עלון קשב ADHD


הבלאגן מתחיל בתוכנו - אוטוסטרדה לסדר ואירגון

הבלאגן מתחיל בתוכנו - אוטוסטרדה לסדר ואירגון

עלון קשב ADHD

שלום רב,
הזעקתי שתי מומחיות לסידור בתים ולהורות לילדים עם הפרעת קשב כדי שיעניקו מנסיונן האישי והמקצועי. חני בוסקילה הביאה סיפורי בלאגן צבעוניים ופוקחי עיניים. יונה אדם סיימה בטיפים נהדרים לבית מסודר. כדאי לכם לקרוא.

הבלאגן מתחיל אצלנו, ההורים
חני בוסקילה

שלל נעליים בכניסה לבית, בגדים זרוקים בכל מקום, חפצים מגובבים בסלון, שולחן אוכל עמוס ולא באוכל, כיור מפוצץ בכלים, עיתונים מפוזרים...
כך נראית קבלת הפנים של ילדים רבים החוזרים מבית הספר ופותחים את דלת ביתם.
רובנו, ההורים, יהיה מוכן לעשות הכול בכדי להקל על שגרת חייו של ילדנו. אבל.. ייתכן שמרוב התעסקות בילדנו, איננו שמים לב להתנהלותנו-אנו.

כמה פעמים הערתם לילדכם על הבלגן בילקוט שלו, על שולחן העבודה שלו ?
כמה פעמים כעסתם שמשחקי החשיבה מפוזרים וחלקים מהם הולכים לאיבוד ?
באותה נשימה חיזרו בדמיונכם לשולחן העבודה במשרד שלכם ותזכרו איך לא מצאתם פתק חשוב, קבלה חשובה לרואה החשבון, איך שכחתם לחזור ללקוח חשוב, ובכלל איך השארתם את שולחן העבודה. האם יהיה לכם נעים לראות אותו כך למחרת בבוקר ?
כן, הניירת בבית כלל לא מסודרת, למצוא מסמך מסוים זה "קריעת ים סוף", את העיתונים הישנים אתם לא טורחים לפנות, ולוקח הרבה זמן למצוא את הבגד המבוקש בארון הבגדים...

בבתים של ילדים עם הפרעת קשב, נמצאים גם הורים עם הפרעת קשב, כי זו תכונה תורשתית. הפרעת קשב מאופינת בשכחנות, קושי לעקוב אחר הוראות, קושי להתמיד בביצוע מטלות, נטייה לאבד חפצים, קושי לעמוד בזמנים וקושי לנהל שיגרה.
ישנם לא מעט טיפולים לקשיי קשב וריכוז : יש טיפול תרופתי ויש טיפול התנהגותי, יש טיפול בסיוע בעלי חיים ויש אסטרטגיות למידה, יש לימוד מיומנויות חברתיות ויש טיפול באמנות, אבל מה בנוגע להדרכה לסדר וארגון?

נסו לדמיין ילד בעל הפרעות קשב לאחר יום לימודים בבית ספר מלא המולה,מתיש ועמוס, אשר נכנס לבית שנראה לא פחות ולא יותר כמו לאחר ביקור של פורץ:
שלל נעליים בכניסה לבית, בגדים מפוזרים לכול עבר, תיקים פזורים מאחרי דלת הכניסה, עיתונים בתפזורת, ניירת מגובבת בכל מקום אפשרי, כלי אוכל על שולחן הסלון, מטבח מבולגן, ארונות מטבח מפוצצים ומבולגנים, מקרר לא מאורגן, קערות נוי שמזמן הפכו ל"מיני מחסן", חפצים מגובבים על מזנון הסלון, ערימות כביסה בכול מקום, שולחן אוכל שאין מקום להניח עליו צלחת, כיור מפוצץ בכלים עוד מארוחת ערב אתמול, ולסיום - חדרו של הילד לא נראה טוב מזה ושולחן הלימודים שלו לא מבייש את "המפוזר מכפר אז"ר".
מיותר לציין שלבית הספר הוא הגיע עם ילקוט שבו ניירות מפוזרים ומקומטים, מחברות המתחילות להיקרע, שיירי אוכל בתחתית התיק, קלמר מפוזר ולא מאובזר וגם ספר או מחברת שנשכחו בבית.

ועוד סיטואציה שכיחה:
אתם ממהרים לטיפת חלב לתת חיסון לתינוק ו.....היכן פנקס החיסונים ו ....כמובן לא נמצא...בלחץ היסטרי מחפשים ולא מוצאים , אתם כבר באיחור וברור שתצטרכו להתעכב במשרד בכדי לשחזר את פנקס החיסונים.

נמשיך הלאה ....
אתם שבים הביתה לאחר יום עבודה לחוץ ומתיש , הבית, הפוך ומבולגן, ערימות עיתונים, ערימות כביסה לקיפול ועוד ועוד. עכשיו אתם צריכים להתחיל לבצע מטלות: לכבס, לנקות, לסדר, להקשיב לילדים, לבשל. במה תתחילו? 
אתם פשוט לא יודעים במה להתחיל ומתנהלים בסגנון "כיבוי שריפות":
- רעבים - מכינים אוכל.
- הילד מבקש שתשחקו - אז משחקים איתו.
- פתאום נזכרים שצריך לקנות מחברת חדשה, ורצים לקנות מחברת באמצע המשחק.
- בדרך נזכרים שיש חוג שכבר התחיל...
שום דבר אינו מתוכנן ואינו ברור. המצב מנהל אתכם ולא אתם מנהלים אותו. זה הדפוס שילדכם סופג ועלול לגרור עמו לבתים הבאים שלו ולחייו הבוגרים. האם הרהרתם כיצד יכול להתנהל ילד עם בעיות קשב וריכוז בבית שבו אי הסדר חוגג? הרי גם אלה שאינם סובלים מבעיות קשב מתחילים להתבלבל ולהתברבר בבית מבולגן.

חלק הכרחי בתמיכה שעלינו להעניק לילדנו היא סביבה מאורגנת וקלה להתמצאות. כשם שילדנו חייב לדעת את סדר יומו, כך הוא חייב לדעת את מקומו של כל דבר החיוני לתפקודו. לפני היציאה מן הבית, נוודא שגם ילקוטו מכיל את כל הציוד הנדרש, ונשקיע זמן בארגון הילקוט מבעוד יום.
קשיי סדר וארגון משבשים את מהלך היום של כל ילד, על אחת כמה וכמה של ילד עם הפרעת קשב וריכוז. זה הזמן לסדר את הבית!

חני בוסקילה - מארגנת מקצועית,
'הבית מסודר' לסידור הבית והמשרד
 
http://www.mesudar.co.il/
טלפון 052-2433935  


טיפים לשמירת הסדר בבית
יונה אדם

בבית של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז, חייבים ההורים להקפיד הקפדה יתירה על סדר בחדרו בפרט ובבית בכלל. מילות הקסם הן:
מיוןצמצום , סידור לפי נושאים.

לילדי הגן במשפחה:
לא להעמיס את החדר בפריטים וחפצים, להימנע מרכישת עודף צעצועים ופריטים קטנים אשר נוטים להתפזר ללא שימוש.
להקפיד על חלוקת הצעצועים והמשחקים השונים לקופסאות שונות: קופסה ללגו, קופסה למשחקים, קופסה לבובות, מכוניות, עבודות יצירה וכד'. את הקופסאות/ארגזי פלסטיק/סלסלות ניתן להשיג ברשתות השיווק הגדולות בגדלים ובצבעים שונים, עם וללא גלגלים. הילד יוכל להשיב את הצעצוע למקומו על ידי איתור הקופסה המתאימה באמצעות צבע, מדבקה או קופסה שקופה.
רצוי ומומלץ לאחסן חלק מהמשחקים והקישוטים במקומות גבוהים, כדי שתוכלו לגוון על ידי החלפה בינם לבין המשחקים והקישורים שנמצאים בהישג ידו של הילד.
בפינת היצירה נסדר טושים, צבעים ועפרונות צבעוניים בכלים נפרדים. אחת לכמה זמן נמיין אותם ונשליך לפח את הפגומים. השתמשו בכלי קיבול קטנים, כי די במספר מצומצם של כלי כתיבה. את שאר הטושים והצבעים כדאי לאחסן כמלאי לשעת הצורך. בפינת היצירה נניח גם שלושה-ארבעה דפי ציור ונוסיף דפים כאשר צריך.
באותה פינת יצירה מומלץ לתלות לוח שעם. נוכל להצמיד אליו את עבודות הילדים המגיעות מהגן לפרק זמן מוגבל ואז לשחרר! לא לדאוג, יהיו עוד!
על מיטת הילד די בשתיים עד שלוש בובות פרווה ו/או כריות נוי.
את פינת הספרים יש למיין אחת לכמה זמן. אם ספר מסוים מוצה או אינו תואם עוד את גיל הילד, ניתן לתרום אותו או להעביר או לאחסן.
מומלץ לשתף את הילדים בסידור החדר מגיל צעיר. ולהפוך את הסידור לריטואל קבוע בסוף כל יום. כך, שכאשר ישוב הילד מהגן למחרת, ימצא מרגוע בחדרו המסודר והנעים.
אחת לכמה זמן יש למיין ולהשליך לפח צעצועים שבורים, פזלים חסרי חלקים וטושים שאינם כותבים.
פינת שקט - כדאי ליצור "זולה" בפינת החדר עם שטיח ומספר כריות, שם אפשר לשבת ביחד לקריאת סיפורים, משחקי מחשבה והתרגעות.
את החדר כדאי לעצב בפשטות ובקווים ישרים. רצוי לצבוע את הקירות בצבעים בהירים ונקיים, ללא ציורי קיר או עיטורים. אפשר לגוון על ידי צביעת קיר אחד בצבע כהה יותר אך לא זוהר.

לתלמידי בית הספר במשפחה:
לשמור על חלוקה והפרדה בין ספרים ומחברות. מדף לספרים, מדף למחברות.
להקצות מגירה לניירת. שם נרכז את כל הדפים הבודדים המפוזרים בתיק ובחדר. אחת לחודש נעבור על כל הניירת שבמגירה ונמיין.
את הדפים החשובים כדאי לשמור בקלסר המחולק עם חוצצים לפי מקצועות הלימוד. יהיו בו סיכומים,מבחנים שחשוב לשמור עליהם וכו'. חוצץ אחרון יוקצה ל"שונות".
על קיר במקום נגיש ניתן לתלות 2 לוחות שעם בינוניים. האחד לעניינים אישים כגון הזמנות לימי הולדת ותמונות, השני לענייני בית הספר כגון מערכת שעות, טבלת מבחנים, אישור לחתימה, הזמנה ליום הורים.
יש לדאוג למלאי של נייר ממו (פתקיות) ונעצים לשימוש בלוח השעם.
בארון הבגדים חשוב לעשות הפרדה ברורה בין בגדי בי"ס, בגדים לאחה"צ, לבנים, גרביים וכו' . אם אין מגירות, ניתן להכניס את הלבנים לסלסלות נפרדות שנסמן בעזרת מדבקות.
את כל החפצים בחדר כדאי לחלק לפני נושאים לסלסלות או כלי קיבול אחר לפי: צורכי משרד (כלי כתיבה, מהדק, מחורר, מחוגה), תקשורת (אוזניות, דיסקים, כבלי מחשב), קוסמטיקה (מברשת שיער, קוקיות, סיכות, איפור, לק), תכשיטים ועוד.
כדאי להניח סל כביסה בחדר הילד או בפרוזדור מחוצה לו, כדי שהילד יוכל להכניס לשם מייד את הבגדים שהוא פושט ומיועדים לכביסה.
חשוב לשמור על סדר קבוע ולא לשנות את מיקומם של חפצים. כאשר ילד עם הפרעת קשב מתרגל לסדר מסוים, כל שינוי המאלץ להתמצא מחדש מתסכל אותו מאוד.

החדר אמור להתנהל כמו ארכיון. על ידי סימון ורישום מתאים ניתן למצוא בו כל דבר בקלות ולסדר בחזרה למקום במהירות.

הטיפים באדיבות יונה אדם, 'יונה הבלבוסטע',
מתמחה ביצירת סביבת חיים מתוכננת, מאורגנת ומסודרת
טלפון 6618113 -052
http://www.balabuste.co.il/index.php


תודה על קריאת עלון קשב ADHD
אני מזמינה אותך לחכות ביחד לעלון הבא.

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

adhdindex.co.il

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


28.08.2016