עלון קשב ADHD


גינון טיפולי - התרופה לתסמונת מחסור בטבע

גינון טיפולי - התרופה לתסמונת מחסור בטבע

עלון קשב ADHD

תסמונת מחסור בטבע
לינדה סלומון

הישיבה כשאנו ספונים בחדרים מול המסך שעות רבות ביממה, מקרבת אותנו לטכנולוגיה אך מרחיקה אותנו מן הטבע. כך נוצרת "תסמונת מחסור בטבע", מונח אותו טבע ריצ'רד לווב בספרו "הילד האחרון ביער".

מחסור בטבע לעומת ביופיליה
לווב טוען, כי המחסור במרחבי הטבע שמחוץ לחדר, מעלה את תדירות הפרעת הקשב, הדכדוך והחרדות בקרב ילדים ומבוגרים.

בנוסף, המציאות הווירטואלית, המאפיינת משחקי מחשב, גורמת לירידה ביכולת להרגיש אמפטיה וחמלה, רגשות הנבנים מתוך מפגשים עם יצורים חיים אמיתיים כבני אדם, בעלי חיים וצמחים.

חוקר בשם וילסון טבע את המושג "ביופיליה", שפירושו אהבת חיים או מערכות חיים. תחושת השייכות העמוקה לבני אדם עם צורות חיים אחרות ולטבע בכללותו, נטועה בביולוגיה שלנו, וממשיכה להיות חיונית להתפתחותנו ובריאותנו הגופנית והנפשית גם בעידן המודרני. הרעיון של ביופיליה מקורו בהבנה ש-99% מן האבולוציה הביולוגית האנושית היא תגובה מותאמת לכוחות ותופעות טבעיים.

אלא שכיום, רבים מהילדים חיים בסביבות אורבניות צפופות אוכלוסין, והחשיפה לטבע נעשית בחופשות ובסופי שבוע במקרה הטוב. בנוסף לכך, לילדים יש כיום הרבה פחות פנאי. החוגים הרבים לאחר שעות בית הספר והשאיפה לנצל את הזמן שלהם ל"מטרות קונסטרוקטיביות", אינם מותירים להם פנאי לבלות בחוץ להנאתם. וכך, בתירוצים שונים, איננו מניחים לילדינו להתקרב לעולם הטבע, ובוודאי שלא לבדם.

מחקרים שונים מראים כי השהות בטבע גורמת לשיפור ניכר בתסמיני הפרעת קשב והיפראקטיביות, בכושר הלימוד, ביצירתיות ובבריאות הנפשית והרגשית. מורים ומדריכים רבים מדווחים עד כמה הילדים משתנים כשלוקחים אותם לטבע. ילדים הלוקים בהפרעת קשב וסובלים מתחושת ערך עצמי נמוך בגלל הערות ביקורתיות על תפקודם בתוך הכיתה, מוצאים בטבע מקום בו הפוטנציאל שלהם בא לידי ביטוי, ולעיתים אף הופכים למנהיגים. הטבע הוא הריטלין שלהם.

"תאוריית שיקום הקשב" של זוג החוקרים קפלן את קפלן טוענת, כי אנשים מסוגלים להתרכז ולהקשיב טוב יותר לאחר טיול בטבע ואף לאחר התבוננות בטבע.

כנאמר לעיל, רוב האוכלוס יהיה כיום בסביבה אורבנית. בסביבה כזו יש לייצר טבע עירוני, מוגן, נגיש, ומותאם לצרכי אוכלוסיות שונות, וכך נוצר הגינון הטיפולי.
 

מהו גינון טיפולי?
"גינון טיפולי" הוא תהליך שבו נעשה שימוש בצמחים, בפעילויות גנניות ובקרבה המולדת של אנשים לטבע, כדי להנחות תוכניות טיפול ושיקום” (דייויס, 1994)

"גינון טיפולי עם ילדים ונוער יוצר מסגרת, שמאפשרת ניהול רגשות, התנהגות ויחסים במהלך הפעילות בגינה, ואשר ניתנת להעברה לתחומי חיים נוספים. תוך כדי העבודה בטבע הילדים לומדים על סביבתם, על מחזורי התפתחות ועל עצמם". (סימסון ושטראוס, 1997).


מהי גינה מאפשרת?
הגינון הטיפולי נעשה בתוך "גינה מאפשרת". גינה זו אמורה לספק סביבה נגישה במובן הרחב של המושג. למשל, עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, המתקשים לסנן גירויים חזותיים ושמיעתיים, הגינה תעוצב כך שלא תכלול עומס גירויים, או שגירויים מסוגים שונים יוצגו בצורה מותאמת.

בגינה מאפשרת כזאת יתקיימו גבולות פיסיים והתנהגותיים ברורים, ביחד עם נהלים וסדרים החוזרים על עצמם ומקנים ביטחון. בנוסף, הגינה תציע מגוון אפשרויות לתעל את האנרגיות ואת חוסר השקט התנועתי לפעולות גנניות יצירתיות ומועילות.


הסביבה האנושית, המטפל
הגינה המאפשרת לוקחת בחשבון שאנשים עשויים להיות בעלי צרכים שונים בזמנים שונים בגינה, בהתאם למצבם הרגשי ולכוחות העומדים לרשותם. חשוב שהמטפל יכיר בכך, יתאים את עצמו למצבים שונים, ויציע מגוון פעילויות מתוך הארסנל הקיים. המטפל מהווה בעצמו סביבה מאפשרת, בהיותו קשוב ומכוונן לצרכיו ויכולותיו המשתנים של המטופל, ומאפשר לו ביטויים שונים של העצמי ושל חלקים שונים בעצמי בזמנים שונים.

אפשר לראות, אם כן, שהגינה המאפשרת כוללת, מלבד את הסביבה הפיסית, גם את הסביבה האנושית, את המטפל, והסינרגיה של שתיהן יוצרת מרחב מעצים, בה המטופל תורם וגם נתרם, נותן וגם מקבל, משפיע וגם מושפע, ותוך כדי כך עובר תהליך של צמיחה אישית.
 

הפעילות בגינה המאפשרת
הפעילות בגינה דורשת תכנון ועבודה בשלבים. היא דורשת יכולת איפוק ויכולת להתמודד עם תסכולים. יש עבודות הדורשות כוח פיסי וסיבולת לב-ריאה. ניתן לאפשר ביטוי לחלקים החזקים של הילד או הנער, וכאשר הוא חש בטוח במרחב הגינה, להתחיל לעבוד על הקשיים בקצב המתאים לו.

לדוגמה: 
על מנת להכין ערוגה אישית, יש צורך לתכנן את המבנה שלה ואת הצמחים הרצויים. לאחר מכן יש לתכנן אילו כלים נדרשים לשם כך. ואז צריך לבנות אותה בהתאם להוראות ועל פי סדר השלבים. לאחר הזריעה והשתילה יש להמתין... ולהמתין... עד לצמיחה. תוך כדי בניה ותחזוקה של הערוגה, יש לעבוד עם כלי גינה בזהירות ובאיפוק, כדי לא לסכן את עצמי או את הסובבים. אם הערוגה מוקפת בערוגות אחרות, יש להיזהר מגרימת נזק לערוגות הסמוכות.

 

ערוגה בצורת כדורגל
שי, שם בדוי, הוא נער בן 13 עם הפרעת קשב וריכוז. במהלך שנות לימודיו בבית הספר היסודי, התקשה ללמוד בתוך כיתה עם עוד 25 תלמידים. פעמים רבות הוא הרגיש צורך לקום ממקומו, לשוחח עם חבריו, לספר בדיחות שגרמו לילדי הכיתה לצחוק ולא להקשיב למורה. המורות שלימדו את שי התקשו להעביר שיעור כתוצאה מההפרעות שיצר, והעירו לו לעיתים קרובות, לפעמים גם הערות שביישו אותו. הוריו של שי התנגדו למתן ריטלין, ונעזרו בתרופות מהרפואה המשלימה. שי היה אהוב מאוד על חבריו, אשר החשיבו אותו כמצחיקן של הכיתה, אך תחושת הערך העצמי שלו בתחום הלימודי היתה נמוכה עקב ציונים נמוכים, אשר נגרמו בגלל הקשיים בטווח הקשב הנמוך שלו. שי היה נער שרירי וחזק, ספורטאי ובעל יכולת לעבודה פיסית קשה.

עם עלייתו לחטיבת הביניים, הגיע שי לגינה הטיפולית. המטרה הראשונה היתה לאפשר לשי חוויה מיטיבה, שתשפר את תחושת הערך העצמי שלו. שי רצה להכין ערוגה בצורת כדורגל, מכיוון שזהו משחק בו הוא מצטיין. היה צורך לחשוב איך להכין ערוגה עגולה, ואיך לכתוב בתוכה, באמצעות זרעי צנונית, הנובטים תוך חמישה ימים, את שם הקבוצה שהעריץ, מכבי חיפה. התהליך החל בתכנון, המשיך בהכנת השטח, בניית הערוגה, הזריעה, וההמתנה לנביטת הזרעים, וארך כשלושה מפגשים. התוצאה היתה מרגשת ביותר: מכיוון שהערוגה היתה ממוקמת במקום עם נראות גבוהה בגינה, חבריו של שי יכלו להביט, להתפעל, לבקש ממנו עזרה בהכנת ערוגה דומה, ואף להיעזר בו בפועל. במהלך השלבים השונים בעבודתי המשותפת עם שי, אפשר היה להתחיל לעבוד על טווח קשב של חמש דקות, בהן היה עליו לעבוד על משימה מסויימת, ולאט לאט להאריך את היכולת שלו להתמקד בפעילות. בסוף שנת הלימודים הראשונה של שי בגינה הטיפולית, הוא הפך לחונך לתלמידים צעירים בגינה, והיה מאוד גאה בעצמו על כך. גם בכיתה, הוא הצליח למתן את הצורך שלו לדבר ולהצחיק, והתחיל לצמצם פערים לימודיים.

לסיכום, טיפול מחוץ לדלתות החדר, בסביבה טבעית העושה שימוש בחוזקות של ילדים ונוער, עשוי להועיל הן לתסמונת מחסור בטבע, האופיינית לתקופתנו, והן לשיפור מיומנויות למידה ומצב רגשי. גינון טיפולי הינו כלי אפקטיבי לשם כך.
 

לינדה סלומון,
תראפיה באמנות וגינון, 
ראש התכנית לגינון טיפולי
במרכז למקצועות הטיפול 
מכללת סמינר הקיבוצים 03-6901200   

 

תודה על קריאת עלון קשב ADHD. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושא טיפול התנהגותי, רגשי - כאן 
ולחכות ביחד עמי לעלון הבא.

 

בברכה,   

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

עלון קשב למשפחה
עלון קשב למבוגרים
עדכונים למטפלים

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


27.08.2018