עלון קשב ADHD


אלרגיות מסכנות חיים למזון - ניהול שיגרה ללא חרדה

אלרגיות מסכנות חיים למזון - ניהול שיגרה ללא חרדה

עלון קשב ADHD

אלרגיות מסכנות חיים למזון -
ניהול שיגרה ללא חרדה

מיה צור

כשקיבלתי את האבחנה ששני ילדיי הם מולטי אלרגיים למזון, הייתי בהלם ובחרדה גדולה. לא פשוט לשמוע שהילדים שלך יכולים למות בכל רגע נתון אם ייחשפו בטעות למזון מסוים.

אחרי ההלם הראשוני, מצאתי את עצמי בודדה מול שאלות רבות וגדולות שלא קיבלו מענה:

איך אני מכניסה את הילדים שלי לגן, כשהאלרגנים המסוכנים נמצאים בכל מקום?

מה עושים בגינה הציבורית, על יד ילדים עם במבה שמתפוררת וגלידה שמטפטפת על כל המיתקנים, שני מאכלים שמסכנים את ילדיי?

איך מתארחים אצל חברים ומשפחה?

איך אוכלים במסעדות?

מה עושים בימי הולדת עם פיצות, עוגה חלבית ובמבה?

איך משתתפים באירועים? בחוגים? בהצגות ילדים?

ואיך יוצאים עם ילד אלרגי לחופשות ונופשים?

מה עושים עם התקפי החרדה שתוקפים אותנו, ההורים, בכל פעם שהילד מתלונן על כאב בטן או גרון? ומה לעשות כשמופיעה לפתע אדמומית בפנים?
איך חיים עם החרדה היומיומית מכל שיחת טלפון שמקפיצה אותנו כשהילד לא נמצא איתנו? חרדה מכל אחד שעובר לידינו עם מזון ביד? מועקה שמלווה אותנו לפני כל חג, יומולדת, או אירוע שובר שיגרה? מחשבות טורדניות ביום וסיוטים בלילה?
והשאלה הגדולה מכולן, איך איננו מאפשרים לחרדה הזאת להשתלט עלינו ולנהל לנו את החיים?

אז אם גם אתם הורים לילד או ילדה אלרגיים למזון - הנה עשרה טיפים מעשיים שעזרו לי בתחילת דרכי בעולם האלרגיות, ובטוח יעזרו גם לכם:

1.  דברו על זה
דברו על זה, ספרו את זה, שתפו ברגשות, בחששות ובפחדים, בקושי בחיי היומיום, בתסכול... וככל שתדברו יותר ותשמעו את עצמכם מדברים את זה בקול רם, זה יעזור לכם בעיבוד החוויה הרגשית שאתם עוברים.

2. הרחבת הידע
תחקרו לעומק ותלמדו היטב את הנושא, אספו כמה שיותר מידע - כי ידע זה כוח וידע זה ביטחון וידע עוזר להפחית את החרדה.

3. נערו מחשבות שליליות
למדו את עצמכם לנער את המחשבות השליליות ולהחליף אותן במחשבות אחרות - כל מחשבה שתסיח את דעתכם מהנושא תעשה את העבודה - זה יכול להיות משהו קבוע שאתם משננים במצבים האלו, כמו מנטרה שאתם אומרים לעצמכם, שיר, דקלום או אפילו תפילה, וזה יכול להיות רשימת מטלות הבית, רשימת הקניות לסופר, המשימות שלכם בעבודה... לא משנה מה הנושא, העיקר שתעסיקו את המוח במשהו אחר.

4. היו עסוקים
ברגע שהמחשבות עולות - פנו לעשייה. כשעסוקים אין זמן לחשוב. בכלל, רצוי שתמלאו את חייכם בתוכן, ושיהיו כמה שפחות זמנים של וואקום. במיוחד אם אתן לא נשות קריירה ונמצאות בבית עבור הילדים.

5. חבקו את הפחד
פחד הוא רגש הישרדותי, חשוב ובריא, המשמש אותנו כנורת אזהרה ושומר עלינו מטעויות ומסכנות! עשו את ההפרדה בין פחד לבין חרדה כללית ודמיון פרוע שמשתולל ועובד שעות נוספות בהמצאת תרחישי אימה...

6. היצמדו לכללים
זכרו שההיצמדות לכללים שומרת עליכם ומצמצמת מאוד את הסיכוי שמשהו לא טוב יקרה.

7. זיכרו שאינכם חסרי אונים!
גם במידה ותהיה תגובה אלרגית, כל זמן שאתם יודעים לזהות את הסימנים, להעניק את הטיפול המתאים, למשל עם מזרק או אנטיהיסטמין, ויש איתכם מזרק אפיפן – יש לכם את כל מה שאתם צריכים כדי להציל את הילד.

8. טפלו בעצמכם
מעבר להבנה שהחרדה מחלחלת ומשפיעה על כל תחום בחייכם, מזיקה מאוד לבריאותכם הפיזית והנפשית ופוגעת בכם, היא מחלחלת ופוגעת גם בילדיכם – ולכן חשוב שתטפלו בעצמכם, ויפה שעה אחת קודם! אם זה דרך שיחות אצל הפסיכולוג , Ftp, Cbt, NLPדמיון מודרך או מיינדפולנס, תבחרו אתם את האותיות... או בכל דרך אחרת שתבחרו, לא משנה מה, העיקר שיעשה לכם טוב.

9. צמצמו את גורם ההפתעה וחוסר הוודאות
תכנון מוקדם ואיסוף מידע מקדים לקראת כל שלב וכל אירוע, יעזרו לכם להפחית את המתח, הנובע מתחושת חוסר וודאות. שימו לכם תזכורת ביומן ליצור קשר עם הגננת \ המורה \ הוועד לפני כל חג או חגיגה. דברו עם ההורים לפני כל יומולדת. בררו מראש מה צפוי באירועים משפחתיים ובארוחות אליהם הוזמנתם.

10. אל תוותרו על הנאות החיים
לא מוותרים על הנאות החיים וחיי שגרה נורמטיביים ככל האפשר, כמובן באחריות ובזהירות, כולל לקחת זמן לעצמנו, לספורט ותחביבים. לא לשכוח להשקיע מדי פעם בזוגיות ולצאת להתאוורר ביחד, לשנות קצת אווירה ולמלא מצברים. 

ביום שהבנתי עד כמה האלרגיה של ילדיי משפיעה על כל תחומי החיים והסובבים אותנו, ושכל עולמנו כפי שהכרנו אותו עד היום עומד להשתנות, התחלתי לחקור וללמוד את העולם הזה לעומקו ולהכין את עצמי לקראת סיטואציות עתידיות, כמו גם למצוא דרכים להעלות את המודעות לנושא ולפעול לשיפור איכות חייהם של האלרגיים למזון בישראל.

הורים יקרים, אל תתנו לאלרגיה ולחרדה להמשיך לנהל אתכם ואת המשפחה! אין סיבה שילד עם אלרגיה למזון לא יחיה חיים טובים ומלאים, ירגיש מנודה ויימנע מחוויות ופעילויות שבני גילו חווים... וגם אין סיבה שההורה ירגיש מוצף, חרד ובודד במצוקתו.

אני מזמינה אתכם לוובינר חינמי ומציל חיים שיתקיים ביום שני 26.4.21 בשעה 20.30 בערב, דרך הזום.
להרשמה, לחצו על הקישור:
https://mayatzur.ravpage.co.il/W6?ref=12

 

מיה צור, מנחת הורים מוסמכת משרד החינוך ומכון אדלר,
יועצת משפחתית וזוגית, B.A. בפסיכולוגיה,
14 שנות ניסיון אישי עם שני מתבגרים מולטי-אלרגיים מלידה,
ניסיון עשיר במאות שעות ליווי והדרכה של הורים לילדים עם אלרגיה מסכנת חיים למזון.
דוא"ל: maya@mayatzur.com
אתר:     www.mayatzur.com

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על
התאמת הסביבה והתארגנות - כאן
הדרכת הורים - כאן

 

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


21.03.2021