עלון קשב ADHD


פסח, מצה, ו... מעגלי שיח על עצמנו

פסח, מצה,  ו... מעגלי שיח על עצמנו

עלון קשב ADHD     

פסח, מצה,  ו...
מעגלי שיח על עצמנו
מיכל וימר

מצה ומיצוי, חמץ והחמצה, עבד ועבודה, חכם וחוכמה. 
פסח מחביא בתוכו לא רק אפיקומן, אלא גם הרבה משמעויות סימבוליות. אני מזמינה אתכם להציג שאלות ברוח החג ולעורר שיחה בעזרת פריסת קלפים. נוכל לנצל את האווירה החגיגית כדי לפתח שיחה על העולם הרגשי והפנימי עם ילדים או מבוגרים, במסגרת משפחתית או חברתית, בבית, בכתה או בקליניקה. 

מצה
מה יכול לעזור לי למצות באופן נכון יותר את הפוטנציאל שלי? 

כשמדברים על המצה, אפשר לדבר על מיצוי – מיצוי פוטנציאל, מיצוי יכולות. למצות את המטרות שהיו לי בתחילת השנה – ליישם ולפעול! ילדים רבים לא ימצו לגמרי את הפוטנציאל שלהם, הם יפחדו ויתבלבלו בדרך. עכשיו זו הזדמנות מצוינת לדבר על זה: שהם יגדירו מה הפוטנציאל שלהם והם יגידו כמה גבוה הם רוצים להגיע.

נשאל: מה יכול לעזור לך למצות את היכולות שלך? 
נוציא קלף באופן אקראי. למשל, הקלף שיצא מערכת הקלפים 'מעגלי שיח': "לאפשר לעצמי להתקרב". אל מה עליי להתקרב, לחומר? להשקעה בלימודים? לעזרה ? למה אני לא מתקרב? ממה אני פוחד? למה אני מעדיף להישאר מרוחק?  

חמץ
אל מה עליי לשים לב בתוכי כדי לא להחמיץ הזדמנויות חדשות? 

כשמדברים על חמץ, אפשר לדבר על החמצות – בעיקר בפסח, חודשיים לפני סיום שנת הלימודים. אפשר לשאול: אילה אירועים קרו במהלך השנה ואני מרגיש שפספסתי שם משהו? אפשר לדבר על אירועים חברתיים, שיטות לימוד למבחנים, וגם התייחסות לשעות הפנאי. 

דיברתי עם ילד על מצבים חברתיים, והקלף שיצא לנו מהערכה של "מעגלי שיח" הוא: "לדעת לסלוח". יחד דיברנו על סליחה, על נקמה ועל חשבונאות. דיברנו על ילדים שאפשר לסלוח להם, ודיברנו על השינוי שילדים עברו בעמדה החברתית שלהם.

עבד
על מה עלי לעבוד בחברויות, בלימודים, ביחסים עם ההורים, כדי להצליח יותר? 

כשמדברים על עבדות אפשר לדבר על עבודה שקשורה להתפתחות והעצמה. למשל: על מה עליי לעבוד כדי להצליח יותר בלימודים או במקצוע מסוים? על מה עלי לעבוד ביחסים עם ההורים או עם האחים והאחיות שלי? מה עלי לשפר ולחזק בחברויות שלי עם ילדי הכיתה? וכדומה. 

במסגרת שיחה עם ילדה בעלת דימוי עצמי נמוך יצא הקלף: "להאמין בכוחות שלי". דרך הקלף היא הבינה שבמקום להתמקד שוב ושוב בחולשות שלה, במה שהיא לא טובה, בכישלונות שלה, פתאום היא צריכה לעבוד על האמונה בכוחות וביכולות שלה. המפגש עם הקלף היה מאד מפתיע עבורה, כאילו פתאום ראתה את הדברים מנקודת מבט חדשה. 

חכם 
מה העצה הטובה והחכמה שחשוב שאקבל עכשיו?

כשמדברים על דמות ה"חכם" מההגדה, אפשר לדבר על עצה חכמה שקיבלתי או על התנהגות חכמה, להבדיל מהתנהגות צודקת. אפשר לשאול מה יהיה חכם לעשות במקרה הזה? כיצד יהיה חכם לנהוג במקרה אחר? איזו עצה חכמה נתנו לי אנשים הקרובים אלי? איזו עצה חכמה אני יכול לתת לעצמי?

בפריסה, יצא לנו הקלף: "לדבר באופן ישיר וגלוי". באיזו הזדמנות יהיה מן החוכמה  לדבר באופן ישיר וגלוי? עם מי יהיה חכם לדבר כך? בהמשך חשבנו ביחד, איך אפשר להיות ישיר וגלוי עם עצמי : איך אותו נער יכול להיות גלוי עם עצמו, עם הרצונות שלו, עם הרגשות שלו? ואיך ומתי הוא יכול לשתף בזה את הסובבים?
 

חג שמח!

M.A מיכל וימר, תרפיסטית באמנות, 
יוצרת קלפי "מעגלי שיח"
http://todraw.co.il/?page_id=612

http://cards.todraw.co.il/therapycards

03-773322

  
תודה על קריאת העלון. 
לפני היציאה לחופשת הפסח, אני מזמינה אותך לקרוא עוד על טיפול התנהגותי ורגשי כאן 

חג שמח!

זיוה דינה - מנכ"ל קשבים 
מסרים מניעים אנשים 
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
Kshavim

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


29.03.2017