עלון קשב ADHD


תפילתי לשנה החדשה - שהשונות לא תהיה הפרעה!

תפילתי לשנה החדשה - שהשונות לא תהיה הפרעה!

עלון קשב ADHD 

תפילתי לשנה החדשה -
שהשונות לא תהיה הפרעה!

ציפי כץ

עוד שנת לימודים מתחילה, וגם איתה, ינסו הרבה ילדים לפתוח דף חדש.
האם השנה יהיה לי קל יותר?
האם השנה אמצא חברה או חבר?
האם השנה כבר לא אהיה "בריון" ולא "טיפשון", אלא רק אני ב-ADHD שלי, אני ב-SPD שלי?

כן, השנה אנסה להיות ילד, תלמיד ובעיקר חבר טוב. השנה אצליח לשמור על התור ובכדורגל למסור כדי להבקיע גול. לא לכעוס, לא לחטוף, לדבר בלי לקלל, להקשיב בלי להשיב ולהגיב בלי להעליב.

סיסמאות רצות כבר שנים: "האחר הוא אני", "רפורמה בחינוך" ו"כל שילוב אפשרי". אך לצערי המציאות לא השתנתה: תפיסות מוטעות, דעות קדומות ומיתוסים ללא קידמה.

"לאחוז בכדור, מתיחות בגומי פילטיס, עשר קפיצות בפרוזדור וסיבובון" לא מסמנים חריגות של ילדון. החריגות נמצאת בעצם ההסתרה של "הסוד של הכיתה": שהילד שלי שונה בכיתה.

פחד מהשונה ופחד להיות השונה נובע מקשר השתיקה, מלהגיד כל רגע: "אסור שיראו, אסור שישמעו, אסור שהילד ידע, אסור שאחרים ידעו".

עדיין היום, ילד או ילדה נדרשים להיות "כמו כולם", אבל מה זה "כמו כולם", אם כולנו שונים וגם שווים? האם הכוונה לילד ההוא או הילדה ההיא, כן זה/זו שמפריעים לעיתים, שקשה לו/לה לווסת עודף מרץ, רצון לדבר, להשמיע ולהגיע באין מפריע?

השנה משאלתי היא עדיין אותה משאלה: תנו לילדים לדבר על מי שהם ומה שהם, לדבר בקול על חזקות ומיגבלות. תנו לילדים לספר על הפרעת הקשב, קושי בוויסות חושי, לקות הלמידה, קושי שפתי ואם ירצו על חרדות ועוד.

ילדים הם המראה של ההורים ושל החברה. בואו נקבל את מי שאנחנו כפי שאנחנו, ואז נכיר באחר. והאחר הוא לא בדיוק כמוני, לא רואה, לא מריח , לא חש ולא מרגיש כמוני .

תנו לילדים להחליט מי הוא חריג ומה זו חריגות !! תנו לילדים ללמד את ההורים ואת המורים לקבל ולהבין מה זה חריג. הרי בחברה ששוני הוא חריגות, מי יעז לחלום, ליזום ולהמציא. מי החריג שימצא בתפוח נוסחה כמו ניוטון, בפחם חשמל כמו אדיסון, ובבראשית לא רק את הבריאה.

עוד פגישה ועוד ועדה ושוב אותן מילים, מילים ששמעתי אחרי התנדבותי באלי"ן , בית חולים שיקומי לילדים עם מוגבלויות פיזיות וקוגניטיביות. חודשים של נתינה וקבלת אהבה ללא תנאי. חודשים שעיצבו חיים, נתנו פרופורציות, כוח רצון, מוטיבציה, הכרת תודה, הכרה בכל תנועה, העצמה בכל אתגר. זה הרווח של להיות שונה פיזית בחברה.

התפילה שלי לשנה החדשה היא, שהלוואי שתיוולד לנו חברה שבה הפרעת קשב וויסות חושי כבר לא יהוו הפרעה, וכישורי חיים יהפכו מדיון על דף נייר לדיון על כבוד האדם אשר מתהלך בינינו על שתי רגליים, שומע באוזניים, מדבר בפיו ורואה בעיניים. הלוואי שהתאמות בלמידה יהפכו מ"הקלות למוגבלים" ל"הזדמנות לתלמידים שונים". 

20 שנה של הורות מיוחדת לא מוגדרת, 20 שנה כמטפלת, משאלתי לשנת הלימודים החדשה, נשארה אותה משאלה:

1. שמור לי ה' , שמור לי מורי, על ילדי, על נפשו ועל כוחו.

2. זיכרו שהוא ילד כמו שלכם
הורים ומורים, הילד זה שעם בנכם/ביתכם לומד, זה שלפעמיים שטויות אומר, שדברים מוזרים יעז ,זה שיצחיק ויכעיס ואת חלק מהשיעור יפסיד, הוא ילד בדיוק כמו שלכם, והוריו מחנכים ללא רבב. במשפטי שדה ורצח אופי תזכרו תמיד שהוא רק ילד עליז שמנסה לשלוט אך מפספס.

3. הושיטו יד, קרבו וחבקו
הושיטו יד, הושיטו עזרה, תתקרבו, תחבקו, תאמינו בו כדי שיאמין בכם. כוח הצמיחה וההצלחה נמצא בייחודיות של כל אחד וברשת החברתית של מוחות שיכולה להפוך קושי לאתגר .

4. למדו את ילדכם לכבד את הילד השונה
אם אין לך, הורה יקר, ילד או ילדה שהשונות שלו הופכת ללעג או לתווית ברשימת המלך או המלכה של הכיתה, למד את ילדך לכבד את הילד השונה ולהזמין אותו לארוע.

אנרגיה מתפרצת, הר של תחושות ורגשות נועזים ועוצמתיים, מתפרשים כאגרסיביות וכהצקות .בין התפרצות למופנמות שוכן לו שם ילדי החמוד, רוצה ולא יכול לווסת את ייצרו. חברות הוא מחפש, אך בדידות הוא רק חווה. אך אם אתה הורה או מורה לילד כזה מאתגר , תזכור את מבטו , את הניצוץ ואת חיוכו כאשר חבר הוא פוגש וכאשר למשחק הוא מצטרף, כי עבורו כל חבר הוא מעבר לסתם חבר. הוא נאמן והכל ייתן למען רווחתו של אותו חבר. כי עבור ילד מאתגר אין כלל ואין ברור מאליו.

5. למדו את ילדכם לא ללעוג לילד השונה
בבוא היום, כשיכיר חבר חדש, כשהשמחה והדאגה יוצאים במחול, האם זאת תהיה סיבה למסיבה? חבר שאת עולמו ימלא, או את תמימותו ינצל? כי את טוב ליבו ונאמנותו קל לנווט בתוך ים של בדידות ואי וודאות. בדידות וידידות הן קצובות בתוך עולמו של כל ילד מאתגר שמוגדר או מתפספס. הלב שלו מצפה בעוד ליבנו, הוריו, מדמם.

6. למדו את ילדכם על היתרון אשר בשונות
בשם אינספור הורים וילדים שקולותיהם אינם נשמעים, דברו עם ילדכם, דברו עם תלמידתכם, למדו אותם לקבל את האחר , למדו אותם כמה טוב להיות שונה. כי יחיד ומיוחד כל ילד וילדה והשוני הוא לא מגבלה אלא כוח להצלחה.

7. למדו את ילדכם מהו טוב לב
למדו את ילדיכם מהו טוב לב ועודדו אותם לשחק עם הילד האחר ועם הילד שעל הספסל מחכה . למדו אותם לקבל את השונה ולראות בכל אתגר הזדמנות לרווחתו של האחר.

8. עימדו מול הבריון ולמדו אותו לשתף
עימדו מול הבריון ,הלועג, המתבלבל והלא-משתף, ולמדו אותו להכניס את הילד השונה לתוך הכיף.
ADHD,,LD ,CP ,SPD ,ASD ,ER הם קובץ של אותיות שמאחריהן ישנם ילדים כמו כל הילדים .

9. צרו הזדמנות לחברות
כל מה שצריך ילד שונה זה ילד אחר שיראה אותו כפי שהוא, כדי שביחד ישנו עולם שלם. עבור ילד מאתגר, השנה שמתחילה איננה עוד שנה רגילה. צרו לו הזדמנות למצוא את החבר או החברה .

10. היו סבלנים ותאמינו בשינוי
נדרשת סבלנות, הבנה , קבלה ואמונה, כי לכולם יכול להיות ילד שרוצה ואינו יכול. יתכן שלא נוכל לשנות את כל העולם, אך ביחד אנו יכולים לשנות את מצבם של ילד או ילדה, שלי או של האחר בכיתה, בגן או בגינה.

כי האחר יכול להיות הילד שלי, והוא שונה וגם שווה !!!


שנה טובה!

ציפי כץ 052-6429390
המרכז לשיפור תפקודים -
ויסות חושי, קשב וריכוז, לקויות למידה
http://www.tzipycatz.co.il

 

תודה על קריאת תפילתה-זעקתה של ציפי כץ, אמא ומטפלת אשר כתבה מנהמת ליבה.
אני מזמינה אותך להתנסות בהאצת עליית האתר, על ידי קריאת עוד מאמרים בנושאים: 
הדרכת הורים - כאן
למידה והוראה - כאן

שתהא השנה הזאת טובה מקודמתה!

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


02.10.2019