עלון קשב ADHD
שלום רב ,
העלון הנוכחי פוגש אותנו בפתיחה השנייה של שנת הלימודים תשע"א, פתיחת המכללות והאוניברסיטאות.
הוא מציג את אחד הכלים החשובים ביותר לעזרת הלומדים: אבחון לקויות למידה. הילה קנר, מומחית לאבחון במרכז לקידום למידה חיפה, הועילה להציג בפנינו מידע על סוגי האבחונים ועל סוגי ההמלצות שיעזרו לתלמיד ולסטודנט לעקוף את קשייו ולהתמקד בלמידה עצמה. קריאה נעימה!
אבחון וטיפול בלקויות למידה
הילה קנר
אנו חיים כיום בסביבה אוריינית, הדורשת מאיתנו ללמוד, לקרוא ולהתעדכן באופן מתמיד. עלינו ללמוד חומר חדש בכל שלב בחיינו. למשל, בלמידה - קריאת טקסטים בנושאים שונים, בעבודה - תכניות, מודלים ומטלות שונות שיש לבצע. כאשר תפקודי הלמידה אינם אופטימליים, לקשיים האובייקטיביים עלולים להתווסף קשיים רגשיים, כגון: תחושות של חוסר בטחון, חוסר מסוגלות, שונות וחריגות.
חשוב לציין כי הלמידה מושפעת ממקורות רבים, בהם גורמים פנימיים של יכולת, גורמים רגשיים, גורמים סביבתיים, כגון: מידת החשיפה למידע וחומרים בבית וכן כמות ואיכות ההוראה.
מתי כדאי להגיע לאבחון?
לאבחון כדאי להגיע, כאשר קיימת תחושה שיש לי יכולת גבוהה יותר מזו שאני מפגינ/ה בשטח, או כאשר קיימים קשיים משמעותיים בתחום השפה, הקריאה, המתמטיקה, הזיכרון, הקשב או הריכוז. הקשיים עלולים להתבטא בציונים נמוכים, תחושת תסכול, קשיים במוטיבציה וקשיי התנהגות.
מהו אבחון ?
אבחון הוא מפגש עם מומחה בתחום, שמטרתו היא זיהוי מקור הקשיים עמם מתמודד המאובחן בתהליך הלמידה. מטלות האבחון בודקות תחומי ידע ויכולת, כגון: שליטה בשפה דבורה, ידע לשוני, ניסיון שנצבר בקריאה, עמדות כלפי הקריאה, מיומנויות קוגניטיביות, זיכרון מילולי, סגנון למידה וחשיבה, היכולת לעבד מסר כתוב ולהביעו בעל- פה ובכתב ועוד. מטלות האבחון הן ברמת הביצוע, כגון הפקת משמעות מטקסט כתוב, וברמת העקרון, לבדוק את המנגנונים העומדים בבסיס הלמידה.
שלבי האבחון:
האבחון מורכב ממספר שלבים:
א. איסוף מידע רקע על ההיסטוריה של המאובחן: ההתפתחות הפיזית, השפתית, ההיסטוריה המשפחתית וכן מידע לימודי.
ב. עריכת האבחון עצמו
ג. ניתוח וארגון הנתונים לדו"ח אינטגרטיבי
ד. מתן הסבר לנבחן לגבי הממצאים.
על בסיס דו"ח האבחון, ניתנות המלצות לתוכנית טיפולית ולהתאמות בדרכי ההיבחנות.
סוגי אבחונים:
• אבחון דידקטי
האבחון הדידקטי בודק רק את הפן הלימודי כמו קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, תפיסה חזותית, שמיעתית, קשב וריכוז ועוד. הוא מאפשר מתן המלצות לדרכי טיפול והמלצות להתאמת דרכי היבחנות.
•אבחון פסיכודידקטי
אבחון זה הינו שילוב של אבחון דידקטי ביחד עם היבטים פסיכולוגיים כמו מבחן אינטליגנציה, אבחון רגשי ועוד, האבחון נערך לרוב ביותר ממפגש אחד וכולל העברה הן על- ידי מאבחן דידקטי המוסמך בתחום מיומנויות ולקויות הלמידה והן ע"י פסיכולוג. הוא מאפשר מתן המלצות לדרכי טיפול והמלצות להתאמת דרכי היבחנות, במידת הצורך הבניית תוכנית טיפולית מקיפה.
• אבחון דידקטי דינאמי
האבחון כולל למידה (תיווך) במהלך האבחון, כדי לחקור את תהליכי החשיבה של המאובחן בזמן התמודדותו עם בעיות המוצבות בפניו. נבדקת רמת המודעות של המאובחן לתהליכי הלמידה והפעולה שלו וכן יכולתו להיתרם ולבצע שינוי כתוצאה מהתערבות.
האבחון הדינאמי מאפשר הערכה של סוגי ההתערבויות היעילים יותר עבור הפרט. לרוב, הוא נמשך על פני מספר מפגשים, שכן מטלות רבות מועברות בתחילה ללא תיווך ולאחר מכן עם תיווך.
•אבחון לאיתור קשיי קשב וריכוז
אבחון זה הוא אבחון רפואי אשר נערך על ידי רופא נוירולוג או פסיכיאטר שהתמחה בתחום.
חשוב לציין כי האבחון הנו צעד ראשון בתהליך טיפול. הוא מגדיר את התחומים הדורשים התערבות וממליץ על דרכי ותחומי הטיפול הנדרשים. ההגדרות העכשוויות ללקויות הלמידה כוללות מדד של תגובה להתערבות, כך שההליך המקובל כיום לקביעת לקות למידה הנו רב- שלבי: איתור מקורות הקושי ßמתן המלצות - בניית תוכניות התערבות וטיפול. בסיום האבחון ניתנות המלצות המחולקות למספר קטגוריות.
המלצות האבחון:
א. המלצות להמשך אבחון אצל איש מקצוע אחר
ההמלצות להמשך אבחון , ומפנות לאיש מקצוע כגון רופא מומחה בתחום הקשב והריכוז, קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק. מטרתן להגדיר באופן מדוייק יותר את הקשיים וקביעת תכנית טיפול ממוקדת.
ב. המלצות כלליות למוסד הלימודי
ההמלצות כוללות דברים קטנים שניתן לעשות במסגרת הכיתה הרגילה אשר יסייעו מאוד ללומד לקוי הלמידה כגון, לאפשר לו לשבת בקרבת הדלת, יציאות קצרות מן הכתה כדי לרענן את משאבי הקשב, שימוש בתומכי זיכרון כגון מילונים, דפי נוסחאות ועוד, השלמת חומרים שאינו מספיק להעתיק או לכתוב בזמן השיעור באמצעות דף מודפס עם תקציר השיעור או הקלטה של השיעור.
ג. המלצות להתאמות בדרכי ההיבחנות
על- פי חוזר המנכ"ל של משרד החינוך, קיימים שלושה סוגים של התאמות:
התאמות בדרגה 1 שאינן משנות את מהות הבחינה,
התאמות בדרגה 2 המשנות את תנאי הבחינה אך אינן פוגעות במהותה,
התאמות בדרגה 3 המשנות את תוכן ותנאי הבחינה ולכן משנות את מהותה.
התאמות בדרגה 1 ו-2 ניתנות לאחר אבחון דידקטי, בעוד שהתאמות בדרגה 3 דורשות השלמת האבחון הדידקטי על- ידי אבחון פסיכולוגי.
יש לציין כי ההתאמות מסייעות לתלמידים לקויי למידה היודעים להשתמש בהן, אך אינן עוזרות לתלמידים שאינם לקויי למידה. על כן מופעל שיקול דעת רב בעת מתן ההמלצות להתאמות. לעתים קיימת תחושת תסכול בקרב מאובחנים משום שלא זכו להתאמות להן קיוו. חשוב לשאול ולהבהיר את הנושא, אך יש לציין כי ההתאמות הניתנות מגובות כולן בממצאי האבחון ומטרתן, כאמור, לסייע - למנוע מלקות או קשיי למידה לפגוע ביכולת להביע שליטה בחומר. למשל, בכדי למנוע מצב בו כתב יד לא קריא יוביל להורדה בציון בגלל קושי לפענחו, תינתן התאמה של הכתבה לבוחן או שעתוק - העתקה של מחברת הבחינה לאחר סיומה ע"י אדם אחר.
תכניות התערבות וטיפול:
נמצא כי ההתערבות היעילה ביותר בסיוע למתמודדים עם לקות למידה, היא טיפול רב-תחומי באמצעות אנשי מקצוע מגוונים. תוכנית טיפול יעילה מאתרת את העוצמות והיכולות של ה"מטופל" ומסייעת לו באמצעותן ודרכן להתמודד עם הקשיים אשר הוגדרו באבחון.
הילה קנר, מומחית לאבחון וטיפול בלקויות למידה,
המרכז לקידום למידה חיפה, http://mkl.co.il/ , טלפון: 04-8530997
תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
העלון הבא יביא עוד מידע על ההתמודדות המרתקת ורבת הפנים עם הפרעות קשב וריכוז. אם עדיין אינך מנוי/ה עליו, כתב/י אליי כדי להצטרף לרשימת התפוצה. כאן נמצאים כל העלונים המרתקים:
https://adhdindex.co.il/all-alonim
בברכה,
זיוה דינה - קשב ADHD
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד גדולים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
13.03.2023