעבודה אני חשה כעס עליו ועל עצמי... מה עושים עם הבקרים הבלתי נסבלים האלו?" היא שאלה אותי, כשהגיעה אלי להדרכת הורים וייאוש נשמע בקולה.

חשוב להבין שקשיים בהתארגנות מהווים חלק ניכר ממהותה של הפרעת הקשב והם בוודאי אחד המאפיינים המטרידים ביותר שלה.

אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, קיים קושי בתפקודים הניהוליים שהינם תפקודי חשיבה הכוללים יכולת תכנון, ארגון וניהול זמן. חשוב להבין שהמקור לכל העיכובים ולחוסר העמידה בזמנים נובע מקושי נירולוגי. התארגנות הבוקר היא נושא כאוב בבתים רבים, אך בבתים שגדלים בהם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז בקושי גדול יותר.

ההתנהגות אינה נובעת מזלזול או מכוונה לעשות דווקא. לכן חשוב לשנות את הפרשנות ולהבין שכעס והענשה לא יקדמו את התארגנותו של ילדכם, אלא אף עלול ליצור אצלו את התחושה שלא מבינים אותו ויגביר אצלו את תחושת הכעס והתסכול. התארגנות בוקר מסודרת חשובה לא רק כדי להימנע מאיחורים אלא גם מפני שהיא מקנה לילד מיומנויות התארגנות חשובות שלהן הוא יזדקק שמהלך כל חייו העתידיים.

כך ניתן להפוך את התארגנות הבוקר לנעימה ומהירה יותר:

* חשוב שאתם ההורים, תתעוררו ותתארגנו לפני שאתם מתחילים את תהליך ההתארגנות עם ילדכם. שתו את הקפה בנחת, והתחילו את הבוקר עם משהו שנותן לכם הרגשה נעימה.

* הכינו טבלה של מטלות הבוקר עם איורים או תמונות (או רשימה כתובה כשמדבור בילד גדול יותר). שימו אותן במקום מרכזי בבית. רצוי להכין את הטבלה עם הילד לחזק את המוטיבציה ותחושת השותפות שלו בתהליך.

ברשימה זו צריכים להופיע כל המטלות שהוא צריך להספיק בבוקר והרשימה ערוכה לפי רצף פעולות מסודר תוך הערכה לזמן. אחרי ביצוע של כל מטלה, הילד יסמן V או ידביק מדבקה (בהתאם לגילו, וכן לבחירתו).

ניתן להציג את הטבלה כתחנות, שעליו לעבור בכל התחנות בבוקר.
בטבלה חשוב לתכנן באופן מפורט את כל המטלות ולצידם הזמנים:

להתלבש, לצחצח שיניים, הכנסת האוכל לתיק ויציאה מהבית.

* חשוב לשקף, לעודד ולחזק את ילדכם על ההצלחות שלו במטלות הבוקר, התמקדו במה שביצע והצליח ולא במה שלא ביצע.

* דוגמה אישית: בדומה לכל נושא אחר בהורות, ההורה מהווה מודל עבור ילדיו. כשילד מתבונן על הרגלי התארגנות נאותים של הוריו, הוא לומד מהם ועובר את תהליך השינוי מתוך רצון לחקות את התנהגות הוריו.

* וודאו שהילד ישן מספיק שעות, שאינו הולך לישון מאוחר מידי ולכן הוא עייף מידי בבוקר. מחקרים שבדקו את הנושא העלו כי חסרי שינה מצטברים משפיעים לרעה כל כושר הריכוז וניהול התסכולים של הילד במהלך היום.
* סיגרו טלוויזיה, מחשב וכל דבר שעלול להסיח את הדעת, ועלול לעכב את התארגנות הבוקר.

מומלץ להכין מה שאפשר כבר בערב, להעביר חלק ממטלות הבוקר לערב, כגון: לסדר את התיק ומערכת השעות בערב וכן להכין מראש מה הילד ילבש בבוקר (בהתאם לגילו, ילד גדול יותר, יבחר בערב את הבגדים אותם הוא רוצה ללבוש למחרת).

חשוב לזכור! שינוי הרגלי פעילות והתארגנות הם תהליכים שדורשים זמן השקעה ועקביות. ילד החווה קושי בהתארגנות זקוק לזמן להסתגל למצב החדש.

דליה עיני היא מדריכת הורים, מומחית בהורות לילדים עם הפרעת קשב.




03.06.2020