מאמר


כיצד להיעזר בטכנולוגיה כדי להיות סטודנט טוב למרות לקות ריכוז?

כיצד להיעזר בטכנולוגיה כדי להיות סטודנט טוב,
למרות לקות ריכוז? / עדו בן צבי

למידה יעילה בקורס אקדמי, דורשת יותר מנוכחות בהרצאות, הגשת מטלות התרגול והתכוננות למבחן. היא דורשת גם קריאה בספר הלימוד, לקראת כל הרצאה, האזנה בתנאי ריכוז טובים, במהלך כל הרצאה וחזרה על סיכום הרצאה, בתוך ימים אחדים לאחר כל הרצאה. דרישות אלה עשויות להיות קשות עבור תלמידים בעלי לקות קשב וריכוז. אולם, כפי שאסביר במאמרי זה, עזרים טכנולוגיים יכולים לסייע לתלמידים אלה לעמוד בדרישות ולהפוך את ההצטיינות בלימודים לנגישה עבורם.

התמודדות עם הפרעה בחלוקת הקשב

חלק נכבד מן התלמידים, בעלי לקות הקשב והריכוז, יש הפרעה בחלוקת הקשב. לכן הם מתקשים להקשיב ביעילות להרצאה ולסכם אותה ביעילות, בו זמנית. הניסיון לסכם את ההרצאה גורם לרבים מהם להקשיב למרצה באופן חלקי ביותר ולהפיק סיכום, שאינו מאפשר חזרה על החומר. לכן, בזמן ההרצאה, עדיף שתלמידים אלה ישקיעו את כל משאבי הריכוז שלהם, בהקשבה בלבד.

במקום לסכם את ההרצאה בעצמם, עדיף שהם יצלמו סיכומים של אחרים, יצלמו את איורי המצגת של המרצה ויקליטו את הנאמר בהרצאה. עדיף גם שהליכי הצילום וההקלטה ייעשו תוך הקפדה על פרטים טכניים, כדי שיהיה קל לחזור על החומר בעזרת הצילומים וההקלטות.

צילום מהלוח, כמו צילום ממחברות של תלמידים אחרים, כדאי לבצע בעזרת מצלמה דיגיטלית, כמו זאת של הטלפון הסלולרי. את הלוח כדאי לצלם, כאשר יושבים בדיוק מול מרכזו ואת דפי המחברת כדאי לצלם, כאשר מציבים את העדשה בדיוק מול מרכזם (דהיינו, כאשר המישור מרכזי של העדשה מקביל למישור הלוח או הדף). צילום החומר באופן זה, מאפשר למרבית המישור המצולם להיות בפוקוס. מעבר לזאת, רצוי לצלם יותר מפעם אחת כל דף וכל איור מהלוח ואת איכות התמונות רצוי להמשיך ולשפר, בתוכנות פשוטות לעיבוד תמונות.

חזרה על החומר מהקלטה קולית דורשת, קודם כל, שההקלטה תהייה נקייה מרעשים. באופן כללי, הדרך היעילה ביותר להפיק הקלטה נקייה מרעשים, היא להציב מיקרופון בצמוד למקור הקול הרצוי ולכוון את רגישותו, כך שיקלוט רק קולות חזקים. כדי לקיים כלל זה באולם ההרצאות, יש להציב מכשיר הקלטה דיגיטלי (אני ממליץ על אלו של חברת אולימפוס)בכיסו של המרצה, לתלות את המיקרופון החיצוני של המכשיר, על דש בגדו של המרצה ולכוון את רגישות המיקרופון לרגישות נמוכה. אם, בטעות, תכוונו את המיקרופון לרגישות גבוהה, אתם תקליטו גם את הלחישות של הקהל, את גרירת הכיסאות ואת המכוניות הנוסעות בכביש הסמוך.

במקרה שבו הצבה של מכשיר ההקלטה בבגדיו של המרצה אינה מתאפשרת, יש להציב את המכשיר במקום קרוב ככול האפשר אל המרצה ורחוק ככול האפשר ממקורות הרעש (רחוק מהקהל, מהחלון, מהמזגן וכיוצא בזה). כמו כן, יש להניח את המכשיר על משטח רך, כגון ספוג או בגד עבה, שיבודד את המיקרופון מגלי הקול, העוברים בחומרים מוצקים וקשיחים. בלא בידוד מסוג זה, המיקרופון יקלוט רעשים שאוזנכם אינה קולטת בדרך כלל. הוא יקלוט, את מה שאוזנכם קולטת, כאשר אתם מצמידים אותה אל משטח השולחן.

כאשר ההקלטה אינה נערכת בתנאים המיטביים, יש לנקות ממנה את הרעשים בעזרת המחשב. לאחר הורדת קבצי ההקלטה אל המחשב תוכלו לנקות אותם בעזרת התוכנה החינמית Audacity 1.3 Beta. לתוכנה זו יש שתי פונקציות המסייעות בזה. האחת מסירה מההקלטות צלילים חזקים מאוד וקצרים (כגון, צלילי קריעת רגלים) והשנייה מסירה מהן צלילים, שהמשתמש הגדיר בתור רעש (כגון, צליל המזגן).

כאשר יש בידינו הקלטה נקייה מרעש, עלינו לשנות את מהירות ההשמעה שלה, כך שתתאים באופן המיטבי לכושר הריכוז שלנו. לרבים מאתנו קשה, למשל, להאזין שנית, להרצאה, שניתנה בקצב הכתבה. (כיום, כאשר ההקלטות הן דיגיטליות, זירוז ההשמעה אינו מצריך את הפיכת קולו של המרצה לקול דק.) התוכנה Transcribe!(סימן הקריאה הוא חלק משמה של התוכנה) נוחה מאוד לזירוז והאטת ההשמעה, כי היא מאפשרת שליטה מוחלטת במהירות ההשמעה, תוך כדי ההשמעה עצמה. היא מאפשרת להגביר ולהנמיך את המהירות בדומה להגברה והנמכה של הווליום.

התמודדות עם קושי בתכנון הזמן

קשיים נוספים, העומדים בפני סטודנטים רבים עם לקות ריכוז, הם קושי בתכנון הזמן וקושי בהתארגנות לעמידה בתכנון זה. היומן האלקטרוני עשוי לסייע בהתמודדות עם קשיים אלה. כיום, אדם פרטי יכול להשתמש ביומן אלקטרוני המותקן על טלפון סלולרי, מחשב אישי או שרת אינטרנט. ניתן גם לסדר שיומנים, המצויים על עזרים ממוחשבים שונים, יתאמו ביניהם את תוכנם, כך שהמשתמש יוכל לגשת אל אותו לוח זמנים דרך אמצעים ממוחשבים מגוונים. אני ממליץ על שימוש ביומן הרשת של חברת גוגל וסינכרון עם יומן המותקן על טלפון סלולרי.

יומן ממוחשב עדיף על יומן נייר בשל פשטות הניהול שלו. כשמשתמשים ביומן אלקטרוני, אין צורך, למשל, לכתוב בו שוב ושוב פעילויות המתרחשות פעם בשבוע; פשוט מגדירים את הפעילות ככזאת שחוזרת פעם בשבוע. אין גם סכנה של שחיקת דפים במחיקות חוזרות, אין צורך להקפיד על כתב יד קריא ואין צורך בקניית יומן חדש, בתחילתה של כל שנה. מעבר לזאת, היומן האלקטרוני יכול לתת למשתמש תזכורות אורקוליות, לקראת פעילויות, שהמשתמש שכח מקיומן.

ביומן צריך לציין, לצד ציון הפגישות, זמנים לפעילויות, שאינן כרוכות בפגישה עם אדם נוסף. צריך לציין בו, למשל, זמנים לקריאה מוקדמת של חומר הלימוד וזמנים לחזרה על החומר. צריך גם לקבוע בו זמן לקריאת לוח הזמנים ולשיקול הכנסת שינויים בו, בכול בוקר ובכול ערב (ולסדר תזכורת קולית לקיום פעילות זו). ניהול זמן באופן המסודר הזה, עשוי להבהיר למשתמש, למשל, שהוא לקח יותר מדי קורסים או שיש לו פרקי זמן קבועים שהוא אינו מנצל.

תכנון זמנים עבור כתיבת עבודה סמינריונית, עבור התכוננות למבחנים או עבור כתיבת תזה, מצריך אמצעי טכנולוגי משוכלל יותר מן היומן. זאת משום, שמטרות הביניים של פעולות כאלו, כמו גם הזמנים המיטביים לביצוען, מוגדרות פחות טוב ממטרות הביניים בלמידתו של קורס. אמצעי משוכלל כזה הוא תוכנות ניהול מיזמים, כגון Project Manager. תוכנות ניהול זמנים מאפשרות למשתמש להגדיר מיזם (כגון כתיבת הצעת מחקר לתזה), להגדיר רשימה של שלבים בהכנתו, לסמן אלו מהם כבר הושלמו, לקבוע זמנים עבור אלו, שטרם הושלמו ולתכנן את שילוב ביצוע המיזם עם ביצועם של מיזמים אחרים.

התמודדות עם רעשים ומראות מסיחי דעת

כל אדם צריך להתעלם מאילו שהם רעשי רקע ומראות רקע כדי להתרכז. עבור אנשים עם לקות קשב וריכוז, ההתעלמות הזו קשה יותר מאשר לאחרים. עזרים טכנולוגיים יכולים לסייע בהתמודדות זו.

הדוגמה הפשוטה ביותר לשימוש בעזרים כדי להתמודד עם רעשי רקע היא שימוש באטמי אוזניים. בחנויות גדולות לכלי עבודה, ניתן למצוא סוגים רבים של אטמי אוזניים. האטמים מתחלקים לשתי קבוצות. הראשונה היא קבוצת האטמים המוחדרים אל תעלת השמע והשנייה היא קבוצת האטמים הסוגרים את האפרכסות בחללי מבודדים. יש אנשים המשתמשים, בו זמנית, באטמים משתי הקבוצות. בעת קניית האטמים חשוב להשוות את מדדי בידוד הרעש, המודפסים על אריזותיהם ולהימנע מבלבול בין אטמי אוזניים לבידוד מרעש לבין אטמי אוזניים לבידוד ממים בעת השחייה.

דרך אחרת להתמודד עם רעשים, או עם מראות רקע מסיחי דעת, היא לזהות אותם לפני תחילת הלמידה ולהתרחק מהם. לקראת למידה בספרייה, למשל, יש לזהות את החלון, כמקור חשיפה למראות רקע ולא לשבת לידו. לקראת הקשבה להרצאה, למשל, יש לזהות את מקום הישיבה המאפשר חשיפה למינימום רעשים ומראות רקע ולא לשבת, למשל, בשורה האחרונה, כי ממנה רואים כל תלמיד ותלמיד.

מלבד בידוד הפרעות והתרחקות מהפרעות, ניתן, בחלק מהמקרים גם להפסיק אותן. באחד ממאמרי הקודמים באתר זה, הסברתי כיצד לסלק גורמים המפריעים לריכוז מן המחשב האישי. אפשר לחזור ולעיין באותו מאמר.


מאת: עִדּוֹ בן צבי, מומחה לטכנולוגיה מסייעת(MA) וטכנאי מחשבים, יחס אישי – מחשבים, באר שבע (טל 054-4563823, פייסבוק: http://www.facebook.com/Personal.Care.Computers.




06.05.2012