עלון קשב ADHD


מלקות ליצירתיות – סוד המהפך הגואל

מלקות ליצירתיות – סוד המהפך הגואל

עלון קשב ADHD

על חבל דק:
מלקות ליצירתיות – סוד המהפך הגואל   

עמלה עינת 

״תמיד תפסו אותי כאסטרונאוט שמרחף בחלל. בסופו של יום – זה אני, עם כל החפצים שמפוזרים סביבי ועם הריחוף התמידי. אבל בתוך כל זה, אני מחובר כעת לצינור חמצן – לאמנות, שבאמצעותה אני יכול לבטא את עצמי בצורה כנה, ברורה ואמיתית."

למעלה מ- 30% מבין הסטודנטים ב"בצלאל" חווים קשיים חמורים בקריאה  ו/או במיקוד הקשב והריכוז. האם מדובר בצרוף מקרים או בקשר סיבתי? 
השאלה לא נחקרה עדיין, אולם נראה כי שלושה מרכיבים עשויים לגרום להתפתחות כישורים יצירתיים בכלל, ואמנותיים בפרט, אצל תלמידים עם ליקויי למידה והפרעת קשב וריכוז:

 

א.  פיצוי נוירולוגי
המושג "לקוי למידה מפוצה" מתאר את המעקפים היישומיים של סטודנטים עם קשיי למידה מילוליים, אשר  מצליחים להגיע להישגים אינטלקטואליים ואמנותיים ברמה גבוהה מממוצע בני גילם.

צירוף שתי תיאוריות, אחת של הפלסטיות של המוח ושנייה של ריבוי האינטליגנציות, מסביר את התפתחותם של כישורים אמנותיים לסוגיהם אצל תלמידים עם ליקויים בתחומי מיומנויות הלמידה הפורמאליות, ו/או עם ליקויים בתחומי הקשב והריכוז.

 

ב.  מאבק הישרדות
מאבק ההישרדות של אדם המתמודד על קיומו בסביבת חיותו, מגרה ומעורר כל כישור יצירתי המצוי במחסני ההבנה והרגש שלו, והופך אותו לאורך השנים לאישיות יצירתית מובהקת בתחומי יכולותיו. תלמידים עם ליקויי למידה ובעיות קשב חווים  מלחמת קיום אינטלקטואלית, רגשית וחברתית הן בחברת בני גילם והן בקרב בני משפחותיהם. מלחמת קיום זו תופסת חלק נכבד מחייהם מאז כניסתם למסגרת החינוך הפורמאלית, ולעתים אף קודם לכך. 

על מנת לשרוד מבחינה לימודית, רגשית וחברתית בכיתה הרגילה, עליהם להישען על כישוריהם הייחודיים שאינם קשורים קשר ראשוני למסגרת הלימודים. עליהם להמציא ולהפעיל אינספור מניפולציות של מעקפי קשיים והסתרתם על מנת לשמור על מקומם במערכת, לשמור על דימוים וכבודם בין חבריהם, ולהתמודד עם תגובות מאוכזבות, כעוסות ומאשימות של הוריהם. 

גם לאחר שנות הלימודים, ממשיכים בוגרים אלה לפתח ערוצי מעקף הישרדותיים במסגרות הצבא, התעסוקה, הזוגיות וההורות. כך, שתהליך הצמיחה הבלתי פוסק של יכולות יצירתיות מקוריות בתחומים רבים נראה טבעי למדי:

"כשגדלתי התחלתי להופיע בהצגות. זה הציל אותי אצל ההורים ובכלל הציל אותי בחיים. אם לא הייתי מפתחת את הכישרון הזה למשחק אני לא יודעת מה היה אתי ושחקן לא יכול להיות טיפש, נכון? הוא צריך להבין את הדמויות, את התקופה, הוא חייב להיות יצירתי, עם רעיונות, לנתח, לדעת... בזכות המשחק הצלחתי לשרוד...בגלל זה אני חיה, זה מה שמחזיק אותי גם היום".

"השקעתי המון בספורט, הבנתי שככה אני צריך להשקיע בלימודים, פי 8, פי 16 מאחרים... פיתחתי כל מיני שיטות והמצאות... בסופו של דבר בלימודים לא הצלחתי למרות ההשקעה..." 
 

ג.  סוד המהפך הגואל
הפוטנציאל של מרכיב הפיצויים ומעקפי השרידה גם יחד טמון בגרעין הצמיחה האישיותי הרחב. גרעין זה כולל בתוכו רכיבים, אשר חלקם מתויגים אצל לקויי הלמידה כחולשות, בשל השפעתם על הקליטה האוטומטית של מיומנויות הלמידה הבסיסיות. אלא שבאופן אבסורדי, דווקא חולשות אלה, עשויות להתגלות כחוזקות כשמדובר בהבעה יצירתית ובהבעה אמנותית. גילויין ופיתוחן של הבעות אלה אצל התלמידים, טמון במודעותם להיפוך אשר ניתן לבצע במטלות שאינן מבוססות על מלל.

תכונות מרכזיות בליקויי למידה והפרעות קשב, המאפשרות היפוך ההתבוננות ויישומה:

קליטה בו-זמנית של גירויים סביבתיים רבים: 
התכונה מפריעה להתמקד בקליטת מידע לימודי חד-ממדי, אולם עשויה לשמש כדרך חשיבה רב-ממדית מהירה ורבת ניואנסים, כמו-גם כגורם פיתוח של סובלנות גבוהה יחסית למצבי תוהו ובוהו פנימי.

קשיים בקליטה ובזכירה אוטומטית: 
התכונה מקשה לקלוט ולזכור מיומנויות יסוד ושל רצף אינפורמציות מילוליות אובייקטיביות ומעכבת למידה פורמלית, אולם עשויה ליצור יכולות של קליטה וחשיבה אינטואיטיבית ואסוציאטיבית, חשיבה בתמונות, המצאה ודמיון לגישור על פערי ידע, סקרנות וחיפוש גירויים חדשים ולעומתם, התרכזות אובססיבית בערוץ פעילות אחד.

קשיים בהשתלבות חברתית: 
קשיים אלה, הנובעים מאיטיות בקליטת מילים בדיבור, מחוסר קשב ומאי שקט תנועתי, הופכים למודעות חריפה לסביבה ולרצון עז להיענות לצרכיה. 


הגדרת היצירתיות
מעניין לעמוד, במקביל לנ"ל, על הגדרת אפיוניו המרכזיים של מושג היצירתיות: תוצר הפעילות ייחשב ליצירתי אם הוא לא צפוי מראש, מפתיע. התהליכים הפסיכולוגיים היצירתיים הם מעיקרם לא רציונליים – אינטואיטיביים, לא מודעים או טרום-מודעים (הלימן 1963).

יצירתיות כהרפתקנות מחשבתית וכסטייה מהמסילה הראשית (ברטלט 1958). החשיבה היצירתית כטלטול וזריקת דברים ביחד (ברצ'ילטון 1961).

זרימת רעיונות – רעיונות נשפכים. טרם הושלם מימושו של רעיון אחד, וכבר עלה חדש ודחק את הקודם (בין וארלוזורוב-פור 1979).  

יכולת חשיבה על כמה אלמנטים בד בבד (גרבר 1967).
 

סיכום
ההצטלבויות הרבות בין מאפייני הלקויות לבין כישורים יצירתיים, מציעות תובנה חדשה וקבלה אמיתית של התכונות המכונות "לקויות", ובעיקר, פתיחת אופקים חדשים להוראה, הנחיה וניתוב של בוגרים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב להגשמה עצמית והשתלבות במשפחה, בחברה ובתעסוקה.
 


ד"ר עמלה עינת
מחברת הספר "על חבל דק" ביחד עם שלי הרשקו, היא חוקרת, סופרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי במשך 14 שנים מרגע הקמתו. פרסמה עד היום כ-40 ספרים, ביניהם שבעה המבוססים על מחקרים ארוכי טווח ועוסקים בבוגרים עם ליקויי למידה.

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני מזמינה אותך לקרוא עוד על האנשים המרגשים עם הפרעת קשב:
בוגרים ומבוגרים - כאן
למידה והוראה - כאן
נתראה בעלון הבא.

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


21.01.2018