עלון קשב ADHD


מועצת המנהלים של המוח החליטה: דרושה שיגרה יותר טובה!

מועצת המנהלים של המוח החליטה: דרושה שיגרה יותר טובה!

עלון קשב ADHD
שלום רב, 
שיגרה זה טוב! שיגרה היא מנוחה ממחשבות במוחם הגועש של בעלי הפרעת קשב. נגה ויסבוך-אבן, מרפאה בעיסוק-מאמנת-מארגנת, מציעה לפתח שיגרה טובה על ידי איתור הזמנים המאתגרים במהלך היום, עיצוב סביבת עבודה, הגדרת משימות ותירגול המשימות עד שיהפכו להרגלים שבשיגרה. הדוגמאות הן מעולם הילדים, אולם תופסות ועוד איך לעולם המבוגרים עם הפרעת קשב.

התארגנות בשגרת היום-יום:
אתגרי המיומנויות הניהוליות
נגה ויסבוך- אבן

בוקר, עשרה לשבע, זה הזמן להעיר את הילדים ולהתארגן ליציאה מהבית. יובל מתקשה להתעורר ונמרח במיטה בעצלתיים, אתם ניגשים למיטתו שוב ושוב, כבר פתחתם חלון, דיגדגתם כמה פעמים, הרבה מילות חיבה וקצת איומים, בחצי שכיבה ישיבה התחיל להתלבש, כשקם סוף סוף, מתהלך בעצלתיים למקלחת, חולם מול המראה, מצחצח שיניו באופן שמשאיר את איזור הכיור כמו שדה קרב ואת חולצתו מוכתמת ממים ומשחת שניים, שוב צריך למצוא אותו ולהביא אותו למטבח כדי להספיק לחטוף משהו לפני שנועלים נעליים, לוקחים תיק ויוצאים מהבית. יובל נדרש לתמרון ולדרבון מתמיד, מפלס התסכול עולה, צעקות, בכי, כשמקרה הפשוט אתם מספיקים להיפרד בשער בית הספר כשהפעמון מצלצל וממשיכים בלחץ לעבודה, במקרה המורכב יותר, היום מתחיל ונמשך בסטרס... התארגנות הבוקר כמו כל פעילות הנדרשת מילדכם לאורך היום היא פרוייקט מאתגר, כשילדיכם מראה קשיי התארגנות או מיומנויות ניהוליות לקויות.

מועצת המנהלים של המח

על מנת להבין מהן מיומנויות ניהוליות, מיומנויות אקזקוטיביות בלע'ז, דמיינו לכם ישיבת הנהלה הדנה בפרוייקט חדש. המנכ"ל מציג את חזונו ויעדיו, צוות המנהלים מעלה שאלות ומציע דרך פעולה, כל אחד בתחום התמחותו. נערך דיון שבסופו מחלקים תפקידים לכל מחלקה. מנהלי המחלקות מתווים שלבים לביצוע ומועד סופי להצגת העבודה. הפקת הפרוייקט תלויה ביעילות צוות המנהלים הזה. כל אחד מהם חייב לדעת להתמקד בעניני מחלקתו ולהתעלם מהסחות דעת, לאסוף את הנתונים הנדרשים לו, לקבוע סדר עדיפויות ולהגדיר מטרות, לקבוע רצף פעולות ביחס לזמן המוקצב, להיות עקבי ולשתף פעולה עם חבריו לצוות, עד לתוצר המוגמר.

כך פועלת המערכת הניהולית היושבת בקדמת מוחנו. היא מנהלת בו זמנית תהליכים מורכבים המאפשרים ליזום פעולה, להתיחס למכלול פרטים, לשמר אותם בזכרון-העבודה הנדרש למשימה,  לעכב תגובה עד להפקת תכנית פעולה, לפתור בעיות בשלב התכנון והביצוע, לשלוט במרכיבי התנועה המעורבים, לווסת רגשות, לגייס מוטיבציה ולוודא שהמשימה הושלמה בהצלחה. כל פעולה יומיומית כמו אכילה, שריכת שרוכים, כתיבה, הדלקת טלויזיה, סידור חדר או פתרון בעיה מתימטית, זקוקה למעורבות של מיומנויות ניהוליות, וככל שתחזור על עצמה בעקביות לאורך ההתפתחות, כך תשתכלל עד שתהפוך להרגל אוטומטי.

בואו ניקח לדוגמא את צחצוח השיניים בבוקר

פעולת הצחצוח היא תבנית פעולה מורכבת, שתופעל מיד כשאכנס אל המקלחת ואעמוד מול הכיור, אושיט את יד ימין , אקח את המברשת שלי, אושיט את יד שמאל ואלחץ על משחת השניים, אמרח פס משחה על המברשת, אגיש אל הפה, אניע מצד אל צד על השניים, אסתכל שמבריק, אפתח ברז, אתכופף, אמלא פי מים, אשטוף ואירק אל הכיור, אזרוק מבט אל המראה ואני נקי. תבנית זו השתכללה לאורך שנים של תרגול עקבי, בתחילה בסיוע של ההורים ובהמשך בהתנסות עצמאית בסיטואציות שונות. וכך כל בוקר אגש אל המקלחת בעניים חצי עצומות, ואבצע את פעולת הצחצוח באופן אוטומטי.

איך קשורות מיומנות ניהוליות לתפקוד יומיומי?

המיומנויות הניהוליות מתפתחות בהדרגה מינקות לילדות ולבגרות. ילדים רוכשים מיומנויות ותפקודי יום יום דרך משחק, אימון ועזרה בבית. הם צופים במודל הורים, אחים, גננת, חברים וגיבורי ילדות מתכניות אהובות, ומחקים דפוסי התמודדות בסביבתם. עם הכניסה לבית הספר, הם נדרשים לעצמאות רבה יותר עם  דרישות מטלה גבוהות יותר ותפוקות למידה. שליטה במיומנויות של טיפול עצמי כמו לבוש והיגיינה תורמות לתחושת מסוגלות, מבססת הרגלי עבודה ולמידה ומסייעת להשתלבות  טובה של ילדים במסגרות בהן נמצאים. קיימת ציפייה שבגיל המבוגר תהיה השלמה של פיתוח היכולת לניהול עצמי ומיומנויות ניהוליות שנרכשו במהלך ההתפתחות יופעלו ביעילות על פי דרישות היום יום.  

קשיי התארגנות מילדות לבגרות

קשיים בהתארגנות ובניהול עצמי ניתנים לאיתור כבר בגיל הגן ונשארים לרוב עמידים לאורך שנים.קשיים אלה עלולים להשפיע על תאום מוטורי, וללא תיאום זה הילד ינוע באופן מסורבל, ייתקל, יפול ויפיל חפצים. כשהוא אינו קשוב, הוא עלול להתנתק כבר משלב קבלת ההוראה, להתנתק מרצף הפעילות, להחסיר פרטים הנדרשים לו להשלמת המשימה ולא לסיים אותה. כשקיימת נטיה לאימפולסיביות, יבלוט קושי בתזמון: הילד יתקשה לקבוע מה קודם ומה אחר כך ויפעל באופן אקראי ואיטי. ילד המראה קשיי התארגנות, מתקשה בכתיבה, גזירה, ארגון חפצים. מתקשה להשתתף בפעילויות ספורט ושיעורי ספורט, נשאר איטי ולעיתים קרובות מתוסכל ועם תחושת חוסר מסוגלות. הוא עשוי לקבל עזרה דרך רשתות כמו המשפחה והמסגרת החינוכית, שיירתמו לספק לו תמיכה בצורת סביבה מאורגנת ומובנית.

המבוגר לעומת הילד, נדרש לתפקד באפן עצמאי בסביבה שאיננה מובנית ודרישות משתנות והאתגרים העומדים בפניו אינם מתייחסים אל פעילות יתר כמו בילדות, אלא לפיזור הדעת, השכחה והבלבול. יתקבלו תלונות כמו בעיה בהתארגנות לביצוע קניות, קושי בניהול פיננסי וקושי לחשב עלויות, קושי בניהול משק הבית ושמירה על סדר, נקיון וארגון, חוסר יכולת לשמור על שיגרה, משמעת עצמית נמוכה, קושי בשמירה על מקום עבודה, תאונות אימפולסיביות, קושי לזכור לשלם חשבונות. המבוגר יספר על תפקוד שהוא מתחת לרמת היכולת ומתלווית לכך לעיתים תגובה רגשית של מצוקה, דיכאון ודימוי עצמי ירוד.

טיפול בקשיי התארגנות וניהול עצמי 

הפרעת קשב מתאפיינת בהיסח הדעת, אימפולסיביות, פעלתנות יתר והפרעה בהתארגנות ובניהול עצמי.  בעוד שהטיפול התרופתי מגדיל את היכולת התפקודית של האזורים הפרה-פרונטלים במח ולרוב יעיל, לא כל האנשים עם הפרעת קשב מגיבים אליו. טיפול תרופתי לבד אינו מסוגל לשנות או ללמד דפוסי התנהגות חדשים, או להביא את האדם לתובנות לגבי דפוסי התנהגות לא יעילים שלו ולכן מומלץ לשלב התערבות בתחום זה.  גישות הטיפול העוסקות במיומנויות הניהוליות כוללות הקניית מיומנויות ניהול עצמי יומיומי באמצעות אסטרטגיות קוגניטיביות, או ביצירת פיצוי על הליקוי באמצעות עזרים והתאמת הסביבה או בשילוב שתי גישות אלה. התערבות בתחום זה בגיל הילדות ובגיל ביה"ס, דורשת מהילד תרגול יומיומי של המיומנויות  ומעורבות אינטנסיבית של ההורים בסביבת הבית.   

סדר היום של אדם, מאפיין את העדפות העיסוק שלו ואת האופן בו הוא מחלק את זמנו ביניהן. הוא מארגן בתוכו את מכלול הפעילויות השונות והרוטינות הקבועות ההופכות במרוצת הזמן להרגלים. באמצעותו נקבעים לוחות הזמנים, סדרי העדיפויות, מהן משימות הכרחיות ומה נחשב כפנאי, בילוי ומנוחה. סדר יום מתוכנן וקבוע, מאפשר תאום צפיות וצרכים של בני המשפחה. סדר יום מוכר וצפוי מעניק הן לילדים והן למבוגרים  תחושה של ביטחון ושליטה ומפחית חרדות והתנגדויות בלתי רצויות.  למידה של הרגלים מסייעת לילדים לגבש עצמאות והרגשת בטחון ויציבות, ובהמשך את תחושת הערך העצמי שלו. כשילד רוכש הרגלים שמתבצעים באופן אוטומטי, הוא פנוי קוגניטיבית ללמוד דברים חדשים.

בעבודתי כמרפאה בעיסוק - מאמנת, ומתוך התמחות רבת שנים בתחום ההתארגנות, אני כבר יודעת שאין דרך אחת לעבוד על ההתארגנות, ואין מרשם אחיד שניתן לספק. אני מעודדת את הילד וההורים להכנס לתהליך חקר וגילוי האתגרים העומדים בפניהם לאורך שיגרת היום-יום, אנחנו מחפשים את אזורי היום המכילים  חוויה של אתגר ועומס, מאתרים בהם דפוס שחוזר על עצמו, מפרקים אותו ליחידות קטנות, בודקים מהי המיומנות החסרה, איך ארגון שונה של הסביבה יסייע לביצוע, מציבים מטרות לשינוי, מגדירים יעדים לתרגול ומתקדמים בשלבים.

ההורים מוכוונים להשגת איזון עומסים משפחתיים, לניצול זמן נכון ובריא בין מחויבויות ומטלות, למציאת זמן הורה - ילד שבו תתבצע הקניית מיומנויות. הילד מוכוון לרכישת מיומנויות הנדרשות לו לתפקוד יומיומי עצמאי שיעצים את בטחונו העצמי ותחושת המסוגלות ויקנה לו כלים לעתיד.

בואו נתארגן כדי לעזור לילדינו להתנהל ולרכוש מיומנויות ניהוליות:

1. לשאול
שאלו את עצמכם: 'האם ילדי משתתף בפעילויות היום יום ועצמאי כמצופה לגילו'? אם לא, אז לעבודה.

2. לאתר את הזמנים המאתגרים
אתרו את הזמנים בסדר היום שבהם צצים בקביעות אתגרים. נסו לראות אם קיימת שגרה מסויימת לפיה הבית פועל בזמנים המאתגרים. אם אין שיגרה טובה, תיצרו אחת ושימרו עליה ביחד. 

3. לתווך את הפעולה
אל תניחו שאם אמרתם לו..הוא ידע לעשות. ילדים עם בעית התארגנות נדרשים לתיווך, להדגמה ולחזרות רבות, ובמיוחד להוקרה על המאמץ, במהלך הלמידה עד לשליטה במיומנות. ילדים זוכרים טוב יותר דברים שגילו בעצמם ולפעמים כדאי לתת לילד להציע את המהלך, כך נוכל לזהות את סגנון הפעילות שלו.  

4. להקצות זמן לתירגול
כשיש משהו לתרגל, דאגו להקצות לו זמן בסדר היום. עדיף להקצות זמן שיש בו רוגע ואין עיסוקים מקבילים שדורשים התיחסות. נסו להתמקד בדבר אחד כל פעם.

5. לתרגל במקום הנכון
תרגלו מיומנויות במקום בו הן נדרשות להתבצע - צחצוח במקלחת, אכילה בפינת האוכל, שעורי בית בפינת עבודה.

6. יצירת סביבה מתאימה
צרו סביבה מתאימה וזמינה לפעילות. עודף חפצים יוצר עומס גרויים וקושי תפעולי בסידור וארגון. כשהסביבה מאורגנת, הראו לילד איפה כל דבר מונח ועודדו אותו להחזיר למקום. קבעו זמן לשחזור הסדר  לאחר יום פעילות. 

7. תחנה מרכזית עם פינת מבצעים
דאגו לפינת עבודה שמכילה את כל הנדרש ליצירה ולמידה, 'תחנה מרכזית' שבה נשמרים החפצים הנדרשים לו לתפקוד יומיומי - משקפיים, מפתחות, טלפון.
בתחנה המרכזית צרו פינת מבצעים, עם לוח שעם גדול שעליו ייתלו ציורים ויצירות אך בהמשך מדליות, ברכות שקיבל, לצד מערכת שבועית ולוח משימות יומי.

8. אסטרטגיית  מטרה-תכנית-ביצוע-בדיקה
הקנייה ותרגול תוך שימוש באסטרטגית  'מטרה - תכנית - ביצוע – בדיקה'. אסטרטגיה היא דרך פעולה המשלימה את ידע המשימה, ומסייעת לילד לפתח וליישם טווח רחב של אסטרטגיות. אנו מכוונים את הילד לראות  את הקשר בין מאמץ, שימוש באסטרטגיה ותפקוד מוצלח, כשהמיקוד הוא על פיתוח חשיבה בקול רם,  "דיבור עצמי" . אנחנו רוצים לנעול נעליים בלי להתבלבל, מה נעשה ? אולי נשם אותן ככה ? אולי נדביק מדבקה ? נדבר לעצמנו רעיונות ותכנון ואז נמריץ את עצמנו: 'אז בוא נעשה את זה', ונסכם: 'יצא לנו טוב ?'

9. תחזרו על הרגלים
למידת הרגלים נעשית ע"י חזרה חוזרת ונשנית של הפעולות המרכיבות אותם. כמו בכל מצב מאתגר,  לעיתים מגיעים שעמום, תסכול וחוסר מוטיבציה. אז כדאי להזכר בתוצאה שתתקבל וכמה תקדם את ילדינו ותקל  עלינו ההורים, בסופו של דבר.

10. תרגלו בהנאה ושבחו בנדיבות
נסו להפוך את התירגול המשותף לזמן איכות שיש בו התעניינות, מגע וצחוק. ילדים נהנים מפעילות משותפת עם ההורים וגאים בדברים שלמדו מהם. כשהאוירה נעימה, הם פנויים ללמידה.

השתמשו במערכת תמריצים פורמלית כמו טבלאות או כוכבים, שתורמת לתחושת מסוגלות. כדאי לשתף את ילדיכם במאמץ או בתסכול שחוויתם גם אתם בתהליך למידה של משהו מורכב ומה עזר לכם בסוף. זה מלמד אותם משהו על אתגר ועל פתרון בעיות, ומפחית את תחושת הכשלון וחוסר המסוגלות. בסיום, שבחו אותם שוב ושוב על השתדלותם.

בהצלחה!

נגה ויסבוך-אבן, מרפאה בעיסוק M.Sc
מאמנת לבריאות ורווחה אישית ומארגנת מקצועית, רחובות.
https://www.facebook.com/nogavaisbuch?fref=ts
054-472-3329


תודה על קריאת העלון וברכות לתחילת שנת הלימודים תשע"ו במערכת החינוך. אני מזמינה אותך לקרוא עוד על חזרה לשיגרת הלימודים:
http://adhdindex.co.il/cat-17/9

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
adhdindex.co.il 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


11.01.2020