עלון קשב ADHD
שלום רב,
שנת הלימודים נפתחת במערכת החינוך היום. בחרתי להקדיש את העלון הזה לשיר הלל לעבודה המתמדת, העקבית והצנועה של אמנות הקראטה, שמהווה דוגמה לחתירה מתמדת לשלמות אישית, מתעלמת מכל תחרות, ומציעה דרך ואור בקצה המנהרה. המאמר נכתב על ידי מאיר וקסמן, אשר ניהל אימוני קראטה לילדים עם הפרעות קשב ובעיות התנהגות במשך 5 שנים, ואשר מתאמן בקראטה כדרך חיים. קריאה מהנה!
קראטה ללחימה בהפרעות קשב וקשיי התנהגות/ מאיר וקסמן
צעירים רבים מגיעים לקראטה עם פנטזיות לעוף באוויר ולחסל עשרות יריבים בהינף יד. הם מפתחים שאיפה להיות חזקים יותר, מסוגלים להגן על עצמם ולהגיע ליכולות פיזיות מדהימות כמו גיבורי הסרטים והטלויזיה, ובטוחים שיוכלו להגיע לכך תוך חודשים ספורים. בפני מדריך הקראטה עומדת הדילמה, אם לשמר ולתדלק את הפנטזיה, או לתעל את ההתלהבות והאנרגיה לכיוון אומנות הלחימה האמיתית.
"קראטה מתחיל ומסתיים בצניעות". מאסטר גישין פונאקושי, אבי הקראטה המודרני.
עקרונות הקראטה
אומנות הקראטה איננה תירגול גופני גרידא, אלא מערך תנועות המושתת על עקרונות פילוסופיים ונלמד במהלך אימונים עקביים. העקרונות הנם:
• כבוד לזולת בכלל וליריב בפרט. (כל פעילות מתחילה ומסתיימת בקידה. )
• כבוד לבכיר (סניור).
• איסור מוחלט על פגיעה ביריב.
• שוויון (כולם לובשים את בגד הגי הלבן) .
• לקיחת אחריות.
• התמדה אינסופית.
• ביקורת עצמית.
• כבוד למקום האימונים (דוג'ו) ושמירה על נקיונו.
(בתום האימון מתכבדים הבכירים, ובראשם המורה, לאחוז ראשונים בסמרטוט ולמרק את הרצפה בכריעה על ארבע.)
מחקרים
על פניו, נראה כי מתאמן בעל הפרעות קשב אשר מפנים ומיישם עקרונות אלה, מצליח להתגבר על חלק ניכר מקשיי ההפרעה האופיניים. ואכן, מחקרים רבים קושרים בין אימונים באומנויות לחימה לבין שיפור יכולות ריכוז, כישורים חברתיים, דפוסי התנהגות ויכולות לימודיות. אזכיר שניים מתוכם:
א. נערים עם הפרעות התנהגות קשות - מחקר שנערך באוניברסיטה בטכסס.
הנערים חולקו לשלש קבוצות אשר הודרכו בידי אותו מדריך. קבוצה אחת קבלה אימון גופני אינטנסיבי, קבוצה שניה עסקה באומנויות לחימה וקרבות תחרותיים, והקבוצה השלישית עסקה בקראטה מסורתי עם דגש על הריטואלים והעקרונות הפילוסופיים.
בסוף התקופה נבדקו מרכיבים כגון חיברות (סוציאליזציה), רמת חרדה ותוקפנות, ונמצא כי הקבוצה שעסקה בקראטה מסורתי השיגה את השיפור הגדול ביותר מבין שלושת הקבוצות.
ב. נערים עם הפרעות קשב והפרעות התנהגות - מחקר שנערך בישראל בחטיבת ביניים לחינוך מיוחד במרכז הארץ בשנת תשנ"ט. המחקר בוצע על ידי הגב' איריס שני במסגרת עבודתM.Aבסוציולוגיה של החינוך. נבדקו 80 תלמידים, מתוכם 53 קבלו אימוני קראטה פעמיים בשבוע ו- 27 היוו את קבוצת הביקורת. המחקר בדק את המתאם בין השתתפות באימוני הקראטה לבין שיפור במתמטיקה ובהבנת הנקרא במהלך שנת המחקר.
התוצאות היו חדות וברורות. אצל הקבוצה המתאמנת היה השיפור בציון הבנת הנקרא פי 2.3. ובמתמטיקה פי 1.4 לעומת קבוצת הביקורת. (תקציר המחקר פורסם בספר "ביד ריקה" מאת איריס שני).
קראטה כדרך חיים
התנאי לשינוי המבורך שמובילים אימוני קראטה הוא התמדה. מילה אחת אבל קושי עצום. נהגתי להכריז בפני הורים, מורים ומחנכים, שאני מוכן לתת ערבות בנקאית להצלחת המתאמן להתגבר על קשייו. התנאי הוא שיתמיד. אבל את הערבות להתמדה ייצטרך לתת מישהו אחר.
קראטה מתחיל בשני אימונים בשבוע. עם ההתקדמות והעלייה בדרגה, הוא הופך לדרך חיים. אני אומר לתלמידים שקראטה משול לאוכל ולהבדיל, לעשיית צרכים. אלו פעולות יומיומיות שאתה מבצע, בריא או חולה, עסוק או חופשי, נשוי או רווק, סטודנט או מנהל, בכל מצב וללא קשר ללחצים ושינויים במערכות אחרות בחייך.
בניגוד לרוב סוגי הפעילות הגופנית המושתתים על תחרותיות, אימון הקראטה מושתת על מסלול אישי, בו המתאמן מתחיל בנקודה מסוימת ומנסה לשפר את עצמו ללא הרף. בנוסף, לא נדרש כח פיזי. כתוצאה, כל אחד ואחת יכולים לעסוק בפעילות זו ללא מגבלות מבנה גוף, יכולת גופנית, כושר, מין וגיל.
במקרה של נוער , תמריץ חשוב להתמדה יכול להיות אימון משותף ביחד עם אחד ההורים. הזכות לבלות פעמיים שלוש בשבוע ביחד עם ילדך המתבגר, מהווה תרומה ותשתית מצויינת למערכת יחסים טובה ולעניין משותף בתקופת גיל המועדת לפורענות.
אצל ילדים, התמונה שונה. אין קושי גופני להתחיל להתאמן בגיל צעיר מאוד, אולם הדרישות להתמדה, רצינות וחיפוש שלמות, עשויות להיות מעבר ליכולותיו של ילד לפני גיל 12-13. הפתרון הפשוט הוא להתחיל להתאמן אחרי גיל זה. מורים אחדים מבצעים "התאמות" של הקראטה המסורתי לילדים, על ידי הוספת משחקי מלחמה ותחרויות שונות בתחומים אחרים. בבואנו לטפח עניין בילד הצעיר, יש להיזהר מסילוף עקרונות הקראטה הטהור, ולדבוק בהכנה למסלול אימונים של הרגלים ותפיסה נכונים עד להצטרפות לאימון המבוגרים.
בחירת מורה מתאים לאומנויות לחימה
המורה הוא המפתח לדרך החיים של אומנות לחימה. טעות בבחירתו עלולה להבריח את התלמיד המתחיל או, לחילופין, לגרום לו לבזבז את זמנו בהליכה לכיוון מוטעה.
בבואך לבחור מורה לאומנויות לחימה, אני מציע לך לשאול את השאלות הבאות:
• האם המורה מתאמן יום יום בעצמו, או רק מעביר שיעור אחר שיעור?
• כמה שנות ניסיון באימון יש למורה ? כמה שנים הוא מתאמן?
• מה הוותק והרצף של התלמידים? האם יש תלמידים עם וותק של של שש שבע שנים, או שהתלמידים מתחלפים כל שנה?
• האם מלמדים גם נוער ומבוגרים או ילדים בלבד?
• מהו מספר האימונים בשבוע ? מהו משך כל אימון?
• האם לאירגון יש הירארכיה מסודרת עם השתלמויות למורים, אימונים סדירים לדרגות בכירות, אימונים מיוחדים, מורים שמנחים את המורה וכן הלאה?
• האם קיימים ריטואלים קבועים: קידה בהתחלה ובסוף, קידה לפני יריב, שטיפה וניקיון האולם?
• האם יש דגש יתר על דרגות ותחרויות ?
• האם יש אווירה של סיפורי גבורה ואליפויות בדוג'ו ?
• האם משלבים אומנויות לחימה שונות ? (היפנים אומרים שהסמוראי אינו יכול להיות משרתם של שני אדונים . במילים אחרות:כל אומנות לחימה מחייבת תקופת חיים שלמה לרכישת מיומנות בה)
• האם המורה בוגר קורס מאמנים, או לפחות קורס מדריכים, מוכר על ידי משרד החינוך והספורט?
סיכום
לאחר שלושים ושתיים שנים כמתאמן ועשרים וחמש שנים כמורה לקראטה, היכולות שפיתחתי לעצמי במגוון תחומי חיים כמשפחה, עסקים ואקדמיה, מובילות אותי למסקנה כי תרומת אימוני הקראטה לאיכות חיי היא מעל ומעבר לכל פעילות אחרת המוכרת לי. לא תהייה זו הגזמה לקבוע, כי מבוגר או ילד, הסובל מבעיות קשב ריכוז והתנהגות, יוכל לפתור את מרבית קשייו אם יתמיד באימוני קראטה או אומנות לחימה רצינית אחרת.
"המטרה העיקרית של אומנות הקראטה היא, השאיפה לאופיו המושלם של המתאמן".
מאסטר גישין פונאקושי.
מאיר וקסמן הנו מהנדס ובוגר מינהל עסקים,
מתאמן ומורה דאן 4 לקראטה בעמותת שוטוקאן קראטה דו בישראל, מנהל בית הספר למדריכים של העמותה http://www.shotokan.org.il
במשך חמש שנים הנחה בהתנדבות הוראת קראטה ביחד עם תלמידיו כחלק מתוכנית הלימודים הרגילה בבית ספר לחינוך מיוחד.
תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אני מאחלת לך התחלה טובה של שנה חדשה, תקוות ומרץ להגשים את מטרותיך.
העלון הבא ידון באבחון לקויות למידה. אני מזמינה אותך לחכות לו ביחד אתי.
בינתיים נוכל להתעמק עוד בפעילות גופנית ותנועה:
https://adhdindex.co.il/cat-38
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להעצמה מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
10.03.2022