עלון קשב ADHD


מרוב אבחונים לא רואים את הילד - מורה נבוכים

מרוב אבחונים לא רואים את הילד - מורה נבוכים

עלון קשב ADHD 
שלום רב, 
הורים רבים לוקחים את ילדיהם לאבחון דידקטי או פסיכו דידקטי, ומקבלים בסיום צרור דפים עם מושגים מעורפלים שאין ביכולתם ליישם. אתי רוזנצוייג, מאבחנת דידקטית במקצועה, מציעה טיפים ומסבירה מושגי מפתח שיהפכו את האבחון לאבן דרך בשיפור הלמידה.
בס"ד 

"לפעמים מרוב אבחונים 
לא רואים את הילד" 

אתי רוזנצוייג  

אינפלציית אבחונים ושלל טיפולים מאיימים לגרור אותנו בעל כורחנו למסע שלא ממש בחרנו ולא ממש הבנו. כהורה או מורה החשים פער, החמצה או פוטנציאל לא ממומש אצל הילד או התלמיד שלנו, נשלח אותו לבירור מעמיק אשר מתחיל באבחון דידקטי.

מהו אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי הוא תהליך הבודק באמצעות סוללתמבדקים מבחינה כמותית ומבחינה איכותית את תפקוד הילד. מטרת האבחון היא למפות את יכולותיו, קשייו ודרכי העבודה של התלמיד.  ניתוח ממצאי האבחון מאפשר להאיר את מוקדי הכוח של הילד וליצור תוכנית עבודה המותאמת לצרכיו, קשייו ויכולותיו.

האבחון דורש מן המאבחן ידע תיאורטי ומעשי, שליטה בנורמות הגיל, תצפית, מעורבות וידע קודם על  המאובחן. בנוסף, נדרשות מן המאבחן אינטראקציה נינוחה וסבלנית עם הילד וראיה מערכתית, כדי שיוכל לייצור אינטגרציה נכונה בין כל חלקי האבחון.

סיפורה של שרית
כששרית עלתה לכיתה א' היתה אחת יותר מרוגשת ממנה, אימה נעמי. נעמי ציפתה ללידת שרית חמש שנים ולאחר הלידה ציפתה ליום הגדול, היום בו תעלה שרית לכיתה א'. ההורים והסבים חיכו בהתרגשות ל"שלום כתה א' ". בדיעבד, נעמי לא מצליחה לשחזר מה שיבש את הפנטזיה, האם העובדה שהמחנכת הקבועה יצאה לשנת שבתון או ההתרגשות והציפיות של כל המשפחה. מה שברור, שהשיבוש החל די מהר לאחר תחילת השנה. כבר לאחר 3 שבועות זימנה המורה החדשה את הוריה המבוהלים של שרית לשיחה. בשיחה שלא תשכח, המורה תארה את מתיקות שרית וחביבותה לצד קשייה בהתארגנות, בקשב לאורך זמן ובכתיבה והמליצה לחסוך זמן ותסכול ולפנות לאבחון דידקטי. ההורים המסורים יצרו קשר בו ביום עם מאבחנת דידקטית מומלצת. 
האבחון נערך בפגישה אחת, שרית התעייפה, הייתה צמאה ורעבה ולא שיתפה פעולה עם המאבחנת. ההורים ההמומים קיבלו דו"ח ארוך, צפוף, עמוס במושגים לועזיים ובמספרים בלתי מובנים להם. ההמלצות בדו"ח נראו כאילו נכתבו באופן אוטומטי ללא קשר לשרית, וגרוע מכך, הם חשו מטופשים וחסרי אונים בגלל חוסר יכולתם להבין את ההמלצות וליישם אותן לטובת ביתם.

הסיפור של שרית והוריה, הוא סיפורם הקלאסי של הורים המובלים לאבחון ואינם יודעים מה לעשות בדו"ח שקיבלו תמורת תשלום גבוה. רגע אחד קודם, מומלץ לדון בנושאים של לפני האבחון, במהלך האבחון ולאחר האבחון:

לפני האבחון:

א. האם מוצו כל הדרכים טרום אבחון?
מי מבקש את האבחון, מהי המטרה, האם מוצו כל הדרכים טרום אבחון, האם ניתן להגיע לתוכנית עבודה ללא אבחון? אולי מורת השילוב או היועצת הבית ספרית יכולה לצפות, לאבחן, לייעץ? לעיתים שיחה טובה, חיובית ומחברת עם ההורים מגלה סיבות מהותיות המסבירות ומאירות קשיים כמו שעות השינה של הילד, הרגלי צפיה, זמן רגיש וטעון במשפחה, בעיית בריאות, קשיים פיזיולוגים שלא נבדקו כמו ראיה ושמיעה, תזונה ועוד.  

אבחון עולה הרבה מאוד כסף, גוזל הרבה מאמץ, זמן, אנרגיה, תקווה ורצון לשינוי. פעמים, מתוך ניסיוני, כמאבחנת דידקטית ומנחת הורים, ניתן להגיע לתוכנית עבודה מצוינת לטווח ארוך וקצר עם התערבות רב מערכתית וממדית גם ללא צורך בגיוס משאבים כה רבים ולפנות את כל האנרגיה העצומה לדרך, לתקווה ולשינוי המצופה.

ב. מהי הכשרתו של המאבחן?
במידה ואכן יש צורך חיוני באבחון לצורך קידום הילד, יש לשים לב מהי השכלתו של המאבחן. האם הוכשר באופן רשמי ורציני? האם הוא מהסוג שמצטיין בכול התחומים, מבטיח שיפור פלאי גם בציפורן חודרנית ויכול תוך פגישה להפוך את כל התמונה מריבוע לעיגול?  

ג. איך המאבחן מתקשר עם כולכם?
האם המאבחן הרשים אתכם כאיש בעל יחסי אנוש ותקשורת טובים, היכול ליצור קשר ידידותי עם הילד, אתכם ההורים ועם כל מערכות החינוך?  שהרי תפקידו העיקרי הוא בסיום האבחון, על ידי מתן משוב לילדכם, לכם ולבית הספר. חשוב שכולם יוכלו לתקשר אתו ולהיעזר בו לאורך הדרך עם הילד.  

ד. האם המאבחן מכיר את השטח?
האם  המאבחן הוא גם איש שטח, ולא רק איש אקדמיה תלוש מחיי בית הספר? האם הוא מכיר את ה"חינוך המיוחד" והתייחסותו לליקויי למידה, ויכול לשרטט מפת דרכים הניתנת ליישום?

ה. הסכמות טכניות
חשוב לסכם את אופן התקשורת, אופי האבחון, מספר המפגשים לצורך אבחון ולצורך טיפול. בנוסף, לוודא שלצד המונחים המקצועיים והמדדים הכמותיים יהיה פירוט של מהות המבדק, מטרתו, אופן הביצוע של הילד ביחס לעצמו וביחס לנורמה המצופה מבני גילו.  

במהלך האבחון:

ו. לשמור על תחושת יכולת לאורך כל האבחון
מומלץ להתחיל מהקל אל הכבד, למנוע עלבון, תסכול ולהראות הצלחה. מומלץ לעשות זאת באווירה נעימה ומכבדת ולגוון במשימות ובערוצי השימוש של המאובחן. לנקוט בגישה דינמית, השואלת בכול שלב מדוע עושים/לא עושים את אחד מהתחומים. 

באבחון יש חלקים אקדמיים הקשורים ללמידה הפורמאלית כמו קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה וחשבון. בנוסף, יש בו חלקים קוגניטיביים שהם הבסיס ללמידה כמו זיכרון, חשיבה, שפה, שיום, שליפה, מודעות פונולוגית,  תהליכי עיבוד מידע ועוד.

ז. אבחון הנמשך שתי פגישות
מומלץ לפרוש את האבחון על פני שתי פגישות לצורך התיידדות, מניעת עומס רגשי, קוגניטיבי וכללי, כדי להימנע מן המצב המתסכל בו הייתה נתונה שרית. בנוסף, יש להקנות בפגישה הראשונה חומר לא ידוע ולבדוק את ההפנמה שלו בפגישה השנייה.

לאחר האבחון:

ח.  פגישה לאחר האבחון
לאחר סיום עיבוד וכתיבת הדוח תיערך פגישה עם ההורים. יתכן והם ירצו לשתף בה את אנשי החינוך הרלוונטיים. 

ט. קריאת הדו"ח
בקריאת הדו"ח גשו לסיכום ולהמלצות הכוללים תוכנית עבודה מפורטת המותאמת למוקדי הכוח של ילדכם. זוהי התקווה והבשורה לשינוי. 
קחו את הדו"ח ,קראו אותו מספר פעמים, זה בסדר לא להבין , חזרו למאבחן במידה ואתם רוצים לברר, להבין, לבדוק, לשאול, להשוות או לערער על מה שנכתב.  

י. שתפו את בית הספר
שתפו את צוות בית הספר בממצאים, בקשו ממנו לשתף פעולה עם ההמלצות והיו מעורבים בתוכנית העבודה. קוו לטוב ,ועשו ככל שביכולתכם לשמוח עם הילד בלי קשר להצלחותיו.

הסבר למושגים נפוצים בדו"ח:

תפיסה חזותית
היכולת לקלוט, לעבד, לתרגם גירויים חזותיים, המתבצעים באמצעות העין וחוש הראיה, לסמלים בעלי משמעות קבועה ומוסכמת. בבסיס רכישת הקריאה יש צורך בזיהוי האותיות, האבחנה בכיוונים שלהן, בגודל, בפרטים. באבחון בודקים האם לילד יש יכולת זו גם באמצעות צורות דומות וגם באמצעות אותיות או מילים.

מעבד אורתוגראפי
היכולת לתפוס מילה כתבנית שלמה ללא צורך לפרק אותה לצלילים. מעבד זה, הנמצא בגזע המוח, מקל מאוד הן על שטף הקריאה והן על איות תקין ללא שגיאות. תחום זה נבדק באמצעות זיהוי מילים כתובות שהמאבחן קרא, הכתבה של מילים וניתוח איכותי של אופן הקריאה, קריאת מילים חוזרות ועוד.

תפיסה שמיעתית
תפיסה שמיעתית היא היכולת לקלוט, לעבד, לזכור ולהתייחס לגירויים צליליים המתרחשים באמצעות האוזן, חוש השמיעה. לזהות מקור קול, לשייך אותו בהתאמה, להגיב עליו נכון.  השפה היא הבסיס לכל הלמידה.  השפה הדבורה, הנאמרת ונשמעת, מהווה בסיס לשפה הכתובה, הנכתבת ונקראת. השפה מפתחת את החשיבה. באבחון נבדוק זיהוי צלילים שונים, חזרה על רצף מילים מבלבל, תהליכי עיבוד שמיעתי , קריאה וכתיבה .

מודעות פונולוגית
היכולת להיות מודע למרכיבים הצליליים המוצפנים במילה, להגיב, למזג, להשמיט, לחלק ולבודד צליל. יש קשר ישיר בין רכישת קרוא וכתוב לשליטה מלאה בתחומי המודעות הפונולוגית. התחומים הם: חריזה, צליל פותח, סוגר ואמצע, חלוקת מילים  להברות, תת-הברות ופונמות, שהן יחידות הצליל הקטנות ביותר במילה, מיזוג פונמות למילים, מניפולציה והשמטה.  מרכיבי המודעות הפונולוגית נבדקים על ידי מבחנים ייעודים ועל ידי ניתוח איכותני של אופנות הקריאה וכתיבה. מרכיבים אלה מתפתחים באופן ספונטני אצל קורא מיומן.

תהליכי עיבוד מידע 
אופן קליטת החומר, עיבודו ושמירתו לטווח קצר וארוך תלויים בכישורי הלומד, בחושיו, בקשב, ביכולתו  הקוגניטיבית ובאופן בו הוא לומד, מאחסן ושולף חומר. לכל לומד ערוץ דומיננטי מועדף: 
לומד עם עדיפות לערוץ  החזותי,  ילמד יותר מראיית ציורים, טבלאות ותרשימים.  לומד עם עדיפות לערוץ  התחושתי, ילמד יותר על ידי עיסוק בציור, כיור, הצגה, תחושה שטוחה או עמוקה. 
לומד עם עדיפות לערוץ  השמיעתי, ילמד יותר על ידי  הקלטת השיעור וחזרה עליו, וכן עריכת סיכומים בקול. 
יש לבדוק את הערוץ הדומיננטי ואת תהליך עיבוד המידע  התקין והחלש, לפתח, לעקוף, לפצות ולשכלל.

אסטרטגיות למידה
מקור המושג יווני ,תכנון המלחמה להשגת ניצחון. כך בלמידה, יש להקנות ללומדים דרכים לניהול עצמי, וויסות ,חלוקת החומר ליחידות, תכנון הולם, התאמת כלים למשימות, בחירה נכונה של הכלי ומגוון מיומנויות שתסייענה ללומדים להיות עצמאיים ומצליחים גם כשהמורה לא לידם.

בברכת הצלחה !

אתי רוזנצוייג, מאבחנת דידקטית ומנחת הורים
קריאת כיוון- תכנון, ניהול ומימוש תהליכי טיפול ואבחון 
058-326-4443  www.eti-kriatkivun.co.il   

 

 תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני בטוחה שבמפגש הבא עם מאבחן דידקטי, יהיה לך אוצר מילים הולם לשוחח עמו בגובה העיניים ולהבטיח הגדרה ויישום של אסטרטגיות למידה מותאמות במיוחד לילדך. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושאי למידה והוראה - כאן 

 

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


13.03.2023