עלון קשב ADHD


הזמנים האפורים ביום הלימודים

הזמנים האפורים ביום הלימודים

עלון קשב ADHD

הזמנים האפורים ביום הלימודים
איריס שני

הילדים והמורים נמצאים ביחד בביה"ס שעות רבות. רוב המורים ממשיכים "לעבוד" גם בשעות אחר-הצהריים, בערב, בימים החופשיים ובכל זמן פנוי כדי לתת מענה לאירועים שהתרחשו במהלך יום הלימודים. הרבה מן הקשיים נגרמים בגלל הזמנים האפורים במהלך יום הלימודים. 
אם נמצא דרכים לפתור את הקשיים שעולים במהלך היום, נצליח למזער את ההתעסקות בהם ונוכל להתמקד בנושאי הלימוד.

 הקושי: זמן "אפור" בכניסה לכתה
הזמנים בהם אין פיקוח על ילדים, הם הזמנים האפורים המועדים לפורענות – הכניסה לכתה בתחילת היום, החזרה לכתה אחרי ההפסקה, היציאה להפסקה, ההפסקה עצמה, סוף היום. הרבה מהאירועים הקשים קורים דווקא, כשאין בסביבה מבוגר אחראי. אותם זמנים אפורים ולרוב סוערים, גורמים לגזילת זמן יקר מהשיעור עד שנרגעות הרוחות וכולם יושבים במקומותיהם ומוכנים להתחיל בלמידה.

המניעה: כניסה לכתה לפני הילדים
די בכך שהמורה תכנס לכתה לפני הילדים. היא זו שתקבל אותם, תהיה הדמות שכבר נוכחת בכתה. כל ילד שיכנס לכתה, יקבל את תשומת הלב שלו. כך, הילדים יכנסו לכתה כשכבר יש באווירה סדר ומבניות. בדרך זו יימנע הבלבול ותחושת התפרקות וחוסר שקט. הילדים ייכנסו לתוך מסגרת של שעור ולא יצטרכו לשלם את "מחירי הבלגן", שנובעים ממצבי חוסר שליטה והתפרעויות. 
אמנם, המורים יצטרכו לשלם מחיר של ויתור על זמן מנוחה, קיצור ההפסקה, יציאה מוקדמת מהבית בבוקר, אבל זה שווה כל מחיר !!! עצם נוכחותם בכתה תהווה גורם השומר על ההתנהלות בכתה, וכך יימנעו הרבה בעיות מעצם הנוכחות של המורים גם בזמנים האפורים.

 

♦♦ הקושי: זמנים "אפורים" במהלך השיעור
מורים רבים מגיעים לכתה, כשהם אינם מכינים מערך שעור מפורט. אכן הכנת מערך שיעור היא מעיקה, עתים אף מעצבנת, ומחייבת הרבה מאוד התעסקות, ולכן מורים רבים נמנעים מכתיבה מדויקת של מערכים. כתיבת מערך שעור מדויק משלבת בתוכה בניה מודולרית של נושאי הלימוד ותזמון מובנה.

המניעה: תכנון מערך שעור מדויק
כאשר מורה מתחיל את השיעור בזמן, אחרי שתכנן אותו, בנה אותו מראש לפי יחידות זמן ודאג לפעילות מתאימה גם במעברים בין הפעילויות – הוא הצליח למנוע את הזמנים האפורים, בהם הילדים מסתובבים ללא תכנית מובנית וברורה.

ככל שהמורה מאורגן יותר, שולט בלוחות הזמנים, משתמש בדרכים מגוונות להעברת הנושאים שבחר ללמד, כך השיעור יזרום טוב יותר, יאפשר לילדים להיות כל הזמן פעילים ומאותגרים וכך יהיו קשובים ועסוקים בנלמד בכתה.


M.A איריס שני,
התנהגותנית מומחית, 
מנכ"ל עמותת "קווים ומחשבות – העמותה הישראלית להפרעת קשב.
העמותה מקיימת את ערב המודעות השנתי ביום ראשון 23.12.2018 בבית התרבות בסביון . 
הערב ימחיש בצורת משחק את חוויית החיים עם הפרעת קשב, ויציע כלים מעולם המשחק להתמודדות עם ההפרעה. 
לפרטים נוספים ולהרשמה לערב "משחקים ADHD"
לחצו כאן: https://goo.gl/39831f

 

 
תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים על למידה והוראה - כאן

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


17.12.2018