עלון קשב ADHD
למנויי העלון שלום רב.
לפני שנפתח בנושא העלון, אני מבקשת להודות לכל אחת ואחד מכם על אישור המנוי על עלון קשב ADHD. כעת כל המנויים הם מאושרים....
העלון הנוכחי משתדל לעזור לילדינו, תלמידינו ומטופלינו לקבל, להתמודד, לסנגר ולהצליח עם הפרעת הקשב שלהם בהנחייתה של לאורה וולמר, פסיכולוגית קלינית עם נסיון רב בטיפול בילדי ADHD. בחלקו האחרון של העלון תוכלו לקרוא דברים משעשעים על ילדים עם ADHD. כדאי לחכות!
כיצד תעזרו לילדכם להפוך למומחה ל-ADHD?
לאורה וולמר
"אני מסתובבת בכיתה כי משעמם לי, המורות מבקשות ממני לשבת ומאיימות שיוציאו אותי מהכיתה. אני תמיד מפריעה, מפטפטת ונוגעת בדברים", סיפרה לי קים בת השבע. כאשר שאלתי אותה מדוע קורים לה כל הדברים האלה, ענתה מבלי להתבלבל:"כי אני ילדה רעה, גם הילדים בכיתה יודעים שאני ממש ילדה רעה."
זיו בן העשר הגיע לקליניקה שלי שלוש שנים לאחר שאובחן כ - ADHD. שאלתי אותו כיצד נוצרה אצלו ההפרעה, והוא סיפר לי שכנראה קרה לו משהו עצוב בגן ומאז הוא כזה. לשאלתי מתי ההפרעה תיגמר, ענה: "בעוד שבועיים יש לי יומולדת עשר, ואז היא תעבור."
קים וזיו הם ילדים חמודים וחכמים הבאים ממשפחות מטפחות. אך עדיין לא הצליחו להבין מהי הפרעת קשב וריכוז ואיך היא קשורה לחייהם. והם לא לבד... הרבה (אולי יותר מידי) ילדים עם ADHDאינם מצליחים להסביר לעצמם ולסביבתם מה קורה להם. הם מבולבלים ומסתובבים עם הרבה שאלות לא פתורות, וגם חשופים לכמות לא מבוטלת של הערות וביקורת. כמו קים, הם עלולים לפתח מחשבות שליליות על עצמם ולהרגיש טיפשים או רעים. חלקם יפתחו אדישות כדרך להימנע מהתסכול ומהכאב.
הניסיון שהצטבר לאורך השנים בעבודה טיפולית עם ילדי ADHDומשפחותיהם מלמד אותנו, שרצוי ומומלץ לשוחח עם הילדים על התסמונת. זה הטבע שלהם, סגנונם הייחודי של תפיסה, חשיבה, רגש והתנהגות שילווה אותם לאורך כל החיים (אם כי הביטוי ישתנה עם הזמן).
הגיע הזמן להפוך את ילדינו למומחים ל- ADHD!
אני מאמינה שילד המכיר את עצמו ומיודד עם הטבע שלו, הוא ילד רגוע ומסופק יותר, אשר מסוגל להסביר את עצמו לסביבתו ולזכות ממנה לקבלה, לאהדה ולסיוע בעת הצורך. בעתיד, ילד כזה יצליח לתעל את תכונות ה-ADHDשלו לכיוון החיובי, ולהשתמש בהן כבסיס להצלחה אישית ולתרומה לחברה.
לפניכם עשר המלצות שיעזרו לכם להפוך את הילד למומחה ל-ADHD:
1. העשירו את הידע האישי שלכם על ADHD
לפני שאתם ניגשים לילד, העשירו את הידע האישי שלכם אודות ADHDוהתעדכנו בנושא. תוכלו לעשות זאת על ידי קריאת ספרים ומאמרים, השתתפות בהרצאות ובסדנאות, כניסה לפורומים מקצועיים, ועוד. כל המרבה הרי זה משובח!
2. המחישו דרך מצבים יום-יומיים
אצל ילדים, ממש כמו אצל מבוגרים, הבנת ה-ADHDאיננה אירוע חד-פעמי אלא תהליך מתמשך. השתמשו במצבים יום-יומיים בחיי הילד שימחישו לו כיצד מתבטא אצלו ה-ADHD. לדוגמא, דברו איתו על הקושי שלו לחכות בתור או לסיים את שיעורי הבית כסממנים של ההפרעה. השתמשו בתיאורים ולא בביקורת!
3. השתמשו בדימויים מעולם הטבע
כדי להעביר מסרים בצורה פשוטה וקליטה, השתמשו בדימוים ובמטפורות מעולם הטבע, אליו ילדים מחוברים במיוחד. למשל, "כשכעסת היית כמו הר געש מתפוצץ". ניתן גם להשתמש בדימוים דמיוניים. לדוגמא, בספרי "האיידיאייצ'די שלי" אני משתמשת בדימוי של "שוטר רדום בתוך המוח", וכך מקרבת את הילדים לנושא ה-ADHDבצורה נגישה ומחויכת.
4. תנו לגיטימציה ל-ADHD שלו
למדו את הילד שהפרעת קשב וריכוז הינה נושא לגיטימי, שלא צריך להתבייש בו או להסתירו. חשוב מאוד להסביר לו שהוא אינו חולה או מקולקל אלא ילד נפלא שהמוח שלו פועל אחרת. (בדיוק כמו שקורה לאנשים שמאליים!)
5. שוחחו על ADHDבתוך המשפחה
להורים מומלץ לעודד שיח טבעי ושגרתי בנושא ADHDבחיק המשפחה, גם בצירוף האחים, על פי גילם ויכולתם. שיחות אלה יתרמו לאווירה המשפחתית ויחזקו את חברי המשפחה עם וללא ADHD.
6. התאימו את המסרים לגיל הילד
התאימו את המסרים לגיל הילד וליכולותיו. חפשו את ההזדמנויות המתאימות לשיחה עמו על נושא חשוב זה: לפני השינה, בפיקניק המשפחתי, כשאתם צועדים עם הילד וכדומה.
7. הסבירו ברוגע ובמידה
חשוב שהעברת המסרים על ADHDתתבצע באווירה רגועה ומקבלת, כדי שהילד יהיה מוכן להקשיב ולהתבטא בחופשיות. העניקו לילד מזמנכם וסבלנותכם כדי שיבין ויעבד את המידע החדש. זכרו שילדים מעדיפים -כמו כולנו- לדבר על הצלחותיהם ולא על קשייהם. שימרו על מינון נכון של מידע והרגישו לפי תגובותיו מתי זה מספיק.
8. היעזרו בגישה עקיפה
אם הילד מתנגד לשוחח על הADHDשלו, התייחסו למישהו חיצוני (חבר, דמות ספרותית או טלויזיונית, וכד') ולא לילד עצמו. הגישה העקיפה אינה מאיימת על הדימוי העצמי של הילד ומעודדת תקשורת. בהמשך, תוכלו לשוחח איתו ישירות על קשייו, רק אם מגיב בחיוב לכך. אם הוא "מתחפר" או אומר שאצלו זה לא קורה, הניחו לו. המסרים החשובים יגיעו אליו וישפיעו עליו גם אם לא ידבר על עצמו.
9. הנחו אותו לקחת אחריות בכל מצב
כדי שהילד לא ינצל את הידע החדש כתירוץ לפריקת כל עול, חשוב להסביר לו שזה שהוא ילד ADHDלא מעניק לו את החירות לעשות כרצונו. גם אם קשה לו וגם אם אינו אשם בחלק ממעשיו, עליו לקחת אחריות עליהם. לדוגמא, אם לא התאפק וסיים את כל הממתקים שבמזווה המשפחתי, ייתכן מאוד שהוא אינו אשם שכן הבלמים שלו לא עבדו טוב, כמו שקורה אצל הרבה ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. אבל עליו לקחת אחריות, להודות במעשה ולקנות ממתקים חדשים לאחיו.
10. תגמלו על שיתוף פעולה
ההבנה של הADHDדורשת מהילד השקעת זמן ואנרגיה רגשית רבה. הרעיפו עליו חיזוקים על שיתוף הפעולה שלו על ידי מילה טובה, חיבוק או פרס קטן. השתדלו לא לבטא אכזבה אם אינו עומד בקצב ההבנה או השינוי ההתנהגותי שציפיתם לו.
בהצלחה! לאורה.
לאורה וולמר היא פסיכולוגית קלינית לילדים, עובדת במרפאה להפרעות קשב של מכבי שירותי בריאות בהרצלייה ובפרקטיקה פרטית, מרצה ומייעצת לצוותים חינוכיים. כתבה את הספר 'האיידיאייצ'די שלי'.
פרטים באתר: http://www.myadhd.co.il
אתם מוזמנים לשיר את הפזמון החוזר
עם הילד ה-ADHDי אשר הופיע בגרמניה בפסטיבל שירי ילדים:
I am an everyday boy
I'm not crazy, I'm not dumb
I'm only too active
I don't understand why
It is really annoying
But I'm not pitiful at all
I'm just an everyday boy With ADHD
הקישור ל-youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_K-m-jLjmtQ&feature=related
הפונים לזיוה דינה בכתב, יקבלו את העתק הכתוביות באנגלית אשר כתב עבורנו שמואל מאירי מחברת ניוזלטר בע"מ.
תודה על קריאת עלון קשב ADHD ביחד עם כל מנויי העלון. העלון הבא ידון בתרומתן של הבדיקות הממוחשבות לאבחון הפסיכולוגי, ואני מזמינה אותך לצפות לו ביחד עמי.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
24.02.2016