עלון קשב ADHD
עברנו את החגים והגענו ללימודים. איך נשיג השתתפות בשיעור מצד תלמיד עם הפרעת קשב? דר' נעמי וורמברנד, מומחית להוראת תלמידים עם הפרעת קשב, טוענת שעל המורה ליצור חיבור רגשי ומכבד עם התלמיד, וכן שעל שניהם לעצב ביחד תנאי למידה מותאמים:
"ירון, למה אינך משתתף בשיעור?"
דר' נעמי וורמברנד
"אמא, את הרי כבר יודעת מה תשמעי ביום ההורים הזה: ״איזה ילד טוב יש לך״ ״חבל על הפוטנציאל של הילד״, ״חבל שאף פעם לא שומעים אותו בכתה״. ואז המורה תשאל אותי שוב ״למה, ירון?״ ואני אגיד לה:״ככה״. המורה הזו לא מבינה אותי. רק כשאתם באים היא פתאום אומרת עלי דברים טובים.״
ירון, נער נבון עם הפרעת קשב הלומד בכתה ח', רגיל לשקוע בחלומות בזמן השיעורים, ורק מדי פעם הוא מתעניין ויודע מה קורה. למעשה, ירון אינו קולט מה נדרש ממנו בזמן השיעור. קצב הלמידה בשיעור מהיר מדי עבורו והוא איננו מספיק לעקוב אחר ההתרחשויות בכתה. הכל נראה לו כמו דהירה מהירה במורד, מבלי שיש לו שליטה על מה שעומד להתרחש.
המורה שלו מנסה מדי פעם לערב אותו בשיעור, פונה אליו ושואלת אותו שאלות או שקוראת לו ללוח לבצע משימה שקשורה בחומר הנלמד. ירון מתכנס בתוך עצמו בחרדה, שותק בבושה ורואה את עיני התלמידים ננעצות בו. הוא משותק. ירון מעולם לא השתתף בשיעור!!! הוא מרגיש לא מסוגל, לא רוצה, לא בעניין.
ההתנהגות של ירון אופיינית לילדים רבים עם הפרעת קשב. בחלק מזמן מהשיעור הם מנותקים, בחלק מהזמן הם בחרדה מן המשימות הלימודיות, ובחלק מהזמן פשוט אינם יכולים להמשיך לשבת.
האם זו גזירת גורל? האם אפשר לעודד את התלמידים עם הפרעות הקשב להיות יותר מעורבים ולהביע את עצמם ואת ידיעותיהם בשיעור?
כדי שתלמיד עם הפרעת קשב יקח חלק בשיעור, יש ליצור עבורו תנאי בסיס משני סוגים: תנאים רגשיים ותנאי למידה מותאמים.
א. תנאים רגשיים:
1. קשר חם ומכבד בין המורה לתלמיד עם הפרעת קשב.
כן, זהו הבסיס כי מורה קר, מנוכר, לא מכיל, כועס, לא מעריך – מונע מראש סיכוי שהתלמיד עם הפרעת הקשב יעז להנכיח את עצמו בשיעור. האיום המתמיד שבו הוא שרוי יגרום לו להימנע, להצטמצם, לא להיראות.
ניתן להתרשם כי מורתו של ירון איננה קרובה אליו מספיק, איננה מכירה מספיק את מגבלותיו ואת המחסום הרגשי להשתתפותו בכתה. היא אמנם מעריכה את הפוטנציאל שלו, אבל איננה אמפטית לגבי הקושי שלו לממש את הפוטנציאל הזה בפועל בכתה.
קשר חם ומכבד בין המורה לתלמיד עם הפרעת הקשב איננו מסתכם ב'נעים להכיר'. מדובר ב'חמצן לנשימה', בעוגן ראשוני ובסיסי כדי לקדם צמיחה ולמידה ולאפשר לתלמיד מעורבות אקטיבית בכתה.
2. התלמיד מסכים לחשיפה למרות טעויות וביקורת.
רבים מבעלי הפרעות הקשב חווים כישלונות ואכזבות מעצמם. הם מפתחים רגישות גבוהה ביותר לחשיפה ציבורית וסובלים מפחד גדול להיתפס בקלקלתם.
על כן, חשוב שלא יהיה עליהם לחץ להשתתף בכתה מבלי שהשליטה תהייה בידיהם. הפנייה של המורה לירון כדי לעודד אותו להשתתף מעוררת בו חרדה עמוקה, פחד ששוב יאכזב, פחד ששוב כולם יביטו בו ויראו את חולשתו. על כן, חשוב לקבל את הסכמתו של התלמיד לאופן שבו הוא יהייה מוכן להשתתף בשיעור. כמו כן, המורה יימנע לחלוטין מלהפתיע את התלמיד בשאלה לא צפויה ולא יעיר לו על חוסר השתתפות.
ב. תנאי למידה מותאמים:
1. התלמיד יהיה מרוכז בשיעור ויעקוב אחר הנעשה כדי להשתלב
במקרה של ירון, ניתן לראות שהוא מנותק במידה רבה מהשיעור, מצב שמונע ממנו לתת תשומות אישיות ולהוכיח ידע ומעורבות.
ניתן לסייע לו בדרכים שונות כגוןהתלמיד ישב במקום שהוא מרגיש בו יותר מרוכז, בחזית הכתה, בצד או בקצה.
הוא יוכל להפעיל טכניקות תנועתיות כמו לחיצות, ציור, עמידה ויציאה להתאווררות, כדי לתת ביטוי להיפראקטיביות מבלי להפריע לאחרים.
המורה ישתמש במגוון אסטרטגיות להבניית השיעור כדי לסקרן וללכוד את תשומת הלב של התלמיד וגם לעזור לו לשמר ריכוז על ידי ארגון מיטבי של הלוח או שימוש בערוצי קלט מגוונים.
2. התלמיד יקבל מספיק זמן כדי להגיב בשטף המהיר של השיעור
קצב עיבוד המידע של בעלי הפרעות קשב מאד שונה. חלקם זקוקים ליותר זמן מתלמידים אחרים כדי לעבד את הנושא, את השאלה, את התהליך. לגבי ירון, קצב ההוראה של המורה הוא מהיר ומקשה עליו במעברים מנושא לנושא.
כדי לתת לתלמידים כמותו את הזמן המספיק, דרושה התנהגות הוראתית נכונה של המורה. חשוב שהמורה ידבר בקצב מדוד, יתן הוראות פשוטות וקצרות, ימתין בסיום השאלה ולא יתפתה לשתף שוב ושוב את התלמידים זריזי התגובה עם התשובה 'הנכונה'.
לוח הכתה יכול לשמש כ'מעכב תגובה' חשוב. המורה יכתוב את המשימות והשאלות על הלוח, וכך הן תהיינה ברורות יותר, נגישות בערוצי-קלט מגוונים יותר ומאפשרות זמן עיבוד ארוך יותר.
3. המורה והתלמיד עם הפרעת הקשב יסכמו מראש על אופן ההשתתפות הרצוי לתלמיד בשיעור.
להלן מספר אפשרויות:
* המורה יודיע לתלמיד מראש על נושא מסויים שיידון בכתה כך שיוכל להכין את עצמו.
* המורה והתלמיד יחליטו על איתות מוסכם שבאמצעותו התלמיד מודיע למורה שהוא יכול להזמין אותו להשתתף.
* התלמיד יבחר מראש נושא שמעניין אותו ויציג אותו בפני הכתה.
* המורה יתן משימות שיתופיות קבוצתיות והתלמיד יציג בכתה תוצרים שהוכנו על ידי מספר תלמידים והוא איננו האחראי הבלעדי עליהם.
* המורה יציע לתלמידים משימות השתתפות מגוונות, יצירתיות ורב כיווניות כדי לאפשר לתלמידים לבטא כישורים מגוונים וחשיבה מסוג אחר, האופייניים לבעלי הפרעות הקשב.
יש חשיבות עצומה לכך שהמורה יביע באופן מתון ולא מוגזם הערכה לתשובות של התלמיד. במידה ותשובתו של התלמיד או המשימה שהוא מציג בכתה נכונה רק בחלקה, המורה ידגיש את החלק הנכון ויתקן בעדינות את הטעון תיקון.
סיכום
ההשתתפות בשיעור דורשת מתלמיד בעל הפרעת הקשב, כמו במקרה של ירון, מאמץ פסיכולוגי גדול, מעבר להתמודדות עם האתגר של החומר הלימודי.
רק שיתוף פעולה בין המורה לתלמיד המושתת על חיבור רגשי ומכבד מחד ועיצוב תנאי למידה מותאמים מאידך, יאפשרו לתלמיד לגייס כוחות כדי להביע את ידיעותיו קבל עם ועדה. ככל שאירועים כאלה יהפכו תדירים יותר ויזכו למשוב הוגן וחיובי, כך התלמיד ישתחרר בהדרגה ויתרום את חלקו כשאר התלמידים במהלך השיעור.
ד"ר נעמי וורמברנד
מטפלת CBT ומאמנת אישית מוסמכת להפרעת קשב,
מנהלת דרך מהות, ורשת מרכזי מהו"ת בבתי הספר,
מכללת סמינר הקיבוצים 03-6905498
http://www.smkb.ac.il/mahut-way
תודה על קריאת עלון קשב ADHD .
אני מאחלת לך גמר חתימה טובה, ומזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושאי הוראה ולמידה לבעלי הפרעת קשב, כאן:
http://adhdindex.co.il/cat-12
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
24.02.2016