עלון קשב ADHD


עזרה בשעורי הבית לתלמיד עם ADHD

עזרה בשעורי הבית לתלמיד עם ADHD

עלון קשב ADHD 
לילד עם הפרעות קשב אין שיעורי בית , יש תירוצים:
"היה שיעור חופשי, שכחתי את המחברת, קראו למורה לצאת,
המורה בהיריון, לא היו שעורי בית...."
ואם הוא מכין אותם, הוא שוכח אותם בבית.

(מתוך מכתבו של עמוס, אבא שירש מילדיו את  הפרעת הקשב).

שלום רב לך, מנוי/ת העלון.
הפעם נדון בשעורי הבית של תלמידים עם הפרעות קשב.
רונן שפירא, מורה להוראה מתקנת, מעניק לנו "שתיים במחיר אחת": את נקודת מבטו האישית, המבוססת על ההיסטוריה הפרטית שלו כילד עם הפרעות קשב ולקויות למידה, ואת נקודת מבטו המקצועית, המבוססת על הסמכותיו וניסיונו המקצועי.

האם הילד עם הפרעת הקשב הוא באמת סרבן עיקש, שלא רוצה לעשות כלום, מסרב לשתף פעולה עם ההורים ורוצה להכשיל את עצמו במבחנים?
בתור ילד, תמיד בלטתי בסקרנות שלי, בידע הרחב וביכולת ההבעה בעל-פה. אבל שיעורי בית? מה פתאום? המחברות היו ריקות, חצי או רבע מלאות וגם מקושקשות. לא עזרו השיחות והעונשים.  ...ובכל זאת סיימתי תואר שני במדעי הרוח.

איך הפרעת הקשב מפריעה (להכנת שעורי הבית)?
כדי להכין שיעורי בית, התלמיד צריך להעתיק נכון מהלוח למחברת,  ולעשות  זאת  בזמן קצוב. לבעלי הפרעת קשב זאת משימה כמעט בלתי-אפשרית,  במיוחד אם נזכור שלרבים מהם יש לקות למידה נוספת. זה  בערך כמו לדרוש מנכה רגליים לרוץ מאה מטר.

הנה הבעיות האופייניות:

א. טווח קשב קצר:
משך הקשב של ילדים עם הפרעת קשב אינו עולה על 15 דקות, ובדרך כלל פחות, גם אם הם מאוד רוצים, גם אם זה מאוד מעניין אותם... הם פשוט לא יכולים להתרכז.
ב. קשיי התארגנות יום-יומיים :
מה שלפעמים  נקרא "פיזור".
ג. קושי להתרכז  בסביבה עם  גירויים
מה יותר חשוב? הרעש של העפרון מהטור הימני, ה-SMSמהטור שמאלי או הקול של המורה?

בדרך כלל תלמידים עם הפרעת קשב לומדים בעצמם את מה שמעניין אותם, ובית הספר רק מפריע. כדי לאפשר את הלמידה בבית, יש צורך בשיתוף  פעולה בין המורים להורים ובהתאמת המטלות ליכולותיו וקשייו של התלמיד. 
 
התאמות המורים:

סוג: איזה סוג שעורי בית לתת?
העדיפו מטלות יצירתיות ומפעילות דמיון ויכולת הבעה על פני חזרה משעממת.
רצוי להתאים אותן לתחומי העניין של  התלמיד. למשל, במקום לשאול כמה זה 40% של מאה, אפשר לשאול כך: דרק שארפ (שחקן מכבי בכדורסל) קולע 45 אחוז משלוש נקודת, ו-50 אחוז משתי נקודות. יש לו 10 זריקות במהלך המשחק. מאיזה מרחק עדיף שיקלע?

כמות: כמה שיעורי בית לתת?
הכמות תלויה בכל ילד ובמידת הקושי שלו. יש לדאוג שהדף לא ייראה עמוס מדי, וכן, לתת כמות שהילד יצליח לסיים בזמן סביר.במקום 20 שאלות על 5 נושאים, העדיפו 10 שאלות על 5 נושאים.
 

אופן: איך לענות?
אם קשה לו לכתוב, למה שלא יכתוב במחשב? או, למה שלא יקליט את התשובה? או יכתיב  אותה, או יביע בציור או במצגת, או בשיר?  
המוטו הוא לגרום לילד לרצות להכין את שעורי הבית, ולא להרגיש מאויים ולפתח תסכולים ורתיעה.


התאמות ההורים:

א.כמות:
אם הכנת השיעורים מהווה קושי מהותי, בקשו מן המורים להפחית את המטלות לבית.

ב. גיוון ויצירתיות:
חזרה על דבר מוכר הינה משימה קשה לבעלי הפרעות קשב.  השתדלו לגוון עם אמצעי המחשה ויזואליים וקוליים - סרטים, מצגות, הקלטות, משחקים.

ג. בקשת עזרה:
דאגו שהילד יוכל לברר עם חברים לכיתה מהם השיעורים שיש להכין, או נסו לברר בעצמכם עם  המורה או חבר/ה. כדאי שהילד יתרגל להודות בקשייו ולבקש עזרה מוקדם ככל האפשר במהלך החיים.  

ד. תכנון זמן:
חשוב מאוד שתגדירו מראש את משך הזמן שיוקצב לשיעורי הבית, ותקצו לכך שעה קבועה בסדר היום של הילד. יחד עם זאת, אל תשכחו להקצות זמן גם לפעילות חברתית, תוכנית טלוויזיה אהובה, תחביבים וחוגים. 
 
ה. אכילה במידה:
דאגו שהילד יאכל לפני הכנת השיעורים כדי שלא יהיה רעב, אך לא שבע מדי כדי שלא ירגיש כבדות.

ו. טווח הקשב:
התאימו את משך הזמן המוקצב למטלות ליכולת הקשב של הילד. זיכרו כי ללא טיפול תרופתי, טווח הקשב הממוצע של ילד עם הפרעות קשב אינו עולה על 5-15 דקות, בהתאם לגילו.  

ז. פרסים:
התאימו את הציפיות ליכולות. אל תצפו שהילד יכין בבת אחת את כל הכמות. התייחסו לכל תשובה ותרגיל שהוא סיים כאל הישג ראוי לשבח, וחישבו על צ'ופר מתאים. (המינון יכול לרדת בהדרגה). גם ככה קשה לו.  

ח. חלוקת משימה גדולה למנות קטנות:
כאשר מדובר במשימות גדולות או ארוכות טווח, חלקו אותן למנות קטנות ככל האפשר, והגדירו את זמן הסיום של כל "מנה".  

ט. התאמת מקום מיוחד בבית:
הכינו מקום מסודר, נעים ונוח לילד לצורך הכנת שיעורי הבית. בידקו ביחד איתו אם התנאים במקום זה מתאימים לו מבחינת אור, רעש, אוורור וחום,  ותנו לו לקבוע אותם. למשל, אל תחליטו על דעת עצמכם להדליק מזגן או לפתוח חלון. לפעמים אפילו לעט בו משתמש הילד יש חשיבות. במידת הצורך, הציעו לו לחבוש אוזניות. 

י'. התאמות לימודיות:
אם לילד יש התאמות דידקטיות - התחשבו בהן. (לא חבל על הכסף הרב ששולם למאבחן הדידקטי?) אם לילד יש פטור משגיאות כתיב - אל תתקנו לו אותן, אם לילד הומלץ להקליד במחשב, אל תכריחו אותו לכתוב בעט. 

י"א. לווי:
חשוב לשבת על יד הילד במהלך ביצוע שעורי הבית, אולם, אם המשימה קשה לכם, אל תיקחו אותה על עצמכם. אתם עלולים לגרום נזק לילד וליחסיכם אתו. היעזרו בחונך או, רצוי, במורה מוסמך לאסטרטגיות למידה. 

י"ב. הדרגתיות:
אם הילד לא הכין עד כה שיעורי בית, אל תתחילו בדרישה שישב שעה או חצי שעה. הציבו לו שעון חול או דקות, והתחילו מ-5 דקת נטו - שלא כוללות את הזמן לטלפון, להסתובבות בבית ועוד... תתפלאו לראות כמה אפשר להספיק ב-5 דקות של ריכוז.
 

וזכרו תמיד, הילד לא מעמיד פנים ולא מתעצל. באמת קשה לו להכין שיעורי בית.

הכותב, רונן שפירא, הוא מורה מוסמך לתנ"ך ולהוראה מתקנת מטעם בית ברל, יועץ בפורום ההורים "הפרעות קשב ADHD" בתפוז אנשים.
לכרטיס האישי של רונן שפירא הקליקו כאן:
http://www.tapuz.co.il/pCards/myCard/?UserId=586679

 תודה שהיית עמי עד כאן, ביחד עם אלפי מנויי העלון.
העלון הבא יעסוק בשיטת 4 פונקציות הקשב, ואני מזמינה אותך לצפות לו ביחד עמי.  

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


04.02.2016