עלון קשב ADHD


כסף - אימון לכלכלת המשפחה וחינוך לערכים

כסף - אימון לכלכלת המשפחה וחינוך לערכים

עלון קשב ADHD
שלום רב,
העלון הנוכחי מציג שתי נקודות מבט על כסף, ההופכות אותו ממקור דאגה לתמריץ לצמיחה ושמחה. מינדי ונעמי משיאות עצות זהב לניהול הכסף. גילי יהב משתמשת בו לחינוך לערכים. שתי נקודות המבט המנוגדות  מייצגות את עיסוקיהן השונים של הכותבות ומאפשרות ראייה כוללנית של הכסף ככלי בסיסי לניהול חיים עם ערכים.  ...ויש הערות למאותגרי ויסות תגובות ותיפקודים ניהוליים. קריאה מהנה.

7 צעדים לניהול הכסף וכלכלת המשפחה
מינדי ונעמי 

הרבה קניות מתבצעות לפי החשק, כאן ועכשיו, כאילו אין מחר. המקצוענים יקראו לדפוס זה אימפולסיביות ללא ניהול תקציב, דפוס אופייני מאוד לבעלי הפרעות קשב וריכוז. אכן, מחקר אמריקני מצא כי 67% אחוזים מהבוגרים הלוקים בהפרעה זו מתקשים בניהול כסף.
בניית תקציב וניהולו עלולים להיות מטלה קשה. אנו מציעות לך 7 צעדים ראשונים לתכנון וניהול התקציב ועוד טיפים המיועדים לאלה שהתהליך מאתגר אותם במיוחד.

צעד 1 - תקציב חודשי:
יש לברר ולדעת בדיוק מהי הכנסתך החודשית ומהן הוצאותיך החודשיות. לשם כך יש לעבור על הקבלות, החשבונות, דפי הבנק ודוחות כרטיסי האשראי שלך בשלושת עד ששת החודשים האחרונים ולסדר אותם לפי נושאים בטורי הכנסות והוצאות. צריך לחשב את הממוצע בכל סוג כדי לקבוע את התקציב החודשי שלך.

> אתגר: אם קשה לך למצוא את המסמכים הישנים, יש להתחיל לאסוף אותם מהיום. יש להכין קופסה, מעטפה גדולה או מתקן עם מסמר ארוך במקום נוח ולשמור שם כל קבלה, חשבון או דפי בנק ואשראי בשלושת החודשים הבאים. בסוף כל חודש צריך למיין את החומר ולסכם אותו כאמור לעיל. במידה וקשה לך לעשות זאת בעצמך מומלץ לבקש מחבר נאמן או בן משפחה, שיעזור לך במשימה.
>> אתגר קשב וריכוז: אם רכזת את כל החומר אבל יש לך קושי בסיכום ובחלוקה לסוגים, מומלץ לבקש עזרה מחבר או בן משפחה שסומכים עליו. את המשימה הזו יש לעשות רק פעם אחת, כך שהדבר לא יכביד על אלה המוכנים לעזור לך.

צעד 2 - הוצאות קבועות:
צריך לברר ולדעת מהן כל ההוצאות הקבועות בתקציב החודשי שלך - ההוצאות שעליך לשלם מדי חודש. יש להפקיד כסף למטרה זו בבנק או במעטפה מסומנת. דוגמאות להוצאות הקבועות: שכר דירה, משכנתא, חשמל, גז, מים, ביטוח, חסכון, פנסיה, החזר חוב, טלפון וגם - האמינו או לא - מזון.

אתגר: אם יש לך חובות גדולים, כדאי לנסות לאחד את כל החובות (בלי להגדיל את שערי הריבית) ולהגדיל את התשלום החודשי מתקציב ההוצאות המשתנות, שבו נדון בהמשך. ברגע שנפרע כל החוב, מומלץ להפריש את הסכום שהיה מיועד להחזר החוב ולהעביר אותו לסעיף החסכון.
>> אתגר קשב וריכוז: אם נעלמו החשבונות או שכחת לשלם אותם במועד, מומלץ להבא לבצע את התשלומים בהוראות קבע בבנק או בכרטיס האשראי שלך. עם זאת, רצוי להמשיך ולבדוק את דפי הבנק והאשראי כדי לוודא שאין טעויות ושאין חריגות מהמסגרת בבנק או מהתקציב שלך.

צעד 3 - הכנסה פנויה:
אחרי ששילמת את ההוצאות הקבועות, יש לחשב כמה מההכנסה החודשית שלך נשאר לכיסוי יתר ההוצאות - לסכום זה קוראים הכנסה פנויה.

צעד 4 - הוצאות משתנות:
צריך לחשב ולהכיר את כל ההוצאות המשתנות שלך. אלה הן הוצאות המשתנות בכל חודש ותלויות ברובן בך - יש לך שליטה בסכומים ובמועדי ההוצאות. הנה כמה דוגמאות: בגדים, מסעדות, בידור, ספרים ומתנות. יש לשים לב שכל סוגי ההוצאות אמורים להיכלל או בהוצאות הקבועות או בהוצאות המשתנות.
>> אתגר קשב וריכוז: אם קשה לך לשבת ולרשום ולחשב, כדאי להיעזר שוב בקרוב משפחה או חבר, כאמור לעיל.

צעד 5 - שליטה בהוצאות הפנויות:
צריך לוודא שההכנסה הפנויה שלך גבוהה מההוצאות המשתנות שלך. אם היא לא, יש לזכור שהשליטה בארנק בענייני ההוצאות המשתנות היא בידיך וביכולתך לקבוע סדרי עדיפויות ולהחליט במה אפשר לקצץ ועל מה ניתן לוותר לגמרי.
>> אתגר קשב וריכוז: אם החלטת להתאמץ ולצמצם סוג מסויים של הוצאה, עלול להיות לך קשה לעקוב ולוודא שהדבר מתבצע. עדיף להתמקד קודם בהוצאות שניתן לוותר עליהן לגמרי, כך שהמעקב נעשה מיותר. לדוגמא: אפשר לוותר לתקופה על הוצאות ביגוד או הנעלה.

צעד 6 - שליטה בהכנסה הפנויה:
יש לוודא שמירה על גבולות התקציב החודשי שלך, כלומר - ההכנסה עולה על ההוצאות. חייבים לאסוף את כל החשבונות והקבלות ולשים אותם במקום נוח ונגיש ובסוף כל שבוע לסכם אותם כדי לחשב כמה הכנסה פנויה עדיין עומדת לרשותך. כשמגיעים להקצבה שקבעת לעצמך, לא חורגים מההקצבה אלא מפסיקים להוציא כסף בסעיף זה של הוצאה ולעכב אותה עד לחודש הבא.

אתגר: כדי לשלוט בהוצאות אימפולסיביות, כדאי להשאיר את כל כרטיסי האשראי ופנקסי הצ'קים בבית ולשמור רק סכום כסף קטן בארנק. אם מתכננים להוציא על קניה מסויימת באותו יום, יש לקחת איתך רק את הסכום המשוער ואת רשימת הקניות ואליה נצמדים באדיקות.
>> אתגר קשב וריכוז: אם אין לך חשק להתעסק בחישוב ובתקצוב ההוצאות המשתנות, ניתן להשתמש במזומנים לכל הקניות האלה. בתחילת כל חודש מומלץ לחלק את ההכנסה הפנויה שלך ל-4 או ל-4.5, תלוי במספר הימים באותו חודש, ובתחילת כל שבוע לוודא שבידיך מזומנים להוצאות עבור אותו שבוע. כשאוזל הכסף, עליך להפסיק לקנות. עד כדי כך הדבר פשוט.

צעד 7 - צמצום ההוצאות הקבועות:
יש לבדוק ולצמצם את ההוצאות הקבועות ככל שהדבר ניתן.
>> אתגר קשב וריכוז: בתחילת כל חודש מומלץ להחליט על הוצאה קבועה אחת שאותה אפשר לנסות לצמצם. יש לבצע זאת בכל סעיף בנפרד, כדי למנוע בלבול והצפה. ברגע שהצלחת לצמצם סעיף אחד, אפשר להמשיך עם סעיף נוסף. אפשר להתקשר לספקים שלך ולמתחרים שלהם כדי לבדוק על מה ניתן לנהל משא ומתן, לקבל הנחה או לשנות את תנאי ההתקשרות. דוגמא: ספק כבלים, ספק טלפון נייד.

בהצלחה בדרכך לכלכלה בריאה!
מינדי ונעמי, כלכלה בריאה, אימון לכלכלת המשפחה
נעמי: 054-3452982, מינדי:054-2555810
http://www.facebook.com/MindyandNeomi?sk=info

 

כיצד נחנך את ילדינו להתייחס בכבוד לכסף ולרכוש?
גילי יהב

נתינה לילדים ללא בקרה וחשבון, אם מתוך בחירה ואם מתוך כניעה ללחציהם, הינה החמצה של הזדמנויות פז לחינוך לערכים של עבודה, חיסכון, עמידה בפיתויים, מידתיות, תכנון ושימוש מושכל בכסף. בנוסף לכך, נתינה כזו מהווה מרשם לגידולו של ילד ההופך למתבגר ומבוגר שכמעט ואינו מסוגל לתכנן את צעדיו הכלכליים ואינו מסוגל לחסוך.
ילד או מתבגר אשר מקבל מהוריו הכל ללא חשבון עלול לבזבז בקלות כספים הנמצאים ברשותו, לדרוש לעיתים קרובות כי תרכשו עבורו בגדי מותגים יקרים נוספים, אינו שומר על חפצים, מעדיף לקנות אוכל בביה"ס על פני לקיחת אוכל מהבית, ללוות כסף מחבריו מבלי שיוכל להחזיר, לזרוק חפץ שהתקלקל למרות שניתן לתקנו וכדומה.
בתקופות שונות לאורך השנה כמו תקופת החופש הגדול הבא עלינו לטובה, ההתמודדות עם תכנון כלכלי עבור המבוגרים והילדים הופכת מורכבת ולעיתים אף קשה מנשוא. בהתאם לגיל הילד, הקושי משתנה ויש לתת את הדעת מראש בנושא ולא להתמודד באופן ספונטני.
ילדים צעירים, ילדים עם קשיי קשב וריכוז, ילדים אימפולסיביים וילדים עם קושי בדחיית סיפוקים, הם ילדים שהקושי בהתמודדות מולם מתעצם ויש להתכונן למצבים המורכבים שהקושי מזמן.
ההמלצות כאן רלוונטיות לכלל הילדים, בדגש על התאמה אישית לכל ילד:

1. חנך להעריך את מה שיש:
מגיל צעיר כדאי לנסות ללמד את ילדך להעריך את מה שיש לו . להוקיר תודה על מתנה, להניח חפץ במקומו בתום השימוש, לשמור על חפציו ובמידה ואבד חפץ לא למהר להחליפו כדי שיחוש בחסרונו.

2. שקול כל בקשה בכובד ראש:
כאשר ילדך פונה אליך בבקשה לרכוש דבר מה עבורו, מומלץ לא למהר למלא כל בקשה. כדאי לומר לו כי ברצונך לחשוב על בקשתו ולתאם עמדות בין ההורים. המסר לילדך הינו כי החלטה על הוצאה איננה אוטומטית וטעונה בדיקה ושיקול דעת.

3. אל תאפשר סחיטה:
חשוב ביותר לא להבטיח לילדך לספק לו את רצונותיו בתנאי שיפסיק (לשון עתיד) להתנהג שלא כראוי ו/או בתמורה להבטחותיו להתנהגות נאותה בעתיד. נתינה בתנאים כאלה מלמדת את הילד לסחוט מהוריו טובות הנאה תמורת התנהגות נאותה.

4. חנך לחיסכון:
חינוך לחיסכון מאפשר ללמד את ילדך דחיית סיפוקים, תכנון לטווח ארוך והבנה כי לעיתים יש לעבוד קשה עד שמשיגים מטרה מסוימת. חסכון פירושו להפריש חלק מהכסף הנמצא בידיו למטרות ארוכות טווח. רצוי לתכנן מראש ולתת אחת לשבוע סכום מסוים אשר חלקו ישמש לצרכיו השוטפים וחלק אחר לחסכון ארוך טווח. חשוב להקפיד כי כללי השימוש הנכון בכסף חלים על כל הכסף שברשותו ללא קשר למקור קבלתו.

5. תגיד 'לא':
חשוב ביותר ללמד את ילדך כבר מגיל צעיר את היכולת לקבל "לא" ולהמשיך הלאה. "לא" הנאמר מדי פעם (בטון אוהב ונחוש) מסיבות ראויות, ימתיק מאוד את ה"כן". נכון, עמידה ב"צונאמי" בעקבות סירוב אינה קלה ודורשת נחישות ותמיכת בן הזוג, אך לטווח ארוך (ובינוני) המאמץ והקושי משתלמים.

6. תן הסבר כלכלי בגובה העיניים:
כדאי להסביר לילדך בזמן רגוע ובשפה התואמת את גילו את המצב הכלכלי המשפחתי, ואת העובדה כי כל דבר שעושים וקונים כרוך בהוצאה כספית. בנוסף, מומלץ להסביר כי גם אתם חוסכים מדי חודש לקראת חופשה או לקראת לימודיו בעתיד - דברים העולים כסף רב אך בני השגה אם חוסכים בסבלנות לקראתם. זאת הזדמנות ללמד את המושג 'יקר' לילדי הגילאים הצעירים. 

גילי יהב M.A , מנתחת התנהגות מוסמכת BCBA
מנהלת המרכז לטיפול התנהגותי בית ליאור www.liorcenter.com


תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אני מזמינה אותך לחכות עמי לעלון הבא.

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


26.01.2019