עלון קשב ADHD


חרדת בחינות והתמודדות אתה בהצלחה

חרדת בחינות והתמודדות אתה בהצלחה

עלון קשב ADHD
שלום רב,  
חרדת בחינות מתבטאת בדרכים שונות, אולם המומחים טוענים שהיא בעיקרה בעיה רגשית. הפתרון של דוב רויטמן הוא להשתמש בטכניקות נ.ל.פ כדי לווסת את הרגשות הגורמים לה, והוא משתף אותנו כאן בידע ובנסיונו העשיר.

חרדת בחינות והתמודדות איתה בהצלחה
 דוב רויטמן

'לכולם נורא קל ורק אני לא מבין כלום', 'נכשלתי כי אין לי יכולות', 'הצלחתי כי היה לי פוקס'.

חרדת בחינות היא תופעה שכיחה אצל סטודנטים ותלמידים ועלולה להתבטא בהיבטים רגשיים, גופניים, התנהגותיים וחשיבתיים המופיעים כבר בזמן ההכנה למבחן ומתגברים בזמן המבחן עצמו.

  • היבטים רגשיים:
    פחד, מועקה, לחץ ודאגה בעוצמה ניכרת.
  • היבטים גופניים:
    רעד, הזעה, בחילות וסחרחורות, כאבי ראש, כאבי בטן, שלשולים או עצירות, קוצר נשימה,  דפיקות לב מואצות.
  • היבטים התנהגותיים:
    אי שקט, הימנעות מלמידה לבחינה, קושי להתמיד בלמידה או בשאלות מסוימות בבחינה, למידה "אובססיבית" ומוגזמת.
  • היבטים חשיבתיים:
    חוסר יכולת להתרכז ו'בלק אאוט' במהלך הבחינה.

הגורמים לחרדת בחינות משתנים מאדם לאדם ומושפעים מאינטראקציה בין גורמים פנימיים-אישיותיים לגורמים חיצוניים-סביבתיים. הם כוללים: נטייה לפרפקציוניזם, פחד מכישלון עקב דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, חשש מהצלחה, היעדר מיומנויות למידה, חוויות למידה ובחינה טראומטיות מהעבר, לחץ רב שמופעל על ידי הסביבה ועוד.

רוב המטפלים מסכימים שחרדת בחינות היא מצב רגשי הדורש התמודדות דרך ויסות רגשי. 

מצב הבחינה הוא מצב מאיים
חרדת הבחינות נוצרת כאשר מצב הבחינה נתפס כמאיים והאדם מאמין שאיננו יכול להתמודד עם מצב זה. כך, נוצרות אמונות ותפיסות מעוותות ומוגזמות של הבחינה ומופיעים סימפטומים רגשיים, גופניים, התנהגותיים וחשיבתיים. בהתאם, נוצר 'מעגל חרדה' בו התפיסות והאמונות מביאות לחרדה, החרדה מקשה על התפקוד בבחינה, ולבסוף, הכשלון או ההישגים הנמוכים מחזקים את האמונות העצמיות השליליות שמגבירים את החרדה עוד יותר. 
הפרמטרים הגורמים לחרדה הם:

  1. אמונות מגבילות:
    'הנה, שוב נכשלתי, לא סתם אני נלחץ...' 'לכולם נורא קל ורק אני לא מבין כלום".
  2.  נבואות שחורות ופסימיות:
    'אני אכשל', 'אני בחיים לא אסיים תואר'
  3.  חוסר פרופורציות:
    'אם לא אצליח בשאלה הזאת כל המבחן הלך', 'אם אני נכשל במבחן הזה אני כבר לא אתקבל לאוניברסיטה'
  4.  חוסר מודעות ליכולות פנימיות: 
     נכשלתי כי אין לי יכולות'  
  5. השפעות חיצונית: 
    'הצלחתי כי זה היה נורא קל', 'כי היה לי פוקס'.


התגברות על חרדת בחינות בטכניקות NLP

א.  רוגע ואיזון רגשי
'יש לי יכולת להיכנס לאיזון ולמצב של רוגע ונינוחות במצבים מלחיצים'. 
תאתרו, תחוו ותיזמו את מצב הרגשי הרצוי עבורכם על מנת להתכונן למבחן באופן אופטימאלי ו לבטא את כישוריכם וידיעותיכם בעת המבחן עצמו. 

ב.  אמונות
'אני מאמינה בעצמי. אם אני רוצה, אני יכולה. אין דבר העומד בפני הרצון'.
תזהו את האמונות המעכבות המשפיעות על מצבכם הרגשי בזמן מבחן ובאמצעות תהליך חווייתי תחליפו אותם באמונות מקדמות אשר יובילו אתכם לשינוי הרגשי הרצוי בעת מבחן.

ג.  אסטרטגיות למידה
'אני יודע לארגן את שלבי הלמידה ולהגדיר אסטרטגיות שמתאימות לי אישית גם לשלב ההכנה, גם לשלב המבחן, וגם למקצוע עצמו.'
תלמדו אסטרטגיות למידה ואסטרטגיות מענה טוב וחלוקת זמן נכונה במבחן. עצה זו חשובה במיוחד לתלמידים עם הפרעת קשב או לקויות למידה. עם זאת, כל תלמיד צריך לאמץ את האסטרטגיות העונות על קשייו האישיים במקצועות הלימוד השונים.

ד.  התנהגות
'קיבלתי פרופורציות. הכל תלוי בי ויש לי יכולת להצליח'.
תתרגמו את השינויים ברגש ובמחשבה לשינוי התנהגותי.

 בהצלחה במבחן! 

דוב רויטמן, 054-2900110 
אימון NLP לילדים ובני נוער והכשרת מומחים 
תרגילים לחרדת בחינות  Smart Tools
http://www.dovroitman.co.il

 
תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על למידה והוראה כאן:
http://adhdindex.co.il/cat-12

 

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il  

 

 

 

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


22.08.2017