עלון קשב ADHD
לקוראי העלון שלום רב.
העלון הנוכחי מתרכז בגישת "ניהול טיפול" (case management) להפרעות קשב, והפעם נתחיל בסיפור משלי:
בגיל 4, בני לא אהב לצייר ולבנות בלגו או לשבת בריכוז בגן. לעומת זאת, הוא שיחק הרבה בחצר ונפצע לעתים קרובות, רכב על ה"בימבה" שלו עד הכביש הראשי, ניסה לצאת מן החלון בקומה השנייה, וגם בדק מה קורה כאשר זורקים קרשים וגפרורים בוערים למקלט השכונתי.
כאשר לקחנו אותו לרופאת התפתחות הילד, היא בנתה לו תוכנית טיפולית:
א. ריפוי בעיסוק - כדי לטפל במוטוריקה העדינה שלו.
ב. טיפול פסיכולוגי - כדי לטפל בחוסר הגבולות שלו.
ומה קרה?
המרפאה בעיסוק סיימה את הטיפול אחרי 10 מפגשים. אז מה אם הגננת אמרה שהוא לא מצייר עדיין?...
הפסיכולוגית אמרה שחוסר הגבולות של הילד נובע מחוסר גבולות במשפחה, והפנתה אותנו לטיפול משפחתי ביחד עם ילדינו בעלי הגבולות....
המטפלת המשפחתית אמרה שהבעייה בחוסר תיאום בין ההורים, והפנתה אותנו לטיפול זוגי.
הטיפול הזוגי הסתיים ללא תוצאות טובות.
והילד? הוא נשאר אותו דבר!!!
...עד שסיפרו לנו מה זאת הפרעת קשב, ומאז מתחילות 7 השנים הטובות שלו ושל המשפחה.
הסיפור הפרטי שלי ממחיש את ריבוי תחומי ההשפעה של ADHDעל המטופל עצמו, משפחתו, וסביבתו. בנוסף, הבעיות משתנות מאדם לאדם ומתקופה לתקופה לאורך מעגל החיים, בנושאים:
תחושה, תנועתיות, התנהגות, כישורי שפה, כישורי למידה, סדר, ביצוע מטלות בזמן, בעיות רגשיות, בעיות בתפקוד משפחתו של המטופל הצעיר, בעיות בזוגיות ובהורות של המטופל הבוגר, השתלבות חברתית ותפקודית בבית הספר, בצבא, באוניברסיטה ובעבודה.
חשוב מאוד: לפני התחלת הטיפול בבעיות הניצפות, יש לבצע אבחון רפואי של ההפרעה אצל נוירולוג או פסיכיאטר או פסיכולוג קליני מומחים לאבחון הפרעות קשב ורכוז.
אחר כך מגיע שלב הטיפול, אשר עלול לסבול מערב רב של תקלות, כפי שמונה אותן הפסיכולוג עדי פרי :
טיפולים פסיכולוגיים שאינם מועילים.
השקעת משאבים רבים בטיפולים שונים באופן לא יעיל.
התעייפות, שחיקה ודילול הטיפול לפני שמושג שיפור.
הנחיות לא מותאמות לשלבים התפתחותיים שונים,
הזנחה של חלקים (רגשי, חברתי, לימודי, משפחתי, פיזי, התנהגותי...) מהטיפול הכולל,
נסיגות במעברים בין מסגרות וחוסר המשכיות טיפולית.
צמצום הטיפול בגיל ההתבגרות,
צמצום אפשרויות הטיפול במסגרות הרגילות והעברתו למסגרות מיוחדות.
עימותים ומחנאות בקרב ההורים, המטפלים והמחנכים.
לקריאת המאמר המלא של עדי פרי על חשיבות האבחון והמעקב אחר לקויי למידה, הקליקו כאן:
ttp://www.hebpsy.net/community.asp?id=2&article=286
התקלות מוכיחות את הצורך בעיצוב מערך טיפולי ובמינוי "מנהל טיפול". מנהל טיפול טוב יגרום לקיצור משך הטיפול, יקטין כפילויות ויאפשר להתגבר על מחסומים.
כך יתפקד מנהל טיפול של ילד, לפי הצעתה של ד"ר דבורה דימינסקי:
מידע: מנהל הטיפול ירכז את כל המידע על הילד.
טיפולים: מנהל הטיפול ישגיח על איכות ועלות כל הטיפולים בילד.
מטפלים: יפעיל את כל המטפלים כצוות מתואם.
תווך להורים: יתווך בין הורי הילד לבין בעלי המקצוע.
הדרכת ההורים: ידאג ליידע את ההורים על מהות ההפרעה ויצירת מסגרת הולמת לילד.
זכויות: ישמור על זכויות הילד באמצעות סינגור וייצוג בפני סביבתו.
בית הספר: ישמור על קשר עם הצוות החינוכי בבית הספר וידאג להדרכתו.
משאבים: ירתום לטיפול משאבים הקיימים במערכות הבריאות, הביטוח, החינוך והחוק.
הפסיכולוג ד"ר עידן קוסובסקי, מדגיש, שכל תוכנית טפול רב תחומית חייבת לכלול פגישות חתך של כל הגורמים, על מנת לבדוק את יעילות התוכנית ולאפשר שינויים וגמישות לאורך הדרך.
מי יכול להיות מנהל טיפול ל-ADHD? בעלי מקצוע המעורבים ברמות השונות של הטיפול הרפואי או החינוכי: מרפאות בעיסוק, יועצות בית ספר, מורים, מאבחני לקויות למידה, מחנכים, פסיכולוגים, גננות, עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים, נוירולוגים או רופאי משפחה.
בהעדר מנהל טיפול, הופכים הורים רבים למנהלי הטיפול של ילדם. אולם לעתים קרובות, מעורבותם מקשה על הפעלת שיקול דעת ענייני. לעומתם, מנהל טיפול "חיצוני" יכול להסתכל על הטיפול מנקודת מבט שאיננה מושפעת ממשברים מקומיים, וכך לשמר את העמדה האופטימית עד להשגת שיפור באיכות החיים של הילד ומשפחתו.
ניתן להתקשר לד"ר דבורה דימינסקי: ddiminsk@netvision.net.il
תודה שהיית עמי עד כאן, ביחד עם אלפי מנויי העלון.
העלון הבא יעסוק בנושא הכנת שעורי בית של תלמידים עם הפרעות קשב, ואני מזמינה אותך לצפות לו ביחד עמי.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
11.03.2021