עלון קשב ADHD


הנוסחה לאימון מוצלח ל- ADHD

הנוסחה לאימון מוצלח ל- ADHD

עלון קשב ADHD
דר' איריס ברכוז מצאה איך להפוך אימון אישי רגיל לאימון מיוחד לבעלי הפרעת קשב שעובד. היא חיברה נוסחת אימון מנומקת שמורכבת ממגוון  שיטות התערבות מקובלות, וסייעה למאות אנשים להגשים את המהפך הכל כך מיוחל "מהפרעה למתנה".

הנוסחה לאימון מוצלח ל- ADHD
דר' איריס ברכוז  

התוודעתי לעולם האימון המופלא לפני כ-14 שנים ומאז אני ממשיכה להתפעל מהעוצמות שבו' המאפשרות  להוביל תהליכי שינוי בזמן קצר אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים בטווח רחב של תחומי חיים. 

באימון אישי מקפידים על מספר עקרונות: 
א. בגובה העיניים: התהליך מתקיים בגובה העיניים, המאמן אינו מעל המתאמן, שניהם שותפים לתהליך ומתנהלים ביחד למען מטרה משותפת 
ב. עוצמות המתאמן: יש התבוננות מיוחדת בעוצמות המתאמן, בכישוריו ובערכים החשובים לו.
ג. מן ההווה לעתיד: מיקוד במצב בהווה ובמקום אליו המתאמן רוצה להגיע בעתיד כדי לשפר את איכות חייו. 
ד. הגדרת מטרות: מיקוד במטרות שהמתאמן מגדיר תוך התבססות על הערכים ועל החזון שלו, 
ה. תוכנית: תכנון צעדים להשגת המטרות וביצוע התוכנית. 
גישת האימון מתאימה מאוד לבעלי הפרעת קשב. עם זאת, יש הבדל כמותי והבדל איכותי בין אימון אישי "רגיל" ואימון ADHD: 

סיפורה של דנה 
דנה בת ה-34 מאובחנת כבעלת הפרעת קשב מגיל 16. היא פנתה לאימון אצל מאמן מצליח, אך ללא הכשרה באימון להפרעת קשב, בעקבות המלצת חברה. דנה פנתה לאימון כי הרגישה ש"דברים לא מסתדרים לה בחיים". היא איננה מצליחה להתמיד במקומות עבודה, לא שומרת על קשרים עם חברות וחברים, כועסת על בני משפחתה שגורמים לה להרגיש לא מספיק שווה, עצלנית ולא רצינית. גם בזוגיות היא מרגישה שהיא "מסתבכת" עם גברים לא מתאימים וכבר זמן רב שלא היתה לה זוגיות משמעותית. 

חברתה, שעברה אימון אצל אותו מאמן, דיווחה לה בהתלהבות על התקדמותה ודנה החליטה לנסות להתאמן אצלו בעצמה. היא החלה את האימון בהתלהבות רבה וציפתה לעבור שינוי דרמטי כמו החברה. האימון החל ברגל ימין. היא נהנתה לדבר ולספר על עצמה מדי שבוע, לגלות את הערכים שלה, את החזון שלה ואף להציב לעצמה מטרות. אולם, לאחר חודשיים שמה לב, כי בניגוד לשינוי שחל אצל חברתה, אצלה לא חל שום שינוי. היא שוב פוטרה מעבודה חדשה, לא היתה בזוגיות שמתאימה לה וההתנהלות עם החברים נותרה כשהיתה. 

כשדנה הגיעה אלי, ביקשתי ממנה לספר מה לדעתה פגע בהצלחת התהליך. דנה סיפרה כי לאחר חודשיים קרה "פיצוץ" בינה ובין המאמן. היא הביעה מולו את תחושת האכזבה שלה, והוא ענה בתגובה, כי כנהוג באימון, הוא "זרם" עם האג'נדה שלה. הוא איפשר לה לדלג בין מטרות אותן החליפה בתדירות גבוהה, קלט באינטואיציה שקשה לה ועמד לצידה, הכיל את הקשיים, העצים אותה וביקש ממנה להתחייב לביצוע משימות כדי שתוכל להגשים את יעדיה. הוא שם לב, כך אמר, כי היא איננה מחויבת לתהליך. המאמן פירט  שהיא מאחרת למפגשים, לעיתים מבטלת אותם וכמעט שלא מבצעת את המשימות, ולכן התהליך לא יכול להתקדם. הוא הציע שתחזור אליו כשתרגיש "בשלה" ומחויבת יותר.  

הסברתי לדנה כי העובדה שהיא מאובחנת עם הפרעת קשב היא מרכיב משמעותי שחשוב לקחת בחשבון בתהליך האימון. כנראה שפירוש לקוי של הסימפטומים של הפרעת קשב על ידי המאמן ואי התאמת האימון לצרכים האופייניים לבעלי הפרעת קשב הם ההסבר לאי ההצלחה של אותו אימון. 
למשל: 
איחורים - במקום לפרש את האיחורים למפגשים כזלזול ואי רצינות, יש לבדוק את כישורי ניהול הזמן וההתארגנות של דנה ולתת לה אסטרטגיות לניהול זמן ביעילות. 
החלפת מטרות לעתים קרובות - יכולה להיות מוסברת בכך שהמוח של דנה פתוח לקלוט בזמן נתון 20 ערוצים שונים ובכל ערוץ מטרה "ראויה והכרחית לביצוע ממש עכשיו". 
אי ביצוע משימות - יכול להיות מיוחס לדחיינות האופיינית לבעלי הפרעת קשב, לדימוי עצמי שלילי, לחוסר בטחון ביכולותיה ולחוסר האמון שלה שבאמת תצליח לממש את יעדיה.  

"אנחנו נעבוד קצת שונה", הסברתי, "גם מבחינה איכותית וגם מבחינה כמותית". 

מבחינה איכותית, הוספנו לאימון את המרכיבים הבאים:

1. הסבר מעמיק לגבי הפרעת קשב - "פסיכו-חינוך" בלשון הטיפולית:
כלומר,היכרות עם הפרעת הקשב בכלל, ואחר כך הבנה איך הפרעת הקשב של דנה מתבטאת בחייה בפרט, איפה היא עוזרת לדנה ואיפה היא מפריעה לה. בנוסף, חקרנו אם יש מצבים נוספים שידועים כ"הולכים ביחד" עם הפרעת קשב כמו לקויות למידה, קשיים רגשיים, הפרעות שינה, קשיי וויסות חושי, וכו'.

2. העצמת החוזקות שקשורות להפרעת הקשב:
אצל דנה הן כללו התמקדות בתחומים שמעניינים אותה, יצירתיות, התלהבות, כאריזמה ואנרגטיות.

3. הקניית טכניקות ואסטרטגיות להתמודדות עם הקשיים האופייניים להפרעת קשב:
כמו ניהול זמן, התארגנות, התנהלות כספית, שימור המיקוד, התחלה וסיום של פעולות.

4. מתן חיזוקים ומעקבים תכופים:
לכל ילד, מתבגר ומבוגר עם הפרעת קשב חשוב לתת חיזוקים תכופים ולבצע מעקבים תכופים אחר ביצוע המשימות.  

מבחינה כמותית, הגברנו את המרכיבים האימוניים "הרגילים":

א. עבודה על הקניית דפוסי חשיבה יעילים:
בעלי הפרעת קשב נוטים להיות בעלי חשיבה שלילית יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. זה כולל חשיבה קיצונית של שחור/לבן וכן ציפייה לאירועים שליליים שיקרו. באימון לבעלי הפרעת קשב וריכוז נקדיש זמן משמעותי ורב יותר בהשוואה לאימון רגיל להקניה של דפוסי חשיבה יעילים במיגוון של שיטות ואסטרטגיות.

ב. הקניית מיומנויות של שליטה עצמית וויסות:
בעלי הפרעת קשב נוטים יותר לעליות וירידות במצבי רוח ומתקשים יותר לשלוט ולווסת את רגשותיהם, מחשבותיהם והתנהגותם. משום כך, נשים דגש רב באימון על הקניית מיומנויות לשליטה עצמית, הן מבחינה פיסיולוגית והן מבחינה חשיבתית והתנהגותית. למשל, נלמד טכניקות להרפיית הגוף בעזרת ביופידבק בשילוב טכניקות קוגניטיביות ובשלב מתקדם נשתמש במשחקי תפקידים כדי להעמיק את הפנמת הלמידה.

ג. התמקדות במטרות ובנית תוכנית פעולה מפורטת: 
ניצמד למטרה אחת או שתיים בלבד ונבנה תכנית פעולה מפורטת מן הרגיל, שבנויה מצעדים קטנים. כך, סביר כי המתאמנים יעמדו פחות מול תסכולים ויחושו יותר סיפוק מהתקדמותם.

ד. הגדרת ערכים ושימוש בהם לכל אורך תהליך האימון:
קביעת ערכים היא אחד הכלים המרכזיים באימון. הם מספקים תחושת עוגן פנימי ומאפשרים שמירה על מוטיבציה והתמודדות יעילה עם תסכול. בעלי ADHD חסרים, פעמים רבות, את העוגן הפנימי והם מתקשים לשמור על רמת מוטיבציה מספקת לאורך זמן למימוש מטרותיהם וכן מתקשים להתמודד עם תסכולים. משום כך, נלווה כל מפגש אימון עם אזכור וקישור לערכים שנקבעו. אני אף מציעה ליצור תעודת זהות עבור כל מתאמן שתוצג על השולחן בכל מפגש ובה יופיעו הערכים, העצמי העתידי והשדון של המתאמן.

ה. שימת דגש על אורח חיים בריא, כולל הרגלי שינה, אכילה, בריאות וספורט:
נושא זה הוא משמעותי מאוד בתהליך האימון . מחד, בעלי הפרעת קשב זקוקים מאוד לשמירה על אורח חיים בריא כדי להתמודד טוב יותר עם הסימפטומים. מאידך, באופן פרדוקסאלי, הם מתקשים בד"כ לשמור על אורח חיים בריא, בגלל הקושי בהתמדה.

ו. ניהול עצמי שלנו כמאמנים:
כלומר,שמירה אמיצה על מיקוד בעיקר כדי לא להיסחף לאסוציאטיביות של המתאמנים, וויסות רגשי וביטחון עצמי כדי לא להיפגע מאמירות אימפולסיביות מתאמנים עם הפרעת קשבאו מהתנהגויות שעלולות להתפרש כזלזול בתהליך או בנו.  

ההסבר המעמיק על הפרעת קשב וריכוז נערך עם דנה במפגש השני עמה. היא שמחה לגלות, כי הפרעת הקשב עשויה לעבוד לטובתה: היא יצירתית, אנרגטית מאוד, מתלהבת מדברים חדשים ובעלת כאריזמה. בנוסף, היא הכירה במגבלות שהפרעת הקשב מציב בפניה: היא מתקשה לנהל ביעילות את הזמן, לשלוט בהתנהגותה מול בעלי סמכות ולהתמיד במשימות שאינן מעניינות או מאתגרות דיין. בנוסף, החשיבה שלה לא תמיד ממוקדת והנטייה להתלהב מדברים חדשים מתחלפת באדישות ואף במיאוס כשאלמנט החידוש מתפוגג.

דנה חידדה את הערכים שלה ואלה כללו: שמחה, חופש, יצירתיות, תנועתיות, אסתטיקה, הערכה והוקרה, עניין. היא גיבשה את ה"עצמי העתידי" שלה וציירה את עצמה כבעלת  סטודיו לתנועה בטווח של 5 שנים מתחילת האימון. ראוי לציין כי עד כה התקשתה מאוד להתמיד במקומות עבודה. לאחר שלב גיבוש הערכים והעצמי העתידי החליטה דנה להתמקד במטרה בתחום אחד בלבד: תחום העבודה והקריירה. 

ביקשתי ממנה לנסח מטרה בתחום הקריירה  ל-6 החודשים הקרובים. היא ניסחה זאת כך: 'להתמיד לעבוד בסטודיו לאימון גופני, בו אני עובדת מזה שבועיים, לפרק זמן של לפחות 6 חודשים. בפרק זמן זה אכפיל את מספר שעות העבודה מ-12 ל-24'.

תוך כדי ניסוח המטרה וכן בשלב לימוד האסטרטגיות, התבקשה דנה לבחון מה בדיוק הכשיל אותה במקומות העבודה הקודמים ומדוע התפטרה או פוטרה. התברר כי היו 3 סיבות, כולן קשורות בהפרעת הקשב. ראשית, היא לא הצליחה להגיע בזמן לשיעורים, שנית, היא החלה להשתעמם ממקום העבודה לאחר מספר שבועות ולבסוף, היא נכנסה לעימותים עם התלמידות וגם עם המנהלים במקום.

איתור הסיבות הוביל למתן אסטרטגיות יעילות. לימוד טכניקות בתחום ניהול הזמן כלל התייחסות לארגון שעות הערב והלילה, כך שתוכל לישון לפחות שבע שעות בלילה ולהתעורר בבוקר למשמרות הבוקר בסטודיו. בשבועיים הראשונים היתה צריכה לסמס לי בכל בוקר מתי יצאה מהבית.

כדי לצמצם את השעמום וכדי להעלות את רמת ההתלהבות של דנה מהשיעורים עצמם היא החליטה לחשוב מראש על מערכי שיעור שיהיו "פיצוץ" ויגרמו לתלמידות לרצות להגיע רק אליה.

נקבעו 2 יעדים לשבועיים הראשונים: 
1. להגיע בזמן לכל השיעורים. 
2. לקבל מילות שבח לפחות מתלמידה אחת בכל שיעור. 

חשוב לציין, כי כדי להעלות את הסבירות שדנה תוכל להתמיד בביצוע המטלות, החלטתי לתת לה חיזוקים במפגשים עצמם. דנה ציינה כי פרסים כספיים "עושים לה אתה זה", ולכן החלטנו על תגמולים כספיים. היא השאירה אצלי 400 ₪ במעטפה. בכל שבוע שעמדה במשימות שלקחה על עצמה היא קיבלה 100 ₪. אם לא עמדה במשימות נתרמו 50 ₪ לצדקה.

בשבועות הבאים שילבנו גם את נושא השליטה העצמית ע"י למידה של טכניקות להרגעה פיסיולוגית וטכניקות קוגניטיביות התנהגותיות שעזרו לה להתבונן אחרת על עצמה ועל הסובבים אותה.

האימון עם דנה נחל הצלחה כה גדולה עד שלאחר חודשיים וחצי הזמינה אותה המנהלת כדי לדון עמה על העלאה בשכר וכן על הגדלת מספר שעות העבודה.

דנה הרגישה כי בזמן קצר מאוד היא הצליחה לנפץ לעצמה מיתוסים שליליים על עצמה ועל הסובבים אותה ומכאן הדרך להמשך עבודה על הנושאים הנוספים ועל מימוש חלומה היתה סלולה.

סיכום
גישת האימון האישי להתערבות וטיפול היא יעילה ביותר ומתאימה מאוד לבעלי הפרעת קשב. יחד עם זאת,  שימוש בכליי האימון ה"רגיל" אינם מספיקים ואף עלולים להזיק כאשר עושים בהם שימוש לא נכון. חשוב להבין את הצורך בידע ובהיכרות עם המאפיינים הייחודיים לבעלי הפרעת קשב ועם אסטרטגיות שפותחו במיוחד כדי לחזק את העוצמות האופייניות וכדי לתת מענה לקשיים הקיימים.

כאשר נושאים אלו נלקחים בחשבון, ילדים, מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעת קשב יוצאים נשכרים מאוד, מתחילים לחיות חיים מלאים ומספקים ומתאפשר להם להעניק את מתנתם הייחודית לסובבים אותם. 
 

ד"ר איריס ברכוז, פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת ומדריכת CBT , מאמנת להפרעת קשב בכירה ומדריכה, בעלת בית הספר להכשרת מאמנים להפרעת קשב בשיטת "אימון קוגניטיבי-התנהגותי". 
050-6874640 
www.cbcoach.co.il
 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים על אימון והנחייה לבוגרים ומבוגרים כאן:
http://adhdindex.co.il/cat-16

חנוכה שמח! 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il 

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


31.10.2017