עלון קשב ADHD


לצאת לבית הספר כל בוקר בזמן - הקניית הרגלים לילד עם הפרעת קשב

לצאת לבית הספר כל בוקר בזמן - הקניית הרגלים לילד עם הפרעת קשב

עלון קשב ADHD
בס"ד

כיצד נקנה הרגלים חדשים 
לילד עם הפרעת קשב?

צביקה מור

הפרעת קשב ותפקודים ניהוליים
כהורים וכמורים לילדים עם הפרעת קשב, אתם ודאי נתקלים בפער הגדול שבין ההבנה לבין יכולות הביצוע שלהם. הילדים נראים ונשמעים חכמים ומבינים, ובכל זאת משהו משתבש ברמת ההתנהגות.

פער זה הוא תמצית ההגדרה של הלקות בתפקודים הניהוליים, שאחראית עליהם האונה הפרה-פרונטאלית במוח. מספר חוקרים טוענים כי הפרעת קשב היא במהותה לקות בתפקודים הניהוליים, וכי אין הפרעת קשב ללא לקות בתפקודים הניהוליים. אמנם חלק מהסימפטומים של הפרעת הקשב מתמתן במהלך החיים, אבל הלקות בתפקודים הניהוליים עלולה להמשך גם בבגרות ולהמשיך לפגוע באיכות החיים של מבוגרים עם הפרעת הקשב.

התפקודים הניהוליים הם כמו "קופסת הפיקוד" של גוף האדם וניתן לחלק אותם לשתי קבוצות עיקריות: חשיבה והתנהגות. תפקודי החשיבה כוללים זיכרון, תכנון פעילות, קביעת סדרי עדיפויות, ארגון, ובנוסף חשיבה על חשיבה, מטה-קוגניציה. תפקודים ההתנהגות כוללים ויסות רגשות, התמדת קשב, ביצוע מטלות בהתמדה מכוונת מטרה, גמישות ביצועית ועוד. 

המחקר מצא, כי שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול התנהגותי לסוגיו השונים הוא המרכיב המנצח לטיפול בהפרעת הקשב. מכאן ברור, שהטיפול ההתנהגותי חייב לכלול טיפוח אותם חלקים קוגניטיביים האחראים על התפקודים הניהוליים. 

אריאל והבוקר שלא מתחיל בטוב
שיחת הטלפון משלומית, שם בדוי, תפסה אותי במהלך קריאת מאמרים מדעיים בנושא התפקודים הניהוליים והפרעת קשב. שלומית היא אימא של אריאל, שם בדוי, תלמיד כיתה ז', והיא מרגישה חסרת אונים בקשר לבוקר שלה ושל אריאל. מה לא ניסתה, עם מי לא התייעצה, כמה טבלאות, כמה הבטחות, כמה פרסים ולא רק שאין התקדמות, יש אפילו רגרסיה. כשמתחילים את היום ברגל שמאל – כל היום נראה ככה. שלומית מצאה את עצמה מגיעה עצבנית וחסרת משאבים לעבודה, במיוחד כשחשבה על אריאל שצריך להתחיל כך יום לימודים מפרך. בשטח, אריאל מאחר כמעט תמיד לחטיבת הביניים, מפסיד לפחות את חציו של השיעור הראשון, ולמורים כבר אין סבלנות. גם הטיפול התרופתי לא פתר את הבעיה של הבוקר. אריאל מתעורר יחסית בזמן אך כאן מתחילה מריחה ענקית, בעוד לשלומית עוד 3 ילדים להכין ליציאה למסגרות. 

לאריאל יש הכל: אבא ואימא אוהבים, מסורים וסבלניים, שלומדים כל העת על הפרעת הקשב. יש לו ראש טוב, קסם אישי וחברים רבים שאוהבים להיות במחיצתו. אבל אין לו ולהוריו שיטה להתחיל את הבוקר כמו שצריך.

עקרונות להטמעת הרגל חדש לילד עם הפרעת קשב
הסיבה לכך שהילד מתקשה להניע את עצמו למשימה משעממת אך חשובה, מתקשה לתכנן את משימותיו וצעדיו, שוכח את המשימות וחלקים מהן ומתקשה להתמיד ברצף הפעולות עד לסיום המשימה, היא לקות בתפקודים הניהוליים. כיוון שכך – אנו נהיה שם בשבילו פעמיים. פעם אחת בהבנה ופעם שניה בהבנייה. 
בפעם האחת, נהיה שם בשבילו בהבנה של המתרחש בתוכו. הוא איננו ילד רע. הוא אינו אנוכי. המוח שלו בנוי ועובד אחרת, ואנחנו רוצים לעזור לו ללמוד להשתמש במוח בצורה יעילה יותר. 
בפעם השניה, נבנה עבורו מבנה שיניע אותו לתחילת המשימה, יזכיר לו את השלב הבא, וייתן לו דחיפה להשלים את המשימה. במהלך ביצוע המשימה, נהיה כל הזמן ברקע בתפקיד המלווים והמעודדים עד להטמעה סופית של ההרגל.

כשמדובר בילד עם הפרעת קשב , ולפעמים במבוגר עם הפרעת קשב, אזי המבוגר המלווה אותו, בין אם זה הורה, חבר או מאמן, "יחזיק" עבורו את המוח כדי שהדברים יקרו. אנו נשמש עבורו "מרכז התפקודים הניהוליים" בתכנון, בבקרה ובמשוב, אך לא נעשה את המשימה במקומו.

בכל הקנייה של הרגל חדש, נקפיד על שני עקרונות מרכזיים: מתן הוראות כראוי וליווי במהלך העשייה. כאשר מדובר בילד עם הפרעת קשב, נקפיד על 4 מדרגות: הטרמה, מתן הוראות, בדיקת הבנה, ביצוע עם ליווי עד להטמעת ההרגל. 

1. הטרמה: לספר לילד מראש
נמצא את הזמן המתאים לנו ולו, זמן שבו כולנו ערניים ורגועים ויש בינינו כימיה טובה. נמצא מקום שקט מגירויים כדי שנוכל להתרכז. אם הילד זקוק לכך, נאפשר לו לשחק עם משהו ביד. ניצור קשר עין איתו. נטרים, מלשון הטרמה מראש, לילד, מה הולך לקרות החל ממחר. לא נתחיל את התכנית מיד לאחר שהילד שמע עליה, אלא ניתן לו זמן לעכל אותה. 

2. הוראות: מתן הוראות ברורות עם הבנייה
נקפיד על מלל קצר ומובן לילד, עם משפטים קצרים של עד 7 מילים פשוטות וברורות. 
נציג לו מבנה/תרשים של העשייה החדשה, בהתאמה לסגנון הלמידה המתאים לו, שמיעתי או חזותי או שניהם יחד. נשתמש גם באייקונים או איורים של המשימה. 
נבצע עם הילד "על יבש" את המשימה על שלביה, כולל הליכה בצוותא ממקום למקום בבית או בכיתה, וכך ניצור עוגנים לעשייה, כאשר כל מקום מהווה עוגן לעשייה מסויימת. 

3. בדיקת הבנה: האם הילד הבין את שלבי המשימה?
נבקש מהילד לחזור על הדברים בעל פה, למשל על ידי משחק בתורות יחד אתנו. אפשר גם לשיר את שלבי המשימה. נבקש ממנו לבצע את המשימה לבדו כשאנו צופים מהצד. נכין אותו למצב שלא הכל ילך כראוי, אבל שנמשיך בכל זאת, כי כל הצלחה קטנה היא 100% הצלחה עבורנו. 

4. ביצוע עם ליווי:  מתכוננים, מבצעים, חוזרים, מטמיעים
את המשימה הראשונה נתחיל בטוב: ניצור אווירה נעימה, נחייך, ניתן לו הרגשה שאנחנו אתו ורצוננו שיצליח. נקבע את הזמן שבו נתחיל. 
נחזור ביחד על שלבי המשימה בדקלום או בשירה. 
נתחיל את הביצוע כשאנו אומרים או שרים ביחד מה עלינו לעשות בכל שלב. תפקידנו להיות אחראים שהילד נשאר על מסלול המשימה ולא זולג למסיחים שונים. נעודד את הילד בדיבור ובמגע בכל שלב ונעשה לו חשק להמשיך לשלב הבא. 
כך נלווה את הילד מספר פעמים, עד שביצוע המשימה יהפוך להרגל. כמה פעמים? כמה שצריך!


הקניית הרגל חדש:
לצאת לבית הספר כל בוקר בזמן

המצב המצוי: הילד מתארגן בבוקר באיטיות, מתעסק עם כל הנקרה בדרכו, ובמקרים רבים מציק לאחיו הקטנים. בעקבות זאת, מאחר בקביעות לבית הספר והיום מתחיל עם מתח רב בינו לבין משפחתו.

המצב הרצוי: הילד יקום בבוקר בזמן, ימצא את בגדיו המוכנים מאתמול, יעשה את רוטינת הבוקר בעקביות ללא הסחות וללא הצקות לאחיו, ויצא בזמן לבית הספר. 

הטרמה: יום לפני כן אנחנו משוחחים עם הילד על המצב המצוי והרצוי בבוקר, ו"משווקים" לו את התכנית החדשה במטרה לגייס אותו לשיתוף פעולה.

הוראות הכנה: מציגים את שלבי התכנית בדגש על המקומות המשתנים בהתאם למשימות: 
מכין בגדים ומערכת בערב על יד המיטה. 
קם בבוקר מהמיטה. 
הולך לאמבטיה: שירותים. נטילת ידיים. צחצוח שיניים. 
חוזר לחדר: מתלבש ונועל נעליים. לוקח תיק. 
הולך למטבח: ארוחת בוקר/שתיה. נוטל תרופה, במידת הצורך. 
יוצא לבית הספר.

בדיקת הבנה: חוזרים עם הילד על המסלול של רוטינת הבוקר לפי המשימה בכל מקום: מיטה. אמבטיה. חדר. מטבח. יציאה מהבית. הילד הולך לישון כשהתכנית הזאת מתנגנת לו בראש.

הביצוע: בבוקר משכימים את הילד, אם לא קם בעצמו, ומלווים אותו בכל צעד ברוטינה. ההורה המלווה צריך להיות פנוי לחלוטין בשבילו, על מנת לתת לו את ההרגשה שהוא לגמרי אתו. כל בוקר נחזור עם הילד על המסלול בליווי צמוד. נשמור שהוא במסלול. נעודד אותו להמשיך גם אם משהו לא הלך בתכנית. נקטין בהדרגה את המעורבות והליווי שלנו בהתאם לעצמאות המתגברת של הילד באותו המסלול.

תקציר ההדרכה: הטרמה. הכנה מדוקדקת. הורה פנוי לחלוטין לליווי הילד. ליווי פיזי ומוראלי במהלך העשייה. עידוד. 

הורים ומורים יקרים! ביכולתכם לסייע לילד להחזיר לו את השליטה בחייו, להרגיש בעל ערך ומסוגלות. הקניית ההרגל החדש תלויה בעיקר בכם, וכשתצליחו, אני מבטיח לכם שההצלחה לא תסתיים בהרגל אחד. היא תיתן לכם ולילד כוח להמשיך הלאה להרגלים נוספים, עד לזרימה חלקה יותר של החיים. 
בהצלחה!

צביקה מור M.Ed
מאמן בכיר MCIL ומדריך מוסמך בלשכת המאמנים 
דוקטורנט לפסיכולוגיה באוניברסיטת קורדובה, ספרד 
https://www.more-lanoar.co.il
052-6070954


תודה על קריאת העלון הנוכחי, שעוסק באחד האתגרים הגדולים של החיים עם הפרעת קשב: הרגלים. 
כאשה עם הפרעת קשב, תמיד חשתי שכל דקה, כל שעה וכל יום נולדים מחדש. הרי אני מתעוררת כל יום עם רגשות שונים, ובסביבה קורים כל יום דברים חדשים. איך ייתכן לעשות בכל יום את אותו הדבר? 
אבל היה זמן שהבחנתי שאני "מאחרת את הרכבת" ו"מכבה שריפות", והבנתי שיש לי צורך בשיגרת הרגלים "אוטומטיים" כדי לא לגרור בעיות מן היום הקודם ליום הבא, וכדי שיהיו לי זמן ואנרגיה רעננים להתרגש כל יום מחדש. ואיך זה אצלך?

אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים על: 
טיפול התנהגותי רגשי - כאן 
הדרכת הורים - כאן

יום משפחה שמח!

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


03.02.2019