עשר עצות להתאמת המחשב לסטודנטים
עם לקות קשב וריכוז/ עדו בן צבי
אם אתה משתמש באופן יומיומי במחשבים, מומלץ שתשקיע לפחות שעה בשבוע בשיפור הכרת המחשב. ההשקעה הזו תחזיר את עצמה בשמירת תקינותו של המחשב, בחיסכון בשאבי הזמן והריכוז שלך ואפילו בבריאותך. אני ממליץ במיוחד להעמיק, באופן מתמיד, את ההיכרות עם יישומי המחשב השמישים לך ביותר ועם מערכת ההפעלה וללמוד כיצד לתחזק את המחשב באופן שוטף ולתקן תקלות קלות.
דוגמאות לדרכי לימוד:
* גלישה בפורומים שעוסקים במחשבים וקריאת השאלות והתשובות הניתנות שם. אני אוהב במיוחד את הפורומים "אופיס (מייקרוסופט)" ו"מחשבים ניידים" בפורטל תפוז.
* ניסוי וטעיה – פשוט לבדוק איך עובדים כל מני כלים ולחיצים המצויים במחשב.
* חיפוש סרטוני הדרכה או חומר הדרכה כתוב בעזרת האינטרנט. לדוגמה, דף האינטרנט הזה. (אגב, אם יש לך שאלות כל שהן לגבי הדף, צור עמי קשר iddobenzvi_at_walla.co.ilהחלף את הסימנים _at_בשטרודל).
* קריאת קובצי הוראות ההפעלה והסיוע שנמכרו עם המחשב: קבצי העזרה (לחיצה על F1ברבים מהיישומים), החומר המודפס שנמכר לכם יחד עם המחשב (מחשבים ניידים מגיעים לרוב עם ספר הוראות מודפס), יישום הסיור המודרך עבור משתמשים חדשים, הפעלת פונקציית הטיפ היומי וכיוצא בזה. מסיבה שטרם הבנתי, קריאת חומר ההדרכה הרשמי של היצרן אינה חביבה על רוב משתמשי המחשב, אך חשוב לזכור כי אופציה זו קיימת.
מחשבים מתוכננים כך שיעבדו ביעילות במשך כשלוש שנים. בעזרת תחזוקה טובה ושדרוגים הוא אולי יעבוד ביעילות ארבע או ארבע וחצי. אולם, מגיע היום שבו ה"חיסכון", שבאי קנייתו של מחשב חדש עולה לך ביוקר.
* המטלות הלימודיות שלך מותאמות לטכנולוגיה העדכנית ואתה נותר עם טכנולוגיה מיושנת.
* המחשב שלך מתבלה. הבלאי מתבטא באיטיות ויכול להתבטא גם ברעש, בהפרעות אחרות או בפעולות שהמחשב חדל לבצע. הצרה היא שבגלל שהתבלות המחשב היא תהליך הדרגתי, המשתמש מסתגל אליו ואינו מעריך אותו נכונה. מחשב בלוי מבזבז לך הרבה יותר זמן ומשאבי ריכוז ממה שנדמה לך ואת השימוש בו ניתן להמשיל לנהיגה בעומס תנועה.
* מחשב כזה עשוי לדרוש השקעה כספית תכופה בתיקונים.
* במחשב כזה סביר שתתרחש תקלה חמורה והיא עשויה להתרחש דווקא ברגע מאוד לא נוח.
שימוש בגרוטאת מחשב יכול להוריד את רמת הידיעות שלך, את הציונים שלך ואת הסיכוי שתשלים את לימודך במועד המתוכנן.
תרומתם של חלק מהיישומים והשירותים המצויים במחשב היא בעיקר שלילית ולפעמים אפילו שלילית לחלוטין. הם מסיחים את דעתך מעבודתך או גזולים משאבים מהמחשב. יש לצמצם את פעולתם של חלק מהיישומים ושירותים האלה ואת השאר יש להסיר כליל. דוגמאות:
* הזמנה חוזרת ונשנית לשימוש בגרסת ניסיון של תוכנה, שאין לך מושג מה תפקידה. הזמנה כזו קופצת למסך באופן אוטומטי, פעם בשבוע, אבל גוזלת משאבי מחשב כל הזמן. ובכן, הסר את גרסת הניסיון של התוכנה הזו. עשה זאת דרך מנהל התוכנות שבלוח הבקרה של מערכת ההפעלה. (אם למרות שאינך משתמש כלל בתוכנה הזו, אתה בכול זאת חושש מהסרתה לאלתר, ברר תחילה באינטרנט מה תפקידה ואם יש לה חלופות קלות להשגה.)
* תוכנות שהתקנת בעצמך והתאכזבת מהן ותוכנות שפג רישיונן וחלטת שלא לחדשו. מידת ההפרעה של תוכנות אלה משתנה מתוכנה לתוכנה, אך הן בטוח לא מועילות. הסר אותן.
* גאג'טים על שולחן העבודה של המחשב – אם אינך חייב מי מהם, הסר אותו.
* בדוק מה מייצגת כל צלמית בתיקייה "הפעלה" (Startup) שבתפריט היישומים המרכזי של המחשב. צלמית שמייצגת תוכנה שאתה משתמש בה רק לפעמים, צריכה להופיע מחוץ לתיקיה זו, כך שהיא תפסיק להידלק באופן אוטומטי עם כל הדלקה של המחשב.
* בדוק מה מייצגת כל צלמית על סרגל המשימות הראשי של המחשב – אלו מהן שמייצגות תוכנות שעבורך הן נדירות שימוש, כוונן כך שיופעלו רק ביוזמתך ורק במקרה הצורך. אפשר לעשות זאת בעזרת תפריט האפשרויות של כל אחת מהתוכנות האלו.
* שירותים מיותרים של מערכת ההפעלה – עם כל הדלקה של המחשב, מערכת ההפעלה מפעילה, באופן אוטומטי, שירותים שונים. חלק מהשירותים האלה הכרחיים לכל משתמש ואחרים הכרחיים רק לחלק מהמשתמשים. שירות הטלה-נט, לדוגמה, מיותר לרוב המשתמשים ואם הוא נדלק אצלך אוטומטית, שקול להעבירו להדלקה ידנית. את רשימת השירותים, ההסברים על תפקידם ותפריט שינוי דרך הפעלתם, ניתן למצוא בתיקיית השירותים, שבכלי המנהל, שבלוח הבקרה.
אם על שולחן העבודה של המחשב שלך יש עשרות צלמיות, אני לא מאמין שאתה מוצא בקלות את הצלמיות השימושיות לך. פנה משולחן העבודה קבצים וקיצורי דרך שכבר מזמן לא השתמשת בהם. סדר גם את התיקיות השמישות ביותר במחשב שלך – ככול שתיקיה שמישה יותר, הסדר בה חשוב יותר. מלבד הסדר בתיקיות, וודא שהתיקיות קשורות לספריות (בWin7) כך שפונקציות החיפוש לא ידלגו עליהן ובחר לקבצים ולתיקיות שמות שמעידים היטב על תוכנם.
* אפשר עדכונים אוטומטיים למערכת ההפעלה, ליישומים ולאנטי וירוס (להבדיל מעדכונים לBIOSשמורידים ומתקינים רק בהוראת מומחה).
* הפעל לעיתים קרובות, רצוי בהפעלה אוטומטית ובזמנים קבועים, את סריקת הווירוסים הכללית, פונקציית איחוי הדיסק ופונקציית גיבוי החומר.
* ניקוי המאווררים – מאוורר מאובק אינו מצנן היטב את המחשב ומסכן את תקינותו. כדי להגן על תקינותו, המחשב תוכנן להאט את פעולת עיבוד הנתונים במקרה של חימום יתר ולהגביר את פעולת מאוורר המעבד. הגברת פעולת המאוורר מרעישה ופוגמת בריכוז שלך. במחשב נייד עדיף לתת לטכנאי את עבודת ניקוי המאוורר ואם יש לך אחריות על המחשב, טיפול ברעש וחימום יתר אמור להיכלל בה.
* חשוב לשמור על פתחי האוורור פנויים ולהפחית, ככול האפשר את כניסת אבק למאווררי המחשב. למשל, אין להניח מחשב נייד על כרית או שמיכה.
* אם המחשב נרטב, כבה אותו מידית ונתק אותו מידית מכל מקור מתח.
* במקרה בו אתה מבחין בתקלה, אל תתעלם ממנה מחד ואל תרוץ ישר למעבדה מאידך. חפש מידע על אודות התקלה באינטרנט ויתכן שתגלה כי לתקנה בעצמך תוך זמן קצר.
* בחר סביבת עבודה דלה ממראות ורעשים מסיחי דעת. גם אם ההפרעות האלו נראות קלות בתחילת העבודה, כשהן יתמידו, הן יפגמו משמעותית ביכולת העבודה שלך. במקרה הצורך שקול עבודה עם אטמי אוזניים.
* פרסומות באתרי אינטרנט מעוצבות בכוונה תחילה כדי להסיח את דעתם של הגולשים. אנשים עם לקות קשב וריכוז עשויים להיות טרף קל לפרסומות אלה ולבזבז בגללן הרבה זמן ומשאבי ריכוז. על כן, השתדל להפיק את המידע הדרוש ללימודך מאתרים דלי פרסומות והשתדל לסדר את חלון הדפדפן, כך שהפרסומות יוצגו מחוץ לתחום ראייתך. במקרים קיצוניים, העתק את התמליל מהדפדפן אל מעבד התמלילים לקראת קריאתו.
* אם רעשי המאווררים של המחשב מפריעים לך, בדוק את תקינותם וודא את ניקיונם. בדוק גם שמארז המחשב סגור היטב. אם ההפרעה נמשכת ואם יש לך מחשב שולחני, ניתן לשפר את חומרת המחשב כך שירעיש פחות.
* מערכת ההפעלה של המחשב מתוכנתת להשמיע צלילים מגוונים כדי למשוך את תשומת לבך במצבים מגוונים. אם תרצה להחליף את הצלילים או לשנות את עיתוי השמעתם, תוכל לעשות זאת דרך לוח הבקרה של המחשב.
* גאג'טים וצלמיות על שולחן העבודה של המחשב – אם אינך חייב מי מהם, הסר אותו.
* תמונת הרקע של שולחן העבודה – אם אתה מוצא את עצמך בוהה בה יותר מדי, החלף אותה לתמונה משעממת יותר או אפילו לרקע שחור לחלוטין.
* בעת עבודה עם כמה חלונות פתוחים, בדוק אם המראה של אחד מהם מסיח את דעתך. אם כן, הקטן אותו למינימום.
* לגלוש בלי להיסחף: חיפוש מידע באינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מהכנת שיעורי הבית. הצרה היא שלא תמיד קל לגלוש רק לאתרים שמועילים בלמידה מבלי לבקר באתרי פנאי ובילוי. אם אתה צריך להתגונן מפיתוי זה, שקול לפתוח במחשבך חשבון משתמש נוסף, עם סביבת עבודה ייעודית להכנת שיעורי הבית בלבד. עבור חשבון משתמש זה, הגדר סמכויות מוגבלות וחסום לו את הגישה לאתרים הידועים כמסיחי דעת. ניתן להגדיר חשבון משתמש חדש ולאפיין אותו בעזרת הכלי להגדרת חשבונות משתמש, בלוח הבקרה של מערכת ההפעלה. חסימת אתרים ניתן לבצע בעזרת הכלי הקרוי "אפשרויות אינטרנט" באותו לוח בקרה. החסימה הזו מתקיימת רק בדפדפן אינטרנט אקספלורר.
* בעת כתיבת מסמכים ולקראת קריאת מסמכים, סדר רווח כפול בין השורות. פעולה זו הופכת את הקריאה לקלה יותר עבור מרבית האוכלוסייה וככול הנראה, היא מועילה במיוחד עבור מרבית האנשים עם לקות הקשב והריכוז. (ככול הנראה, כשאדם מסיים לקרוא שורה וצריך לאתר את השורה הבאה, הוא נדרש באופן לא מודע לרגע של תוספת ריכוז.) יש לחיץ שמאפשר לשנות בקלות את הרווח שבין השורות וברוב דגמי מעבד התמלילים Word, קל למצוא אותו.
* בדיקת האיות והדקדוק של מעבד התמלילים מושכת את תשומת ליבו של המשתמש מתוכן הדברים שהוא כותב אל פרטים טכניים. כדי לצמצם את ההפרעה, מבלי לפגום באיכות הכתיב שלך, השתמש בפונקציית תיקון השגיאות האוטומטי. לצורך שימוש יעיל בפונקציה זו, המשך בשגרת עבודתך במעבד התמלילים עד שתזהה שגיאה שאתה עושה בפעם השנייה. כאשר אתה מזהה שגיאה כזו, לחץ על המילה השגויה בעזרת כפתור העכבר הימני ומן התפריט שנגלה, בחר באפשרות "תיקון אוטומטי". אל תחשוש שפונקציה זו תכניס מילים לא רלוונטיות לתמלילים שתכתוב בעתיד. מניסיון, זה פשוט לא קורה וגם אם זה ייקרה, ניתן יהיה לתקן זאת.
* אם אתה נוטה לבזבז זמן בחיפוש אחר המקום הקודם בו ערכת את התמליל ("איפה הייתי?"), הוסף את הלחיץ "עריכה קודמת" אל סרגל הכלים לגישה מהירה. כדי לעשות זאת, לחץ בעזרת כפתור העכבר הימני על מקום כל שהוא בסרגלי הכלים של מעבד התמלילים ועקוב אחרי ההוראות שבתפריטים המתגלים. אגב, במעבד התמלילים Word 2010, מקשי הקיצור של הלחצן "עריכה קודמת" הם
Shift + F5.
לחלק מהסטודנטים בעלי לקות הקשב והריכוז קשה לסכם היטב הרצאות תוך הקשבה איכותית לנאמר בהן. בלא הקשבה איכותית בעת ההרצאה ובלא סיכום איכותי כדי לחזור ממנו על החומר, לקראת ההרצאה הבאה, קשה ללמוד. פתרון אפשרי לבעיה הוא התרכזות בהקשבה בלבד בעת ההרצאה וחזרה על החומר מסיכומי שיעור של תלמיד אחר או מהקלטה. פתרון זה דורש התעמקות בפרטים טכניים כדי להצליח.
עמידה בתור למכונת הצילום, במהלך ההפסקות, אינה לא מומלצת. ריכוז סביר בזמן ההרצאות דורש מנוחה בהפסקות. על כן מומלץ לצלם את סיכומי השיעור של חברך לספסל הלימודים בעזרת המצלמה של הטלפון הסלולרי. כדי לעשות זאת באופן איכותי, עדשת המצלמה צריכה להקביל למישור הדף. את התמונה מומלץ להוריד אל המחשב ולשפר את איכותה בעזרת עורך התמונות המובנה במערכת ההפעלה.
חזרה נוחה על החומר מהקלטות קוליות דורשת גם ניקיון של ההקלטה מרעשים וגם שליטה מלאה במהירות השמעת ההרצאה. השליטה המלאה במהירות ההשמעה של ההרצאה נחוצה כדי לזרז אותה בדיוק למהירות הנוחה לריכוז שלך. זאת משום שכאשר שומעים את אותו חומר בפעם השנייה, כבר קולטים אותו מהר יותר וקשה להתרכז בו כשהוא נאמר שנית באיטיות – בקצב הכתבה. אני אוהב לזרז השמעה של הקלטות בעזרת התוכנה Transcribe! (סימן הקריאה הוא חלק משם התוכנה).
דגשים להקלטות נקיות מרעש:
* הקלטה קולית נקייה מרעשים נעשית בעזרת מכשיר הקלטה דיגיטלי. לא בעזרת מכשיר המכיל חלקים נעים.
* את רגישות המיקרופון יש לכוון למצב הכי פחות רגיש – כך שהמיקרופון יקלוט כמעט ורק צלילים חזקים, כמו קולו של המרצה ולא יקלוט רעשי רקע.
* המקום המיטבי למכשיר הוא בכיס של המרצה, כאשר המיקרופון החיצוני מוצמד לדש חולצתו. אם לא מתאפשר לך להציב את מכשיר ההקלטה בבגדו של המרצה, השתדל להציב אותו במקום קרוב ככול האפשר אל המרצה ורחוק ככול האפשר ממקורות רעשי רקע.
* אם המיקרופון אינו מונח בבגדו של המרצה, הצב אותו על מצע רך, כדי לבודדו ככול האפשר מגלי קול העוברים בחומר המוצק. כדי להבין את חשיבותו של המצע הרך, הצמד את אוזנך אל השולחן וגלה עד כמה גדלה כמות הרעש הנקלטת.
* לאחר הורדה של קבצי ההקלטה אל המחשב, ייתכן שתצטרך לנקות מהם רעשים באופן יזום. ניתן לנקות את הרעשים בעזרת התוכנה Audacity 1.3 Beta . היא מכילה שתי פונקציות שונות לניקוי רעשים מהקלטות. במקרה של שימוש תכוף בתוכנות מסוג זה, מומלץ להשתמש גם ב-ReadyBoostאו להוסיף זיכרון עבודה למחשב, כדי לקצר את זמן ניקוי הרעש מקבצי הקול.
רבים מבעלי לקות הקשב והריכוז מתקשים לשמור על סדר יום, התואם את זה שתכננו, או שמתקשים לתכנן אותו מלכתחילה. יומנים ובמיוחד יומנים ממוחשבים, יכולים לשפר את המצב. יתרונות היומן הממוחשב על יומן הנייר:
* התראות ותזכורות ביוזמת המחשב או הטלפון הסלולרי – אם שכחת שיש לך פגישה, אפילו שהיא כתובה ביומן, המחשב או הטלפון הסלולרי יזכירו לך להתכונן אליה ולצאת בזמן מביתך כדי להגיע אליה. התזכורת תהיה גם חזותית וגם קולית.
* כתיבה חד פעמית של מטלות חוזרות – אם יש לך פגישה שחוזרת על עצמה למשל, כל שבוע למשך שלושים שבועות, אינך צריך לכתוב שלושים פעמים ביומן שהיא קיימת. פשוט סמן אותה כפגישה חוזרת.
* קל למחוק בלי להשאיר כתמים על הדף ואין בעיה של כתב יד לא ברור – כמו ההבדל בין מעבד תמלילים לכתיבת מסמכים בעט.
* סינכרון בין מחשבים שונים וטלפונים סלולריים – כשאני קובע פגישה לבן שלי ורושם אותה בטלפון הסלולרי, היא מיד מתעדכנת, בעזרת האינטרנט, גם במחשב שלי, גם במחשב של אשתי וגם בטלפון הסלולרי שלי. אשתי יודעת מיד לא לקבוע לי או לילד שום פגישה אחרת בזמן זה ואני איני צריך להעתיק את פגישותיי מהטלפון אל המחשב.
* אפשרות לרשום אירועים שיתרחשו בשנים הבאות – מאז שאני משתמש ביומנים ממוחשבים אני תמיד זוכר להתקשר ולומר "מזל טוב" בימי ההולדת של מקורביי.
ראשית, אם העבודה על המחשב גורמת לך לכאבים (בידיים, בצוואר, בעיניים, בראש או בכל מקום אחר בגוף), גש בדחיפות למרפאה בעיסוק. תוצאות הזנחת הנושא עשויות להיות פציעות הולכות ומחריפות ואפילו נזק בלתי הפיך.
הזנחת התאמת המחשב למצבים רפואיים אחרים המפריעים בעבודה עמו, כמו דיסלקציה או לקות ראייה, היא לרוב לא מסוכנת, אך גורמת לבזבוז משאבים. מעבר לפגיעה ביעילות עבודתך בשל אי התאמה של המחשב למוגבלות הנוספת, השילוב של מוגבלות נוספת עם לקות קשב וריכוז מחריף את אי יעילותך משום שההתמודדות עם המוגבלות הנוספת דורשת ממך משאבי ריכוז (גם אם לא במודע).
המחשב מכיל כלים שהוגדרו באופן רשמי ככלי נגישות לאנשים עם מוגבלויות. אולם, המשתמש הזקוק להם אינו תמיד מודע לקיומם. כלים אלה עשויים להיות מועילים במיוחד לאנשים כבדי ראייה או לקות שמתבטאת בהנעת הידיים. קבוצה אחת של כלים כאלה מרוכזת באשף הנגישות או אשף קלות השימוש, שבלוח הבקרה של מערכת ההפעלה. קבוצה אחרת מרוכזת בדפדפן אינטרנט אקספלורר, בכרטיסיית אפשרויות האינטרנט, בלשונית מתקדם.
ישנם במחשב גם כלים שלא הוגדרו רשמית ככלי נגישות לאנשים עם מוגבלויות, אך יכולים על נקלה לעזור לקבוצה נרחבת מאוכלוסייה זו. רוב הכלים האלו מאוגדים ביישומים שונים, בפונקציות של התאמות אישיות ושינויי ברירות מחדל. אני מקווה לכתוב בקרוב דף דומה לזה שיעסוק בהתאמת מעבדי תמלילים לאנשים עם דיסגרפיה כדי להדגים שימוש בכלים אלה. קיימים גם תוספי תוכנה ותוספי חומרה שמועילים בנגישות מחשבים (ראה האתר של חברת דגש) ובכל מקרה, אשמח לענות בעצמי על שאלות בתחום זה (iddobenzvi_at_walla.co.ilהחלף את הסימנים _at_בשטרודל).
הכותב:
עדו בן צבי, יחס אישי - מחשבים
מומחה לטכנולוגיה מסייעת (MA) וטכנאי מחשבים,
באר שבע, טל. 054-4563823.
http://www.adhdindex.co.il/FrmPromo.aspx?ShowCall=1&id=229
20.11.2011