עלון קשב ADHD
שלום רב,
העלון הנוכחי פותח דלת למחקר ישראלי חדש על הפרעות קשב וליקויי למידה בבית הסוהר. ביצעו אותו דר' עמלה עינת ודר' תומר עינת. המחקר מצטרף למחקרים שבוצעו בחו"ל, ומצביעים על אחוז גבוה של בעלי הפרעות קשב וליקויי למידה בקרב אסירים ביחס לאחוזים באוכלוסיה הרגילה. את מסקנותיו אודות הדרה ממערכת החינוך אנחנו צריכים לאמץ אתמול.
מבית הספר לבית הסוהר - סיכון וסיכוי
במערכת החינוך
דר עמלה עינת
למעלה מ-70% של בעלי ליקויי למידה מובהקים ומ- 40% של סובלים מבעיות קשב וריכוז נמצאו בקרב אסירים ילידי ישראל, דוברי שפת אם עברית וחניכי חוק חינוך חובה (עד לגיל הנשירה), לעומת 12.5-15% של לקויי למידה ו- 4 עד 6% של סובלים מבעיות קשב וריכוז בקרב האוכלוסיה הרגילה ("כתב אישום, לקויי למידה, נשירה ועבריינות" עינת,ע. & עינת,ת. 2006).
א. רסיסי הסטוריה מבית הספר:
- "מכיתה ב' הייתי עובד בחקלאות. הבנתי שצריך ללמוד, אבל איך אלמד שאף אחד לא יכול לבוא לעזור לי, לשבת איתי... אחרי שנשארתי שלוש שנים בכיתה ט', כשרצו להשאיר אותי עוד שנה אמרתי שזהו והלכתי. עזבתי את הלימודים והלכתי."
- "הייתי מתגלגל כל הזמן מבית ספר לבית ספר ומבית ספר לבית ספר. בכל מקום רציתי להוכיח שלמרות המצב שלי אני אוכל להצליח, אבל לא הוכחתי כלום לאף אחד עד היום. מהר מאד העיפו אותי שוב ושוב... ואז, בגיל 15 עזבתי סופית את בית הספר..."
- "אני ראיתי את ההתקדמויות של אנשים שלמדו איתי באותה כיתה. ראיתי לאיפה הם הגיעו ולאיפה אני הגעתי עוד כשהייתי קטן. אני זוכר את התסכול שלי..."
- "התביישתי בזה שאני לא יודע לקרוא ולכתוב... רציתי להיות כמו כולם."
- "כעסתי על כל העולם. על בית הספר. על הכל."
- "מאד סקרן אותי מה האחרים שמצליחים מרגישים, אז במקום לשאול אותם הייתי מרביצה להם... האמנתי שעל ידי בלגן אני אמשוך תשומת לב."
- "אף אחד לא בא אלי מבית הספר לברר איפה אני ומה איתי... יש להם חלק גדול במה שקרה לי בחיים... הייתי במעגל של סבל ואף פעם לא שמעו אותי בבית הספר... אף אחד לא ניסה לעזור לי... אף מורה לא קרא לי באופן אישי ודיבר איתי... לא שאלו - איפה הוא, למה הוא לא בא... לו המורים היו אומרים לי - קשה לך בלימודים, בוא נעזור לך, בוא ניתן לך מישהי שתוכל לשבת לידך ולעזור לך. כלום! לא עזרו לי ללכת בכיוון הנכון... וככה לאט לאט התרחקתי מבית הספר."
- "הכול זה חיפוש אחרי כוח. חיפוי על חולשה... היה בי פחד להיות חלש. הרגשתי רע עם עצמי. כל כך מושפל. כל כך קשה..."
(כתב אישום, ליקויי למידה,נשירה ועבריינות)
ב. שלב ההיפוך מהתנהגות תקינה להתנהגות אנטי חברתית:
אחת השאלות המסקרנות בקורותיהם של עבריינים, נוגעת לשלב ההיפוך מהתנהגות תקינה להתנהגות אנטי חברתית.
אחוז גבוה של הכלואים בבתי הסוהר אינו משתייך למשפחות פשע ואינו סובל מהפרעות נפשיות הפוגעות בתפיסת המציאות. רובם אנשים נורמטיביים לחלוטין מבחינה שכלית ונפשית, אשר ברגעים קריטיים בחייהם חצו במפתיע את הגבול שבין התקין לנפשע.
והנה, מחקרים פסיכולוגיים וקרימינולוגיים רבים מעידים, שלמרות מראית העין הפתאומית, מדובר בתהליכים פנימיים ארוכי טווח. תהליכים אלה מתפרצים בסופו של דבר באמצעות אירוע קרימינלי בלתי צפוי.
על פי מחקרים אלה, נראה כי קיים קשר ברור בין גורמים מסוימים המוטבעים באישיות בגילאים הצעירים, לבין התנהגויות עברייניות או אנטי חברתיות בהמשך החיים. שני גורמים כאלה הנם ליקוי למידה והפרעת קשב וריכוז.
ג.ליקויי למידה והפרעות קשב - סינדרומים מתעתעים:
שני הסינדרומים הנזכרים, ובעיקר הראשון, יוצרים בעיה פסיכולוגית בגלל חוסר ניראות. הרי מדובר בתלמידים בעלי יכולת עיונית טובה שאינם סובלים מכל מגבלה חושית ו/או נפשית, ולמרות זאת הם תת-הישגיים בביצוע משימות הלמידה הפורמליות.
המסקנה במצב כזה, ראשית בקרב המורים והצוותים החינוכיים ובעקבותיה אצל ההורים, מתייחסת לעצלות, חוסר מוטיבציה וכדומה, וגוררת בעקבותיה תגובות של כעס, אכזבה והאשמה כלפי התלמידים התת-הישגיים.
אצל תלמידים אלה, המודעים רגשית וקוגניטיבית לטעות השפיטה של המבוגרים, הולכת ומשתרשת תחושה מביישת של חוסר יכולת שכלית. תחושה זאת הם משתדלים להסתיר מפני סביבתם המשפחתית והחברתית על-ידי תפעול מאניפולציות נפשיות והתנהגותיות הגורמות לעתים קרובות לתגובות רוגז נוספות אצל סביבתם.
תהליך זה הופך לקיצוני עוד יותר, אצל כל שותפי הסבל, בשל איפיוניהם המתעתעים של ליקויי הלמידה והפרעת הקשב. האיפיונים מתבטאים בהתפרסות לא שיטתית ובעוצמות שונות על פני שטחי למידה שונים, וכן בחוסר יציבות שאיננו תלוי, לכאורה, בכל גורם חיצוני או הגיוני.
תוצאות הקשיים המתוארים והשלכותיהם משפיעות באופן קריטי על התפקוד הלימודי, התפקוד ההתנהגותי וההתפתחות הרגשית של התלמידים המדוברים.
בתחום הלימודי, מתבטאות התוצאות בתפקוד נמוך, לעתים עד שיתוק מוחלט, בביצוע מטלות הלמידה הפורמליות. קשיים כחוסר שליטה או שליטה חלקית במיומניות הקריאה, הכתיבה והחשבון וחוסר ריכוז מינימלי בהתאם לגיל, אינם מאפשרים השתלבות לימודית יעילה. במלים אחרות - הקשיים בלימודים יוצרים במהירות מצב של כישלון לימודי מתמשך.
הכישלון הלימודי גורם באופן טבעי לתגובות התנהגותיות אקסטרוברטיות או אינטרובטיות קיצוניות גם ללא סיבה נוירולוגית ראשונית, ובעיקר לפגיעה רגשית עמוקה שעיקרה - התפתחות של דימוי עצמי נמוך, תחושות תסכול עמוקות, כעס, מרירות, נקמנות, יאוש, וכדו'.
באופן אבסורדי, ככל שהפוטנציאל האינטלקטואלי של הלוקים בסינדרומים הנזכרים גבוה יותר, כך התחושות השליליות וביטוייהן החיצוניים חמורים יותר.
ד.הסיכון והסיכוי בידי מערכת החינוך:
התבטאויותיהם של האסירים בראשית המאמר נראות, לפיכך, טבעיות לחלוטין.
אכן, לא כל בעל ליקוי למידה או הפרעות קשב מגיע לפשיעה. אכן, קיימים גורמים אישיותיים וסביבתיים רבים נוספים המובילים, כנראה, להתנהגות אנטי סוציאלית. עם זאת, לא ניתן להתעלם מתוצאות המחקרים, הן בעולם המערבי, והן, לאחרונה, בארץ. מחקרים אלה מצביעים על אחוז גבוה במובהק של בעלי ליקויי למידה ובעלי הפרעות קשב הקיים בקרב אוכלוסיות האסירים ביחס להימצאותו באוכלוסיה הרגילה. כמו כן, לא ניתן להתעלם מתמונת המצב הכוללת העולה מעדויותיהם של מושאי המחקרים. תמונה, המצביעה על קשר בולט בין חוסר התייחסות נכונה של המימסד החינוכי לבין הסיבות לכשלונם הלימודי הכרוני בשנות בית הספר, כשלון שגרם לנשירתם-הנשרתם מהמערכת ולהיגררותם לפשע.
על סמך הקביעה שהתנפצות החיים הנורמטיביים גורמת לתיוג שלילי לאורך שנים, ובהנחה שניתן היה למנוע מהפך טראגי זה בחלק מהמקרים בעזרת טיפול מותאם, יש חשיבות עליונה לאיתור ולתמיכה נכונה בתלמידים הסובלים מליקויי למידה ומבעיות קשב וריכוז במסגרות החינוך השונות מגיל צעיר ככל האפשר. ראוי להדגיש בהקשר זה שעלותו הכספית של טיפול כזה פחותה בהרבה מעלות ההשקעה באסיר,
עקרונותיו של הטיפול המדובר אינם קשורים בנתונים חיצוניים כמו מספר התלמידים בכיתה, אחוז התלמידים המאובחנים, הכשרתם של המורים בנושאים הספציפיים, וכיוצ"ב, אלא בהתייחסות חינוכית כוללת וחד משמעית לנושא קשיי הלמידה בכלל, וליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז בפרט, ובנוסף להם, לסיכונים הדרמטיים של הנשירה ממערכת החינוך.
ה.עקרונות מניעה בסיסיים:
בשל השפעתם הקריטית של ליקויי למידה והפרעות הקשב על קשיי ההשתלבות של הלוקים בהם במסגרות החינוך הנורמטיביות, ובשל התוצאות החמורות בתחום ההתנהגותי והרגשי, חיוני לאתר את הסימפטומים הראשונים ולהיערך להתמודדות יעילה איתם מוקדם ככל האפשר בנקודות הבאות:
1. הבנה נכונה של הקשיים:
לתגבר את הידע של כל המעורבים - מורים, מטפלים, הורים והתלמידים הסובלים עצמם, לגבי מהות הסינדרומים. בעיקר חשוב לטפל בהפרדה מוחלטת בין הכרה ביכולות העיוניות הכלליות לבין הבנת התקלות הטכניות הקיימות במערכות הקליטה האוטומטיות, כמו זיכרון חזותי ושמיעתי, טווח ריכוז, וכיוצ"ב.
2.דרכי מעקף לימודיות:
על בסיס ההבנה הנכונה ראוי לטפח ולפתח דרכי מעקף אשר יאפשרו הקניית חומרי למידה ללא תלות במיומנויות היסוד. זאת, על מנת לשלב את התלמידים הסובלים בהתרחשויות הכיתתיות השוטפות ולחזק את תחושת הערך העצמי שלהם לגבי יכולותיהם הקוגניטיביות.
3.ליווי התלמיד והוריו:
ביצוע המעקפים הלימודיים עשוי להצליח בעזרת תלמידים חונכים המונחים על ידי מורה/יועץ/ת או איש/אשת צוות שהוכשרו לנושא.
במקביל, כדאי להעניק תמיכה להורים, על מנת לרכך את רגשות האכזבה והאשם שלהם, ולהפוך אותם לחלק מצוות הסיוע לילדם על ידי הקנייה נבונה של חומרי למידה לקראת מבחנים, עבודות וכדו'.
סיכום
סוד ההצלחה בעבודה עם תלמידים הסובלים מליקויי למידה והפרעות קשב טמון, ראשית, בהבנה נכונה של קשייהם ושנית, בליווי שיטתי וסבלני של התמודדותם הארוכה והמורכבת ברמות הקוגניטיבית, הרגשית וההתנהגותית.
כישלון בשילובם הלימודי והחברתי, הנובע מהדרתם הסמויה והגלויה מהמערך החינוכי, עלול להוביל לנשירתם הממשית ממנו. יש להימנע ממצב זה בכל מחיר, גם כאשר אין אפשרות אופטימלית לתמיכה משקמת בתוך המערכת. אסור שהפרעת הלמידה או הקשב תהפוך להפרעת חיים קבועה ובלתי הפיכה.
דר' עמלה עינת, חוקרת ומומחית בתחום לקויות למידה, מרצה וסופרת.
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=4149
תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אני מזמינה אותך לחכות ביחד לעלון הבא.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
11.11.2018