עלון קשב ADHD


פגיעות מיניות בילדים - כוחה של מניעה

פגיעות מיניות בילדים - כוחה של מניעה

עלון קשב ADHD
בס"ד

פגיעות מיניות בילדים - 
כוחה של מניעה 
טיראן כהן עוזרי 

חדשות.. חדשות.. חדשות..
¥ פדופיל פגע ב-140 ילדות ונערות.

¥ המטריד התורן התנצל..
¥ כל נערה שביעית הותקפה מינית לפני גיל שש עשרה. 

במחקר רחב היקף שערכו פרופ' רחל לב-ויזל ופרופ' צבי איזיקוביץ בשנת 2016, נמצא כי אחד מחמישה ילדים נפגע מינית, וכי הילדים אינם משתפים את הוריהם.  

פגיעות מיניות תמיד "נחבאות" ומוחבאות. "השקט" מהווה אינטרס עליון של הפוגע ו"השיתוק החונק" את הנפגע מאפשר רק ליחידי סגולה לדבר. הפגיעות המיניות הן המגיפה השחורה המודרנית, הפוגעת באכזריות בנפש האדם, והחשופים ביותר הינם הילדים שלנו.


פגיעות מיניות בילדים

כמטפלת בילדים, נוער ומבוגרים שנפגעו מינית, הבנתי שאין לנו את הפריבילגיה לשתוק ולהשתיק את השיח בנושא, משום שכך אנחנו שומרים את הפגיעות בחושך, באפילה, ונותנים לפוגעים קרקע פורייה להמשך הפגיעות. יש חשיבות לפתח מודעות וידע לפגיעות מיניות בקהילה.

1. אוכלוסיית הנפגעים
לצערנו, אוכלוסיית הנפגעים כוללת בנים ובנות לאורך כל שנות הילדות והנערות. יש גם פגיעה בפעוטות. מעבר לפגיעות אקראיות, ישנן אוכלוסיות החשופות יותר לפגיעה והן: ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ילדים עם הפרעות קשב, ילדים עם דימוי עצמי נמוך ילדים הנמצאים במסגרות חוץ ביתיות וילדים החשופים להזנחה. חשוב לציין ש למעלה מ 80% מהפגיעות מתבצעות על ידי אנשים המוכרים לנפגע! 

2. טיפול בנפגעים
באמצעות מטפל המתמחה בנושא פגיעות מיניות שיוכל לתת מענה לתכנים הייחודיים של נפגעי טראומה מינית.

3. הכוח שבמניעה
הגדרת כללי מוגנות ומובחנות לילדים תיצור קהילה שומרת המהווה חומת מגן, מתריעה מפני מצבי סיכון ומספקת כלים איך לא להיכנס אליהם.

 

מפגשים מן השטח: 

¥ עזרה למבוגר במקום קדוש - מבוגר לבוש כחרדי קרא לילדה בת 9 לבית הכנסת ופגע בה בעזרת הנשים. בטיפול הילדה סיפרה "ניגשתי אליו כי הייתי בטוחה שהוא צריך עזרה והוא במקום קדוש".

¥ סיפור מבוים - מבוגר גרם בסיפור מבוים לילד להתפשט. הפנייה התחילה בפיתוי של 20 שקלים שנמצאים בתוך פח אשפה. בטיפול הילד סיפר שחשב שזה לא הגיוני שיהיה כסף בפח אבל הוא ממש רצה את הכסף לקנות ממתקים....

¥ פגיעה בתוך המשפחה - גיס פגע בילדה צעירה ששמר עליה ובבת דודה נוספת. האימא לא הבינה את 'האיתותים' של הילדות הצעירות ולכן לא התייחסה אליהם.

¥ פחד מתגובה הורית - נער בן 13 פגע קשות בילד בן 8 במשך חודשים ארוכים. הילד פחד לספר. בטיפול התברר שהילד פחד מתגובת הוריו. פחד שיצעקו עליו...

¥ סיפורו של טיטול - נער בן 14 פגע באחותו בת ה4 לאורך שנתיים. הסיפור נחשף כאשר האם החליפה טיטול לתינוק והאחות אמרה בתמימות שגם אחיה הגדול "עשה לה ככה".

¥ ממתקים - נער בן 15 פגע בילד בן 8 במשך חודשים בתמורה לחמצוצים ולכסף. בטיפול הילד שיתף שרצה להפסיק את הפגיעה ולא ידע איך... הוא גם פחד שהנער יפגע באחיו הקטנים. 
 

כללי היסוד למוגנות  

א - מבוגר אינו זקוק לעזרה של ילד
אם הוא זקוק לעזרה, שיפנה למבוגר אחר. מבוגר הוא יותר חכם יותר חזק ובעל משאבים ויוכל לסייע בצורה טובה יותר. במידה שהמבוגר הינו  דמות מוכרת לילד, על הילד לבקש רשות מההורה או ממבוגר שהוא סומך עליו, לפני שהוא הולך לסייע.

אני יודעת שלכאורה הכלל הזה סותר את החינוך לעזרה לזולת... אולם במצב בו הכלל הזה  מנוצל על ידי פוגעים, עדיף להיות בצד הבטוח.  

ב - עדכון הורה על שינוי בתוכניות
למשל, ההורה יודע שהילד אצל חבר, והחבר מבקש ללכת לגן הציבורי. על הילד המתארח לעדכן את ההורה שהוא הולך לגן הציבורי. במבט ראשון נראה מיותר ומטריח... אולם, לצערנו, ילדים רבים נפגעו כשהיו ללא ידיעת ההורים במקומות ציבוריים וללא השגחה.  

ג - כלל הפיתויים
ככלל, הפוגעים, בני כל גיל, מפתים ילדים להיכנס למערכות יחסים פוגעניות באמצעות פיתויים. הפיתויים כוללים ממתקים, כסף, שימוש בבעלי חיים, מחמאות וכדומה. על הילד להבין שאין לו רשות לקבל מאנשים זרים ומוכרים שום דבר ללא רשות ההורים. אנחנו, כהורים, נשתדל למלא את צרכיהם על פי רוח הבית. נשאלתי, האם אין רשות לילד לנהל אינטראקציה גם עם מבוגר שהוא מכיר? לאור הנתונים הקשים שמצביעים על כך שרובן המוחלט של הפגיעות מתרחש עם אנשים מוכרים, התשובה ברורה. לאחר שנטמיע את הכללים, ונרגיש שהילדים שלנו בעלי דעה עצמאית, שקולה ומחושבת יוכלו ההורים להגמיש את הכלל בהתאמה אישית לכל ילד.  

ד - תקשורת פתוחה
אפשרו שיח פתוח בבית. צרו מצב בו הילד מרגיש בטוח לבוא ולשתף על כישלונותיו כמו על הצלחותיו. קיימו דיאלוגים מתעניינים מעבר לדיווחים פונקציונליים על הכנת שיעורי בית ומבחנים. שוחחו בעצמכם עם בני הזוג ותנו דוגמא לתקשורת פתוחה, מקרבת ומעצימה. 

ילדים רבים נפגעים ואינם משתפים את הוריהם. יש לכך מספר סיבות אפשריות: 
1. חשש לתגובת כעס. 
2. מתוך הבנה שעברו על כללי הבית.
3. מחשש שלא יאמינו להם, במיוחד אם הפוגע מוכר. 
4. בהיותם תחת איום של הפוגע.                            
ניהול תקשורת פתוחה בבית יגביר את הסיכויים לזיהוי שינויים בהתנהגות הילד ולשיתוף הילד את ההורים כאשר משהו מטריד אותו. 

לסיכום:

נושא הפגיעות המיניות נפוץ מאוד, לצערנו, אך נוטה להגיח מהאפילה רק כשיש פרשיה תקשורתית. בידינו למזער את התופעה על ידי נקיטת פעולות אקטיביות של מניעה, הבחנה והגנה:

1. בנית קהילה שומרת, מגנה ומלמדת.

2. חינוך ילדים למנהיגות היודעת להבחין, להגן ולמנוע מצבי סיכון

3. ילדים מנהיגים ידעו לשמור גם על עצמם וגם ילמדו את חבריהם להימנע ממצבי סיכון.  

מניסיוני בטיפול בילדים ונוער שנפגעו מינית, הגעתי למסקנה שיש לפעול אחרת, לא לכבות שריפות, אלא לעשות טיפול רוחב מניעתי בקהילה. מניעה מתחילה במשפחה. כאשר הנושא נמצא בתודעה ובתקשורת ישירה בין הילדים וההורים, אזי גם הטיפול והריפוי לאחר פגיעה, יעילים הרבה יותר.  

כוח המניעה גדול עשרת מונים מכוח הריפוי שאחרי. 
בואו נמנע ביחד את המקרה הבא!

 
טיראן כהן עוזרי M.A
טיפול בילדים, נוער ומבוגרים שנפגעו מינית. 
מטפלת בשיטת emdr בטראומות, פחדים ומשקעי עבר.
מפתחת הקורס הדיגיטלי "גם אני מבחין ומגן" לתועלת הציבור ללא עלות.


052-8814214

http://lp.benoam.org.il/pmw

תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני מזמינה אותך לקרוא עוד
על 
הדרכת הורים - כאן 
ועל טיפול התנהגותי, רגשי - כאן
נתראה בעלון הבא.

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


04.05.2019