עלון קשב ADHD


תפקודים ניהוליים – לנהל ממחוזות האמצע

תפקודים ניהוליים –  לנהל ממחוזות האמצע

עלון קשב ADHD

תפקודים ניהוליים – 
לנהל ממחוזות האמצע 
ד"ר אורה בן אליהו

להגיע למחוזות האמצע
לכולנו יש "תפקודים ניהוליים", מונח המתייחס לכמה אשכולות של יכולות, שבעזרתם בני האדם צולחים את היומיום: היכולת ליזום התחלה של פעולה חדשה, היכולת לתכנן, היכולת להתמקד במטרה, היכולת לזכור רצף הוראות ופעולות לביצוע כדי להגיע אל מטרה כלשהי, היכולת להתאפק ולחשוב פעמיים לפני תגובה, והיכולת לבקר את איכות ביצוע כל משימה ותוצאותיה. השאלה היא, האם תפקודים אלו יעילים? האם הם יאפשרו לנו לעבור את משוכות חיינו?

כולנו נמצאים אי שם על הרצף, בין ה"פדנטים" ל"מאותגרי הסדר". אך אלה מאיתנו שנמצאים בקצוות, מלאכתם קשה פי כמה וכמה מכל היתר. כל משימה שירצו לבצע תתארך אלפי מונים, מכיוון שהתפקודים הניהוליים שלהם מנהלים אותם, במקום שהם ינהלו את התפקודים הניהוליים. 

הספר "נפלאות המוח ההוליסטי" שכתבתי, מאפשר לילדים כבר בגיל הצעיר לרכוש אסטרטגיות וכלים למיקסום התפקודים הניהוליים שלהם, על ידי פעילויות משחק המכוונות לגירוי ועירור סינפטי של שתי ההמיספרות במוח. בכל פעולה שאנחנו עושים, שתי ההמיספרות, המחצית הימנית והמחצית השמאלית של המוח, פעילות. השוני הוא בתהליכי העיבוד של כל אחת מהן .

ההמיספרה הימנית מתקשרת ליצירתיות, ויזואליות, אמנות, אימפולסיביות ויזמה, וניכרת אצל אנשים החולמים בהקיץ ובלתי מאורגנים. אנשים בעלי עיבוד פעיל יותר בהמיספרה זו, מעלים רעיונות רבים במקביל, אולם מתקשים להתמקד בפעולה אחת ולכן מתקשים להוציא לפועל את רעיונותיהם. 
לעומתה, ההמיספרה השמאלית מתקשרת לסדר וארגון, וניכרת אצל אנשים ורבליים, לוגיים, מסודרים, אנליטיים, ושולטים 
היטב בשפות. 

איך ניתן לכוון את הפעילות המוחית כדי לשלוט בה ממחוזות האמצע?
אחד מהתהליכים עליהם אני ממליצה כדי לחזק את מנגנוני היציבה הפנימיים שלנו הוא, עיגון תחושת האיזון בנקודת האחיזה הפנימית. 

מנגנוני היציבה הפנימיים – גוף ורגש
הרגשות שלנו באים לידי ביטוי בשפת הגוף. אברי הגוף מחוברים בקשר עיצבי זה לזה. העצבים הממוקמים במוח שולטים על הבעות הפנים , מבע הקול ומתח השרירים . לכן, כאשר נקודת האחיזה הפנימית שלנו, או שיווי המשקל המנטלי שלנו, אינם בטוחים, נבחין בשני מצבים קיצוניים של חוסר שיווי משקל פיזיולוגי: התנהלות אחת של דמות רפויה החוששת לבצע פעולות פן תיפול ולא תהיה מסוגלת לקום, ולעומתה, התנהלות שנייה של דמות נוקשה, עם נוקשות התנהגותית והתקבעות בדרך פעולה יחידה, אשר תגיב בתסכול וכעס לכל הצעה לדרך פעולה אחרת.

חני
חני בת השתיים-עשרה נכנסה למרחב הטיפולי המיוחד שהקמתי. בכוונה תכננתי את המפגשים שלנו במרחב הנוחות שלה, כלומר בחצר המשחקים. פניה קרנו כשראתה את שלל המתקנים שהיו פזורים על הדשא. היא רצה בהתלהבות בין כל המתקנים, קפצה על הטרמפולינה, טיפסה על הסולם ומיהרה לקפוץ אל תוך בריכת הכדורים. 
באותה המהירות שבה עברה ממתקן למתקן, ובאותו סגנון של קפיצות מהירות מנושא לנושא, חלקה עמי אנקדוטות ממשפחתה ומהחוויות האחרונות מהקייטנה שבה בילתה בחופשת הקיץ.

על הנדנדה, תוך כדי נדנוד איטי שבמהלכו נדרשה לשמור על תגובות שיווי המשקל שלה, שיקפתי לה את חשיבותה של היציבות. כדי לתת לה תחושה גופנית של קו האמצע, העברתי את כף ידי על עמוד השדרה שלה. "כאן," הסברתי לה, "מתרכזים שני החלקים של הגוף שלך. תקפידי על קו האמצע במרכז גם כשאת מתנדנדת, וכך תשמרי על שיווי המשקל. כאשר צד ימין של הגוף נוטה ימינה – שמאל ממהר לעזור לו ושומר עליו כדי שלא תיפלי. לזה אנו קוראים – שמירה על איזון. האיזון נוצר כאשר עמוד השדרה יציב."

"עכשיו," המשכתי והסברתי לה, "לאחר שתרגלנו את השמירה על האיזון בנדנדה, שימי לב איך את שומרת על האיזון שלך כאשר הילדים מציקים לך בכיתה. כאשר את נוטה לכיוון שלהם את 'נגררת' למריבות. לעומת זה, אם תשמרי על היציבות שלך בעזרת קו האמצע, תוכלי לבחור להגיב בדרך שלך, מתוך שליטה, כי תוכלי להישען על הרגשת האיזון שתשמור עלייך. עכשיו, בואי נחשוב באיזו דרך את בוחרת."

פעילות באמצעות "הפלח המשלים"
ניזום פעילות שתאפשר קלט בשתי ההמיספרות בו זמנית. זו תהיה פעילות "המדברת" בשפת החושים החווייתיים תוך כדי תנועה ודמיון, בד בבד עם השפה המושכלת המארגנת והסדרתית. 
לדוגמה: ארגון באמצעות תמונות של רצף פעילות כדי להגיע למטרה - משלב את חוש הראיה עם פעילות סדרתית.

בפעילות זו, נהיה מודעים ליכולות הילד ונשקף אותן, ויחד עם זאת נלמד אותו לשאול כדי שישתף את הפלח המשלים: 
"מהו הפלח המשלים שאני זקוק/ה לו כדי ללמוד טוב יותר? כדי לתקשר טוב יותר? כדי להגשים יותר? כדי להשתחרר מהגבולות שלי?" 
"מהו הפלח המשלים את מה שחסר בתוכי, שכאשר יתאחד עמי יקרה הקסם ויפלו חומות יריחו? מהו הפלח שיניע אותי לפעולה? מהו חוסר הנוחות שיידרש ממני כדי להגיע למרחב הנוחות שלי ? מהו אותו חלק שיקנה את תחושת המושלמות בביצוע משימה?"

התיווך יעלה את הצרכים למודע ויגרום לילד להזמין את "הפלח המשלים", אותן יכולות הצפונות בהמיספרה הנגדית של המוח. תפקידו של הפלח המשלים יהיה לארגן את התובנות והחוויות.

הפרדוקס הוא, שככל שנרחיב את הנתיבים והתקשורת בין שתי ההמיספרות, כך נרגיש יותר בחסרונו של "הפלח המשלים". כמו בכל תקשורת המתנהלת בזוג או בצוות, חלק מהותי הוא החיפוש אחר הדעה, הרגש, העשייה והמשוב המשלימים, כמו חלקים המשלימים את הפאזל. 

אם לא מצאנו דרך להשלים את החלקים, אנו מתרגלים להתנהל כך, כמו פאזל שחסרות בו חתיכות, שהתמונה המתקבלת בו אינה שלמה מכיוון שיש בה חורים ופערים. אולם, אם מצאנו דרך להשלים את החלקים הללו, עולה התמונה השלמה, הציור, הנוף שמקבל חיים משל עצמו, הקסם שהופך את התמונה למשהו גדול יותר מסכום כל חלקיו.

לסיום
נזכור, כי כאשר נקודת האחיזה הפנימית שלנו, או שיווי המשקל המנטלי שלנו, אכן בטוחים, אזי אנו מסוגלים למצוא את האיזון בין כלל החלקים הנצורים בנו, החיים בתוכנו בשלום זה עם זה, ולראותם כמערכת משוכללת של מפרשים שאנו יכולים לשלוט בה ולכוון באמצעותה את ספינתנו ללב ים ללא חשש, מתוך אמונה מלאה שנגיע לכל מקום שאליו נשאף להגיע. זו מטרתנו.


ד"ר אורה בן אליהו
מרפאה בעיסוק, מאמנת NLP 
מחברת הספר – " נפלאות המוח ההוליסטי"
מפתחת מודל המוח ההוליסטי לטיפול בקשב וריכוז והיפראקטיביות
www.holistic-brain.com
מנחת יום העיון: "נפלאות המוח ההוליסטי" 8.1.2019

 


תודה על קריאת עלון קשב הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושא 
גוף, תנועה חושים - כאן

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


01.12.2019