מאמר


אימון אישי לבעלי הפרעת קשב – למה ומדוע? והחשיבות שבבחירת המאמן

אימון אישי לבעלי הפרעת קשב –
למה ומדוע? והחשיבות שבבחירת המאמן

יהודה ליב אוירבך

דוא"ל - moked@binathalev.org

במהלך שני העשורים האחרונים, נעשו מחקרים רבים ופותחו שיטות רבות ומגוונות לאבחון וטיפול בהפרעת קשב, Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

הפרעת קשב משפיעה על כל מהלכי החיים. המחקר המדעי והניסיון הקליני קובעים שהפרעת קשב יכולה להוביל לתפקוד לקוי בלימודים, במקום העבודה ובמשפחה, ביחסי החברה ובמצב כלכלי, ועשוי לתרום לבעיות בריאותיות, סוציאליות וכלכליות.

לאחר שחוקרים וקלינאים הגדירו את הסימפטומים של הפרעת קשב הם החלו לפתח שיטות טיפול מתאימות. אומנם, הגישות המסורתיות, כוללות טיפול תרופתי ופסיכותרפיה – אך המציאות והניסיון מוכיחים כי הן אינן מספקות מענה לצרכים המיוחדים של מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעת קשב.

"אימון אישי" (Coaching) לבעליADD  או ADHD הומצא על מנת להשלים את החסר, כטיפול חדשני לעבודה אישית עם אנשים בעלי  ADD או ADHD. (בשפה המדוברת: הפרעת קשב וריכוז)

ארגון ADDA הבין-לאומי, שהוא ארגון תמיכה בין-לאומי לבעלי הפרעת קשב תומך ב"אימון אישי" עבור בעלי הפרעת קשב כשיטה החשובה ביותר לטיפול ב- הפרעת קשב. במהלך העשור האחרון, מאמנים בעלי ניסיון מקיף זיהו עקרונות של אימון אפקטיבי עבור אנשים בעלי הפרעת קשב. אימון זה הצליח לשנות את חייהם של אלפי אנשים בעלי הפרעת קשב, ולשפר משמעותית את איכות החיים שלהם ושל בני משפחתם.

מהו האימון האישי לבעלי הפרעת קשב?

האימון האישי בונה שותפות מתמשכת, שמסייעת לקליינטים בעלי הפרעת קשב לחיות חיים אפקטיביים יותר ע"י גילוי עצמי, הטמעת הנלמד, ושיפור בתפקוד היום-יומי. קליינטים אלה מתמודדים עם אתגרים מיוחדים, הכוללים היפראקטיביות, אימפולסיביות ו/או חסך בקשב. כמו כן, קליינטים בעלי הפרעת קשב מתמודדים עם התחושה שהם לא יכולים להשיג את יעדיהם.

מאמנים אישיים עוזרים לקליינטים לזהות את התופעות של הפרעת קשב ולפתח כישורים להתמודד אתם. האימון האישי מסייע לקליינטים בעלי הפרעת קשב להישאר ממוקדים, להתגבר על מכשולים, ולפתח אסטרטגיות בתחומים כגון התארגנות בזמן והרגלי בריאות. באמצעות שאלות מנחות, המאמן מכוון את הקליינט לספק תשובות ענייניות ומחדיר בו את האמונה שהוא מסוגל לגלות לעצמו את הפתרונות לבעיותיו.

וכמו שכתב על זה בארקלי (פסיכיאטר מגדולי החוקרים את נושא הפרעות הקשב)-

ADHD  אינה בעיה של לדעת מה לעשות.

ADHD  היא בעיה של לעשות את מה שאנחנו יודעים.

אימון אישי לבעלי הפרעת קשב עוזר לקליינטים:

  • לבחון כישלונות באווירה תומכת.

  • לפתח מודעות עצמית, יכולת קבלת החלטות, וביצוע משימות.

  • לשנות פרספקטיבה במקרים שהם "תקועים". לעבוד על הנטייה לדחות מטלות ולעודד אותם להתפשר עם המציאות, במקום להתעקש להיות "פרפקציוניסט".

בס"ד

היתרונות באימון האישי

אימון אישי יכול להיות חלק חשוב מתוכנית טיפולית כוללת לאנשים בעלי הפרעת קשב, תהליך האימון מביא לקבלת אחריות אישית, ולנקיטת צעדים קונקרטיים. האימון הינו תהליך יחידני או קבוצתי המתמקד בעשייה. הקליינט לומד לשנן הרגלים יעילים אשר מובילים לחיים ממצים יותר.

אימון אישי להפרעת קשב:

  1. מספק תמיכה מבעל מקצוע שמתמצא בבעיות הספציפיות לבעלי הפרעת קשב.
  2. מסייע לקליינטים לזהות את התכונות החיוביות שלהם.
  3. משפר את הבנת הלקוח לגבי סגנון הלמידה שלו.
  4. מעודד את הלקוח לבחון אופציות שיובילו להתקדמות והצלחה.
  5. מנחה את הקליינט לטפח ביטחון עצמי.
  6. מתמקד בתפקודים ניהוליים של הלקוח (כלומר: תכנון, ארגון, קביעת סדר עדיפויות ובקרה על
  7. ההתנהגות), וכך מביא לתפקוד עקבי ויעיל יותר.
  8. מאפשר לקליינטים ליצור קשר תומך עם אדם חיובי.
  9. מסייע ללקוחות לעמוד על שלהם, להציג שאלות, לבטא צרכים, ולקבוע גבולות.

כיצד פועל אימון אישי ל ADDאו ADHD?

מחקרים נוירו-פסיכולוגים מצביעים על כך שהמוח מסוגל ללמוד בכל עת ובכל גיל. בתגובה לגירוי חדש, מתרחשים שינויים פיזיקליים וכימיקלים במוח. שינון הרגלים חדשים מייצר נתיבים נוירולוגיים חדשים, ומאפשר פיתוח כישורים חדשים באזורי המוח שהיו לקויים. האימון סולל את הדרך ליצירת נתיבי למידה חדשים במוח. התערבות בגישת האימון יכולה לחולל שינוי מהותי בדרכי התמודדות עם הלקויים שהופיעו בחיי היום-יום. ישנם חמישה ליקויים עיקריים בקרב אנשים בעלי הפרעת קשב להלן נציג את הליקויים העיקריים, וכיצד האימון האישי מספק אסטרטגיות מפצות שמצליחות ליצור את השינוי:

  1. האימון שומר על רמת גירוי מנטלי, ועוזר ללקוח להתמקד עד לסיום מטלות:

אנשים בעלי הפרעת קשב מתקשים לדבוק במטרות. שותפות עם מאמן מספקת "מודעות משותפת", שמביאה להכרה הדדית בכל הנוגע למטרות ולמשימות. המאמן עובד עם הקליינט ליצור תוכנית עבודה ולעמוד בלוח זמנים. המאמן קובע "פגישות" בטלפון על מנת לעקוב אחרי ביצוע מטלות. הדבר גורם ל –"מתח חיובי" בקרב הקליינטים ומעלה את הערנות להשגת מטרות מוצהרות.

  1. אימון מסייע לווסת רגשות:

אנשים רבים בעלי הפרעת קשב סובלים מרגשות אשמה ותחושות פחד. מאמנים אישיים רבים מכנים את התחושות האלה "שדונים" שתוקפים את שלוות נפשם ומונעים מהם להתקדם. במשך השנים ה-"שדים" הללו גורמים לתדמית שלילית ומטביעים על בעלי הפרעת קשב תווית (לא מוצדקת!) של "מטומטם", או "חסר-אחריות". כך נוצר עול רגשי, שעלול להוציא אותם ממסלול של חיים פוריים, להסיט אותם מהמטרה, ואפילו להביא לשיתוק מוחלט. המאמן עוזר לקליינטים לזהות תחושות שליליות ולחפש דרכים מועילות להתמודד עם רגשותיהם. הם מפרידים בין רגשות להתנהגות, ומפרקים את ההתנהגות לגורמים בודדים, על מנת לאפשר לקליינטים לחשוב על אסטרטגיות לשינוי הדרגתי. במקום להאשים את עצמו, הקליינט לומד להגיד: "חכה! הבעיה איננה שאני לא מסוגל אלא בגלל הפרעת הקשב שלי, ואני מכיר דרכים להתמודד איתו עכשיו".

  1. אימון מחזק את המוטיבציה:

שאלת המוטיבציה עולה לעתים קרובות לגבי אנשים בעלי הפרעת קשב, במקרים רבים קליינטים מפתחים כלים העוזרים להם להתרכז במשימה, אך בכל זאת נכשלים עקב חוסר מוטיבציה. לפעמים, הקליינט עלול להרגיש חסר אונים בעת שנדרש להתחיל במשימה ועשוי להתחמק ממנה לגמרי. ייאוש ופחד אוחזים בו – תחושות שנובעות מבעיות בתכנון, בקביעת סדרי עדיפויות, או בטיפול בפרטי משימה. המאמן ממקד אותו ועוזר לו להשיג את המטרה ע"י פירוק משימה גדולה למטלות קטנות, שהקליינט יוכל לעמוד בהן. לפי מידת הצורך, המאמן מפתח מערכת של חיזוקים, שניתנים במהלך ביצוע המטלות כדי לשמור על רמת מוטיבציה גבוהה והתמדה במשימה.

 

בס"ד

 

  1. המאמן הינו ה"מזכיר הבכיר של הקשב":

קליינטים בעלי הפרעת קשב מתקשים לסנן ולארגן מידע מורכב. המאמן מסייע להם לראות את "התמונה הגדולה". הוא עוזר ללקוח להפריד בין עיקר וטפל, ולסנן החוצה הסחות דעת המפריעות לביצוע. בתפקיד זה, המאמן דומה למזכיר בכיר או עוזר מנכ"ל שמאפשר ל-"בוס" לעבוד בשקט. המאמן מאפשר לקליינט להיצמד לתכנית היומיות, להעריך את הזמן הנדרש להשלמת משימות, ולסכם את הפעילות היום-יומית.

  1. תהליך הבקרה- המפתח להצלחה:

על מנת לתפקד באופן עצמאי - למנוע הסחות ולהיות ממוקדים- חשוב להיעזר במשוב (פידבק) בצורה הולמת. לפעמים, אנשים בעלי הפרעת קשב עלולים להיות "ממוקדים מדי", ונתקעים בפעילות ספציפית אחת - על חשבון דבר אחר. כמו כן, הם עשויים להיות מוסחים ע"י גירויים חיצוניים מהנים, או ע"י גירויים פנימיים שליליים. הבעיה היא שהם יודעים לרמות את עצמם ולהתעלם מתוצאות שנבעו מהתנהגויות מכשילות.

המאמן משמש כ"מבקר המדינה" שמספק כלים להתמודד עם הליקויים האלה. הוא עוזר לקליינט להעריך תוצאות מעשיו כדי להסיק את המסקנות הנדרשות. המאמן מאפשר לקליינט להיות יותר פרו-אקטיבי, לקבל אחריות למעשיו, ולהיות פחות פגיע לאילוצים סביבתיים. מאמנים עוזרים לקליינטים להעריך נכון את אופן הביצוע ואת הזמן הנדרש להשלים משימות, ומספקים תהליך בקרה על מנת לייעל את ההפעלה העצמית בחיי יום-יום.

אימון לאנשים שומרי תורה ומצוות.

כאשר אנו מדברים על אימון לבעלי הפרעת קשב ששייכים לציבור שומרי תורה ומצוות, נכנסים כאן אלמנטים נוספים של תחושות נוספות הקשורות לקיום תורה ומצוות. החיפוש אחר הריגושים והקושי בדחיית סיפוקים – מביאים לא אחת לנפילות קשות רוחניות, ומכאן שבתהליך האימון יש מקום להתייחסות גם לחלקים האלו. נוסיף לכך את העובדה שהמערכת בנויה שכל נער ונערה חלק נכבד מהחיים שלהם קשורים באופן רצוף ללמידה, הרי שתחושת הכישלון הפנימי וירידת הערך העצמי מתחזקים.

עובדה זו גם מחייבת לא אחת, שהמאמן יהיה שייך גם הוא לציבור שומרי התורה, משום שהנושאים עליהם יש לעבוד קשורים באופן ברור למשמעות של עבודת ה' וקיום תורה ומצוות.

בנוסף ישנם לא מעטים שהשיחה איתם חייבת להיות מלווה בדברי חז"ל ובסיפורים מהמקורות, משום שהם לא יקבלו ולא יצליחו לעשות את העבודה, אך ורק מהמקום המקצועי. הם חייבים להרגיש שהעבודה שלהם זה חלק מה'עבודת המידות' שלהם, ורק כך מתאפשר להם לעשות אכן את השינוי הנצרך להם בחיים.

 

כולנו תקווה ותפילה שנראה סייעתא דשמיא במעשי ידינו

לזכות להיות לעזר לאלו הזקוקים לנו – להגיע לחיים טובים ומאושרים!




14.03.2016