עלון קשב ADHD


ללמוד את כללי המשחק - הורים במגרש של מערכת החינוך

ללמוד את כללי המשחק - הורים במגרש של מערכת החינוך

עלון קשב ADHD
איך אפשר לחשוב בהגיון? אנו חשים עלבון אישי עמוק, הזדהות עם ילדנו המתקשה וחזרה לקשיינו-אנו כתלמידים בבית הספר.
דר' מלי דנינו, מנכ'לית אגודת ניצן ומייסדת גף לקויות למידה במשרד החינוך, נותנת כלים להתמודדות הורית עם מערכת החינוך כדי להבטיח חוויית הצלחה לילדנו וחוויה מתקנת לנו, ההורים.

ללמוד את כללי המשחק
במגרש הבית ספרי

  דר' מלי דנינו

"אני מכיר את התחושה הזאת היטב....יושב לבד בצד, כשמולי יושבים ארבעה או חמישה אנשים מצוות ביה"ס. אני תמיד מרגיש מאוים בפגישות האלה, כפי שהרגשתי כשהייתי בן שמונה בערך והייתי צריך ללכת לחדר המנהל. ...אז הייתי בבעיה גדולה וגם כעת אני בבעיה גדולה".

"זה כמו רוכב שנופל מסוס והרגל שלו נשארת קשורה לסוס, בעוד הסוס ממשיך לדהור. התחושה הזו שאת נגררת ונחבטת ואת לא יכולה לעצור, את לא שולטת בזה. נוסף על כך, מישהו משדל את הסוס, מקדימה, להתקרב אליו: 'בוא קדימה, בוא קדימה' ואת נגררת מאחור".
(מתוך הספר 'ההורה כמאמן')

מה המחשבות שהתעוררו בכם כשקראתם את הדברים? האם חשתם 'צביטה' מוכרת? האם גם אתם, כהורים, מגיבים באופן דומה?

ילדים עם ליקויי למידה והפרעת קשב חווים עולם חסר שקט, חסר ארגון, מבולבל, לא עקבי, מתיש ומציף. הם מתקשים להתנהל בסביבתם ולרוב אינם זוכים בהצלחה ובשבחים. כאשר הם מבינים מה עליהם לעשות, הם מתקשים לאסוף את עצמם ולהתמיד כדי להשלים את המשימה. לא פעם הם מסיקים שאינם חכמים ושאין סיכוי שיצליחו. הפער בין הרצון לתוצאות מאכזב גם אותם.

רבים מאתנו, ההורים, מתקשים להתייצב מול הסביבה ולסנגר על ילדנו. כיצד נוכל לעמוד במשימה בדרך המתאימה לערכים ולצרכים המיוחדים של ילדנו? כיצד נוכל לסנגר עליו בצורה המיטבית בזירה הקשה ביותר עבורו וגם עבורנו - הזירה הבית ספרית? לפני הכל, יש לזכור שמטרת הסנגור לבנות שיתוף פעולה בין כל הגורמים הקשורים בילד, כשלכולם אותה מטרה: להעניק לילדך את הטוב ביותר!

אז בואו נצא לדרך...  

שלב ראשון: להבין את עצמנו
תחילה, עלינו להתמודד עם הרגשות שלנו. לפני שאנו רצים לטפל בילד, חשוב שנדאג, קודם כל לעצמנו, כי כדי לתמוך בילד, יש לתמוך במשאב החשוב ביותר עבורו - הוריו!

כהורים, חשוב שנתגבר קודם כל על הכאב האישי שלנו לפני שנעמוד פנים אל פנים מול אחרים. נסו להיעזר בבני משפחה, חברים, יועץ משפחתי או קבוצת תמיכה כדי לתעל את הרגשות שלכם, את התסכולים והכעסים למקומות אחרים, מבלי לתעל אותם לכיוון ילדכם. רכשו ידע באמצעות קריאה ופנייה לאנשי מקצוע שונים. חיפוש פעיל אחר מידע, איסוף המידע וקריאתו, יסייעו לכם להבין את הסיבה לקושי ולהתנהגות הילד. הידע יחזק אתכם כהורים, יאפשר לכם לתמוך בילד רגשית, לייצגו מול המערכת ובעיקר לסנגר עליו באופן הגיוני ויעיל.

שלב שני: להבין את הילד
היו קשובים לילד. הרגישו אותו, שימו לב מה קורה. נסו להקשיב לו יותר ולצפות בו בניסיון להבין מה הוא מנסה לומר דרך התנהגותו. בכדי שהילד יוכל להשתנות, עלינו לקבל אותו כפי שהוא. נסו לראות את הדברים מנקודת מבטו, להבין את קשייו החברתיים/הרגשיים/הלימודיים.

נסו לחזק את הנקודות החזקות ,להפוך את החולשות ליתרונות, לכוחות. כדאי להעביר לילד את המסר שאי אפשר לשלוט על מה שאיננו תקין, אבל אפשר לשלוט על מה שעושים עם הקושי. נסו לברר עם עצמכם ועם הילד מה הוא חושב, מרגיש, מה הוא מציע, כי ללא שיתוף פעולה מצידו לא תוכלו להתקדם.

זכרו שאתם המומחים לילדכם. אספו מידע על הלקות של ילדכם ועל אופן השפעתה על היכולת שלו ללמוד. צרו קשר עם אנשי מקצוע כדי שיסייעו לכם לפרש את תוצאות האבחון, ללמוד על הלקות, לקבל מידע על שיטות למידה יעילות ועל דרכים לבחון התקדמות לימודית.  שלב שלישי: להבין את המורים

ככל שנלמד את הצרכים והדאגות של המורים טוב יותר, כך נוכל לתקשר איתם באופן יעיל יותר. ככל שנבין טוב יותר את עבודתם, כך נוכל לגרום להם להבין טוב יותר מה עליהם לעשות בכדי לתת מענה לצרכים של ילדנו. אם יש לכם בעיה עם מישהו מצוות המורים, הזכירו לעצמכם שלמורה יש לפחות שלושים תלמידים בכיתה וכי ילדכם, למרות קשייו והצורך שלו בהתייחסות מיוחדת, הוא אחד מתוכם. לא כדאי להיכנס לעימות עם המורה.

כשאנו יוצרים אנטי אצל המורה, אנחנו מפסידים הזדמנות לסייע לילד. טובת ילדכם מצריכה שיח אפקטיבי ביניכם לבין המורה. שיתוף פעולה דורש התפשרות.
זכרו שאתם המומחים לילדכם, והמורה הוא המומחה להוראה וחינוך ילדים בגיל של ילדכם. 

שלב רביעי: להבין את המערכת
הבנת המערכת פירושה להבין את המגבלות של המורים/המנהלים/ המפקחים. עלינו להכיר את מערכת החינוך בישראל: חוקים, חוזרי מנכ"ל, ועדות ונהלים. כדאי ללמוד על מערכת החינוך הרגילה בכלל, ועל החינוך המיוחד בפרט. כדאי לנו ללמוד מבעוד מועד מהם המשאבים הקיימים בביה"ס, ולחילופין, מהן מגבלות המערכת. ישנה חשיבות גדולה לרכישת ידע מקיף בדבר זכויות תלמידים עם ליקויי למידה. מומלץ לשתף את הצוות החינוכי במידע כדי להגביר גם את המודעות שלהם לקשיי הילד.

גיוס מוצלח של בית הספר לצרכי הילד מתקיים בפועל, כאשר ההורים מבינים את עמדת הצוות החינוכי ומשתפים עימו פעולה, מתוך כבוד הדדי ותקשורת חיובית וזורמת. יישום התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות של ילדכם אפשרי, במידה ותפעלו נכון אל מול בית הספר. בבית הספר היסודי, היתרון בהיעדר חוזר מנכ"ל או חוק מחייב אחר הוא במרחב הפעולה הקיים לשיתוף פעולה עם בית הספר ולרתימתו לסיוע ממוקד בקשיי ילדכם, תוך התחשבות באילוצים הקיימים במסגרת הכיתה הרגילה.

אל תישארו לבד. לימדו את כללי המשחק. יש לכם הזדמנות להיעזר בבית הספר לטובת ילדכם!
הורים שיפעלו על פי כללי המשחק, ירוויחו!

דר' מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן,
מייסדת גף לקויות למידה במשרד החינוך,
מחברת הספרים 'ההורה כמאמן' ו'המדריך לאימון הורים'
http://www.nitzan-israel.org.il


תודה על קריאת העלון הנוכחי.
לקראת חג האביב, אני מזמינה אותך להתרענן עם העלונים אשר משמחים
עשרות אלפי הורים, מורים ומטפלים.

בברכה,

זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד גדולים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


09.06.2015