עלון קשב ADHD
שלום רב,
כמה משמח להיפגש שוב בזמן רגוע ולחזור ביחד לשגרה. אני מזמינה אותך לקרוא על אחת ההתמודדויות הכואבות ביותר של ילדים - התמודדות עם בעיות חברתיות. בת שבע טל אימנה ומאמנת ילדים להיות מקובלים בבית הספר, וכאן היא מספרת על ילדים שהגיעו אליה, ומנדבת שפע עצות מנסיונה העשיר.
התמודדות עם בעיות חברתיות
בת שבע טל
שוחד למלכת הכתה, פחד להביע דעה, חרם, איומים, הצקות...
בעיות חברתיות יכולות להופיע ברמות שונות. ילדים אשר מרגישים שלא אוהבים אותם כמו שהם, ינסו לרצות את חבריהם בכל דרך אפשרית, כולל מתן "שוחד" למלכת הכיתה, או למנהיג השלילי בחבורה, יפחדו לדבר ולהביע את דעתם בין הילדים, ועלולים לסבול מחרם, איומים והצקות רגשיות. לעיתים הבעיות מחמירות עם השנים, והיכולת לטפל בבעיה מחמירה.
הרצון להרגיש שייך לחברת הילדים הוא צורך בסיסי. ילדים רבים עסוקים יום יום במצבם החברתי. במהלך חופשת הקיץ שמעתי מהורים רבים כי הם מודאגים מהעובדה שילדיהם לא יוצאים מהבית ולא רק בגלל המצב הביטחוני. חברי כיתתם יוצאים לסרט, או לפעילות באחד הבתים ואותם לא מזמינים. ילדים אחרים פוחדים מבדידות, פוחדים להשמיע את קולם, פוחדים להתמודד עם ביקורת והתוצאה היא בדידות ותסכול.
'הבנות האחרות נראות לי כוחניות ואני נרתעת מלדבר איתן'
מור, נערה בת 15: " אני לא נפגשת עם חברות. אני שקטה יחסית לבנות האחרות, הן נראות לי כוחניות, בעלות בטחון עצמי ואני נרתעת מלדבר איתן. אני מקשיבה לשיחות שלהן, ולא מוצאת על מה לדבר איתן. כשהתחלתי את החטיבה, חשבתי לפתוח דף חדש, להתחיל לדבר עם בנות חדשות, אבל לא ידעתי איך להתחיל לדבר איתן." שמעתי בקולה את חוסר הביטחון, את האכזבה שמלווה אותה. שאלתי, האם בשנים הקודמות היו לך חברות טובות? והיא ענתה: "פעם הייתה לי חברה, שיתפתי אותה בכל הסודות שלי, היא הייתה מגיעה אלי כל יום אחרי בית ספר והיינו מכינות שיעורים ביחד. פעם אחת היא הפיצה עלי שמועות בכיתה, סיפרה לכולם דברים אישיים וגרמה לסכסוך בין הבנות."
'כל הבנות בכתה הלכו לסרט ביחד ולא אמרו לי'
גליה, אמא לנערה בת 12:" מכיתה א' הייתה לה חברה אחת טובה שכול השנים הן היו זוג צמוד, לפני שנה החברה עברה דירה ומאותו יום, היא לבד. בשנה האחרונה היו הרבה בעיות עם חברות בכיתה. כולן הלכו לסרט, ואת הבת שלי לא הזמינו. אני גיליתי את זה, אחרי שכולם יצאו מהסרט. ישבתי עם הבת שלי בבית קפה, והיא ראתה את כולם יוצאים ביחד, והיא הייתה המומה. "איך אף אחד לא אמר לי?" אמרה בקול מלא אכזבה.
'מאז ששירה עשתה עליי חרם, אף אחת לא רוצה לבוא אליי'
אפרת, אמא לילדה בת 14:" היא לא יצאה מהבית כל החופש. הצעתי לה שתתקשר אל חברות, שתיקח יוזמה, שתנסה להזמין אלינו הביתה. היא ענתה: " מאז ששירה עשתה עלי חרם, אף אחת לא רוצה לבוא אלי. היא מאיימת על בנות, שאם הן תהיינה איתי בקשר, הן לא יהיו בחבורה שלהם. הבת שלי טובה, היא אוהבת לעזור, הילדים של החברים שלנו מאוהבים בה, היא מדברת איתם, מרגישה טוב, אך בכיתה היא לא מוצאת את מקומה."
איך נהוג להתמודד עם בעיות חברתיות?
1. להתעלם מהבעיה
להגיד "הזמן יעשה את שלו....", הוא/ היא ילמד להסתדר בעצמו.
החיסרון - הבעיה ממשיכה להופיע בסיטואציות נוספות ובקרב ילדים נוספים. הורים אשר ינסו להתעלם ולא יפנו לטיפול, עלולים למצוא את עצמם בבעיה סבוכה יותר בעתיד.
2. לפנות לעזרה של אדם מבוגר
לפנות להורים או מורה, לבקש שיעזרו. החיסרון – הילד מפתח תלות במבוגרים. הילד לומד כי הכוח נמצא בידי האחר, ולא בידי עצמו. הוא מבין שאין ביכולתו לפתור בעיות, דבר אשר יכול להשפיע על קבלת החלטותיו בעתיד, כי לא יסמוך על עצמו.
3. ללמד את הילד לפעול בכוחות עצמו
לשקף לו בסיטואציות משפחתיות וחברתיות את היכולת שלו לפתור בעיות. למשל:" כמו שהצלחת לעמוד על שלך עם אחיך, אתה יכול לבטא את רצונותיך מול חבריך." או, "עד עכשיו אני התקשרתי לחבריך כדי לקבוע לכם פגישות, שמתי לב לעובדה שאתה מסוגל ליזום ולקבוע בעצמך. תנסה ותצליח- אני מאמינה בך.
איך כדאי ללמד את הילד לפעול בכוחות עצמו?
מניסיון של שנים רבות, גיליתי שפתרון הבעיה החברתית הוא תהליך, ואין פתרונות מהירים ואחידים לכולם. בשלב הראשון חשוב מאוד לפתח מודעות עצמית, להכיר בבעיה. להבין מה הקושי של הילד/ה. האם הוא רגיש מדי? חסר בטחון עצמי? אינו יודע לענות בצורה אסרטיבית? מפחד להתמודד עם ביקורת? מפחד מדחייה? מה ההיסטוריה החברתית של הילד?
לאחר הגדרת הקשיים - נתאים פתרונות אישיים:
א. לפתח הערכה עצמית
ללמד את הילד להכיר בתכונותיו המיוחדות ולהעריך את עצמו.
לשאול אותו: מה טוב בך? לערוך רשימה של תכונות חיוביות שיעניקו לו תחושה של ביטחון.
ב. לייזום קשר עם חברים קרובים
לאתר חברים עם תחומי עניין זהים או תחביבים משותפים. להתחיל קשר עם ילדים בחוג, בשכונה, בשכבה או במקום אחר, לצבור בטחון בשיחות עם חברים קרובים ורק לאחר מכן, להיפתח אל האחרים.
ג. ללמוד לענות
ללמוד לענות לילדים שצוחקים או פוגעים בהם, ללמד אותם לא לשתוק. לא להתעלם. לא להסכים לקבל יחס של זלזול, לעמוד על דעתם.
ד. ללמוד אסרטיביות
ללמד ילדים מהי שיחה אסרטיבית, איך אפשר להגיד את דבריך בקול ברור, תוך התייחסות לתוכן הדברים ולשפת הגוף של הילד.
ה. לשנות הרגלים חברתיים
לנתח אירועים חברתיים- לרשום את דברי הילד ולהבין מה באמת מנהל אותו, מהו ההרגל שעליו לשנות.
ו. להאמין בכישורי ההתחברות שלהם
ללמד את הילדים להאמין בעצמם, ולדעת שאם אין להם חברים מתאימים בכיתתם, אפשר להתחבר עם ילדים משכבת הגיל שלהם, בבית הספר או בחוגים.
סיכום
בימים אלה, בהם הילדים נמצאים במשך שעות רבות בבית או בסביבה הקרובה, ניתן לקחת את 'שרביט היוזמה' ולהציע לילדכם להרים טלפון לחבר מהכיתה, לשאול לשלומו, להתעניין כיצד החבר מתמודד עם המצב, להזמין חברים למסיבות בקבוצות קטנות. מסיבת פיז'אמה, יום בישול, יום יצירה, יום מים, יום של משחקי חברה...כל אלה יכולים להיות פתרונות טובים.
עוד שבועיים יחזרו הילדים לבתי הספר. העבירו להם את המסר שאפשר לפתוח דף חדש, לשדר אופטימיות, לחייך ולברך את כולם בבוקר טוב, שנה טובה, בהצלחה וכל שתבקשו 'לו יהי'.
בת שבע טל, אימון, ייעוץ, הרצאות.
מחברת הספר: 'זינוק לחיים- אימון לילדים ונוער'
www.batshevatal.co.il 052-4826705
תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני מקווה שאתם נהנים מן השקט ואוגרים כוחות לתשע"ה. העלון הבא יצא סמוך לתחילת שנת הלימודים תשע"ה ואני מקווה שנחכה לו בשלווה ביחד.
בברכה,
זיוה דינה - קשב ADHD
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
www.adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
26.07.2022