עלון קשב ADHD


אסטרטגיות למידה - התאמת הסביבה והזמן ללומד

עלון קשב ADHD 
שלום רב,
רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למידה, מציע לתכנן את הלמידה על ידי התאמת הסביבה והזמן לקשייו וכישוריו של התלמיד. בואו לקרוא על עיצוב סביבת למידה, נקיון נפשי, זמן ריכוז אפקטיבי, וגם על לימוד באמבטיה...

אסטרטגיות למידה - ללמוד איך ללמוד
רן שמשוני

'אני לומדת באמבטיה. אני שמה שמיכה בתוך האמבטיה, נכנסת לתוכה
וככה אני מצליחה להחזיק הכי הרבה זמן.'

באחת מהסדנאות שהעברתי על אסטרטגיות למידה לסטודנטים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב, ניגשה אלי סטודנטית בסוף המפגש ואמרה: "רציתי לשתף אותך בדרך שבה אני מצליחה להתרכז: אני לומדת באמבטיה, אני שמה שמיכה בתוך האמבטיה, נכנסת לתוכה וככה אני מצליחה להחזיק הכי הרבה זמן. גיליתי שכך אין לי מחשב או מסך אחר והכי  פחות הסחות דעת, וברגע שאני נכנסת לאמבטיה אני כבר יודעת שמתחילים ללמוד ואין לאן לברוח"

חשוב לדעת איך נכון לכל אחד מאיתנו ללמוד. אלברט איינשטיין אמר פעם ש"אי שפיות היא לעשות אותו דבר פעם אחר פעם, ולצפות לתוצאה אחרת", והמציאות מוכיחה שבמקרים רבים, לומדים צעירים ובוגרים נוהגים לעשות שוב ושוב את אותן פעולות לקראת ובעת למידה, בין אם הן מוצלחות ובין אם אינן משרתות היטב את מטרת הלמידה. בחינה מודעת וסיגול של אסטרטגיות למידה התואמות את הצרכים והיכולות של התלמיד, הן הפתרון הטוב ביותר ללמידה המביאה להשגים.

מהן אסטרטגיות למידה?
אסטרטגיות למידה הן כלים של 'איך ללמוד' , להבדיל מחומרי הלימוד 'מה ללמוד', כמו הסטוריה, מתמטיקה ועוד.  אלו הן כלים של התלמיד המתווכים בין יכולותיו האישיות לבין הדרישות הלימודיות ממנו.

היכולות מורכבות ממה שיש לתלמיד באופן טבעי ומכל ההשפעות שהוא מקבל מסביבתו במהלך חייו. מטבע הדברים, במהלך ההתבגרות משנה התלמיד את יכולותיו ומשפיע עליהן.

את הדרישות הלימודיות מן התלמיד קובעים המורים, בית הספר ותכנית הלימודים לשכבת הגיל. ללומדים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב מהוות אסטרטגיות למידה לעתים את המוצא האחרון. ישנן אסטרטגיות למידה רבות וביניהן: שיטות אקטיביות לסיכום ותמצות, כלים לפתרון מבחנים, עיצוב סביבת לימוד נכונה, למידה לפי זמן ריכוז אפקטיבי,  ייעול הזיכרון, התמדה והתמודדות עם שחיקה, הכנה מנטאלית לבחינות, למידה מכשלונות ועוד. מתוך כל אלה,
אפרט שתי אסטרטגיות:

עיצוב סביבת למידה נכונה
סביבת לימוד נכונה היא סביבת לימוד שיש בה אווירת לימודים.אחת הדרכים להבטיח אווירה שכזו היא "טקס" תחילת הלמידה.

  • סדר פיזי:
    מומלץ ללמוד בישיבה ליד שולחן. כאשר יש סדר על השולחן, יש סדר בראש. כדאי להרחיק ככל הניתן מחשבים, טלפונים ניידים ומסכים אחרים.
  • עזרים:
    מומלץ להכין את כל העזרים הנדרשים ורק אותם בתחילת הלמידה. פעולה זו נועדה למנוע "בריחות" כדוגמת טיולים בבית בכדי להביא עוד ציוד נדרש כדוגמת מחק או מחשבון.
  • קול, אור, חום, אויר:
    מומלץ לבחון האם עדיף לילד ללמוד עם מוזיקה ברקע או לא. בכל מקרה, במידה שהילד לומד עם מוזיקה, עדיף מוסיקה מדיסק או נגן כלשהו ולא מוסיקה מהרדיו. עדיפה מוזיקה שהילד כבר שמע פעמים רבות ולא את הדיסק החדש של הזמר האהוב. מומלץ גם להקפיד על תאורה, טמפרטורה ואוורור מתאימים ללמידה.
  • נקיון נפשי:
    ניתן לכתוב על דף בתחילת הלמידה את כל מה שמטריד,מציק, מפריע, כל מה שצריך לזכור וכדומה. בגמר הכתיבה, לשים את הדף בכיס. כך אפשר לתת למוח אישור למחוק את כל מה שמעסיק אותו ולהתפנות ללמידה. בסיום הלמידה אפשר להוציא את הדף מהכיס ולהיזכר...

זמן ריכוז אפקטיבי
קרה לכם שהתחלתם לקרוא שורה בספר, הגעתם לסופה ואז התחלתם לקרוא את אותה שורה מחדש, ושוב הגעתם לסופה וחוזר חלילה...? אם כן, גם אתם לא יודעים באמת מהי יכולת הריכוז שלכם והלמידה מתבצעת ללא מודעות ליכולת הריכוז האישית.

אם תלמיד שמסוגל להתרכז 20 דקות מחליט ללמוד במשך 40 דקות. לאחר מחצית מהזמן, הלמידה תהפוך ללא אפקטיבית ולמעייפת, והוא יחוש תסכול מההספק הדל. אם הוא יעשה הפסקה, הסיכוי שהוא יחזור ממנה - אפסי.

לעומת זאת, אם התלמיד ילמד במשך 20 דקות, יעשה הפסקה של 10 דקות ואז יחזור ללמידה של 10 דקות נוספות, הוא למד בסך הכל חצי שעה, אך כל זמן הלמידה היה אפקטיבי, ולכן ההספק גדול יותר וגם תואם את הציפיות. בנוסף, הלמידה לא תסתיים בתחושת תשישות או תסכול.

יחידות הרצף של סתיו
לזאב בת בשם סתיו. סתיו בת ה-13 לומדת בכיתה ז' ונתקלת בקשיים רבים. כאשר פגשתי את זאב, הוא נשמע עייף, מתוסכל ומיואש. הוא סיפר לי שסתיו מתקשה מאוד לשבת וללמוד. קשה לה להתרכז לאורך זמן, וכל דבר מסיח את דעתה ולכן, במקרים רבים היא מוותרת. זאב אמר שלדעתו, היא מנסה לשבת יותר זמן ממה שהיא מסוגלת וזה מה שמקשה עליה ומתסכל אותה.

הצעתי לזאב להגדיר עם סתיו יחידות רצף קבועות ללימודים. לקבוע שכל פעם שהיא יושבת ללמוד, היא תשב לא יותר מאשר 20 דקות רצוף. לאחר כל יחידת רצף של 20 דקות לעשות הפסקה של 10 דקות ולחזור ליחידת רצף נוספת.

בשיחתנו לאחר כשבועיים אמר זאב שהאסטרטגיה הוטמעה ושהם מצאו שיחידת הרצף האפקטיבית של סתיו נמשכת 25 דקות. זאב דיווח על הרבה פחות תסכולים, על הפסקות מתוכננות שמגיעות בסוף כל יחידת רצף ועל הספק רב יותר של חומר.

מתי כדאי לעשות הפסקה?
כדי לבדוק את אפקטיביות הלמידה, על התלמיד לשאול את עצמו שתי שאלות:
1. מה הספקתי?
2. מה הבנתי?

לדוגמה, על השאלה "מה הספקתי?" ניתן לענות תשובות כגון "הספקתי חמישה תרגילים" או "הספקתי לקרוא עמוד". על השאלה "מה הבנתי?" אפשר לענות "אני מבין טוב את מה שעשיתי ברבע שעה האחרונה".

מאוחר יותר בזמן הלמידה, ההספקים יקטנו משמעותית. למשל, על השאלה "מה הספקתי?" התשובות יהיו "הספקתי תרגיל אחד" או "קראתי רק כמה שורות". על השאלה "מה הבנתי?" התשובה תהיה: " לא הבנתי כלום" . 
כאשר אלו הן התשובות, סימן שהגיע הזמן לעשות הפסקה.

סיכום
 כדי להצליח בלימודים, כדאי שהתלמיד עצמו או הוריו / מוריו יבחנו את סגנון למידתו מעת לעת ויאתרו נקודות חוזק או קושי.  את נקודות החוזק יש לבחון על מנת להבין מה הלומד עושה  נכון וכיצד ניתן לתרגם את סגנון הלימוד שלו למקצועות נוספים.  את נקודות הקושי מומלץ לנתח ולהבין כדי לעקוף אותן בעזרת אסטרטגיות למידה מתאימות.
כל  תלמיד זכאי שיהיו לו אסטרטגיות למידה מותאמות לצרכיו, על אחת כמה וכמה כאשר יש לו ליקויי למידה או הפרעת קשב.


רן שמשוני M.A
איש חינוך ומומחה לאסטרטגיות למידה 04-6288838
סמנכ"ל פיתוח והדרכה בחברת פסיפס - הדרכה, למידה, מוטיבציה
ושותף לחיבור הספר 'סודות הלמידה'  
www.psifas.co.il


תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אם עדיין לא נרשמת לקבל את העלון הבא בדוא'ל,
אני מזמינה אותך להירשם כאן לאחד משני העלונים בכפתור הצבעוני למטה.

נתראה בעלון הבא. 

בברכה,

זיוה דינה - קשבים

ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


03.05.2016