עלון קשב ADHD


עבודה בימי קורונה - היום שאחרי

עבודה בימי קורונה - היום שאחרי

עלון קשב ADHD

עבודה בימי קורונה – היום שאחרי
אורלי צדוק

העולם שידענו והכרנו נעלם. וירוס הקורונה טרף את חיינו בהפתעה והוביל לשינויים פיזיים, נפשיים, כלכליים ואחרים. העתיד לוט בערפל. הוא לא יהיה כתמול שלשום, ותחושת השליטה שלנו אבדה.

בתקופה זו של הסתגרות והימנעות ממפגשים פיזיים עם בני משפחה, חברים ועמיתים לעבודה, אנו עלולים לחוש בלבול, מתח ומצבי רוח משתנים.

אך תקופה זו יכולה להוות הזדמנות לעצירה והתבוננות פנימית. דווקא העצירה, השקט והניתוק יכולים להוות יתרון. אמנם העצירה איננה קלה ופשוטה, אך היא נותנת לנו זמן להתארגן לשלב הבא. היא נותנת לנו זמן לערער על העבר, וזמן לתכנן ולבנות דברים חדשים לעתיד.

♦ מה צפוי לנו בשלב הבא?

טכנולוגיה 
לאור הניתוק הפיזי שאנו חווים בתקופה הנוכחית, נוצר תהליך דיגיטציה מוגבר ועלייה בשימוש בכלים טכנולוגיים. בעבר, לא כולנו נאלצנו להשתמש בכלים הטכנולוגיים, אך כיום רובנו חייבים לרכוש מיומנויות טכנולוגיות כדי להמשיך בעבודתנו וכדי לשמור על קשר עם קרובינו. הטכנולוגיה כאן כדי להישאר, ועל כן מקצועות טכניים עתידים להתפתח לאחר תקופה זו.

טיפול אישי 
בתקופה זו אנו רחוקים מהסביבה ונדרשים לשמור מרחק מכל אדם אחר כדי להבטיח את בריאותנו. נוצר לנו מחסור במגע אנושי ובקרבה פיזית. אנו מבינים כיום, שאין תחליף למגע אישי, ועל כן מקצועות הטיפול, הפורמלי והבלתי פורמלי, עשויים להיות במגמת עלייה. 

עבודה מהבית 
איננו יודעים מתי נוכל לחזור לשגרה שידענו לפני התפרצות וירוס הקורונה, ומתי נוכל כולנו לחזור לעבודה במסגרת הרגילה. על כן, כל עבודה שניתן להמשיך ולעשות מהבית, מבלי צורך להגיע למקום העבודה, תהיה מבוקשת ובמגמת עלייה.

הרחבת המיומנויות 
כל בעל מקצוע יצטרך להרחיב את מיומנויותיו ולפתח אמצעים כדי לקיים את עבודתו גם במתכונת החדשה. 
* למשל – מורה להיסטוריה לא יוכל להסתפק בהוראת החומר באופן פרונטלי ואחיד, אלא יצטרך לשלוט בהוראה מרחוק תוך התאמת ההוראה לתלמידים בעלי רמות קשב משתנות.
* למשל - מטפל לא יוכל להסתפק בהזמנת קליינטים שיחכו ביחד בחדר ההמתנה, אלא יצטרך לשלוט בתזמון התור ובתזמון שעת הקריאה להם כדי להבטיח מרווחים פיזיים ביניהם בהגעה לקליניקה.

♦ מה אנחנו צריכים לעשות? 

פיתוח מיומנויות 
רכישת מיומנויות חדשות, צבירת ידע חדש, התקדמות והתפתחות אישית ומקצועית יוסיפו לתחושת השליטה בזמנכם ועתידכם, ומכאן יובילו לתחושת הרווחה האישית וההתמודדות עם המתחים.

התבוננות פנימה 
כעת יש לנו זמן להקדיש לדבר החשוב שאנו נוטים לדחוק הצידה – לעצמנו. זה הזמן להתבונן פנימה וללמוד אודות החוזקות ואודות החולשות שלנו. לקבל אותן או לפתח אותן. לפתח System Support-Self , אם זה ביצירה, תנועה, טיפול באחרים ועוד.

זיהוי הזדמנויות 
יהיו עיסוקים שייעלמו ויהיו עיסוקים שייתרבו. כבר עכשיו אנו רואים דרישה ליותר עובדים במעבדות, בחנויות מזון, בשליחויות, בחיטוי וניקויון, בתחומי רפואה ועוד. כדאי לפתוח עיניים, לקרוא, לשאול ולברר, כדי לזהות הזדמנויות בהקדם.

♦ התקופה הזו הגיעה אלינו בלי שום התראה ושינתה את חיינו, אך חשוב לנצל את הזמן כדי להביט קדימה, להתכונן לשלב הבא ולשגרה החדשה, ללמוד, להסתכל, להכיר ולצאת חזקים ומשופרים.


בהצלחה,

אורלי צדוק
פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה. 
בעלת ותק בייעוץ קריירה בכלל ויעוץ לאנשים עם הפרעת קשב בפרט, מלמדת ויועצת במסגרות הג'וינט, מכללת תל אביב-יפו, חיל המודיעין, המשטרה וקרנות הביטוח הלאומי. מחברת שני ספרים, לשעבר חברת מועצת הפסיכולוגים במשרד הבריאות, הפסיכולוגית הראשית של שירות התעסוקה ומנהלת תכנית הגשטלט באוניברסיטת תל אביב, מנהלת מכון אורלי צדוק לייעוץ תעסוקתי 
https://orlyzadok.com

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
סדר, אירגון והתארגנות - כאן 
מבוגרים - טיפול, אימון וניהול זמן - כאן

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


09.05.2020