מאמר


חופשת הפסח - בילוי משותף של כיף ולמידה

כשאני מדברת על פסח, מה עובר לכם בראש?
האביב או הניקיונות? הפריחות בטבע או הילדים בבית?
לצערי, רובנו עסוקים במחשבות, איך מתמודדים עם הילדים שנמצאים בבית ללא המסגרת החינוכית והחברתית שלהם.

פתאום, אין צורך לקום בבוקר ולמהר. אין משימות מובנות, אין חובות, אין שיעורים ואין חוגים. רק זמן פנוי, המון זמן פנוי... ולילדים אין מודעות לזמן וקשה להם למלא בכוחות עצמם את כל השעות שהתפנו. כך, נראה אותם דבוקים שעות למסכי הטלוויזיה, המחשב והאייפד, נשמע  חיכוכים וריבים בין האחים ובעיקר נקבל מהם תלונות שמשעמם.

הרבה פעמים התחושה שלנו כהורים היא, שאנחנו נגררים לתוך הוויכוחים, משמשים כשופטים, כבוררים או כוועדת תרבות עבור הילדים... ובעיקר חשים  שאיננו נהנים בחברת הילדים שלנו...

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות!
אפשר לנצל לפחות שעתיים ביום לבילוי זמן משותף שיחזיר את הכיף למשפחה. שעה אחת לתרגול משימה בדרך כייפית ושונה ושעה שניה לבילוי משותף!
הנה שלוש משימות לדוגמה:

א. התלבשות עצמאית
הילד לא יודע להתלבש בעצמו? מעולה, הנה סיבה למסיבה.

* מסיבת פיג'מות:
נזמין את הילד למסיבת פיג'מות, שתתרחש בכל יום בשבוע הקרוב בתום  המקלחת. כל מה שעליו לעשות, הוא ללבוש את הפיג'מה בכוחות עצמו וכך הוא זוכה לכרטיס כניסה למסיבת  הריקודים שאנו עורכים בסלון.

תצוגת אופנה לכל המשפחה:
נכין מגוון חולצות, מכנסיים, חצאיות, שמלות, תחפושות, גרביים ואביזרים כמו תיקים, תכשיטים, חגורות וכו' על אחת המיטות ונשלח את כל בני המשפחה להתלבש...

* בחירה עצמאית:
בשני המקרים, חשוב לאפשר לילד לבחור את הלבוש בעצמו, אם זו פיג'מה מסויימת למסיבת הפיג'מות או סט בגדים מסויים לתצוגת האופנה.

הדרכה בעדינות:
היו שם לידו בזמן ההתלבשות, הדריכו וכוונו בעדינות. אם הילד לבש את החולצה הפוכה, הסבו את תשומת ליבו לטעות. אם הוא רוצה לתקן, הראו לו כיצד. אם הוא רוצה להישאר כך, כבדו את רצונו ופשוט תדגימו על עצמכם איך מסובבים את החולצה על הצוואר, כדי לסדרה. חשוב להבין שהילד יכול ללמוד מצפייה לא פחות מאשר מעשייה. אל תדאגו, בפעמים הבאות הוא כבר יבקש עזרה או ירצה לפתור את הבעיה בעצמו.

הילד הכניס שתי רגליים למכנס אחד במכנסיים? אם הוא מתעקש להישאר כך, תנו לו להסתובב כך בחדר. אני מניחה שלאחר מספר דקות הוא יבין בעצמו שכדאי לו לשנות את המצב...

ואז במסיבה או בתצוגת האופנה, חיגגו איתו את ההישג, ריקדו ושירו ביחד. ובינינו, אם נסיר לרגע את המסכות הרציניות שלנו כהורים – תהיה שם אחלה מסיבה...

ב. חשבון וכתיבה 
הילד לא מצליח לפתור תרגילים בחשבון? מתקשה בכתיבה?
הוא משוכנע שהוא דפוק וכישלון באותו מקצוע ולא יודע כלום... אז מה עושים???

אחת הדרכים האהובות עליי לחזק את היכולות של הילד בתחום הכתיבה והחשבון גם יחד היא להכין חנות. תנו לילד לבחור לפחות 10 חפצים/ ממתקים/ צעצועים/ פירות וירקות וכו'  ולסדר אותם יפה על השולחן.

המטרה של הילד היא לכתוב את שם המוצר ומחירו על פתקי 'ממו'. אני ממליצה שמחירי המוצרים ינועו בין שקל ל- 10 ₪. כשלכל מוצר יהיה מחיר שונה.

לאחר שהילד הכין את הפתקים, הוא הופך להיות בעל החנות שמוכר לכם את החפצים. הוא יכול להמליץ בפניכם מה כדאי לקנות לילד שלכם מתנה לחג או איזה פרי ממש טרי עכשיו...

בכל סבב תקנו בחנות שילוב אחר של מוצרים או כמויות משתנות מאותו מוצר, כדי לתרגל את פעולת החיבור ואת לוח הכפל. הילד הוא הקופאי שלרשותו לוח מחיק קטן לחישובים וקופה מלאה בכסף אמיתי. תפקידו לחשב כמה כסף עליכם לשלם לו, האם הבאתם לו מספיק כסף, כמה עודף עליו להחזיר לכם וכו'.

בהמשך המשחק, כדאי ורצוי להתחלף בתפקידים ולאפשר לילד להיות הקונה.  הדגישו בפניו שעליו לבדוק את החשבון, כדי לוודא שבעל החנות לא טעה לרעתו... ועצה קטנה - לפעמים תטעו בכוונה, כדי לבדוק אם הילד קולט שיש בעיה...

במהלך המשחק ובסופו, הודו לילד על אדיבותו והגינותו כמוכר. ציינו עד כמה השילוט שהכין בחנות היה ברור וחישוביו מדוייקים – כך תעצימו את מאמצי הילד ואני יכולה להבטיח לכם שרצונו לחזור על החוויה יגדל בעשרות מונים.

ג. ציור דמות אדם
הילד מתקשה לצייר דמות אדם?
אפשרות ראשונה, בקשו ממנו לצייר את הדמות שהוא מצייר בדרך כלל, והוסיפו לה איבר אחד בלבד, למשל: הילד מצייר רק פנים, אך שוכח אוזניים... במהלך השבוע הקרוב, צרו לילד כמה שיותר הזדמנויות להתנסות בזכירת איברי הפנים בתוספת האוזניים.

אפשרו לו לצייר את הדמות – פעם על דף ופעם על לוח מחיק, פעם עם טושים ופעם בגירים בגן המשחקים. ביום אחר, תיצרו ביחד ראש מפלסטלינה שיכלול את כל האיברים הרצויים, כולל האוזניים המפורסמות...

אפשר להכין מראש דף צביעה עם דמות של גיבור-על נערץ או של פייה אהובה. בעת הצביעה, נסב את תשומת ליבו של הילד לאיבר שהוא צובע עכשיו.

שלושת העקרונות ללימוד משימות:
עקרונות אלה נכונים לכל המשימות ומבטיחים למידה מוצלחת ומהנה:

* הגדרת מטרה:
הבינו מהי המטרה שברצונכם להשיג, למשל: שהילד יתלבש לבד, שיפתור בקלות תרגילים בחשבון, שילמד לצייר דמות אדם וכו', והשתמשו באמצעים שונים ומגוונים כדי להשיג אותה.

* שילוב חושים:
משימה המשלבת מספר חושים, למשל: שמיעה, ראייה ומישוש, משפרת מאד את יכולת הלמידה של הילדים!

* הנאה מן הפעילות:
ככל שאתם תהנו יותר מהפעילות, הילד ייסחף בהתלהבות שלכם. לעומת זאת, במשימות שייראו בעיניכם כחסרות ערך או משעממות – הילד הרבה פחות ישתף פעולה.

ולגביי השעה השנייה של הבילוי היומי המשותף?
אותה הייתי מבלה עם הילד בפעילות שהוא בוחר. פשוט להיות שם איתו ולהנות במשחק משותף, בגן המשחקים, בריקוד, בשיחה או בהתכרבלות ביחד... 

אני מאחלת לכם בילוי נעים בחופשה עם הילדים.

סיגל סגליס, מומחית בריפוי בעיסוק לילדים
בדגש על עצמאות ואחריות 052-5641525
http://segelissigal.ravpage.co.il/giftzd 




08.05.2015