עלון קשב ADHD


נהיגה של אנשים עם הפרעת קשב ו/או לקויות למידה - מחקר והתערבות מותאמת אישית

נהיגה של אנשים עם הפרעת קשב ו/או לקויות למידה - מחקר והתערבות מותאמת אישית

עלון קשב ADHD

נהיגה של אנשים עם הפרעת קשב ו/או לקויות למידה: 
מחקר והתערבות מותאמת אישית
באוניברסיטת חיפה

פרופ' שרה רוזנבלום ופרופ' גיל לוריא

נהיגה היא מטלה יום יומית הדורשת מאתנו למקד קשב בתנועה בכביש, להפנות קשב לתמרורים ולמעברי חציה, וכן לאמוד מרחקלשמור מרחק, ולהגיב מייד לארועים בלתי צפויים. בשל מורכבותה של פעולת הנהיגה ביחד עם מצב כבישים כושל בארצנו, מתרחשות תדיר תאונות הגובות מחיר כבד בגוף ובנפש.

עבור כ-10% מהאוכלוסיה, נהיגה היא אתגר גדול מן הרגיל בשל חוסרים בקשב, בכישורים קוגניטיביים ובמיומנויות התנהלות בזמן ובמרחב. אוכלוסייה זו מתמודדת עם מוגבלות בלתי נראית מסוג הפרעת קשב ו/או לקויות למידה ו/או סרבול מוטורי. מאחר ומדובר במוגבלות שאינה נראית, לעיתים אנשים אלה אינם מודעים לכך שהם מתמודדים עם אבחנה מוגדרת שמאפייניה משליכים על תפקודם היום יומי.

נהיגה היא אחד התפקודים היום יומיים החיוניים לניהול אורח חיים עצמאי. נהיגה אפקטיבית ובטוחה דורשת ערנות ומתבססת על פעילות סימולטנית של מגוון תפקודים קוגניטיביים ומוטוריים. האדם פועל בה תוך שהוא מקצה קשב, מתכנן, מתנהל בגמישות קוגניטיבית, חושב תוך ייצוג החוקים לנגד עיניו, מעכב תגובות לא רלוונטיות, בוחר בגירויים תחושתיים רלוונטיים ומתעלם מגרויים שעלולים להפריע לנהיגתו.

המחשה של הקשיים ניתן לקבל מדבריה של צעירה בת 32 שאובחנה עם לקות למידה: "נהיגה - כמו כל רכישת מיומנות בחיי, הייתה סיוט שצלחתי בסוף. היום אני חולת הגה. היה לי מאוד קשה בשיעורים, מאוד קשה להבין את התמרורים, את הקשר בין הציור לבין המשמעות, ולהשליך אותו על השטח. אז קראתי שהמשולש הוא מתן זכות קדימה. לא התחבר לי, אז מה אני עושה עכשיו? אפילו בשנה הראשונה אחרי קבלת הרישיון, הייתי סכנה לאחרים ולעצמי. וכמובן יש עייפות מאוד גדולה בתום הנסיעה, כי זה מצריך מידת ריכוז מאוד גבוהה. אני בקלות יכולה לשקוע במחשבות, רגשות".

נהגים עם הפרעת קשב וריכוז מתמודדים עם יותר קשיים מהנהג הממוצע: קושי בפיצול קשב הופך את סינון ועיבוד הפרטים הרבים מחוץ ובתוך הרכב למאתגר במיוחד. קושי לשמור על קשב רצוף לאורך כל הנסיעה מגביר את הסיכוי להיות מעורב בתאונה. בנוסף, היפראקטיביות ואימפולסיביות מובילות לנסיעה מהירה מדי, לאי-שמירת מרחק, לקושי בתכנון נסיעה ולקבלת החלטות לא מיטביות על הכביש.

בהתאמה לחוויות אלו, הספרות המחקרית מספרת לנו על הימנעות של אנשים עם הפרעת קשב או לקות למידה מנהיגה, ועל השלכותיה על איכות חייהם. קיימים דיווחים על סכנות הנהיגה שלהם בגלל שיעורים גבוהים מן הרגיל של תאונות דרכיםעבירות תנועה ונסיעה מעל המהירות המותרת.

פיילוט – מחקר מקדים
לאחרונה השלמנו באוניברסיטת חיפה מחקר מקדים בשיתוף ארגון ציבורי גדול. במחקר המקדים השתתפו 703 נהגים ללא לקות למידה ו-195 נהגים עם לקות למידה מאובחנת, סה"כ 898 משתתפים. המשתתפים היו נהגי משאית שנוהגים מרחקים ארוכים, בממוצע 1,209,113 ק"מ בחודש. בכל משאית יש מחשב נסיעה תוך רכבי, "קופסא ירוקה" של חברת איתורן, האוסף את נתוני הנסיעה בצורה אוטומטית ממחשב הנסיעה של הרכב. במסגרת המחקר נותחו המדדים שמספק מחשב הנסיעה כמו מספר פניות חדות, האצות, בלימות פתע ומהירות הנסיעה.

נמצא, כי לנהגים עם לקות למידה יש באופן מובהק יותר פניות חדות, האצות מסוכנות ובלימות מאשר יש לנהגים ללא לקות למידה. למרבה ההפתעה, נמצא גם שנהגים עם לקות למידה ביצעו פחות מעברי נתיב חדים ומסוכנים מאשר נהגים ללא לקות למידה.

המשך - מחקר מעמיק והתערבות מותאמת אישית
על בסיס המחקר המקדים, החלטנו להעמיק ולחקור באוניברסיטת חיפה את ההשלכות של הפרעת קשב או לקויות למידה על הנהיגה, ובד בבד, ליישם לראשונה תכנית התערבות מתחום הריפוי בעיסוק, המבוססת על ידע עדכני בתפקודים הניהוליים - קשב, עכבה, זיכרון עבודה , תכנון, ארגון, בקרה, יזימה ועוד, המאפשרים תפקוד יעיל יותר בנהיגה. 

אמנם, במספר מחקרים שנערכו בעבר, נמצא כי שימוש בתרופות להפרעת קשב משפר את ביצועי הנהיגה של מי שמאובחן עם הפרעת קשב וריכוז. אולם, יש ידע מחקרי מועט על תכנית התערבות מותאמת אישית שיכולה להקנות אסטרטגיות נהיגה יעילות ובטוחות למבוגרים המתמודדים עם הפרעת קשב או לקות למידה. 

באוניברסיטת חיפה מבוצע בימים אלו מחקר מקיף על מאפייני הנהיגה של אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב ו/או לקות למידה . המחקר מנוהל על ידי:

פרופ' שרה רוזנבלום – ראש המעבדה לתפקוד אנושי מורכב והשתתפות בחוג לריפוי בעיסוק, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות אוניברסיטת חיפה. 
פרופ' גיל לוריא – החוג לשירותי אנוש בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה.

המחקר מתבצע בנסיעה על סימולטור נהיגה, בדומה למחקרים רבים בנושא נהיגה והפרעת קשב . בנוסף לנתונים המופקים מן הסימולטור, אנו נעזרים בתוכנת מעקב עיניים, המפיקה עוד נתונים על התנהלות הנבדק בנהיגה.

לפני שהמשתתפים מגיעים למעבדה בקמפוס אוניברסיטת חיפה, הם ממלאים סדרה של שאלונים מקוונים שמסייעת לאבחן טוב יותר את ההתמודדות היומיומית שלהם לאור הפרעת הקשב או לקות הלמידה שלהם. בנוסף, לפני הנסיעה על הסימולטור, הם מבצעים מספר מטלות כתב יד הנהוגות בתהליכי אבחון סטנדרטיים.

המשתתפים מבצעים שתי נסיעות על הסימולטור בהפרש של כשלושה שבועות. חלק מהמשתתפים יתבקש לקחת תרופת-מרשם רק לפני הנסיעה השניה, כדי שנוכל לבחון את השפעת התרופה על ביצועי הנהיגה. 
חלק ממשתתפי המחקר ישתלב בסדרה של שלושה מפגשים מקוונים פרטניים עם מרפאה בעיסוק, שתבנה פרופיל אישי לכל אחד ואחת, במטרה לסייע להם לשפר את מיומנויות הנהיגה שלהם. כך יוצא שחלק ממשתתפי המחקר לא רק יעזור בקידום הידע המחקרי, אלא גם יזכה לייעוץ מקצועי חינם שעשוי לשפר את מיומנויות הנהיגה שלו.

אנו מאמינים שהמחקר יוכל לתרום רבות להבנת הקשר בין הפרעת קשב ולקויות למידה לנהיגה, ומעבר לכך, להיות בסיס משמעותי לפיתוח אסטרטגיות תפקוד יעילות לנהגים המתמודדים באופן יומיומי עם אתגרי הנהיגה. 
נשמע מעניין? רוצים לעזור ולקחת חלק? המחקר בעיצומו ואנו מחפשים משתתפים נוספים.

בואו להשתתף במחקר

מי יכול להשתתף? בעלי רישיון נהיגה עם ניסיון נהיגה של חמש שנים ומעלה, שנוהגים לפחות שעה בשבוע. המשתתפים צריכים להיות בעלי אבחון ממוסד מוכר או רופא/מאבחן ובין הגילאים 22-40.

מה נדרש מכל משתתף? המשתתפים צריכים למלא שאלונים מקוונים דרך האינטרנט. אחר כך, להגיע לשני מפגשים בקמפוס אוניברסיטת חיפה, בהם יבצעו נסיעה על סימולטור ומטלות כתב יד. הזמן המוערך של ההשתתפות הינו שעתיים. אנו מציעים תגמול כספי של 150 ש"ח בעבור השתתפות בכל חלקיי הניסוי. משתתפים שייבחרו באופן אקראי יזכו להשתתף בסדרת המפגשים עם המרפאה בעיסוק.
 

רוצה להשתתף? יש לך שאלות? כדאי לך לקרוא פרטים נוספים באתר 
המעבדה לחקר תפקוד אנושי מורכב והשתתפות

אנו מזמינים אותך 
להירשם כאן
או לשלוח מייל לרכז המחקר, 
ד"ר נמרוד קובנר: 
nkovner@campus.haifa.ac.il

 

 

תודה על קריאת העלון. אני מקוה שנזכה כולנו לתרום למחקר חשוב זה על ידי השתתפות בו בעצמנו או גיוס מכרינו המתאימים להשתתף בו.
לסיום, אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושאי: 
נהיגה עם ADHD - כאן 
מבוגרים - טיפול, אימון וניהול זמן - כאן


בברכה, 
 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 
 

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


05.02.2020