עלון קשב ADHD


שפת הגוף - תת המודע של תקשורת בין אנשים

שפת הגוף - תת המודע של תקשורת בין אנשים

עלון קשב ADHD
שלום רב, 
לכבוד ההזדמנות להשתנות בפורים, אני מזמינה אותך לקרוא מה אומרת שפת הגוף שלנו ביום יום . דר' אמיר הלמר, מומחה בינלאומי לשפת גוף, חושף סימנים בשפת הגוף, כדי לאפשר לנו להפוך אותה מתקשורת לא מודעת לתשדורת מודעת.

שפת הגוף של אנשים 
בתקשורת בין אישית

דר' אמיר הלמר

"מה פתאום ! אני מושלם!"
כך עניתי לחברתי, לימים אשתי, שאמרה לי: "אתה יודע, אמיר, יש לך הפרעת קשב וריכוז". 
זה קרה לפני 10 שנים, כשהייתי בן 37. היא הגישה לי ספר על הפרעת קשב שהכיל שאלון. מילאתי את השאלון ועל כל התופעות סימנתי "וי"! 
בבת אחת, נפלו לי כל האסימונים, התובנות, לחץ הדם :) . הבנתי כל כך הרבה דברים בחיי: מדוע היה לי קשה בלימודים, מדוע הכתב שלי ברור רק למי שגדל במצרים העתיקה, מדוע אני אוהב לבהות ולחלום, מדוע אני אוהב כל כך להמשיך לישון גם אחרי שהשעון מתעקש להעיר אותי בבוקר, מדוע הייתי שכיר גרוע ועוד...ועוד...ועוד...

הבנתי שלאורך השנים בניתי מנגנוני פיצוי שיתמודדו עם הלקות הזו. אחד הפיצויים הגדולים והמתנה הכי גדולה שקיבלתי, הייתה היכולת לקרוא שפת גוף, הבעות פנים וטון דיבור, לקרוא מצבים חברתיים, להבין מה רוצים ממני, להבין כיצד להתנהג ולדעת כיצד להשיב למורות בבית ספר, מייד כשתפסו אותי "חולם" בכיתה.

את היכולת הזו מיקסמתי לאורך השנים, עד שהגעתי למצב שהצלחתי לזהות מחבל עוד לפני שהפך לכזה! והיום, אני מלמד את התורה שלי בכל העולם, לאנשי עסקים, לאנשי מערכת הביטחון וכעד מומחה בבתי משפט. 
אני יודע, שרבים מאלו שיש להם הפרעת קשב, בנו מנגנוני פיצוי אחרים וזכו במתנות אחרות.

שפת הגוף כשפה לכל דבר
כדי לתקשר עם אנשים, עלינו להיות מסוגלים לקרוא שפת גוף ומצבים חברתיים.
הפרעות הקשב לסוגיהן, עלולות לגרום לנו לא להבין או לא לשים לב לתגובות של אנשים אחרים כלפינו. התוצאה היא, שאיננו מבינים את המשמעות הרגשית של דבריהם, ונוצרים קצרים בתקשורת.

שפת הגוף הינה שפה, בה משמשות הבעות הפנים, תנועות הגוף ותנוחות הגוף, להבעה ולהעברה של מסרים רצויים. כ – 90% מהתקשורת בין אנשים מועברת דרך תת המודע, על ידי שפת גוף, תנוחת גוף, אינטונציה וכו'. רק כ–% 10 מועברים דרך המודע שלנו, כגון המילים בשיחה.

שפת הגוף מחליפה לעתים את השפה המילולית. הדרך שבה האדם מתנועע, האינטונציה, הטונים וגובה הקול שלו, משדרים מידע על תחושותיו, מחשבותיו וכוונותיו, יותר מאשר המילים שהוא אומר בקול רם.

שפת הגוף משקפת את האישיות האינדיווידואלית, את הליבה, את ההוויה הפנימית של האדם. כלפי חוץ, היא מתבטאת בתנוחות גוף כגון : 
זווית ישיבה או עמידה, שילוב או פתיחה של הידיים, רוחב הכתפיים, אורך הזרועות, רכינה על שולחן או הישענות על הכיסא, מנוד ראש ועוד... 
הגוף והנפש חד הם. כאשר אני חושב מחשבה מסוימת, המוח מפרש את המחשבה כאמיתית וגורם לגוף להתנהג בהתאם. מקור התנהגות זו בתת- המודע שלנו ברוב המקרים.

שימו לב, שיש תנועות גוף הטבועות כבר בתת המודע שלנו, כגון: רפלקס היניקה של התינוק, תנועת מציצת האצבע של הילד, שליחת יד של השוער במשחק כדור- רגל ועוד... אלו הם גירויים המועברים דרך המערכת העצבית, מהמוח לאברי הגוף.

במשפחות, ניתן לעתים לזהות קוד שפת גוף משותף, קוד שנלמד ונרכש על ידי הילדים מהוריהם. הוא כולל תגובות למצבים משתנים, כמו: 
קוד התנהגות, קוד לבוש ייחודי ועוד, ממש כפי שהיה אצל השבטים והחמולות של האדם הקדמון. 
כמו במשפחות, ניתן לזהות קוד שפת גוף גם במדינות שונות, בתרבויות שונות ובקהילות שונות.

סימנים בשפת הגוף:

שפת גוף בשיחה
מבט ישיר – מצביע על פתיחות. 
מבט מפוזר – מצביע על חשש או פיזור דעת, או על שקר. 
אצבע מורה המונפת אל על – מצביעה על איום כנגד העומד או העומדים מולך. 
שימוש במשקפיים כאשר אין צורך – מצביע על הסתרה, על חשש או על עליונות מול הסביבה. 
עיניים ועפעפיים פקוחים לרווחה – מצביעים על רצון לקבל עוד אינפורמציה. 
גבה אחת מורמת – מצביעה על חוסר אמון במדבר. 
נגיעה באף – מצביעה על אי נוחות עם הדברים שהאדם עצמו אומר. 
נגיעה בפנים – מצביעה על צורך להסתיר דבר מה. 
נגיעה בסנטר – מצביעה על הקשבה תוך חשיבה ביקורתית, או תוך חיפוש פתרון. 
נגיעה בגשר האף – מצביעה על עייפות, או על רצון לאזן בין הרגש לשכל בהקשר לדברים הנשמעים. 
שילוב אצבעות – מצביע על מגננה. 
יד מושכת בצווארון – מצביעה על אי נוחות, לחץ. 
נגיעה בזרת – מצביעה על רגש, כלומר האדם רגיש לדברים שנאמרים, או מזדהה עימם. 
נגיעה בקמיצה – מצביעה על רצון להגשים את עצמי בשיחה, לבטא את עצמי או לבטא את עצמי במימוש הדברים הנאמרים. 
משחק בחפץ – כגון עט או שרשרת על הצוואר, מצביע על חוסר ביטחון, על חשש, על עצבנות. 
שפשוף עיניים – מצביע על בעיה לגבי מה שרואות עינינו.

שפת גוף בהליכה
על צורת ההליכה שלנו משפיעים גורמים כמו: מצב בריאותי, גיל, האם אנו הולכים למחוז חפצנו או נעים ממקום שאך זה עזבנו. 
צעדים קטנים וידיים אשר אינן זזות – מצביעים על אדם זהיר שאינו מרבה לקחת סיכונים. 
צעדים גדולים והרמת הרגל גבוה – מצביעים על אדם קל להשפעה, אשר אינו מגשים את עצמו. 
צעדים גדולים וידיים הזזות בהתאמה – מצביעים על אדם נמרץ, ממוקד, יוזם ובעל תוכניות לעתיד. 
צעדים על הבהונות – מצביע על אדם אשר חושש וחי באי ודאות.

שפת גוף בעמידה
כאשר אנו עומדים ללא תזוזה, כל תנועה שלנו מתחדדת אל מול העומד מולנו. 
נטייה לשמאל – מצביעה על אדם הפועל באופן אינטואיטיבי. 
נטייה לימין – מצביעה על אדם הפועל באופן לוגי. 
עמידה שפופה וחזה שקוע – מצביעה על חוסר מעש, על ביטחון עצמי נמוך. 
כף יד פתוחה – מצביעה על כך שלעומד מולנו אין מה להסתיר והוא בטוח בדבריו. 
כף יד סגורה או שגבה מופנה אלינו – מצביעה על אדם המסתיר דבר מה או משקר. 
ידיים בכיסים – מצביעות על אדם במצב רגוע ושלו. 
ידיים בכיסים עם בוהן בולטת – מצביעות על איום, על רצון להראות מי שולט.

שפת גוף בישיבה
ישיבה היא מצב בו הגוף נמצא בהרפיה חלקית של השרירים. 
החלק העליון מבטא את המודע והחלק התחתון את התת מודע. לכן נוכל לראות מצבים של אדם היושב ונראה רגוע, בעוד רגלו נעה בעצבנות. 
ישיבה על כל הכסא – מצביעה על בעל ביטחון עצמי המאמין בעצמו. 
ישיבה על קצה הכסא – מצביעה על אדם שנמצא לרוב בסיטואציה לא נוחה, הממהר לברוח מהמקום. 
ישיבה עם רגליים משוכלות - מצביעה על הרמת חוצץ בין האדם לסובבים אותו. 
ישיבה עם פיסוק רחב – מצביעה על ביטחון ו/או על התרסה כנגד הסביבה. 
ישיבה עם תיק על הברכיים – מצביעה על חשש, עכבות הנובעות מחינוך מבית. 
ישיבה החובקת את רגלי הכסא – מצביעה על התבצרות מתוך חוסר ביטחון או אמירה - "מכאן לא תזיזו אותי". 
ישיבה עם יד על יד – מצביעה על סגירות או על ביטחון עצמי מופרז. 
ישיבה עם ידיים מאחורי העורף – ישיבת המנהל, מצביעה על אדם האומר "אני המנהל, אני שולט פה".

שפת גוף בלחיצת ידיים
לחיצת יד עוטפת עם שתי הידיים – מצביעה על עליונות. 
לחיצת יד עוטפת – מצביעה על אמפטיה. 
לחיצת יד עם נגיעה בגוף האדם ממול – מצביעה על קרבה לאדם וחיבה. 
כף יד מופנית למעלה ללחיצה – מצביעה על ריחוק, הסתרה. 
כף יד מאוזנת עם בוהן דומיננטית – מצביעה על שליטה. 
לחיצת יד עם קצות האצבעות – מצביעה על אופי חלש, חשש, חוסר ביטחון. 

סיכום:
התנהגות בינאישית היא התנהגות נרכשת. ניתן לשפר מיומנויות תקשורת בינאישית, ע"י רכישת ידע והתנסויות מודעות כמו: ניהול קצב השיחה, ניהול כעסים, זיהוי קצרים בתקשורת, הפגנת אמפתיה לדובר שממול, הגברת הסבלנות והסובלנות, הפעלת טכניקה להורדת מתחים, וגם, פיתוח מודעות לשפת הגוף שלנו: האם ניתן "לקרוא" אותנו? האם ניתן לפרש אותנו כפי שהתכוונו? 
מודעות ולמידה של סימני שפת הגוף, יאפשרו לנו לשדר את המסרים הנכונים ולהשיג את מטרותינו בתקשורת עם אנשים.

שלכם,
ד"ר אמיר הלמר  050-2250225
מומחה בינלאומי לתקשורת ושפת גוף
מחבר ספרון סודות שפת הגוף - המדריך לקריאת אנשים


תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני מזמינה אותך לקרוא עוד על גוף, תנועה, חושים - כאן . 
אם לא נרשמת עדיין כמנוי, זאת ההזדמנות להירשם:
לעלון קשב ADHD למבוגרים - נרשמים כאן
לעלון קשב ADHD למשפחה - נרשמים כאן 
למידע לאנשי מקצוע - נרשמים כאן


בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


01.03.2018

קטגוריות של עלונים